IBPP2/443-1200/11/ABu - Odmienne stawki podatku VAT przy sprzedaży świeżego pieczywa i przy sprzedaży wyrobów ciastkarskich.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1200/11/ABu Odmienne stawki podatku VAT przy sprzedaży świeżego pieczywa i przy sprzedaży wyrobów ciastkarskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 3 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 5% przy sprzedaży pieczywa świeżego i stawki podatku 8% przy sprzedaży wyrobów ciastkarskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 3 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 5% przy sprzedaży pieczywa świeżego i stawki podatku 8% przy sprzedaży wyrobów ciastkarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r.):

Wnioskodawca kupuje od dostawcy pieczywo mrożone o przedłużonym terminie do spożycia powyżej 14 dni oraz wyroby ciastkarskie zamrożone. Jednakże w wyniku zastosowanych procesów technologicznych - rozmrażanie i pieczenie w piecu - powstaje pieczywo świeże, gotowe od razu do spożycia. Dostawca sprzedaje Wnioskodawcy przedmiotowe produkty z 8% i 23% stawką podatku VAT. Wnioskodawca zgodnie z PKWiU z 2008 r. klasyfikuje powstałe produkty jako pieczywo świeże (PKWiU 10.71.11.0) i sprzedaje je z 5% stawką podatku VAT, a wyroby ciastkarskie (PKWiU 10.71.12.0) z 8% stawką podatku VAT. Data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia gotowego produktu, oznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku pieczywa nie przekraczają 14 dni. Data minimalnej trwałości lub termin przydatności oznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku gotowych do spożycia wyrobów ciastkarskich nie przekraczają 45 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowane przez Wnioskodawcę stawki przy sprzedaży pieczywa świeżego i wyrobów ciastkarskich odpowiednio 5% i 8% są prawidłowe, mimo że podatek VAT naliczony od tych produktów wynosi 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r.), na podstawie wejścia w życie ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie podatku od towarów i usług oraz ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - art. 19 i klasyfikowaniem do odpowiednich stawek VAT na podstawie kodów PKWiU z 2008 r., pieczywo, które sprzedaje zakwalifikowane do grupowania PKWiU 10.71.11.0 a widnieje w załączniku nr 10 do ustawy o VAT należy opodatkować 5% stawką, a wyroby ciastkarskie PKWiU 10.71.12.0 wykazane w załączniku nr 3 do ustawy o VAT powinny być opodatkowane stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, w poz. 32, wymienione zostały, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0, wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni.

Natomiast dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2a ustawy o VAT - wynosi 5%.

W załączniku tym, w poz. 23, wymienione zostało, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.11.0, pieczywo świeże, którego data minimalnej trwałości, oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczenia tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni.

Należy przy tym zaznaczyć, iż użycie w treści załącznika do ustawy znacznika "ex" przy numerze grupowania oznacza, że stawka podatku, bądź zwolnienie od podatku odnosi się tylko do danego wyrobu z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca kupuje od dostawcy pieczywo mrożone o przedłużonym terminie do spożycia powyżej 14 dni oraz wyroby ciastkarskie zamrożone. Jednakże w wyniku zastosowanych procesów technologicznych - rozmrażanie i pieczenie w piecu - powstaje pieczywo świeże, gotowe od razu do spożycia. Dostawca sprzedaje Wnioskodawcy przedmiotowe produkty z 8% i 23% stawką podatku VAT. Wnioskodawca zgodnie z PKWiU z 2008 r. klasyfikuje powstałe produkty jako pieczywo świeże (PKWiU 10.71.11.0) i sprzedaje je z 5% stawką podatku VAT, a wyroby ciastkarskie (PKWiU 10.71.12.0) z 8% stawką podatku VAT. Data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia gotowego produktu, oznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku pieczywa nie przekraczają 14 dni. Data minimalnej trwałości lub termin przydatności, oznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku gotowych do spożycia wyrobów ciastkarskich nie przekraczają 45 dni.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga, czy zastosowane przez Wnioskodawcę stawki przy sprzedaży pieczywa świeżego i wyrobów ciastkarskich odpowiednio 5% i 8% są prawidłowe, mimo że podatek VAT naliczony od tych produktów wynosi 23%.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem danego towaru lub wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy, jak wskazał Wnioskodawca, sprzedawane przez niego:

* pieczywo świeże klasyfikować należy według PKWiU do grupowania 10.71.11.0, przy czym data minimalnej jego trwałości lub termin przydatności oznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekraczają 14 dni, po dokonaniu obróbki technologicznej, o której mowa we wniosku tj. rozmrożeniu i upieczeniu w piecu, to jego dostawa podlega opodatkowaniu 5% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 23 załącznika Nr 10 do tej ustawy,

* wyroby ciastkarskie klasyfikować należy według PKWiU do grupowania 10.71.12.0, przy czym data minimalnej ich trwałości lub termin przydatności oznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekraczają 45 dni, po dokonaniu obróbki technologicznej, o której mowa we wniosku tj. rozmrożeniu i upieczeniu w piecu, to ich dostawa podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 146a ust. 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 32 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt z jaką stawką zostały zakupione przez Wnioskodawcę towary od dostawcy, jeśli w świetle wyżej przytoczonych przepisów oraz pod warunkiem prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji przedmiotowych towarów, ich sprzedaż może korzystać z preferencyjnego opodatkowania.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl