IBPP2/443-12/08/RSz - Możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku VAT do dostaw towarów dokonanych na terenie kraju na rzecz kontrahenta niemieckiego, który korzysta z usług spółki córki w zakresie przerobu tych towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-12/08/RSz Możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku VAT do dostaw towarów dokonanych na terenie kraju na rzecz kontrahenta niemieckiego, który korzysta z usług spółki córki w zakresie przerobu tych towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2007 r. (data wpływu 3 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 18 marca 2008 r.), pismem dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.), pismem z dnia 26 marca 2008 r. oraz pismem dnia 2 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w stosunku do dostaw dokonywanych na terenie naszego kraju na rzecz kontrahenta niemieckiego, który korzysta z usług obróbki mięsa dokonywanych przez podmiot polski można zastosować stawkę 0 % oraz czy dokumentem wystarczającym dla potwierdzenia wywozu po przerobie może być oświadczenie firmy-córki wykonującej przerób na podstawie zawartego porozumienia kooperacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w stosunku do dostaw dokonywanych na terenie naszego kraju na rzecz kontrahenta niemieckiego, który korzysta z usług obróbki mięsa dokonywanych przez podmiot polski można zastosować stawkę 0 % oraz czy dokumentem wystarczającym dla potwierdzenia wywozu po przerobie może być oświadczenie firmy-córki wykonującej przerób na podstawie zawartego porozumienia kooperacyjnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 marca 2008 r. znak: IBPP2/443-12/08/RSz oraz pismami z dnia 19 marca 2008 r., 26 marca 2008 r. i 2 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym (Sp. z o.o.), który zajmuje się dostawą mięsa z indyka. Jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Jednym z odbiorców jest niemiecka firma X. GmbH będąca podatnikiem podatku VAT UE. Ww. firma niemiecka poinformowała Wnioskodawcę o zawarciu umowy dwustronnej pomiędzy nią (firmą-matką) a Sp. z o.o. (firmą-córką) z siedzibą w Polsce dotyczącej świadczenia przez polski oddział usług obróbki mięsa. Wskazano również Wnioskodawcy, iż obecnym miejscem dostaw mięsa na rzecz firmy niemieckiej będzie miejsce siedziby firmy-córki, tj. teren Polski. Przedmiotem podpisanej umowy dwustronnej - porozumienie kooperacyjne - jest produkcja luzowanego mięsa drobiowego. Producent (firma polska) zobowiązuje się do produkcji towarów na własną odpowiedzialność i koszt. Produkcja następuje według życzeń i instrukcji odbiorcy (firma niemiecka), ewentualnie z przygotowanych towarów i dodatków, jak np. mieszanki przyprawowe. Z uwagi na fakt, że dostarczany towar Wnioskodawca kwalifikuje jako "towar w przerobie", mimo dostaw na terenie Polski dostawy rozlicza ze stawką 0 %. Od firmy-córki po każdorazowej dostawie Wnioskodawca otrzymuje oświadczenie, że cały zakupiony towar po przerobieniu zostaje całkowicie sprzedany na terenie Niemiec.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 marca 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

*

w zawartej umowie - porozumieniu kooperacyjnym określony jest zakres usług, mianowicie producent (firma polska) zobowiązuje się do produkcji luzowanego mięsa drobiowego na rzecz odbiorcy (firma niemiecka), na własną odpowiedzialność i koszt. Odbiorca zobowiązuje się do odbierania wyprodukowanych przez Producenta towarów na własny koszt i odpowiedzialność,

*

dostawa mięsa do przerobu dokumentowana jest fakturą VAT, w której nabywcą (płatnikiem) jest firma X. GmbH, z siedzibą w Niemczech, z kolei jako odbiorca jest wskazana firma Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce,

*

Wnioskodawca przekazuje mięso do przerobu bezpośrednio Spółce z o.o. na terenie Polski na podstawie faktury VAT, handlowego dokumentu identyfikacyjnego, dokumentu transportowego, specyfikacji sztuk ładunku, dokumentu CMR oraz oświadczenia Sp. z o.o., że dostarczony towar po przerobieniu w całości zostaje sprzedany na teren Niemiec. Faktura VAT oraz dokument CMR zostają potwierdzone przez firmę X. GmbH (firma niemiecka), z kolei pozostałe dokumenty potwierdza Sp. z o.o. (firma polska),

*

Wnioskodawca wykazuje dokonane dostawy jako WDT oraz ujmuje je w deklaracji podsumowującej VAT-UE,

*

umowny termin płatności za dostarczony przez Wnioskodawcę towar - 7 dni,

*

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE i w dokumencie rejestrowanym zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 marca 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż płatności realizowane przez firmę X. GmbH za dostawy mięsa z indyka do przerobu, dokonywanego przez Sp. z o.o. nie przekraczały 60-dniowego terminu płatności. W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 marca 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że płatności realizowane przez firmę E. GmbH za dostawy mięsa z indyka do przerobu, dokonywanego przez Sp. z o.o. wpływały na rachunki bankowe w bankach krajowych oraz do kasy krajowej w walucie PLN. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że od firmy polskiej po każdorazowej dostawie otrzymuje oświadczenie, że cały zakupiony towar po przerobieniu zostaje w całości sprzedany na teren Niemiec. Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 kwietnia 2008 r. stwierdzono, że ww. płatności realizowane były w ten sposób, że faktury rozliczane były w całości przelewem bankowym, bądź gotówką w kasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w stosunku do dostaw dokonywanych na terenie naszego kraju na rzecz kontrahenta niemieckiego, który korzysta z usług obróbki mięsa dokonywanych przez podmiot polski można zastosować stawkę 0 % oraz czy dokumentem wystarczającym dla potwierdzenia wywozu po przerobie może być oświadczenie firmy-córki wykonującej przerób na podstawie zawartego porozumienia kooperacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy w stosunku do dostaw dokonanych na terenie kraju na rzecz kontrahenta niemieckiego, który korzysta z usług firmy-córki w zakresie "przerobu mięsa" można zastosować stawkę 0 % - zgodnie z § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Według Wnioskodawcy otrzymane oświadczenie firmy-córki spełnia wymóg warunków określonych w ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia, tzn. wymóg posiadania dokumentów, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługę zostaną po wykonaniu tej usługi wywiezione z terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 wymienionej ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 41 ust. 16 cytowanej ustawy, obniżono do wysokości 0 % stawkę podatku oraz określono warunki stosowania obniżonej stawki podatku. Jak wynika z § 7a ust. 1 cyt. rozporządzenia obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie z § 7a ust. 2 cyt. rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Regulacje przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT stanowią, iż w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Mając na uwadze wskazane przepisy należy stwierdzić, że na podstawie przepisu § 7a ust. 1 cyt. rozporządzenia, preferencyjna 0 % stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie do dostawy towarów, wykonywanej przez polskiego podatnika zarejestrowanego dla dostaw wewnątrzwspólnotowych, na rzecz kontrahenta zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w przypadku, gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na ruchomym majątku rzeczowym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Ponadto, zastosowanie stawki 0 % uzależnione jest od łącznego spełnienia wszystkich warunków wymienionych w § 7a ust. 2 cyt. rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przekazuje mięso do przerobu bezpośrednio Spółce z o.o. na terenie Polski na podstawie faktury VAT, handlowego dokumentu identyfikacyjnego, dokumentu transportowego, specyfikacji sztuk ładunku, dokumentu CMR oraz oświadczenia Sp. z o.o., że dostarczony towar po przerobieniu w całości zostaje sprzedany na teren Niemiec. Faktura VAT oraz dokument CMR zostają potwierdzone przez firmę X. GmbH (firma niemiecka), z kolei pozostałe dokumenty potwierdza Sp. z o.o. (firma polska). Jednocześnie Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonał sprzedaży towarów dla odbiorcy zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium innego państwa członkowskiego, tj. w Niemczech. Z punktu widzenia przepisów prawa, a w szczególności § 7a cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów, istotne jest to, że towar do przerobu trafił do podmiotu polskiego, który wykonał na nim usługi określone w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) wspomnianej ustawy, tzn. usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Następnie został wywieziony na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Poza tymi warunkami, istotne jest również łączne spełnienie przesłanek określonych powyżej - § 7a ust. 2 rozporządzenia. Podane fakty poświadczają spełnienie przesłanek określonych w punkcie 1 i 2 tego przepisu. W odniesieniu do następnych zaznaczyć należy, że Wnioskodawca wykazuje dokonane dostawy jako WDT oraz ujmuje je w deklaracji podsumowującej VAT-UE. Poza tym posiada dokumenty wystawione przez podmiot polski wykonujący usługi na ruchomym majątku rzeczowym wskazujące, że po ich wykonaniu towary zostaną wywiezione z terytorium kraju.

Należy zauważyć, iż wspomniany przepis nie precyzuje ani formy, ani rodzaju dokumentów, z których ma wynikać, że towary przekazywane podmiotowi polskiemu, który wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym, zostaną po ich wykonaniu wywiezione z terytorium kraju. Tak więc należy uznać, że chodzi tu o wszelkie dokumenty, które w sposób jednoznaczny będą stwierdzały, że konkretna partia towarów przekazana podmiotowi polskiemu zostanie po wykonaniu usługi wywieziona z terytorium kraju.

Jak wynika z opisu zawartego we wniosku Spółka posiada "oświadczenie firmy-córki", że dostarczony towar po przerobieniu w całości zostaje sprzedany na teren Niemiec. Ponadto posiada faktury VAT, handlowy dokument identyfikacyjny, dokument transportowy, specyfikację sztuk ładunku, dokument CMR, dowody zapłaty za dostarczone wyroby. Płatności realizowane przez firmę X. GmbH za dostawy mięsa z indyka do przerobu, dokonywanego przez Sp. z o.o., wpływały na rachunki bankowe w bankach krajowych oraz do kasy krajowej w walucie PLN. Jednakże, tylko w sytuacji gdy płatności były realizowane w całości przelewem bankowym na rachunek bankowy w banku krajowym Wnioskodawca ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki VAT.

Zatem w tak opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca dysponuje potwierdzeniem wystawionym przez podmiot polski, z którego wynika, że po wykonaniu usług na ruchomym majątku rzeczowym przedmiotowe towary zostały (zostaną) wywiezione poza terytorium kraju. Uznać więc należy, że spełniony został warunek, o którym mowa w § 7a ust. 2 pkt 5 cytowanego rozporządzenia. Wnioskodawca wskazał również, że płatności realizowane przez firmę X. GmbH za dostawy mięsa z indyka do przerobu, dokonywanego przez Sp. z o.o. nie przekraczały 60-dniowego terminu płatności.

Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w stosunku do dostaw towarów (mięsa z indyka) dokonanych na terenie kraju na rzecz kontrahenta niemieckiego, który korzysta z usług firmy-córki w zakresie "przerobu mięsa", ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku 0 %. Jednocześnie otrzymane oświadczenie firmy-córki spełnia wymóg warunków określonych w § 7a ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia, tzn. wymóg posiadania dokumentów, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługę zostały (zostaną) po wykonaniu tej usługi wywiezione z terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, iż w sytuacji gdy w odniesieniu do przedmiotowych transakcji, płatności realizowane są gotówką w kasie, wówczas Wnioskodawca nie ma prawa do zastosowania preferencyjnej stawki VAT, ponieważ w takiej sytuacji nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w § 7a ust. 2 pkt 4 cyt. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl