IBPP2/443-1242/12/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1242/12/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

1.

prawidłowe - w zakresie zastosowania 5% stawki podatku do sprzedaży wyprodukowanej przez Wnioskodawcę śmietany luksusowej 32% (zwierzęco-roślinnej), PKWiU 10.51.51.0,

2.

prawidłowe - w zakresie zastosowania 5% stawki podatku do sprzedaży wyprodukowanej przez Wnioskodawcę śmietany cukierniczej 32% (roślinno-zwierzęcej), PKWiU 10.89.19.0,

3.

nieprawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki podatku do sprzedaży wyprodukowanej przez Wnioskodawcę śmietany roślinnej 25%, PKWiU 10.89.19.0.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku do sprzedaży wyprodukowanej przez Wnioskodawcę:

1.

śmietany luksusowej 32% (zwierzęco-roślinnej), PKWiU 10.51.51.0,

2.

śmietany cukierniczej 32% (roślinno-zwierzęcej), PKWiU 10.89.19.0,

3.

śmietany roślinnej 25%, PKWiU 10.89.19.0.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 lutego 2013 r. znak: IBPP2/443-1242/12/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (z uwzględnieniem zmian wprowadzonych pismem z dnia 11 marca 2013 r.):

Wnioskodawca jest zakładem produkcyjno-gastronomicznym, gdzie rodzaj przeważającej działalności sklasyfikowany jest wg PKD z 2007 r. jako 1052Z.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją wyrobów cukierniczych, lodów, mas lodowych a także śmietany, tj.: śmietany luksusowej 32% (zwierzęco-roślinnej), śmietany cukierniczej 32% (roślinno-zwierzęcej) oraz śmietany roślinnej 25% (śmietanę roślinną Wnioskodawca wprowadził do sprzedaży od miesiąca listopada 2012 r.).

Do dnia 11 marca 2013 r. na sprzedaż wymienionych śmietan Wnioskodawca stosował następujące symbole PKWiU oraz stawkę podatku VAT:

* śmietana luksusowa 32% (zwierzęco-roślinna), PKWiU 10.51.51.0, wg stawki 5% VAT,

* śmietany cukiernicza 32% (roślinno-zwierzęca), PKWiU 10.89.19.0, wg stawki 5% VAT,

* śmietany roślinna 25%, PKWiU 10.89.19.0, wg stawki 8% VAT.

Wnioskodawca przedstawił składy śmietan, przypadających na worek 10 kilogramowy oraz terminy ich przydatności:

2.

śmietana luksusowa 32% (zwierzęco-roślinna)

* śmietanka 40% kg 4

* akotop P70 kg 1,60, tj. 25% tłuszczu

* stabilizator RRH kg 0,5

* mleko chude kg 4,5

okres przydatności 90 dni,

3.

śmietana cukiernicza 32% (roślinno-zwierzęca)

* śmietanka 40% kg I,55

* akotop P70 kg 2,10, tj, 72% tłuszczu

* stabilizator kg 0,5

* mleko chude kg 6,10

okres przydatności 90 dni,

4. śmietana roślinna 25%

okres przydatności 90 dni.

* hamulcjon RRHI kg 0,5

* akotop P70 kg 3,60 tj. 100% tłuszczu

* sorbitol kg 0,20

okres przydatności 90 dni.

Śmietana roślinna jest napojem z dodatkiem tłuszczu roślinnego (tekst jedn.: tłuszcz 100%).

Wymienione wyżej śmietany są produktami do spożycia przez ludzi.

PKWiU 10.89.19.0, 10.51.51.0 wynikają z obowiązujących dla celów podatku VAT klasyfikacji statystycznej.

Przedmiotowy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego - okres teraźniejszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na wyprodukowaną śmietanę luksusową 32% (zwierzęco-roślinną), PKWiU 10.51.51.0 zastosować stawkę 5% podatku VAT, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 5%.

2.

Czy na wyprodukowaną śmietanę cukierniczą 32% (roślinno-zwierzęcą), PKWiU 10.89.19.0,0 zastosować stawkę 5% podatku VAT, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 5%.

3.

Czy na wyprodukowaną śmietanę roślinną 25%, PKWiU 10.89.19.0, cukierniczą, zastosować stawkę 5% podatku VAT, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy.

* śmietana luksusowa 32% (zwierzęco-roślinna), PKWiU 10.51.51.0, stawka podatku 5%,

* śmietana cukiernicza 32% (roślinno-zwierzęca), PKWiU 10.89.19.0, stawka podatku 5%,

* śmietana roślinna 25%, PKWiU 10.89.19.0. stawka podatku 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

1.

prawidłowe - w zakresie zastosowania 5% stawki podatku do sprzedaży wyprodukowanej przez Wnioskodawcę śmietany luksusowej 32% (zwierzęco-roślinnej), PKWiU 10.51.51.0,

2.

prawidłowe - w zakresie zastosowania 5% stawki podatku do sprzedaży wyprodukowanej przez Wnioskodawcę śmietany cukierniczej 32% (roślinno-zwierzęcej), PKWiU 10.89.19.0,

3.

nieprawidłowe - w zakresie zastosowania 8% stawki podatku do sprzedaży wyprodukowanej przez Wnioskodawcę śmietany roślinnej 25%, PKWiU 10.89.19.0.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 11 marca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 11 grudnia 2012 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 11 marca 2013 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 28 lutego 2013 r. znak: IBPP2/443-1242/12/RSz do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że przedstawiony przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny uwzględniający zmiany wprowadzone ww. pismem, jest ostateczny i w tej wersji został przywołany powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ww. ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, przy czym zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 28 wymieniono - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.5 - "Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)".

Natomiast, w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymieniono towary z grupowania PKWiU ex 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Ponadto, z objaśnienia "1)" do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

W oparciu o art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku tym stanowiącym "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", w pozycji 21 wymieniono - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.5 - "Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)".

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

W myśl § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 2 ustawy obniża się do wysokości 5% dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu:

1.

tłuszczy złożonych z produktów roślinnych lub zwierzęcych (miksów),

2.

wyrobów seropodobnych (analogów serów),

3.

napojów z dodatkiem tłuszczu roślinnego

- nadających się do spożycia przez ludzi (PKWiU ex 10.89.19.0), (CN ex 2106).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się m.in. produkcją śmietany, tj.: śmietany luksusowej 32% (zwierzęco-roślinnej), śmietany cukierniczej 32% (roślinno-zwierzęcej) oraz śmietany roślinnej 25%.

Wnioskodawca wskazał, że stosuje następujące symbole PKWiU oraz stawkę podatku VAT:

* śmietana luksusowa 32% (zwierzęco-roślinna), PKWiU 10.51.51.0, wg stawki 5% VAT,

* śmietana cukiernicza 32% (roślinno-zwierzęca), PKWiU 10.89.19.0, wg stawki 5% VAT,

* śmietana roślinna 25%, PKWiU 10.89.19.0, wg stawki 8% VAT.

Symbole PKWiU 10.89.19.0, 10.51.51.0 wynikają z obowiązujących dla celów podatku VAT klasyfikacji statystycznej.

Śmietana roślinna jest napojem z dodatkiem tłuszczu roślinnego (tekst jedn.: tłuszcz 100%).

Wymienione wyżej śmietany są produktami do spożycia przez ludzi.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia określenia prawidłowej stawki podatku dla ww. produktów.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towaru bądź wykonywanych czynności.

Jednocześnie, wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz wskazany powyżej stan prawny, należy uznać, iż sprzedaż:

1. śmietany luksusowej 32% (zwierzęco-roślinnej), będącej produktem nadającym się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 10.51.51.0, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 21 załącznika nr 10 do tej ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

2. śmietany cukierniczej 32% (roślinno-zwierzęcej), będącej produktem nadającym się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 10.89.19.0, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz § 7a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

3. śmietany roślinnej 25%, będącej napojem z dodatkiem tłuszczu roślinnego i produktem nadającym się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 10.89.19.0, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz § 7a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku produktów według PKWiU. Symbole PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę zostały przyjęte, jako element opisu sprawy, bowiem tut. organ nie jest uprawniony do rozstrzygania w tym zakresie.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie dostawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia sprzedawanych towarów do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. towarów według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku produktów (towarów)) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl