IBPP2/443-1197/11/UH - Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług montażu żaluzji i rolet przeciwsłonecznych tekstylnych, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych w budynkach i lokalach mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1197/11/UH Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług montażu żaluzji i rolet przeciwsłonecznych tekstylnych, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych w budynkach i lokalach mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 24 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania montażu żaluzji i rolet przeciwsłonecznych tekstylnych, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych do PKOB 111,112,113:

* jest prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet przeciwwłamaniowych montowanych na zewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych i moskitier montowanych wewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania montażu żaluzji i rolet przeciwsłonecznych tekstylnych, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych do PKOB 111,112,113.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2011 r. znak: IBPP2/443-1197/11/UH oraz pismem z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 24 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z montażem i sprzedażą żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych. Po przyjęciu zlecenia Wnioskodawczyni dokonuje dokładnych pomiarów u klienta. Następnie zgodnie z indywidualnym zamówieniem z własnego zakupionego materiału wykonuje żaluzje lub rolety (polega to na docinaniu na konkretny wymiar elementów składowych i złożeniu ich w funkcjonalną całość) by ostatecznie zamontować osobiście u zleceniodawcy. Zakup materiałów koniecznych do wykonania żaluzji dokonywany jest ze stawką VAT 23%. Usługi wykonywane są zarówno w budynkach i lokalach mieszkalnych jak również niemieszkalnych.

Ponadto Wnioskodawczyni stwierdziła, iż:

1.

Umowy z odbiorcami usług zawierane są w formie ustnej, a przedmiotem umowy jest zainstalowanie na indywidualne zamówienie żaluzji, która jest wykonywana z materiału zleceniobiorcy.

2.

Przedmiotem sprzedaży jest żaluzja wraz z usługą montażu, taka treść widnieje na wystawionych fakturach.

3.

Usługi są świadczone zarówno w obiektach budownictwa społecznego spełniających wymogi z art. 41 ust. 12 ustawy VAT, jak i pozostałych budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych. Usługi te wykonywane są w ramach remontu jak i modernizacji.

4.

Żaluzje, rolety przeciwsłoneczne, moskitiery montowane są wewnątrz budynków, rolety przeciwwłamaniowe na zewnątrz.

5.

Montaż żaluzji, rolet, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych nie wymaga naruszenia elewacji budynku, zajmuje tyle miejsca ile okno.

6.

Żaluzje, rolety przeciwsłoneczne tekstylne, moskitiery, rolety przeciwwłamaniowe stanowią integralną część okien. Systemy montowane przez Wnioskodawczynię stanowią jedną całość z oknem i po zamontowaniu wyglądają jak wyprodukowane i założone wraz z oknem. Rolety zewnętrzne usztywniają konstrukcję okna i zabezpieczają całość przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych (słońce, deszcz, mróz, śnieg).

7.

Montaż żaluzji, rolet przeciwsłonecznych, rolet przeciwwłamaniowych Wnioskodawczyni dokonuje w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych PKOB 111,112, 113 - spełniających warunki dla społecznego programu mieszkaniowego. Usługi świadczone są również w budynkach nie spełniających tego wymogu, jak również w budynkach o symbolu 121, 122, 123 (w tym przypadku stosuję stawkę VAT 23%).

Wnioskodawczyni dodała również, iż przedmiotem sprzedaży są żaluzje, rolety przeciwsłoneczne, moskitiery oraz rolety przeciwwłamaniowe wraz z usługą montażu. Taka treść widnieje odpowiednio na wystawianych fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo postępuje stosując stawkę VAT 8% jeżeli usługa jest wykonywana w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych PKOB 111, 112, 113 - spełniając warunki dla społecznego programu mieszkaniowego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przedstawionej sprawie Wnioskodawczyni uważa, że art. 41 ust. 12 ustawy VAT, będzie miał tutaj zastosowanie. Usługi montażu żaluzji, rolet w obiektach mieszkalnych można zaliczyć do remontu, modernizacji lub termomodernizacji - co potwierdza świadectwo kwalifikacyjne nr 72/2009 wydane przez Laboratorium przy SA z siedzibą ul...., posiadające akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. Wnioskodawczyni uważa, że stosowanie stawki VAT 8% w budynkach i lokalach mieszkalnych jest w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* za prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet przeciwwłamaniowych montowanych na zewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym

* za nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych i moskitier montowanych wewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć remont, modernizacja, termomodernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei definicja zawarta w internetowym słowniku języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, określa, iż modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

Ulepszenie czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie budynku (lokalu), które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie budynku (lokalu) do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżenie kosztów eksploatacji.

Montaż - według powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość."

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z montażem i sprzedażą żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych. Wnioskodawczyni wykonuje zgodnie z indywidualnym zamówieniem żaluzje lub rolety a następnie montuje je u zleceniodawcy. Ww. usługi wykonywane są zarówno w budynkach i lokalach mieszkalnych jak również w lokalach niemieszkalnych.

Wnioskodawczyni zawiera umowy z odbiorcami usług w formie ustnej, przedmiotem umowy jest zainstalowanie na indywidualne zamówienie żaluzji, która jest wykonywana z materiału zleceniobiorcy. Wystawione faktury dokumentują odpowiednio sprzedaż żaluzji, rolet przeciwsłonecznych, moskitier oraz rolet przeciwwłamaniowych wraz z usługą montażu.

Usługi te wykonywane są w ramach remontu i modernizacji.

Żaluzje, rolety przeciwsłoneczne, moskitiery montowane są wewnątrz budynków, rolety przeciwwłamaniowe na zewnątrz.

Montaż żaluzji, rolet, moskitier, rolet przeciwwłamaniowych nie wymaga naruszenia elewacji budynku, zajmuje tyle miejsca ile okno.

Żaluzje, rolety przeciwsłoneczne tekstylne, moskitiery, rolety przeciwwłamaniowe stanowią integralną część okien. Montowane systemy stanowią jedną całość z oknem i po zamontowaniu wyglądają jak wyprodukowane i założone wraz z oknem.

Rolety zewnętrzne usztywniają konstrukcję okna i zabezpieczają całość przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych (słońce, deszcz, mróz, śnieg).

Ww. usługi świadczone są m.in. w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym spełniających wymogi z art. 41 ust. 12 ustawy VAT.

Sklasyfikowanych w PKOB 111,112, 113.

Wnioskodawczyni zwróciła się z pytaniem dotyczącym zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla montażu

* rolet przeciwwłamaniowych montowanych na zewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym

* żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych i moskitier montowanych wewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego montowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, czy też termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie montażu rolet zewnętrznych przeciwwłamaniowych wykonywane przez Wnioskodawczynię w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz w lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym PKOB 111,112,113 podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Opisane przez Wnioskodawczynię usługi stanowią usługi wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT bowiem mają one na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz że Wnioskodawczyni zawarła umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika również, że Wnioskodawczyni wykonuje usługi w zakresie montażu żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych i moskitier wykonanych, zgodnie z indywidualnym zamówieniem, z zakupionych materiałów i zamontowanych wewnątrz budynków zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

W opinii Wnioskodawczyni usługi montażu żaluzji, rolet i moskitier można zaliczyć do remontu i modernizacji wykonywane w budynkach i lokalach mieszkalnych, sklasyfikowanych w PKOB 111, 112, 113.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że do wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności montażu żaluzji, rolet i moskitier w budynkach i lokalach mieszkalnych, sklasyfikowanych w PKOB 11, począwszy od dnia

1 stycznia 2011 r., zastosowanie znajdzie stawka 23% podatku od towarów i usług, bowiem czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie tut. Organu wykonywane przez Wnioskodawczynię ww. czynności nie stanowią remontu czy też modernizacji, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem np. lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Zatem do świadczonych przez Wnioskodawczynię usług montażu żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych i moskitier (wewnętrznych) w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować 23% stawkę podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, iż jak już wyżej podniesiono, obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług. Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, (jak wskazano powyżej montaż żaluzji, rolet i moskitier nie mieści się w tych kategoriach czynności), to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Zatem do świadczonych przez Wnioskodawczynię usług montażu żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych i moskitier (wewnętrznych) w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować 23% stawkę podatku od towarów i usług.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za:

* za prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet przeciwwłamaniowych montowanych na zewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym

* za nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu żaluzji, rolet przeciwsłonecznych tekstylnych i moskitier montowanych wewnątrz budynków i lokali mieszkalnych PKOB 111,112,113 objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Dodatkowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawczynię zaklasyfikowania budynków według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje działalność, swoje usługi oraz budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl