IBPP2/443-124/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-124/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu nieruchomości przeznaczonej na dom pomocy społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu nieruchomości przeznaczonej na dom pomocy społecznej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2009 r. znak: IBPP2/443-124/09/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem budynku mieszkalnego, który zamierza wynająć spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z przeznaczeniem go na wynajem lokali mieszkalnych dla ludzi starszych w ramach prowadzonej przez tę spółkę działalności pod nazwą Dom Seniora - opieka nad ludźmi starszymi. W budynku znajdują się lokale mieszkalne oraz na parterze kuchnia i salon, z przeznaczeniem do wspólnego użytku lokatorów. W budynku nie ma i nie będzie innych pomieszczeń, które miałyby służyć prowadzeniu innych ewentualnych usług na rzecz lokatorów (medycznych, pielęgniarskich, żywieniowych, pralniczych itp.)

Wnioskodawca stara się o zmianę sposobu użytkowania budynku i w tym celu uzyskał decyzję o ustaleniu warunków zabudowy ustalającą warunki zabudowy polegającej na zmianie sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego z przeznaczeniem na dom pomocy i opieki społecznej dla osób starych. Budynek, który jest przedmiotem najmu jest obecnie budynkiem mieszkalnym i stanie się budynkiem z przeznaczeniem na dom pomocy i opieki społecznej. Zgodnie z klasyfikacją na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. z dnia 31 grudnia 1999 r.) przedmiotowy budynek zarówno w swojej pierwotnej formie jak i formie domu pomocy społecznej zakwalifikowany jest w sekcji 1 (budynki), dziale 11 (budynki mieszkalne), obecnie w grupie 112 (budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe), a docelowo w grupie 113 (budynki zbiorowego zamieszkania), klasie 1130 jako budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa ta obejmuje budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej i inne. Podatnik nie będzie wynajmować budynku w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec opisanej wyżej zmiany sposobu użytkowania wynajmowanej nieruchomości z domu mieszkalnego dla ludzi starszych, co było zwolnione z podatku na dom pomocy społecznej, przedmiotowe zwolnienie dalej ma zastosowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, budynek będący przedmiotem najmu należy zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (Dz. U. z dnia 31 grudnia 1999 r.) do sekcji 1 (budynki), działu 11 (budynki mieszkalne), grupy 112 (budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) lub grupy 113 (budynki zbiorowego zamieszkania), klasy 1130 i ponieważ zakres korzystania z budynku na podstawie najmu jest określony jako podnajmowanie lokali ludziom starszym to wynajem tego budynku podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 4 ponieważ jest typem usługi objętej kategorią 70.20.11. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) oraz kategorią 70.20.11 klasyfikacji PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42. poz. 264 z późn. zm.), a stosowanej na podstawie § 2 ww. rozporządzenia i nie jest usługą wynajmu lokali mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.

Dla celów niniejszej interpretacji przyjęto stanowisko sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 10 marca 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 4 ww. załącznika stanowiącego Wykaz usług zwolnionych od podatku wymieniono: "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe" (PKWiU ex 70.20.11).

Z ww. przepisu wynika, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega wyłącznie świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na cele mieszkalne. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wynająć spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z przeznaczeniem go na wynajem lokali mieszkalnych dla ludzi starszych w ramach prowadzonej przez tę spółkę działalności pod nazwą Dom Seniora - opieka nad ludźmi starszymi. W budynku znajdują się lokale mieszkalne oraz na parterze kuchnia i salon, z przeznaczeniem do wspólnego użytku lokatorów. W budynku nie ma i nie będzie innych pomieszczeń, które miałyby służyć prowadzeniu innych ewentualnych usług na rzecz lokatorów (medycznych, pielęgniarskich, żywieniowych, pralniczych itp.)

Wnioskodawca stara się o zmianę sposobu użytkowania budynku i w tym celu uzyskał decyzję o ustaleniu warunków zabudowy ustalającą warunki zabudowy polegającej na zmianie sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego z przeznaczeniem na dom pomocy i opieki społecznej dla osób starych. Budynek, który jest przedmiotem najmu jest obecnie budynkiem mieszkalnym i stanie się budynkiem z przeznaczeniem na dom pomocy i opieki społecznej. Zgodnie z klasyfikacją na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. z dnia 31 grudnia 1999 r.) przedmiotowy budynek zarówno w swojej pierwotnej formie jak i formie domu pomocy społecznej zakwalifikowany jest w sekcji 1 (budynki), dziale 11 (budynki mieszkalne), obecnie w grupie 112 (budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe), a docelowo w grupie 113 (budynki zbiorowego zamieszkania), klasie 1130 jako budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa ta obejmuje budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej i inne. Podatnik nie będzie wynajmować budynku w ramach działalności gospodarczej.

Należy jednakże zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż świadczenie usług wynajmu budynku mieszkalnego opisanego we wniosku, z przeznaczeniem go na wynajem dla ludzi starszych, na dom pomocy i opieki społecznej, sklasyfikowane w grupie PKWiU ex 70.20.11, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, iż do świadczenia usługi w zakresie wynajmu budynku z przeznaczeniem na wynajem lokali mieszkalnych dla ludzi starszych, sklasyfikowane w PKWiU ex 70.20.11, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zmiana któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego (w szczególności symbolu PKOB oraz symbolu PKWiU) powoduje utratę ważności interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl