IBPP2/443-1131/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1131/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 29 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 4 października 2011 r.), oraz pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy dokumenty w formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane w przypadku faktury dane przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy drogą elektroniczną w formacie PDF lub faksem i odpowiadające im dokumenty otrzymane przez Wnioskodawcę pocztą elektroniczną, faksem lub za pośrednictwem serwisu internetowego będą mogły być traktowane, jako faktury lub faktury korygujące, w rozumieniu przepisów o podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. ustalenia, czy dokumenty w formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane w przypadku faktury dane przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy drogą elektroniczną w formacie PDF lub faksem i odpowiadające im dokumenty otrzymane przez Wnioskodawcę pocztą elektroniczną, faksem lub za pośrednictwem serwisu internetowego będą mogły być traktowane, jako faktury lub faktury korygujące, w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 4 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 września 2011 r. znak: IBPP2/443-754/11/RSz oraz pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje dostaw towarów i świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. W chwili obecnej faktury dokumentujące świadczenia Spółki są wystawiane w formie papierowej. Wnioskodawca zamierza rozpocząć jednak przesyłanie faktur oraz faktur korygujących dokumentujących dostawy towarów i świadczenie usług w formie elektronicznej. Faktury mają być sporządzane w systemie informatycznym Spółki w formacie PDF lub innym i przesłane za pomocą poczty elektronicznej lub faksem bądź eksportowane do dedykowanego konta serwisu internetowego udostępnianego po zalogowaniu konkretnemu odbiorcy faktury.

Podmioty trzecie realizują na rzecz Spółki szereg dostaw towarów i świadczą usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym Spółka otrzymuje faktury oraz faktury korygujące. Spółka rozważa możliwość zastosowania technik informatycznych do przesyłania dokumentów związanych z przedmiotowymi transakcjami. Kontrahenci Spółki będą sporządzać faktury i faktury korygujące za pomocą własnych systemów informatycznych i przesyłać przedmiotowe dokumenty Wnioskodawcy za pomocą poczty elektronicznej lub faksem bądź też umieszczać je na koncie serwisu internetowego, do którego dostęp po zalogowaniu będzie mieć Spółka.

Wnioskodawca będzie drukować i przechowywać otrzymane faktury i faktury korygujące w formie papierowej przez okres wymagany przepisami prawa bądź też przechowywać je w systemie informatycznym, w podziale na okresy rozliczeniowe do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Faktury mają być przechowywane na terytorium kraju w systemie informatycznym w sposób umożliwiający ich łatwe odszukanie oraz dostępność na każde żądanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Dla zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności i czytelności treści faktur przesyłanych w sposób opisany powyżej Wnioskodawca przewiduje zastosowanie formatu PDF dla generowania plików zawierających obraz faktury wystawianej przez Wnioskodawcę lub innego formatu umożliwiającego generowanie plików o podobnych właściwościach, standardowego szyfrowania wiadomości przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej (SSL) i programów służących zabezpieczenia systemu elektronicznego Wnioskodawcy przed niepowołanym dostępem i ingerencją w przechowywane w nim dane (firewall, program antywirusowy). Autentyczność i integralność faktury będzie weryfikowana przez Spółkę poprzez kontrolę posiadanych dokumentów oraz współpracę z innymi wystawcami i odbiorcami faktur.

W wypadku wykorzystania serwisu internetowego dostęp do dedykowanego konta będzie miał w zakresie umożliwiającym pogląd lub import faktury wyłącznie jej odbiorca posługujący się identyfikatorem i hasłem. Odpowiednio umieszczenie faktury w serwisie będzie wymagało przedstawienia identyfikatora wystawcy i właściwego hasła. Transfer danych realizowany za pośrednictwem serwisu będzie zabezpieczony za pomocą standardowych metod szyfrujących.

Akceptacja wskazanych sposobów przesyłania faktur następować będzie poprzez przesłanie wiadomości pocztą elektroniczną lub faksem, bądź też poprzez złożenie oświadczenia za pomocą aplikacji serwisu internetowego. Oświadczenie to zostanie zarejestrowane przez system informatyczny wystawcy faktury.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 września 2011 r. (doręczone dnia 26 września 2011 r. dalej: Wezwanie) Wnioskodawca uzupełnił wniosek z dnia 22 czerwca 2011 r. (dalej: Wniosek) poprzez wniesienie opłaty w wysokości wskazanej w Wezwaniu.

Jednocześnie Wnioskodawca sprostował omyłkę pisarską, jaka została popełniona w tekście Wniosku.

Pierwszy akapit pkt 68 formularza Wniosku - Opisu stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych), winien brzmieć: "B (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT)".

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 października 2011 r. sprostował, że sformułowanie "faktury" użyte w opisie zdarzenia przyszłego oznacza zarówno faktury jak i faktury korygujące.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2):

Czy dokumenty w formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane w przypadku faktury dane przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy drogą elektroniczną w formacie PDF lub faksem i odpowiadające im dokumenty otrzymane przez Spółkę pocztą elektroniczną, faksem lub za pośrednictwem serwisu internetowego będą mogły być traktowane, jako faktury lub faktury korygujące, w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy na wskazane powyżej pytania należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: UVAT) podatnicy podatku VAT są zobowiązani do wystawiania faktur.

Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360; dalej: Rozporządzenie o fakturach).

Zasady przesyłania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu ich udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 249, poz. 1661; dalej: Rozporządzenie o e-fakturach).

Ad. 2.

W ocenie Spółki, dokumenty w sporządzone formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane w przypadku faktury dane przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy drogą elektroniczną w formacie PDF lub podobnym, udostępnione za pomocą serwisu internetowego, do którego może zalogować się jedynie odbiorca faktury, lub przesłane faksem i odpowiadające im dokumenty otrzymane przez Spółkę pocztą elektroniczną, za pośrednictwem dedykowanego serwisu internetowego lub przesłane Spółce faksem i następnie drukowane lub przechowywane w systemie informatycznym będą mogły być traktowane, jako faktury lub faktury korygujące w rozumieniu przepisów o podatku VAT. Faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności ich treści (§ 4 Rozporządzenia o e-fakturach). W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia o e-fakturach, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy. Odpowiednio, zgodnie z pkt 2, integralność treści faktury oznacza to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać.

W myśl § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 Rozporządzenia o e-fakturach autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub elektronicznej wymiany danych (EDI).

Stosownie do § 3 ust. 1 Rozporządzenia o e-fakturach faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania przez odbiorcę faktury.

W ocenie Wnioskodawcy, przytoczone powyżej przepisy Rozporządzenia o e-fakturach dopuszczają możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej za pośrednictwem wszystkich środków komunikacji elektronicznej. Za fakturę może zostać uznany w szczególności dokument spełniający wszystkie wymogi wskazane w Rozporządzeniu o fakturach przesłany przez wystawcę odbiorcy za pomocą poczty elektronicznej lub faksu. Nie sposób również wskazać przeciwwskazań przeciwko przekazywaniu faktur za pośrednictwem serwisu internetowego umożliwiającego ich import i eksport przy wykorzystaniu dedykowanego konta opatrzonego identyfikatorem i hasłem.

Dla uznania danego dokumentu za fakturę nie ma znaczenia format, w jakim został on udostępniony odbiorcy. W ocenie Wnioskodawcy może być to format PDF lub podobny. § 3 ust. 1 Rozporządzenia o e-fakturach jednoznacznie, bowiem wskazuje, iż faktury mogą być wysyłane w dowolnym formacie. Potwierdza to treść pisma Ministra Finansów pt. "Najważniejsze zmiany VAT od dnia 1 stycznia 2011 r.", w którym wskazano, iż celem wprowadzenia Rozporządzenia o e-fakturach było umożliwienie przesyłanie faktury w dowolnym formacie, np. PDF lub doc. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lutego 2010 r., sygn. IPPB5/423-753/10-5/JC, w której czytamy: "faktury otrzymywane drogą mailową mają format PDF, co oznacza, że Wnioskodawca nie ma możliwości ingerencji w ich treść."

Brak kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub nie zastosowanie systemu elektronicznej wymiany danych (EDI) nie może wpływać na spełnienie warunków, o których mowa w § 4 Rozporządzenia o e-fakturach. Przepis ten wymienia, bowiem jedynie przykładowe metody, jakie mogą zastosować wystawcy faktur przesyłanych drogą elektroniczną dla zachowania autentyczności i integralności przesyłanych faktur.

Dla realizacji przedmiotowego wymogu Wnioskodawca planuje przyjęcie, iż faktury będą przesyłane w formacie PDF lub w innym podobnym formacie oraz podjęcie działań polegających na zabezpieczeniu systemu informatycznego przed niekontrolowaną ingerencją (programy antywirusowe i firewall), zastosowaniu standardowych metod szyfrowania wiadomości wysyłanych pocztą elektroniczną oraz szyfrowania danych przekazywanych za pośrednictwem serwisu internetowego, weryfikacji treści faktur otrzymanych przez odbiorcę oraz prowadzeniu niezbędnej dokumentacji księgowej. W wypadku korzystania z serwisu internetowego zastosowany zostanie dodatkowo system identyfikatorów i haseł zapewniających wystawcy i odbiorcy faktury bezpieczeństwo korzystania z dedykowanych kont.

Wskazane działania zapewnią, zdaniem Wnioskodawcy, pewność, co do tożsamości wystawcy faktury i zagwarantują, że w treści faktury nie zostaną dokonane nieuprawnione modyfikacje.

W konsekwencji należy uznać, iż dokumenty w formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane w przypadku faktury dane przesyłane kontrahentom Wnioskodawcy drogą elektroniczną lub udostępnione na koncie serwisu internetowego w formacie PDF lub podobnym, bądź przesyłane faksem, celem ich wydrukowania przez odbiorcę i odpowiadające im dokumenty otrzymane przez Spółkę pocztą elektroniczną, udostępnione za pośrednictwem serwisu internetowego lub przesłane faksem winny być traktowane, jako faktury lub faktury korygujące w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej powinien odpowiedzieć twierdząco na pytanie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT,), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT oraz innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 cyt. ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

§ 2 ust. 1 rozporządzenia definiuje pojęcia: autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej treści. I tak przez:

1.

autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

2.

integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zgodnie z przepisem § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Wymienione metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem, co oznacza, że podatnik będzie mógł zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury, w tym m.in. przesyłania faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż za fakturę elektroniczną należy uznać taki dokument co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy (sprzedawcy) oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy (nabywcy) co do takiej formy przesyłania faktur.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że gdy w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej jest mowa o fakturach, należy pod tym pojęciem rozumieć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą" albowiem ustawodawca w akcie prawnym regulującym ogólne zasady wystawiania faktur ustala normę zgodnie z którą w formie elektronicznej można przyjąć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą". Dodatkowo zauważyć należy, iż w powołanym wyżej rozporządzeniu brak jest wymogu aby faktury korygujące do faktur wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej były wystawiane i przesyłane w tej formie.

W powołanym wyżej rozporządzeniu prawodawca nie odniósł się do faktur korygujących, w związku z tym należy zwrócić uwagę na przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W myśl § 19 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Stosownie do § 19 ust. 2 powołanego rozporządzenia, przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Jednocześnie w myśl § 21 powołanego rozporządzenia:

1.

Podatnicy są obowiązani przechowywać faktury oraz faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

2.

Podatnicy przechowują faktury, faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

2.

łatwe ich odszukanie,

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej umożliwiający tym organom również przetwarzanie danych w nich zawartych.

3.

Autentyczność pochodzenia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

4.

Integralność treści, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Tak więc, należy uznać, iż faktury elektroniczne traktowane są dla potrzeb dokumentowania transakcji podobnie jak faktury VAT w formie papierowej.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. wskazuje jedynie zasady wystawiania, przechowywania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Natomiast wszelkie inne zasady dotyczące tzw. "zwykłych" faktur VAT, które stosuje się odpowiednio do faktur elektronicznych reguluje rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów i świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. W chwili obecnej faktury dokumentujące świadczenia Wnioskodawcy są wystawiane w formie papierowej. Wnioskodawca zamierza rozpocząć jednak przesyłanie faktur oraz faktur korygujących dokumentujących dostawy towarów i świadczenie usług w formie elektronicznej. Faktury mają być sporządzane w systemie informatycznym Spółki w formacie PDF lub innym i przesłane za pomocą poczty elektronicznej lub faksem bądź eksportowane do dedykowanego konta serwisu internetowego udostępnianego po zalogowaniu konkretnemu odbiorcy faktury.

Wnioskodawca będzie drukować i przechowywać otrzymane faktury i faktury korygujące w formie papierowej przez okres wymagany przepisami prawa bądź też przechowywać je w systemie informatycznym, w podziale na okresy rozliczeniowe do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Faktury mają być przechowywane na terytorium kraju w systemie informatycznym w sposób umożliwiający ich łatwe odszukanie oraz dostępność na każde żądanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Dla zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności i czytelności treści faktur przesyłanych w sposób opisany powyżej Wnioskodawca przewiduje zastosowanie formatu PDF dla generowania plików zawierających obraz faktury wystawianej przez Wnioskodawcę lub innego formatu umożliwiającego generowanie plików o podobnych właściwościach, standardowego szyfrowania wiadomości przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej (SSL) i programów służących zabezpieczenia systemu elektronicznego Wnioskodawcy przed niepowołanym dostępem i ingerencją w przechowywane w nim dane (firewall, program antywirusowy). Autentyczność i integralność faktury będzie weryfikowana przez Wnioskodawcę poprzez kontrolę posiadanych dokumentów oraz współpracę z innymi wystawcami i odbiorcami faktur.

W wypadku wykorzystania serwisu internetowego dostęp do dedykowanego konta będzie miał w zakresie umożliwiającym pogląd lub import faktury wyłącznie jej odbiorca posługujący się identyfikatorem i hasłem. Odpowiednio umieszczenie faktury w serwisie będzie wymagało przedstawienia identyfikatora wystawcy i właściwego hasła. Transfer danych realizowany za pośrednictwem serwisu będzie zabezpieczony za pomocą standardowych metod szyfrujących.

Akceptacja wskazanych sposobów przesyłania faktur następować będzie poprzez przesłanie wiadomości pocztą elektroniczną lub faksem, bądź też poprzez złożenie oświadczenia za pomocą aplikacji serwisu internetowego. Oświadczenie to zostanie zarejestrowane przez system informatyczny wystawcy faktury.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca spełnia wszystkie formalne warunki do przesyłania do danego odbiorcy faktur w formie elektronicznej (w szczególności, w przypadku gdy dany kontrahent wyrazi akceptację), to dokumenty w formie elektronicznej, zawierające wszystkie wymagane w przypadku faktury dane przesyłane jego kontrahentom drogą elektroniczną lub udostępnione na koncie serwisu internetowego w formacie PDF lub podobnym, bądź przesyłane faksem, celem ich wydrukowania przez odbiorcę i odpowiadające im dokumenty otrzymane przez Wnioskodawcę pocztą elektroniczną, udostępnione za pośrednictwem serwisu internetowego lub przesłane faksem będą mogły być traktowane, jako faktury lub faktury korygujące, w rozumieniu przepisów o podatku VAT, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano opis zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. organ nie jest nią związany.

Jednocześnie należy zauważyć, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy, w części dotyczącej zdarzenia przyszłego, odnośnie pytania nr 1, nr 3 i nr 4 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Należy także zauważyć, iż faktyczna ocena wypełnienia przez Wnioskodawcę wymogów określonych obowiązującymi przepisami może być zweryfikowana tylko w toku prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego na podstawie odpowiednich przepisów proceduralnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl