IBPP2/443-1206/13/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1206/13/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje czyszczenie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, udrażnianie i czyszczenie kanalizacji wewnątrz budynku, a o ile zachodzi konieczność również na zewnątrz przy budynku. Czyszczenie jest dokonywane przy użyciu własnych środków transportu, mianowicie specjalistycznych samochodów stosujących recykling do czyszczenia elementów kanalizacji, takich jak: rury, wypusty uliczne, studnie, osadniki, zbiorniki bądź przy pomocy urządzeń elektromechanicznych i wody. W zakresie czynności wykonywanych przez wnioskodawcę mieści się również opróżnianie szamb.

Powyższe usługi są świadczone na rzecz jednostek organizacyjnych gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, innych jednostek organizacyjnych oraz ludności.

W ramach swojej działalności wnioskodawca wykonuje również świadczenie dodatkowe w postaci: monitoringu kanalizacji, analizy chemicznej wody i ścieków, wynajmu innym przedsiębiorstwom pojazdów służących do czyszczenia kanalizacji wraz z jego obsługą w celu wyczyszczenia kanalizacji u klienta oraz usuwania awarii na sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej.

W ocenie wnioskodawcy czynności związane z czyszczeniem kanalizacji sanitarnej i wskazane świadczenia dodatkowe mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Dodatkowo, w wyszukiwarce klasyfikacji GUS przy symbolu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami" z datą 5 lipca 2011 r. umieszczono opis: "Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych, bez względu na rodzaj przedsiębiorstwa wykonującego usługę". Usługi związane z opróżnianiem szamb posiadają oznaczenie PKWiU 37.00.12.

Obecnie dla usług czyszczenia kanalizacji oraz świadczeń dodatkowych wnioskodawca stosuje stawkę 23% VAT, jednak powziął wątpliwości, czy świadczenia te powinny podlegać stawce 23% VAT, czy też jednak 8% VAT. Tym bardziej zasadne są wskazane wątpliwości, że dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Zgodnie z powyższym ugrupowaniem czynności wykonywanych przez wnioskodawcę uzasadnione byłoby stosowanie stawki 8% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 19 marca 2014 r.):

Czy świadczenie usług obejmujące czyszczenie kanalizacji sanitarnej i deszczowej samochodami specjalnymi z recyklingiem, opróżnianie szamb i wykonywanie dodatkowych świadczeń, mieszczące się wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami", powinno podlegać 8% stawce podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, stawką właściwą dla usług obejmujących czyszczenie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, opróżnianie szamb i wykonywania dodatkowych świadczeń, które są związane ze świadczeniem przez wnioskodawcę usług podstawowych, jest stawka obniżona (obecnie w wysokości 8%).

Stawka obniżona VAT ma zastosowanie niezależnie od tego, na czyją rzecz są realizowane powyższe świadczenia. W szczególności nie ma znaczenia, czy są to usługi związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego, czy też dotyczą usług świadczonych na rzecz podmiotów gospodarczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis "ex 37" oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych" opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008 r. grupowanie PKWiU 37 ma tytuł "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych". W tym grupowaniu mieszczą się:

* 37.00 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych",

* 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami",

* 37.00.11 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków",

* 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków",

* 37.00.12 "Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych",

* 37.00.12.0 "Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych",

* 37.00.2 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych",

* 37.00.20 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych",

* 37.00.20.0 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych".

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje czyszczenie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, udrażnianie i czyszczenie kanalizacji wewnątrz budynku, a o ile zachodzi konieczność również na zewnątrz przy budynku. Czyszczenie jest dokonywane przy użyciu własnych środków transportu, mianowicie specjalistycznych samochodów stosujących recykling do czyszczenia elementów kanalizacji, takich jak: rury, wypusty uliczne, studnie, osadniki, zbiorniki bądź przy pomocy urządzeń elektromechanicznych i wody. W zakresie czynności wykonywanych przez wnioskodawcę mieści się również opróżnianie szamb. Powyższe usługi są świadczone na rzecz jednostek organizacyjnych gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, innych jednostek organizacyjnych oraz ludności. W ramach swojej działalności wnioskodawca wykonuje również świadczenie dodatkowe w postaci: monitoringu kanalizacji, analizy chemicznej wody i ścieków, wynajmu innym przedsiębiorstwom pojazdów służących do czyszczenia kanalizacji wraz z jego obsługą w celu wyczyszczenia kanalizacji u klienta oraz usuwania awarii na sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania właściwej stawki podatku VAT na świadczoną przez niego usługę.

Należy jeszcze raz zwrócić uwagę, że w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy poprzez przedrostek "ex" zostały wskazane konkretne usługi z grupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli "usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, że świadczenie przedmiotowych usług, sklasyfikowanych według PKWiU z 2008 r. jako 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami" podlega opodatkowaniu preferencyjną, 8% stawką podatku VAT. Zatem, w sytuacji gdy - jak wskazano we wniosku - świadczone przez Wnioskodawcę, a wymienione we wniosku, usługi mieszczą się wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 37.00.1 - "Usługi związane ze ściekami", to do usług tych obejmujących czyszczenie kanalizacji sanitarnej i deszczowej samochodami specjalnymi z recyklingiem, opróżnianie szamb i wykonywanie dodatkowych świadczeń zastosowanie znajduje 8% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl