IBPP2/443-111/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-111/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDULANA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 stycznia 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii dokumentowania usług doby hotelowej świadczonej na przełomie miesięcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii dokumentowania usług doby hotelowej świadczonej na przełomie miesięcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w głównej mierze świadczy usługi medyczne sklasyfikowane w PKWiU 85, objęte zwolnieniem przedmiotowym (art. 43 ust. 1 pkt 1). Ponadto wykonuje również usługi polegające na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki, tzw. doby hotelowe. Usługa ta zakwalifikowana została przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - PKWiU 55.23.15-00.00 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane".

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, usługi te w całym zakresie dokumentowane są fakturą.

Jeżeli usługa doby hotelowej była świadczona na przełomie miesięcy to faktura obejmuje cały ten okres i zostaje wystawiona nie później niż w siódmym dniu od dnia wykonania usługi. Natomiast obowiązek podatkowy powstaje wtedy zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy doby hotelowe powstałe na przełomie miesięcy należy dokumentować jedną fakturą, wystawioną nie później niż siódmego dnia licząc od dnia wykonania usługi. Czy doby hotelowe powstałe na przełomie miesięcy należy dokumentować dwoma odrębnymi fakturami z których każda winna być przypisana do m-ca w którym osoba fizyczna korzystała z usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługę doby hotelowej świadczonej na przełomie miesięcy należy potraktować jako jedną całość i dokumentować jedną fakturą, wystawioną nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast treść art. 8 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie natomiast do przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w głównej mierze świadczy usługi medyczne sklasyfikowane w PKWiU 85, objęte zwolnieniem przedmiotowym (art. 43 ust. 1 pkt 1). Ponadto wykonuje również usługi polegające na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki, tzw. doby hotelowe. Usługa ta zakwalifikowana została przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - PKWiU 55.23.15-00.00 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane".

Jak wynika zatem z przedmiotowego wniosku zapytanie Wnioskodawcy dotyczy świadczonych przez niego usług polegających na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki. Logicznym jest, że chory (a w tym przypadku dziecko) może przebywać w celu leczenia na oddziale szpitalnym przez więcej niż jeden dzień, w konsekwencji czego usługi, których dotyczy zapytanie Wnioskodawcy, również mogą obejmować szereg kolejnych dni, określanych jako doby hotelowe, które należy uznać za swego rodzaju miernik tych usług. Nie zmienia to postaci rzeczy, że nawet obejmując swoim zakresem szereg kolejnych dni, ww. usługa całodobowego pobytu matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku pozostaje jedną usługą świadczoną nieprzerwanie w tym okresie. Oczywistym też jest, iż usługa ta może objąć zakresem jednocześnie dni z dwóch kolejnych podatkowych okresów rozliczeniowych. Należy zauważyć, iż żaden z przepisów o podatku od towarów i usług nie wymaga w takiej sytuacji dzielenia sztucznego usługi i odrębnego fakturowania usługi dla poszczególnych okresów rozliczeniowych.

Stąd też w sytuacji gdy świadczona przez Wnioskodawcę usługa, polegająca na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki, obejmie szereg kolejnych dni z dwóch kolejnych podatkowych okresów rozliczeniowych, Wnioskodawca powinien ją udokumentować jedną fakturą (o ile przyjął on zasadę dokumentowania wszystkich świadczonych przez siebie ww. usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturami VAT) wystawioną po wykonaniu tej usługi, nie później niż siódmego dnia od jej wykonania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku ze świadczeniem ww. usług, jak również w zakresie prawidłowości zastosowanego przez Wnioskodawcę sposobu dokumentowania świadczonych przez niego usług, gdyż Wnioskodawca nie sformułował pytania jak też nie przedstawił swojego stanowiska w tym zakresie. Zawarte w opisie stanu faktycznego stwierdzenie odnoszące się do tych zagadnień potraktowano jako element tego stanu faktycznego, bez dokonywania jego oceny.

Należy także zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonej przez niego usługi według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanej usługi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl