IBPP2/443-1128/11/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1128/11/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty budowlane i remontowo-konserwatorskie dotyczące zabytkowej kaplicy mszalnej, w sytuacji gdy nie jest podatnikiem podatku VAT oraz brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb realizacji remontu ze sprzedażą opodatkowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2011 r., (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty budowlane i remontowo-konserwatorskie dotyczące zabytkowej kaplicy mszalnej, w sytuacji gdy nie jest podatnikiem podatku VAT oraz brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb realizacji remontu ze sprzedażą opodatkowaną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

1.

Wnioskodawca - Parafia Rzymskokatolicka - figuruje w wykazie osób prawnych Kościoła Rzymskokatolickiego, a ksiądz Q jest jej proboszczem.

2.

Parafia realizuje projekt inwestycyjny p.n. "..." zgodnie z umową z dnia 30 listopada 2010 r. o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 zawartej z Samorządem Województwa.

3.

W zabytkowym budynku kaplicy prowadzone są roboty budowlane remontowo-konserwatorskie.

4.

Celem projektu (operacji) jest zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz wzrost atrakcyjności turystycznej miejscowości X.

5.

Wydatki objęte umową realizowane są w oparciu o zestawienie rzeczowo-finansowe (załącznik do umowy z Samorządem Województwa), łącznie z zawartym w nabywanych usługach i towarach podatkiem VAT.

6.

W wyniku poniesienia nakładów finansowych przez Parafię na remont budynku kaplicy mszalnej, Parafia nie osiągnie żadnych przychodów i nie ma to także żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi.

7.

Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników i płatników podatku VAT.

8.

Umowa z Samorządem Województwa zapewnia refundację 75% kosztów kwalifikowanych, łącznie z podatkiem VAT (w przypadku kiedy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z dnia 19 grudnia 2011 r.:

Czy w związku z tym, że Parafia Rzymskokatolicka nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników i płatników podatku VAT, może dokonać odliczenia podatku VAT z zapłaconych faktur dokumentujących przeprowadzone roboty budowlane remontowo-konserwatorskie zabytkowej kaplicy mszalnej.

Stanowisko Wnioskodawcy, sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z dnia 19 grudnia 2011 r.:

Parafia nie może dokonać odliczenia podatku VAT od zapłaconych faktur za prace remontowo-konserwatorskie kaplicy mszalnej ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT i brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb realizacji remontu ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 19 grudnia 2011 r. Wnioskodawca przeredagował pytanie i własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 30 września 2011 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 19 grudnia 2011 r. Wnioskodawca przesłał jako uzupełnienie do wniosku z dnia 30 września 2011 r., przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt inwestycyjny "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 zawartej z Samorządem Województwa.

W zabytkowym budynku kaplicy prowadzone są roboty budowlane remontowo-konserwatorskie.

Celem projektu (operacji) jest zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz wzrost atrakcyjności turystycznej miejscowości.

W wyniku poniesienia nakładów finansowych przez Parafię na remont budynku kaplicy mszalnej, Parafia nie osiągnie żadnych przychodów i nie ma to także żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi.

Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników i płatników podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pod nazwą "..."

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl