IBPP2/443-1257/11/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1257/11/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT do usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie stawki podatku VAT oraz sposobu dokumentowania usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 listopada 2011 r. znak: IBPP2/443-1257/11/BW.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zaistniałe stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budownictwa. Wnioskodawca realizuje swoje usługi zarówno jako generalny wykonawca i generalny realizator budowlany jak również jako podwykonawca.

Wnioskodawca świadczy oraz będzie świadczyć usługi w zakresie prac budowlanych związanych z budową osiedla tzw. domów pasywnych (dalej jako: "inwestycja"). Będą to jednorodzinne domy mieszkalne. Wnioskodawca świadczy i będzie świadczyć w tym przypadku usługi jako generalny wykonawca Inwestycji i jako taki korzysta oraz będzie korzystać z usług podwykonawców. Osiedle będzie składać się z 6 domów w zabudowie bliźniaczej, czyli z trzech domów bliźniaczych (decyzja o udzieleniu pozwolenia na budowę i zatwierdzająca projekt budowlany dotyczy trzech budynków jednorodzinnych o dwóch lokalach mieszkalnych, podobnie w projekcie architektoniczno-budowlanym wskazano, że dotyczy on trzech domów jednorodzinnych z garażami z dwoma mieszkaniami każdy). Poszczególne domy, tj. części bliźniaka będą miały własne wejścia, instalacje oraz będą wykorzystywane oddzielnie. Powierzchnia każdego domu (połowy bliźniaka) będzie wynosić 165,14 m 2, a całego bliźniaka 330,28 m 2.

Natomiast w piśmie z dnia 7 grudnia 2011 r.

Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił:

1.

Domy, których dotyczą pytania przedstawione w złożonym wniosku (w poz. 69) powinny być zdaniem Wnioskodawcy klasyfikowane w dziale 11 PKOB "budynki mieszkalne";

2.

W przedmiotowych budynkach, każde mieszkanie (tj. dom stanowiący połowę "bliźniaka") będzie miał własne wejście z poziomu gruntu;

3.

Wskazana we wniosku powierzchnia, tj. 165,14 m 2 i 330,28 m 2 stanowi powierzchnię użytkową odpowiednio każdego domu oraz całego "bliźniaka";

4.

Wnioskodawca świadczy i będzie świadczyć usługi budowlane związane z budową domów jako generalny wykonawca. Zakres usług Wnioskodawcy obejmuje właściwie wszystkie czynności niezbędne do wybudowania poszczególnych domów w stanie surowym. W chwili obecnej nie zostało jeszcze ustalone czy Wnioskodawca będzie wykonywał usługi budowlane we wnętrzach budynków. W ocenie Wnioskodawcy zakres prac można zatem uznać za kompleksową usługę budowy domów jednorodzinnych;

5.

W ramach usług wykonywanych przez Wnioskodawcę będą realizowane czynności wykonywane poza bryłą budynku, tj. częściowe wykonanie podjazdów, montaż bram garażowych i ich napędów, wykonanie uliczki dojazdowej do budynków, a także wykonanie podłączeń kanalizacji oraz instalacji elektrycznych niezbędnych do podłączenia budynków do odpowiednich sieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę lub jakie stawki VAT należy zastosować w tym przypadku do usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych.

2.

W przypadku uznania, że należy stosować stawkę VAT 8% oraz 23%, w jaki sposób należy dokumentować wykonywane przez Wnioskodawcę usługi budowlane tzn. czy Wnioskodawca musi do każdego etapu prac stosować stawkę 8% i 23% w odpowiedniej proporcji czy Wnioskodawca może stosować stawkę 8% aż do "wyczerpania" zakresu prac (wynagrodzenia), do którego należy stosować stawkę 8%, a następnie do reszty prac (wynagrodzenia) Wnioskodawca może stosować stawkę 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy do usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych należy stosować stawkę VAT w wysokości 8%.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy obydwa przedstawione sposoby fakturowania są prawidłowe, tzn. w przypadku uznania, że należy stosować stawkę VAT 8% oraz 23%, Wnioskodawca może do każdego etapu prac stosować stawkę 8% i 23% w odpowiedniej proporcji oraz Wnioskodawca może stosować stawkę 8% aż do "wyczerpania" zakresu prac (wynagrodzenia), do którego należy stosować stawkę 8%, a następnie do reszty prac (wynagrodzenia) Wnioskodawca może stosować stawkę 23%.

UZASADNIENIE

Ad. I

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%. Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Na podstawie art. 146a ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., stawka podstawowa, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 23%, a stawka obniżona, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, tj. do 31 grudnia 2013 r. stawkę 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na podstawie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej jako: "PKOB") w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT obniżona stawkę podatku, tj. stawkę 8%, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem, żeby do usług budowlanych związanych z budową domu można było zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% muszą być spełnione łącznie poniższe warunki:

1.

budowany dom musi być obiektem budownictwa mieszkaniowego, czyli musi być budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB, oraz

2.

powierzchnia budowanego domu, który jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym nie może przekraczać 300 m 2.

Dział 11 PKOB obejmuje m.in. klasę 1110 - "budynki mieszkalne jednorodzinne", w której mieszczą się m.in. "domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu". Domy budowane w ramach Inwestycji będą bliźniaczymi domami mieszkalnymi, w których każda część "bliźniaka" będzie miała oddzielne wejście z poziomu gruntu. Nie ulega zatem wątpliwości, że pierwszy z powyżej wymienionych warunków, w przypadku domów, których będą dotyczyły usługi budowlane świadczone przez Wnioskodawcę zostanie spełniony.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Ponieważ przepisy dotyczące stosowania obniżonej stawki VAT w przypadku budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym odwołują się w szeregu przypadków do PKOB (np. art. 41 ust. 21a oraz art. 2 pkt 12 ustawy o VAT), w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia należy sięgnąć do PKOB. Zgodnie z "Objaśnieniami Wstępnymi" do PKOB, a dokładnie z pkt 2 "Pojęcia podstawowe" budynki "to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. (...) W przypadku budynków połączonych między sobą (np. domy bliźniacze lub szeregowe), budynek jest budynkiem samodzielnym, jeśli jest oddzielony od innych jednostek ścianą przeciwpożarową od fundamentu po dach. Gdy nie ma ściany przeciwpożarowej, budynki połączone między sobą uważane są za budynki odrębne, jeśli mają własne wejścia, są wyposażone w instalacje i są oddzielnie wykorzystywane." Dalej, zgodnie z PKOB za budynki mieszkalne uznaje się "obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem".

W przypadku domów bliźniaczych budowanych w ramach Inwestycji, zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym poszczególne części bliźniaka będą miały własne wejścia, instalacje oraz będą wykorzystywane oddzielnie. W przypadku każdej części bliźniaka, prawie cała ich powierzchnia będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Zatem należy stwierdzić, że za budynek mieszkalny jednorodzinny należy uznać w tym przypadku każdą z dwóch części bliźniaka. Ponieważ powierzchnia każdej z części bliźniaka, czyli zgodnie z PKOB powierzchnia każdego budynku będzie wynosiła 165,14 m 2 będzie to powierzchnia mniejsza niż limit 300 m 2 określony w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W efekcie, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 12a oraz 12b ustawy o VAT, usługi budowlane świadczone przez Wnioskodawcę jako generalnego wykonawcę Inwestycji, związane z budową domów mieszkalnych, powinny podlegać w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Ad. 2

W przypadku uznania, że w odniesieniu do usług budowlanych związanych z budową, w ramach Inwestycji, domów mieszkalnych Wnioskodawca powinien zastosować stawki VAT 8% i 23%, powstanie konieczność uwzględnienia obydwu stawek VAT na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę, dokumentujących wykonanie usług.

Zgodnie z 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT obniżoną stawkę podatku, tj. stawkę 8%, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

W praktyce oznacza to, że do wynagrodzenia za wykonane usługi (podstawy opodatkowania) należy zastosować stawkę 8% VAT w stosunku do tej części wynagrodzenia, która dotyczy części powierzchni objętej prawem do zastosowania obniżonej stawki oraz stawkę 23% VAT w stosunku do tej części wynagrodzenia, która dotyczy pozostałej powierzchni. Celem powyższej regulacji jest zagwarantowanie, że całość usługi budowlanej zostanie opodatkowana zarówno stawką 8% jak i 23% w odpowiedniej proporcji.

W przypadku usług budowlanych może pojawić się sytuacja, w której usługodawca będzie wystawiał faktury za poszczególne etapy prac objęte danym zleceniem. W takiej sytuacji dwie stawki VAT powinny znaleźć zastosowanie do całości wynagrodzenia. Przykładowo strony mogą umówić się, że za przeprowadzenie określonych prac w budynku mieszkalnym usługodawca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 100 jednostek netto. Ponieważ proporcja powierzchni objętej niższą stawką do całości powierzchni budynku wynosi 80/100 to do 80 jednostek wynagrodzenia zastosowanie znajdzie stawka 8% VAT, a do 20 jednostek wynagrodzenia stawka 23% VAT. Przepisy nie wskazują, czy w takiej sytuacji wystawienie faktury na 30 jednostek np. za pierwszy etap prac powinno być opodatkowane stawką 8%, jako mieszczące się w podstawie opodatkowania całej usługi objętej stawką obniżoną, czy stawką 8% 123% w odpowiedniej proporcji. Zdaniem Wnioskodawcy, w takiej sytuacji oba rozwiązania są prawidłowe. W pierwszym przypadku gdy suma wynagrodzenia zafakturowanego przez usługodawcę wyniesie 80 jednostek, do pozostałych 20 jednostek zastosowanie powinna znaleźć stawka 23%. W drugim przypadku obydwie stawki zostaną uwzględnione na bieżąco. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku cel przepisu art. 41 ust. 12c ustawy o VAT zostanie osiągnięty, tzn. stawka 8% VAT zostanie zastosowana w stosunku do tej części wynagrodzenia, która dotyczy części powierzchni objętej prawem do zastosowania obniżonej stawki (tj. do 80 jednostek), a stawka 23% VAT w stosunku do tej części wynagrodzenia, która dotyczy pozostałej powierzchni (tj. do 20 jednostek).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Należy zauważyć, że budynek mieszkalny jednorodzinny, zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), to budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Ponadto zgodnie z PKOB grupa 111 - klasa 1110 obejmuje budynki mieszkalne jednorodzinne, w tym samodzielne budynki oraz domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.

Ustawodawca zatem wyraźnie wskazał, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy, oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Natomiast z uregulowań zawartych w ww. ustawie - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna dotyczy wyłącznie budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Powyższe potwierdzają przepisy art. 146 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumiało się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynku zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, o ile mieszczą się w czynnościach dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast dla pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy oraz będzie świadczyć usługi w zakresie prac budowlanych związanych z budową osiedla tzw. domów pasywnych. Będą to jednorodzinne domy mieszkalne. Wnioskodawca świadczy i będzie świadczyć w tym przypadku usługi jako generalny wykonawca Inwestycji i jako taki korzysta oraz będzie korzystać z usług podwykonawców. Osiedle będzie składać się z 6 domów w zabudowie bliźniaczej, czyli z trzech domów bliźniaczych (decyzja o udzieleniu pozwolenia na budowę i zatwierdzająca projekt budowlany dotyczy trzech budynków jednorodzinnych o dwóch lokalach mieszkalnych, podobnie w projekcie architektoniczno-budowlanym wskazano, że dotyczy on trzech domów jednorodzinnych z garażami z dwoma mieszkaniami każdy). Poszczególne domy, tj. części bliźniaka będą miały własne wejścia, instalacje oraz będą wykorzystywane oddzielnie. Powierzchnia każdego domu (połowy bliźniaka) będzie wynosić 165,14 m 2, a całego bliźniaka 330,28 m 2.

Zdaniem Wnioskodawcy domy, których dotyczą pytania przedstawione w złożonym wniosku powinny być klasyfikowane w dziale 11 PKOB "budynki mieszkalne".

W ramach usług wykonywanych przez Wnioskodawcę będą realizowane czynności wykonywane poza bryłą budynku, tj. częściowe wykonanie podjazdów, montaż bram garażowych i ich napędów, wykonanie uliczki dojazdowej do budynków, a także wykonanie podłączeń kanalizacji oraz instalacji elektrycznych niezbędnych do podłączenia budynków do odpowiednich sieci.

Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 1 z wniosku, należy stwierdzić, iż w świetle powołanych wyżej przepisów prawa, skoro usługi budowlane, o których mowa we wniosku odnoszą się do budowy domów jednorodzinnych, zaklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) pod symbolem 11, przy czym powierzchnia tychże budynków w zabudowie bliźniaczej wynosi 165,14 m 2, to usługi te, w zakresie w jakim dotyczą bryły takiego budynku, winny zostać opodatkowane stawka podatku VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Ww. stawka podatku obniżona do wysokości 8% nie znajdzie jednak zastosowania do wchodzących w skład wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności realizowanych poza bryłą budynku, tj. częściowego wykonania podjazdów, montażu bram garażowych i ich napędów, wykonania uliczki dojazdowej do budynków, a także wykonania podłączeń kanalizacji oraz instalacji elektrycznych niezbędnych do podłączenia budynków do odpowiednich sieci; czynności te będą podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23%, w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z przywołanych wyżej przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 12 ustawy o VAT wynika, iż ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką podatku w wysokości 8% jedynie czynności wymienionych w tym przepisie a i to tylko takich, które dotyczą obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami.

W związku z powyższym, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy (odnoszące się do pytania nr 1), że do usług budowlanych związanych z budową domów jednorodzinnych należy stosować stawkę podatku VAT 8%, z uwagi na wskazany w opisie sprawy zakres tych usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 2 należy zauważyć, iż w pytaniu tym zawarto hipotezę o następującej treści cyt.: "w przypadku uznania, że należy stosować stawkę VAT 8% oraz 23%". Spełnienie tej hipotezy warunkuje odpowiedź na zawartą w dalszej części tego pytania tezę cyt.: "w jaki sposób należy dokumentować wykonywane przez Wnioskodawcę usługi budowlane (...)".

Ponieważ do usług związanych z budową opisanych we wniosku budynków, dotyczących bryły takiego budynku, zastosowanie znajdzie jedynie stawka 8%, o czym była mowa wcześniej, przez co nie zostaje spełniona ww. hipoteza postawiona w pytaniu nr 2 Wnioskodawcy, zatem rozpatrywanie kwestii objętych tezą tego pytania należy uznać za bezprzedmiotowe.

Tut. organ pragnie zwrócić uwagę, iż w związku z uznaniem pytania nr 2 z wniosku za bezprzedmiotowe, uiszczona opłata w kwocie 80 zł zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl