IBPP2/443-1143/13/AB - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z budową cmentarza.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1143/13/AB Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z budową cmentarza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z budową cmentarza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z budową cmentarza.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 grudnia 2013 r. znak: IBPP2/443-879/13/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: "Gmina", Wnioskodawca) jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji polegającej na budowie na terenie Gminy cmentarza komunalnego (dalej: cmentarz). Gmina rozpoczęła przedmiotową inwestycję w 2009 r. Inwestycja nie została jeszcze zakończona. Gmina nie jest w stanie określić, kiedy inwestycja zostanie zakończona.

Wśród wydatków poniesionych dotychczas na inwestycję wymienić można m.in. wydatki na dokumentację projektową oraz przywiezienie ziemi pod budowę cmentarza. Wszystkie wydatki inwestycyjne stanowią środki trwałe w budowie w rozumieniu przepisów o rachunkowości. W przyszłości Gmina będzie ponosić dalsze wydatki inwestycyjne związane z infrastrukturą cmentarza. Wydatki inwestycyjne objęte niniejszym wnioskiem są i będą również w przyszłości dokumentowane fakturami VAT z podaniem danych Gminy jako nabywcy towarów i usług nabytych w celu budowy cmentarza. Po ukończeniu inwestycji cmentarz stanowić będzie środek trwały o wartości przekraczającej 15.000 zł. Bezpośrednio po ukończeniu budowy cmentarza, Gmina zamierza pobierać opłaty cmentarne za świadczone przez siebie usługi cmentarne.

Do usług cmentarnych będą zaliczać się takie usługi, jak:

* udostępnianie miejsca grzebalnego,

* przygotowanie grobu ziemnego,

* pochowanie zwłok,

* usypanie mogiły,

* przygotowanie ceremonii pogrzebowej.

Z tytułu świadczenia usług cmentarnych Gmina we własnym imieniu będzie pobierać opłaty (dalej: opłaty cmentarne). Opłaty cmentarne będą stanowić przychód Gminy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że usługi cmentarne będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy Gminą, odbiorcą usług. Wskazane umowy będą mogły mieć charakter niepisemny - na podstawie art. 60 Ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny. Takim potwierdzeniem woli usługobiorcy będzie w przedmiotowym przypadku m.in. zapłata ustalonego na podstawie Zarządzenia Wójta wynagrodzenia za świadczone usługi.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że usługi cmentarne, które będzie świadczyć Gmina będą należeć do jej zadań własnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Zgodnie bowiem z treścią takiego przepisu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Ponadto stosowanie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687), utrzymanie cmentarzy komunalnych zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony. Gmina pragnie podkreślić, że gminy mogą prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie realizacji zadań własnych. Gmina nie mogłaby zatem prowadzić działalności gospodarczej, która wykracza poza zadania własne. Taki wniosek wynika z ustawy o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43) oraz ustawie o samorządzie gminnym.

Na cmentarzu nie będzie możliwości wykonania usług cmentarnych, które nie będą opodatkowane VAT. Zatem budowana infrastruktura cmentarna będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków inwestycyjnych związanych z budową cmentarza.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków inwestycyjnych związanych z budową cmentarza.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi pozostają w związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Jak wynika z uzasadnienia stanowiska Gminy w zakresie pytania 1, w ocenie Gminy (i) w ramach świadczonych przez Gminę usług, powinna być ona uznawana za podatnika VAT oraz (ii) świadczone przez Gminę usługi będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w ocenie Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenie, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych usług.

W ocenie Gminy bez wpływu na prawo do odliczenia pozostaje również fakt, że infrastruktura cmentarza, na którą Gmina ponosi wydatki od 2009 r. dopiero będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych w przyszłości. Dla odliczenia VAT w tym przypadku istotny jest sam zamiar ich wykonania w odniesieniu do opisanych składników majątkowych.

Za takim stanowiskiem przemawia brzmienie przepisów ustawy o VAT. W szczególności art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie przywiduje żadnego limitu czasowego w tym zakresie i nie ogranicza prawa do odliczenia VAT (naliczonego od tego czy dany zakup został wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w określonym czasie. Ostatecznie bowiem infrastruktura cmentarza będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia czynności opodatkowanych (usługi cmentarne).

Konsekwentnie, zdaniem Gminy, wskazane powyżej przesłanki są w analizowanym przypadku spełnione. Tym samym, stosownie do przytoczonego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych ze świadczeniem usług cmentarnych, po oddaniu cmentarza do użytkowania.

W opinii Gminy, gdyby nie ponosiła ona wydatków na budowę cmentarza, nie byłoby możliwe świadczenie usług cmentarnych i pobieranie opłat cmentarnych w przyszłości. Nie sposób sobie bowiem wyobrazić, iż osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu zaniedbanym, nieprzystosowanym, etc. Osoby te z pewnością zdecydowałyby się na pochówek na innych cmentarzach, tj. np. na cmentarzach parafialnych lub na cmentarzach położonych w nnych gminach. Nie można również odpłatnie udostępniać miejsc pochówku na cmentarzu, na którym nie ma stosownych kwater i infrastruktury. W takiej sytuacji koniecznością pozostaje budowa infrastruktury cmentarza, a przez to poniesienie wydatków inwestycyjnych.

Zatem, w ocenie Gminy, mając na uwadze fakt, iż w analizowanym przypadku spełnione zostały przesłanki zdefiniowane w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W ocenie Gminy stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w przeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Wspomniana zasada jest rozumiana jako stosowanie podatku VAT na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia / odliczenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego naruszają neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Przedstawione przez Gminę stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w analizowanej sytuacji zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 września 2013 r. o sygnaturze IBPP2/443-759/13/AB organ wskazał, że: "w interpretacji IBPP2/443-552/13/AB tut. organ potwierdził, iż świadczone przez Gminę usługi cmentarne będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Wobec powyższego Gmina posiada uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące z cmentarzem, na którym Gmina świadczy odpłatnie usługi cmentarne". Również, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 lutego 2013 r. o sygnaturze IBPP2/443-104/13/ICz organ wskazał: "Gmina wykazuje w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT-7 obrót oraz podatek należny z tytułu wymienionych świadczonych usług cmentarnych i rozlicza z tego tytułu podatek VAT należny.

W interpretacji znak: IBPP2/443-1158/12/ICz tut. organ potwierdził, iż świadczone przez Gminę usługi cmentarne będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zatem w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Wobec powyższego Gmina posiada uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z cmentarzem komunalnym, na którym Gmina świadczy odpłatnie usługi cmentarne."

Również, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. IPPP1/443-908/09-2/AP, Dyrektor stwierdził, że: "Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2007 r. prowadzi budowę cmentarza komunalnego. Prace budowlane polegały na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb. Wydatki na realizację tej inwestycji pokryto w całości środkami gminnego budżetu. W chwili obecnej oddano do użytku część cmentarza. Za udostępnienie miejsca do pochówku i grobowca pobierana jest opłata objęta podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż wszystkie działania związane z budową cmentarza miały na celu prowadzenie przez gminę sprzedaży opodatkowanej, konkretnie udostępnianie miejsc do pochówku zmarłych, która to usługa sklasyfikowana w dziale PKWiU 93.03 podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Reasumując, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa inwestycja będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - zakupy związane z przedmiotową inwestycją będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotową inwestycją".

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. IPTPP4/443-274/13-6/MK, w której Dyrektor, wskazał że: "(...) istnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z cmentarzem komunalnym, na którym Gmina świadczy odpłatnie usługi cmentarne, niekorzystające ze zwolnienia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi służą wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków na cmentarz komunalny, w tym od nabywanych usług zarządzania cmentarzem komunalnym oraz od przyszłych wydatków inwestycyjnych, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy."

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2013 r. o sygnaturze IBPP2/443-549/13/AB Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził w pełnym zakresie prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym, jeżeli podatnik (gmina) pobiera opłaty cmentarne od których odprowadza VAT, to wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z cmentarzami komunalnymi.

Także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 24 maja 2013 r. o sygnaturze ILPP1/443-249/13-3/JSK uznał stanowisko podatnika za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego, potwierdzając, iż w przypadku poboru przez gminę opłat cmentarnych opodatkowanych VAT w zamian za świadczenie usług (cmentarnych, ma ona prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia usług cmentarnych.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków inwestycyjnych związanych z budową cmentarza komunalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 2, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany zakup ma służyć wykonaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) jest w trakcie realizacji inwestycji polegającej na budowie na terenie Gminy cmentarza komunalnego. Gmina rozpoczęła przedmiotową inwestycję w 2009 r. Inwestycja nie została jeszcze zakończona. Gmina nie jest w stanie określić, kiedy inwestycja zostanie zakończona.

Wśród wydatków poniesionych dotychczas na inwestycję wymienić można m.in. wydatki na dokumentację projektową oraz przywiezienie ziemi pod budowę cmentarza. Wszystkie wydatki inwestycyjne stanowią środki trwałe w budowie w rozumieniu przepisów o rachunkowości. W przyszłości Gmina będzie ponosić dalsze wydatki inwestycyjne związane z infrastrukturą cmentarza. Wydatki inwestycyjne objęte niniejszym wnioskiem są i będą również w przyszłości dokumentowane fakturami VAT z podaniem danych Gminy jako nabywcy towarów i usług nabytych w celu budowy cmentarza. Bezpośrednio po ukończeniu budowy cmentarza, Gmina zamierza pobierać opłaty cmentarne za świadczone przez siebie usługi cmentarne.

Do usług cmentarnych będą zaliczać się takie usługi, jak:

* udostępnianie miejsca grzebalnego,

* przygotowanie grobu ziemnego,

* pochowanie zwłok,

* usypanie mogiły,

* przygotowanie ceremonii pogrzebowej.

Z tytułu świadczenia usług cmentarnych Gmina we własnym imieniu będzie pobierać opłaty cmentarne. Opłaty cmentarne będą stanowić przychód Gminy. Usługi cmentarne będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy Gminą, a odbiorcą usług. Świadczone przez Gminę usługi cmentarne należą do jej zadań własnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Na cmentarzu nie będzie możliwości wykonania usług cmentarnych, które nie będą opodatkowane VAT. Zatem budowana infrastruktura cmentarna będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W interpretacji znak: IBPP2/443-879/13/AB tut. organ potwierdził, iż świadczone przez Gminę usługi cmentarne będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę w przyszłości czynnościom opodatkowanym.

Wobec powyższego Gmina posiada uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne, związane z budową cmentarza, na którym Gmina będzie świadczyć odpłatnie usługi cmentarne.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone koszty związane z budową cmentarza, ponieważ wydatki te będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, iż Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków inwestycyjnych związanych z budową cmentarza, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową cmentarza.

Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarnych (pytanie nr 1) oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 10 i ust. 13 ustawy o VAT w związku z budową cmentarza oraz korekty podatku VAT (pytanie nr 3) zostały rozpatrzone w odrębnych interpretacjach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl