IBPP2/443-1209/11/RSz - Stawka podatku VAT dla usług budowlanych polegających na wymianie kotłów centralnego ogrzewania, term gazowych, bojlerów, kolektorów słonecznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1209/11/RSz Stawka podatku VAT dla usług budowlanych polegających na wymianie kotłów centralnego ogrzewania, term gazowych, bojlerów, kolektorów słonecznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. organu 9 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem w dniu 2 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla opodatkowania:

* usług budowlanych polegających na wymianie (instalacji) kotłów centralnego ogrzewania, term gazowych, bojlerów gazowych, kolektorów słonecznych, wewnętrznych pomp ciepła, przeróbce instalacji w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT - jest prawidłowe,

* usług instalacyjnych obejmujących montaż kuchenek gazowych wykonywanych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących, oraz usług serwisowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 2 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla opodatkowania, opisanych we wniosku, usług w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług instalacyjnych systemów centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjnych i gazowych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, opodatkowanym na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy na wykonanie usług budowlanych poprzez wymianę (instalację): kotłów c.o., term gazowych, bojlerów gazowych, kuchenek gazowych, kolektorów słonecznych oraz wewnętrznych pomp ciepła, wykonuje także usługi serwisowe (naprawy) ww. urządzeń oraz instalacji. Montaż urządzeń z reguły wymaga przeprowadzenia szeregu prac dodatkowych (uzależnionych od stanu zastanej instalacji) takich jak: wymiana półśrubunków, zaworów, wymiana kształtek (kolanka, nyple, itp.), montaż redukcji, przedłużek. Niekiedy konieczna jest wymiana skorodowanych odcinków rur, bądź przeróbka instalacji. Wymienione usługi Wnioskodawca opodatkowuje stawką 8% podatku VAT, jeżeli są wykonywane w budynkach lub lokalach mieszkalnych zaliczanych do społecznego programu mieszkaniowego.

W piśmie uzupełniającym z dnia 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca oświadczył, że:

* usługi instalacyjne, do których stosuje obniżoną stawkę VAT, wykonuje w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy ww. obiektów,

* instalacje wykonywane są zarówno w budynkach nowobudowanych na etapie budowy jak i w już istniejących,

* powierzchnia użytkowa budynków, w których wykonuje instalacje opodatkowane obniżoną stawką VAT nie przekraczają, w przypadku budynków mieszkalnych 300 m 2, a w przypadku lokali mieszkalnych 150 m 2,

* przedmiotem umów zawieranych z klientami jest świadczenie usługi wraz z własnymi materiałami niezbędnymi do ich

* cena określona w umowie obejmuje całość

* solary, do montażu których stosuje obniżoną stawkę VAT, są montowane w obrysie budynku mieszkalnego, zazwyczaj na dachu lub ścianie zewnętrznej. Ponadto, Wnioskodawca oświadczył, że nie oczekuje interpretacji dotyczącej § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stosowanie obniżonej stawki VAT 8%, na wykonywanie, opisanych we wniosku, usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, 8% stawkę podatku, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast, definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Opierając się na powyższych definicjach należy stwierdzić, że usługi świadczone w użytkowanych obiektach budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym, w zakresie remontu systemów grzewczych, kotłowni, instalacji wodno-kanalizacyjnych, polegające na wymontowaniu starych urządzeń i innych przyłączy, po czym zamontowaniu nowych urządzeń w miejsce starych, a także naprawa urządzeń stanowią w istocie remont, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej definicje remontu oraz modernizacji, stwierdzić należy, iż prace, o których mowa we wniosku, w nowo wybudowanych budynkach nie mogą być zaliczane do remontu, gdyż nie polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego, wykonywane są bowiem w nowych budynkach mieszkalnych. Prace polegające na montowaniu opisanych urządzeń należy zakwalifikować, jako modernizację, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż wykonanie takich prac przyczynia się do trwałego ulepszenia czy też podniesienia wartości użytkowej ww. budynków mieszkalnych.

Reasumując, czynności będące przedmiotem wniosku stanowiące usługi modernizacji, remontu instalacji, montażu instalacji, polegające na wymontowaniu starych urządzeń i innych przyłączy, po czym zamontowaniu nowych urządzeń w miejsce starych oraz naprawa (serwis) lub w przypadku nowo wybudowanych budynków, polegające na montowaniu opisanych urządzeń, wykonywane w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami, podlegać będą 8% stawce podatku VAT (zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla opodatkowania usług budowlanych polegających na wymianie (instalacji) kotłów centralnego ogrzewania, term gazowych, bojlerów gazowych, wewnętrznych pomp ciepła, przeróbce instalacji oraz instalacji kolektorów słonecznych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT,

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla opodatkowania usług instalacyjnych obejmujących montaż kuchenek gazowych, wykonywanych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących, oraz usług serwisowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział również dla niektórych czynności opodatkowanie obniżonymi stawkami podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast, w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Definicję lokalu mieszkalnego zawiera art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Zauważa się, iż w przedmiotowej sprawie dla określenia właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

W myśl art. 3 cyt. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

* remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Istotą remontu są więc wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy w istniejącym obiekcie budowlanym lub lokalu mieszkalnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest montaż, np. kotłów c.o., term gazowych, bojlerów gazowych, kuchenek gazowych, kolektorów słonecznych oraz wewnętrznych pomp ciepła z wykorzystaniem własnych towarów (materiałów), wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów, ale dla usługi zasadniczej i pomocniczej.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, termomodernizacja czy też przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług instalacyjnych systemów centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjnych i gazowych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy na wykonanie usług budowlanych poprzez wymianę (instalację): kotłów c.o., term gazowych, bojlerów gazowych, kuchenek gazowych, kolektorów słonecznych oraz wewnętrznych pomp ciepła, wykonuje także usługi serwisowe (naprawy) ww. urządzeń oraz instalacji. Montaż urządzeń z reguły wymaga przeprowadzenia szeregu prac dodatkowych (uzależnionych od stanu zastanej instalacji) takich jak: wymiana półśrubunków, zaworów, wymiana kształtek (kolanka, nyple, itp.), montaż redukcji, przedłużek. Niekiedy konieczna jest wymiana skorodowanych odcinków rur, bądź przeróbka instalacji. Usługi instalacyjne, do których Wnioskodawca stosuje obniżoną stawkę VAT, wykonuje w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy ww. obiektów. Instalacje wykonywane są zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących. Powierzchnia użytkowa budynków, w których wykonuje instalacje opodatkowane obniżoną stawką VAT nie przekraczają, w przypadku budynków mieszkalnych 300 m 2, a w przypadku lokali mieszkalnych 150 m 2. Przedmiotem umów zawieranych z klientami jest świadczenie usługi wraz z własnymi materiałami niezbędnymi do ich wykonywania. Cena określona w umowie obejmuje całość usługi, bez rozbicia na poszczególne elementy. Solary, do montażu których Wnioskodawca stosuje obniżoną stawkę VAT, są montowane w obrysie budynku mieszkalnego, zazwyczaj na dachu lub ścianie zewnętrznej.

Tym samym niniejsza interpretacja dotyczy zastosowania stawki podatku VAT dla usług, opisanych we wniosku, wykonywanych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zapewnia wykonywanie usług budowlanych, instalacyjnych, poprzez wymianę (instalację) urządzeń, usługi montażu urządzeń, czasami przeróbkę instalacji, wraz z dostawą własnych materiałów niezbędnych do ich wykonywania.

Z powyższego nasuwa się zatem wniosek, że opisane usługi są usługami złożonymi, na które składa się kilka elementów składowych. Świadczeniem zasadniczym jest montaż urządzeń takich jak: kotły centralnego ogrzewania, termy gazowe, bojlery gazowe, kolektory słoneczne, wewnętrzne pompy ciepła, zaś prace instalacyjne wraz z zapewnieniem materiałów do instalacji stanowią element pomocniczy do usługi głównej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zaistniałego stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, że jeżeli strony umówiły się na realizację danej usługi budowlanej polegającej na wymianie (instalacji) kotłów centralnego ogrzewania, term gazowych, bojlerów gazowych, kolektorów słonecznych, wewnętrznych pomp ciepła, przeróbce instalacji, to w każdym przypadku do tego rodzaju usługi budowlanej wykonywanej przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (bez odrębnego rozliczenia kosztów dodatkowych, np. odrębnie robocizna i materiał, transport, narzędzia itp.), zastosowanie znajduje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Tak więc, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast, w przypadku usług instalacyjnych obejmujących montaż kuchenek gazowych ww. czynności wraz z dostawą materiałów nie stanowią modernizacji, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem, np. w lokali i domów mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące użyteczność i funkcjonalność mieszkania. Czynności tych nie można również zaliczyć do remontów. Byłoby bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej. Co oznacza, że do opisanych we wniosku usług montażu kuchenek gazowych wykonywanych przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zarówno w budynkach nowobudowanych jak i w już istniejących, oraz usług serwisowych, zastosowanie znajduje 23% stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów cywilnoprawnych, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w ich treść, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego. Jednakże podkreślić należy, iż określenie właściwej stawki podatku od towarów i usług winno być dokonane wyłącznie w oparciu o przepisy prawa podatkowego, tym samym treść zawieranych umów nie może przesądzać o wysokości stawki VAT dla wykonywanych czynności.

Końcowo zaznaczenia wymaga fakt, iż w sytuacji zmiany któregokolwiek z elementów opisu zaistniałego stanu faktycznego niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl