IBPP2/443-1130/08/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1130/08/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem w dniu 25 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy transakcja przeniesienia praw i obowiązków wynikających z uczestnictwa w spółce jawnej jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNLENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 25 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy transakcja przeniesienia praw i obowiązków wynikających z uczestnictwa w spółce jawnej jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni do dnia 30 czerwca 2008 r. była jednym z trzech wspólników w spółce jawnej. Przeniosła (wraz z drugim wspólnikiem) ogół praw i obowiązków w ww. spółce na rzecz osób trzecich, zgodnie z art. 10 Kodeksu spółek handlowych.

W wyniku tej transakcji do spółki wstąpili dwaj nowi wspólnicy, następnie dotychczasowi dwaj wspólnicy wystąpili ze spółki, trzeci pozostał bez zmian.

Celem uzupełnienia wniosku, pismem w dniu 25 lutego 2009 r. Wnioskodawczyni poinformowała, że przeniesienie ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej na rzecz osoby trzeciej nastąpiło odpłatnie.

Poinformowała również, że nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi indywidualnej działalności gospodarczej. Była wspólnikiem spółki jawnej oraz nadal jest wspólnikiem spółki cywilnej, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej wymieniona transakcja, przeniesienia praw i obowiązków w spółce jawnej jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni nie. Wnioskodawczyni stwierdziła, iż wprawdzie art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje swoim zakresem praktycznie każdą transakcję sprzedaży lecz wykonywane w sposób częstotliwy. W jej przypadku jest to transakcja jednorazowa. Spółka jawna została założona z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej, co miało miejsce przez 4 lata, a nie w celu jej sprzedaży. Wnioskodawczyni poinformowała, że spółka jawna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawczyni załączyła do wniosku pismo Urzędu Statystycznego potwierdzające, że czynność przeniesienia praw i obowiązków wynikających z uczestnictwa w spółce jawnej nie jest usługą w rozumieniu PKWiU.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w prawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę, tylko wówczas, gdy umowa spółki tak stanowi.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei stosownie do treści art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w ww. art. 8 ust. 3 ustawy o VAT

Należy jednakże zauważyć, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT.

W myśl tegoż przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z ww. przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Oznacza to, że zarówno wykonywanie zarejestrowanej działalności gospodarczej, jak i wykonywanie innych czynności w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy, przesądzają o opodatkowaniu tych czynności podatkiem od towarów i usług.

Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jeden).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni do dnia 30 czerwca 2008 r. była jednym z trzech wspólników w spółce jawnej. Przeniosła (wraz z drugim wspólnikiem) ogół praw i obowiązków w ww. spółce na rzecz osób trzecich, zgodnie z art. 10 Kodeksu spółek handlowych.

W wyniku tej transakcji do spółki wstąpili dwaj nowi wspólnicy, następnie dotychczasowi dwaj wspólnicy wystąpili ze spółki, trzeci pozostał bez zmian.

Przeniesienie przez Wnioskodawczynię ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej na rzecz osoby fizycznej nastąpiło odpłatnie.

Mając na uwadze cyt. wyżej przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, iż dokonana przez Wnioskodawczynię czynność odpłatnego przeniesienia ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej na rzecz osób trzecich, co do zasady, winna zostać opodatkowana podatkiem VAT.

Wnioskodawczyni wskazała jednakże, że nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi indywidualnej działalności gospodarczej. Z wniosku wynika też, że w jej przypadku przedmiotowa transakcja (przeniesienia ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej na rzecz osób trzecich) jest jednorazowa.

W tym stanie rzeczy, mając na względzie ww. przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku VAT należy stwierdzić, że dokonane przez Wnioskodawczynię odpłatne przeniesienie (zgodnie z art. 10 Kodeksu spółek handlowych) praw i obowiązków wynikających z uczestnictwa w spółce jawnej na rzecz osób trzecich, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Należy tutaj dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl