IBPP2/443-138/08/BW - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskiwanych i wypłacanych przez spółkę na podstawie zawartych umów w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-138/08/BW Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskiwanych i wypłacanych przez spółkę na podstawie zawartych umów w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 15 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych i udzielonych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych z tytułu osiągniętego poziomu obrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych i udzielonych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych z tytułu osiągniętego poziomu obrotu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 kwietnia 2008 r., znak: IBPP2/443-138/08/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie handlu artykułami spożywczymi. W ramach zawartych umów ze swoimi kontrahentami otrzymuje i udziela bonusy (upusty cenowe) wypłacane w związku z wykonaniem obrotu netto grupami asortymentów.

Bonusy wynikają ze współpracy handlowej i są nim zagwarantowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane i udzielone przez Wnioskodawcę bonusy, inaczej premie pieniężne z tytułu osiągniętego poziomu obrotu powinny być opodatkowane podatkiem VAT należnym, na zasadach ogólnych, tj. w wysokości 22 %.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody związane z przekroczeniem pewnego obrotu, tj. tzw. otrzymane bonusy powinny być opodatkowane VAT-em należnym 22 %.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają, miedzy innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Jednocześnie w art. 8 ust. 1 ustawodawca określił co rozumie przez świadczenie usług. Jest to miedzy innymi zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji.

W związku z powyższym można uznać, iż każda czynność określona w statystyce GUS, jak też inne czynności nie określone jako usługi w statystyce, są objęte VAT-em należnym, w związku z czym, każda czynność odpłatna, zarówno mieszcząca się w pojęciu usługi, jak też niebędąca usługą powinna być opodatkowana.

W piśmie z dnia 24 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w zapytaniu postawił problem opodatkowania podatkiem od towarów i usług tzw. bonusów, inaczej premii pieniężnych.

Przy czym Wnioskodawca - Spółka Jawna, jest zainteresowany odpowiedzią wyłącznie dotyczącą przekazywanych i otrzymywanych bonusów, inaczej premii pieniężnych i takie pytanie zawarł jako jedyne w pozycji 51 druku ORD-IN (wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej). Stanowisko w sprawie, wnioskującego w zakresie otrzymywanych i przekazywanych bonusów jest zawarte w pozycji 52 druku jak wyżej, z którego wynika, iż wnioskodawca uważa, że tzw. premie pieniężne - bonusy powinny być objęte podatkiem 22 % VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpowiednio przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

-

zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3. powoływanej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Zwrócić zatem należy uwagę, iż w odniesieniu do każdej płatności pieniężnej rozpatrywać należy, czy nie stanowi ona otrzymanego wynagrodzenia za jakieś świadczenia wykonane przez dany podmiot. Jeśli można zidentyfikować takie świadczenie, to wówczas otrzymaną płatność należałoby potraktować jako wynagrodzenie za usługę. W przypadku więc, gdy podmiot płacący uzyskuje korzyść z pewnego rodzaju sytuacji zobowiązanie takie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako świadczenie usługi. W konsekwencji powinno być ono opodatkowane podatkiem VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że otrzymywane i udzielane przez Wnioskodawcę bonusy (premie pieniężne) związane są z wykonaniem obrotu netto grupami asortymentów.

Zatem należy stwierdzić, że otrzymywana i udzielana przez Wnioskodawcę gratyfikacja pieniężna zależy od konkretnego zachowania nabywcy towarów (dokonywania zakupu towarów na określonym poziomie). Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca towarów otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

W świetle powyższego zachowanie podatnika polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Zatem w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl