IBPP2/443-122/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-122/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego kontrahentowi w formie premii pieniężnej za zrealizowanie odpowiedniego poziomu obrotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego kontrahentowi w formie premii pieniężnej za zrealizowanie odpowiedniego poziomu obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawarł umowę handlową, przedmiotem której jest współpraca z kontrahentem w zakresie sprzedaży towarów Wnioskodawcy.

W ramach ww. umowy kontrahent po przekroczeniu sprzedaży towarów Wnioskodawcy ponad umówioną wielkość liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w określonym przedziale czasowym (od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia) otrzyma roczną premię pieniężną.

Premia nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Premia jest płatna na podstawie faktury VAT i ma ona charakter motywacyjny mający na celu zachęcenie kontrahenta do odpowiedniego zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy (nie ma ona charakteru dobrowolnego i jej wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania kontrahenta polegającego na osiągnięciu pożądanego poziomu obrotów).

Uwaga powyższa określa jednak tylko intencję stron umowy, gdyż umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem nie zawiera zapisu wyraźnie określającego, że premia stanowi czynnik motywujący kontrahenta do zwiększania poziomu obrotów. Wysokość premii rocznej jest uzależniona od wartości zrealizowanego obrotu i stanowi jego procent.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w niniejszej sprawie należy uznać, że zrealizowanie odpowiedniego poziomu obrotu przez kontrahenta, czego konsekwencją jest otrzymanie rocznej premii pieniężnej stanowi opodatkowane podatkiem VAT świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zestawieniu z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i w konsekwencji, czy przyznawane premie pieniężne powinny być dokumentowane fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczeniem usług jest każde zachowanie podmiotu polegającego na wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie musi polegać na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu konkretnego działania. W związku z tym, w przypadku gdy premia pieniężna nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów, dokonanymi w danym okresie i ma na celu skłonienie kontrahenta do konkretnego zachowania, polegającego na zrealizowaniu określonego poziomu obrotu w przyjętym okresie rozliczeniowym - mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy administracji skarbowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 17 czerwca 2008 r. (IBPP2/443-290/08/LŻ) stwierdził, że "premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Również w interpretacji z dnia 29 lutego 2008 r. (IPPP1/443-136/08-2/AP) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że "otrzymanie premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Spółki w stosunku do kontrahenta i stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę wnioskodawca otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. W świetle powyższego zachowanie Spółki polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uzna za świadczenie usług (...) i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 14 lipca 2008 r. (IBPP2/443-463/08/BM) stwierdza, że "wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy tj. za to, że kupujący nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupów towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem za rzecz sprzedającego."

Powyższe, zdaniem Spółki, wyraźnie wskazuje na konieczność uznania, że otrzymanie przez kontrahenta Spółki wynagrodzenia, o którym mowa w poz. 54 niniejszego zapytania stanowi zapłatę za świadczone na rzecz Spółki usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji należy opodatkować takie wynagrodzenie podatkiem VAT, a otrzymanie takiego wynagrodzenia przez kontrahenta należy udokumentować wystawiając fakturę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zauważa się, iż kwestie, o których mowa w § 13 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., były uregulowane przepisem § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę handlową, przedmiotem której jest współpraca z kontrahentem w zakresie sprzedaży towarów Wnioskodawcy.

W ramach ww. umowy kontrahent po przekroczeniu sprzedaży towarów Wnioskodawcy ponad umówioną wielkość liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w określonym przedziale czasowym otrzyma roczną premię pieniężną.

Premia nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Premia jest płatna na podstawie faktury VAT i ma ona, w ocenie Wnioskodawcy, charakter motywacyjny mający na celu zachęcenie kontrahenta do odpowiedniego zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy (nie ma ona charakteru dobrowolnego i jej wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania kontrahenta polegającego na osiągnięciu pożądanego poziomu obrotów).

Wnioskodawca zauważa, że opisany powyżej stan faktyczny określa jednak tylko intencję stron umowy, gdyż umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem nie zawiera zapisu wyraźnie określającego, że premia stanowi czynnik motywujący kontrahenta do zwiększania poziomu obrotów. Wysokość premii rocznej jest uzależniona od wartości zrealizowanego obrotu i stanowi jego procent.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że premia ta nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcami są dostawcy, którzy realizują swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u nich, a nie u innego dostawcy.

Wypłacenie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy, tzn. kupujący jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia w formie premii pieniężnej dopiero po dokonaniu zakupów w dużych ilościach w określonym czasie. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego zachowanie nabywcy polegające na dokonywaniu zakupów u tego samego kontrahenta oraz osiągnięciu określonego pułapu obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast stosownie do art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie na rzecz Wnioskodawcy ww. usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, które to świadczenie winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usługi - tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl