IBPP2/443-135/07/WN - Czy usługi najmu stoiska i wszelkie inne usługi związane z targami wykonywane na terenie Unii Europejskiej podlegają art. 27 ust. 3 i 4 pkt 2 ustawy o VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-135/07/WN Czy usługi najmu stoiska i wszelkie inne usługi związane z targami wykonywane na terenie Unii Europejskiej podlegają art. 27 ust. 3 i 4 pkt 2 ustawy o VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana XY, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu 21 września 2007 r.) uzupełnione pismem z dnia 14 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie najmu stoiska na targach zorganizowanych na terenie Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełnione pismem z dnia 14 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie najmu stoiska na targach zorganizowanych na terenie Niemiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik otrzymał fakturę VAT od kontrahenta zagranicznego za wykonanie usługi wynajmu stoiska na targach zorganizowanych w Niemczech. Niemiecki kontrahent za wykonaną czynność doliczył do kwoty netto 19% podatek od wartości dodanej. Niemiecki usługodawca jest czynnym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Księgowa Wnioskodawcy do otrzymanej faktury VAT doliczyła 22% podatku VAT, gdyż stoi na stanowisku, że niniejsza faktura jest związana z reklamą firmy na targach w Niemczech i podlega przepisom art. 27 ust. 3 i 4 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Stosując się do powyższych przepisów wystawiła fakturę wewnętrzną sprzedaży i zakupu, czyli naliczyła 22% podatku VAT z jednoczesnym prawem do jej odliczenia. Wnioskodawca nie zgadza się ze stanowiskiem swojej księgowej.

W piśmie z dnia 14 grudnia 2007 r. Wnioskodawca uściślił, że targi odbywają się w budynku wolnostojącym, przeznaczonym specjalnie dla celów najmu pod organizowane co roku targi reklamowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi najmu stoiska i wszelkie inne usługi związane z targami wykonywane na terenie Unii Europejskiej podlegają art. 27 ust. 3 i 4 pkt 2 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności usług najmu stoiska na targach zorganizowanych na terenie Unii Europejskiej nie powinny podlegać art. 27 ust. 3 i 4 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa - art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Od powyższej zasady przewidziano jednak szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. Takim odstępstwem jest m.in. przyjęcie, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, iż w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W tym miejscu należy jednocześnie zauważyć, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które wykonane zostały w danym państwie, a ściślej te czynności, które na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług uznane zostały za wykonane w danym kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia, w takiej sytuacji, wskazuje jednocześnie na państwo, w którym dana czynność powinna zostać opodatkowana.

W stanie faktycznym Podatnik wskazuje, iż wynajmuje stoisko (powierzchnię) na targach, zorganizowanych na terenie Niemiec. Targi odbywają się w budynku wolnostojącym przeznaczonym specjalnie dla celów najmu pod organizowane co roku targi reklamowe. W opinii tut. organu, do świadczenia usług, o których mowa w treści cyt. art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, a więc tych związanych z nieruchomościami należy również zaliczyć wskazane we wniosku usługi wynajmu powierzchni wystawienniczych. Przedmiotowe usługi, z uwagi na fakt, iż nieruchomość której powierzchnia jest wynajmowana zlokalizowana jest na terytorium Niemiec, podlegać będą opodatkowaniu w Niemczech.

W tej sytuacji podmiot niemiecki wystawiając fakturę, na której wykazał niemiecki podatek od wartości dodanej opodatkował ww. usługę w Niemczech.

Zatem wynajęcie przez Spółkę powierzchni wystawowej na targach zorganizowanych na terenie Niemiec stanowi usługę związaną z nieruchomością.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż miejsce świadczenia usługi determinuje miejsce jej opodatkowania, a w analizowanej sprawie, zlokalizowanie przedmiotowej nieruchomości ma miejsce na terytorium Niemiec, miejscem świadczenia, a zarazem miejscem opodatkowania będzie terytorium Niemiec.

W związku z tym, przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, tylko w kraju, gdzie nieruchomości są położone.

Ponieważ w przedstawionym stanie faktycznym nie występuje import usług, dlatego też w tym przypadku nie znajdzie zastosowania przepis art. 106 ust. 7 ww. ustawy, zgodnie z którym, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne (...).

Zastosowania nie znajdzie również norma prawna przewidziana w treści art. 86 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, w świetle której kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż w przedmiotowej sprawie, nie będzie prawidłowe stosowanie przepisu art. 27 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przytoczonego przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie. Zgodnie bowiem z tą regulacją przepis ust. 3 art. 27 ww. ustawy stosuje się do usług reklamy, jednak zdaniem tut. organu wystawiona faktura za wynajem stoiska na zorganizowanych targach w Niemczech nie jest usługą reklamy. Nie ulega wątpliwości, iż w analizowanym przypadku mamy do czynienia z nieruchomością, natomiast wskazany przepis nie dotyczy nieruchomości, a wyłącznie reklamy.

W związku z powyższym w przedstawionym stanie faktycznym nie dochodzi do importu usług, a podatek od towarów i usług nie powinien być rozliczany przez Wnioskodawcę w kraju.

Ponadto tutejszy organ zauważa, że "wszelkie inne usługi związane z targami" (o których Wnioskodawca wspomina we wniosku) będą podlegały rozliczeniu jak usługa najmu stoiska (powierzchni wystawowej), tj. będą traktowane łącznie jako usługi związane z nieruchomościami, jednak tylko w sytuacji gdy będą miały charakter usług pomocniczych do usługi głównej - wynajmu powierzchni wystawienniczej. W sytuacji zaś gdy będą usługami dodatkowo wykonywanymi przez wykonawcę usługi głównej lub innych wykonawców musi zostać dla nich ustalone odrębnie od usługi głównej miejsce świadczenia. W zależności od charakteru świadczonych usług pomocniczych może również mieć miejsce zmiana kwalifikacji usługi głównej i konieczne będzie ponowne określenie miejsce świadczenie usług, w oparciu o przepisy art. 27 i 28 ustawy.

Zakładając zatem, że "wszelkie inne usługi związane z targami", o których Wnioskodawca wspomina we wniosku, są tylko usługami pomocniczymi do usługi głównej, polegającej na wynajmie stoiska, niezmieniającymi jej charakteru uznać należy stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl