IBPP2/443-130/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-130/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. R., przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania usług transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawidłowego dokumentowania usług transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną od 2004 r. w zakresie transportu drogowego towarów pojazdami uniwersalnymi.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Spółka jest w posiadaniu kserokopii CMR, EX, T1, karnet TIR. Dokumenty elektroniczne EX i T1 nie są opieczętowane przez polski Urząd Celny, są to wydruki z wykorzystaniem Systemu Kontroli Eksportu. Na dokumencie CMR jest określona data przekroczenia granicy z państwem trzecim potwierdzona pieczątką Urzędu Celnego państwa z poza Wspólnoty (Ukrainy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumenty które posiada Wnioskodawca spełniają wymogi tego artykułu.

Zdaniem Wnioskodawcy dokumenty, które są w posiadaniu Spółki spełniają wymagania zawarte w art. 83 ust. 5 pkt 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Zatem zastosowanie stawki 0% do usług transportu międzynarodowego jest możliwe pod warunkiem posiadania dokumentów wymienionych w art. 85 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. Ponadto należy zauważyć, iż usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w części tej usługi wykonanej na terytorium Polski, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest w posiadaniu kserokopii dokumentów CMR, EX, T1, karnet TIR. Na dokumencie CMR jest określona data przekroczenia granicy z państwem trzecim potwierdzona pieczątką Urzędu Celnego państwa z poza Wspólnoty (Ukraina).

Zatem posiadane dokumenty pozwalają Wnioskodawcy zastosować stawkę 0% dla świadczonych usług transportu międzynarodowego na odcinku krajowym, jeżeli jednak do tych dokumentów Spółka załączy fakturę potwierdzającą sprzedaż usługi. Brak faktury uniemożliwia zastosowanie stawki VAT 0% dla świadczonej usługi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl