IBPP2/443-1132/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1132/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko, Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 30 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących opłaty leasingowe dotyczące samochodu ciężarowego wykorzystywanego do działalności opodatkowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących opłaty leasingowe dotyczące samochodu ciężarowego wykorzystywanego do działalności opodatkowanej.

WW. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 marca 2011 r. znak: IBPP2/443-1132/10/WN, IBPP2/443-1133/10/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w której niezbędny jest samochód ciężarowy. Jest czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2010 r. zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego na zakup samochodu ciężarowego marki AUDI A6 AVANT. Wspomniane auto było zakupione przez poprzedniego właściciela w Niemczech i nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji.

Główny importer samochodów marki Audi na Polskę nie wydaje świadectwa homologacji na pojazdy zakupione za granicą.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że zakupiony przez niego samochód zamierza wykorzystać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz że dla samochodu typu Audi A6 AVANT istnieje w Polsce świadectwo producenta, z którego wynika, że przedmiotowy samochód nie jest samochodem osobowym.

Z przepisów prawa nie wynika, aby sam fakt braku u podatnika odpisu świadectwa homologacji wynikający z obiektywnej niemożności jej uzyskania skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy lub inny o ładowności do 500 kg.

Dodatkowo w dniu 21 marca 2011 r. wpłynęło pismo Wnioskodawcy, z którego wynika, iż:

1.

Przed dniem 1 stycznia 2011 r. podpisano umowę leasingowa i nie dokonano w niej zmian po dniu 31 grudnia 2010 r.

2.

Umowa nie została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r., ponieważ samochód nie posiadał homologacji oraz nie spełniał warunków określonych w art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.

3.

W grudniu wystawiono fakturę za opłatę wstępną, z której odliczono 60% podatku VAT.

4.

Dopuszczalna ładowność 555 kg.

5.

Dopuszczalna masa całkowita 2455 kg.

Wnioskodawca oczekuje interpretacji przepisów zgodnych z obowiązującym prawem, które jest niejednoznaczne i bardzo często ulega zmianie oraz nie uwzględnia rożnych sytuacji związanych z zakupem.

Dodatkowo Wnioskodawca wnosi o:

* interpretację w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT od opłat leasingowych.

* jednoznaczną interpretację w zakresie prawa - odliczenie VAT od paliwa.

Ponadto Wnioskodawca nie oczekuje interpretacji w zakresie zakupu samego samochodu po okresie obowiązywania umowy.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zawierał informacje na temat samochodu ciężarowego marki AUDI A6 AVANT.

Wspomniane auto było zakupione przez poprzedniego właściciela w Niemczech i nie posiada wyciągu świadectwa homologacji.

Problemem była owa homologacja, którą posiadają tego typu pojazdy sprzedawane w Polsce natomiast taki sam samochód zakupiony za granicą już takiego dokumentu nie posiada.

Z dowodu rejestracyjnego który załączono do wniosku wynika, że jest to samochód ciężarowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy podatek VAT wykazany w przyszłych fakturach dokumentujących opłaty leasingowe dotyczące tego typu samochodu ciężarowego będą w całości prawem do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury dokumentujące opłaty leasingowe dotyczące zakupu samochodu ciężarowego, dają mu prawo odliczenia podatku VAT w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej również ustawą o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Do dnia 31 grudnia 2010 r., zasady odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o VAT.

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej: "ustawą nowelizującą", z dniem 1 stycznia 2011 r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast mocą art. 1 pkt 12 ustawy nowelizującej dodano przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei, ust. 2 tegoż przepisu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 000 zł.

Przepisu art. 3 ust. 6 oraz art. 5 - stosowanie do art. 6 ust. 1 - nie stosuje się do pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. na dzień 31 grudnia 2010 r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy i do których nie miał zastosowania art. 86 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług).

Powyższy przepis, w myśl art. 6 ust. 2, ma zastosowanie w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie cyt. ustawy, oraz pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r.

Przepis art. 86 ust. 7 ustawy, obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowił, iż w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w której niezbędny jest samochód ciężarowy. Jest czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2010 r. zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego na zakup samochodu ciężarowego marki AUDI A6 AVANT. Wspomniane auto było zakupione przez poprzedniego właściciela w Niemczech i nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji.

Główny importer samochodów marki Audi na Polskę nie wydaje świadectwa homologacji na pojazdy zakupione za granicą.

Wnioskodawca poinformował ponadto, że zakupiony przez niego samochód zamierza wykorzystać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz że dla samochodu typu Audi A6 AVANT istnieje w Polsce świadectwo producenta z którego wynika, że przedmiotowy samochód nie jest samochodem osobowym.

Z przepisów prawa nie wynika, aby sam fakt braku u podatnika odpisu świadectwa homologacji wynikający z obiektywnej niemożności jej uzyskania skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy lub inny o ładowności do 500 kg.

Dodatkowo w dniu 21 marca 2011 r. wpłynęło pismo Wnioskodawcy, z którego wynika, iż:

1.

Przed dniem 1 stycznia 2011 r. podpisano umowę leasingową i nie dokonano w niej zmian po dniu 31 grudnia 2010 r.

2.

Umowa nie została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r., ponieważ samochód nie posiadał homologacji oraz nie spełniał warunków określonych w art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.

3.

W grudniu wystawiono fakturę za opłatę wstępną, z której odliczono 60% podatku VAT.

4.

Dopuszczalna ładowność 555 kg.

5.

Dopuszczalna masa całkowita 2455 kg.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zawierał informacje na temat samochodu ciężarowego marki AUDI A6 AVANT.

Wspomniane auto było zakupione przez poprzedniego właściciela w Niemczech i nie posiada wyciągu świadectwa homologacji.

Problemem była owa homologacja, którą posiadają tego typu pojazdy sprzedawane w Polsce natomiast taki sam samochód zakupiony za granicą już takiego dokumentu nie posiada.

Z dowodu rejestracyjnego który załączono do wniosku wynika, że jest to samochód ciężarowy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r., oraz uwzględniając przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w 2011 r. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych dot. opisanego we wniosku samochodu, wobec niespełnienia warunków wskazanych w art. 6 ust. 2 ustawy nowelizującej. Tym samym w omawianej sprawie zastosowanie znajdzie uregulowanie art. 3 ust. 6 cyt. ustawy. W oparciu o ww. przepis Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, mimo adnotacji w polskim dowodzie rejestracyjnym, że samochód jest ciężarowy i posiada ładowność 555 kg, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowiącego pełną kwotę podatku określoną w fakturach VAT dokumentujących opłaty leasingowe, bowiem jak wynika z treści wniosku, przedmiotowa umowa leasingu nie została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r. Zatem Wnioskodawcy - na podstawie art. 3 ust. 6 ustawy - przysługuje ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu, tj. w wysokości 60% kwoty podatku naliczonego od raty udokumentowanej fakturą, wynikającej z zawartej umowy, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa, zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl