IBPP2/443-111/09/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-111/09/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2009 r. oraz w dniu 21 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy od wydawanych płyt CD w ramach projektów kulturalnych (edukacja kulturalna/regionalna) należy naliczać i przekazać należny VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy od wydawanych płyt CD w ramach projektów kulturalnych (edukacja kulturalna/regionalna) należy naliczać i przekazać należny VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2009 r. oraz w dniu 21 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wojewódzką, samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ośrodek, który istnieje od 2002 r., statutowo zajmuje się m.in. edukacją kulturalną i wychowaniem przez sztukę, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, wspieraniem amatorskiej twórczości artystycznej oraz promocją wartościowych dokonań i inicjatyw kulturalnych, jak również ochroną kultury i dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza w zakresie folkloru, sztuki ludowej oraz rękodzieła ludowego i artystycznego, ze szczególnym uwzględnieniem X i Y obszaru kulturowego (zapis zgodny z § 4 pkt 1.1 oraz pkt 1.5, a także pkt 2. 1. statutu ośrodka).

Działalność statutowa ośrodka, finansowana w ramach dotacji podmiotowej przyznawanej przez organizatora, tj. Województwo (Urząd Marszałkowski), jest zgodna z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, w tym z art. 32.

Ośrodek pozyskuje dodatkowe środki (m.in. w ramach Programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) na realizację przedsięwzięć kulturalnych.

Wnioskodawca realizuje działania statutowe m.in. poprzez organizację warsztatów, szkoleń, konferencji, współorganizację przedsięwzięć z zakresu animacji kultury i edukacji kulturalnej.

Jedną z form działań statutowych jest realizacja projektu "A", który uzyskał wsparcie finansowe Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pozostała część projektu (tzw. wkład własny) finansowana jest z dotacji podmiotowej. Celem przedsięwzięcia jest ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez dokumentację filmową najcenniejszych tradycji obrzędowych oraz wyrównanie różnic w dostępie do kultury i edukacja kulturalna (poprzez m.in. umieszczenie zwiastunów zarejestrowanych filmów na stronie internetowej projektu, przekazanie bezpłatnie ok. 200 zestawów z filmami przedstawicielom instytucji kultury, stowarzyszeń i szkół oraz umożliwienie nieodpłatnego wypożyczenia materiału filmowego).

Zgodnie z założeniami - powstały materiał filmowy, który służy uzupełnieniu programu edukacji kulturalnej i regionalnej, nie może być sprzedawany.

Materiał filmowy na płycie CD, dokumentujący wywiady przygotowane przez młodzież z przedstawicielami starszego pokolenia mieszkańców Z - jest również częścią kolejnego projektu "B", realizowanego w marcu 2009 r. Płyta CD z nagrodzonymi, sfilmowanymi wywiadami (wpisującymi się w założenia edukacji regionalnej) zostanie analogicznie, nieodpłatnie przekazana laureatom, uczestnikom konkursu, szkołom itp.

W uzupełnieniu wniosku dodano, iż rejestrowane materiały filmowe - stanowiące integralną część projektów kulturalnych, są klasyfikowane przez ośrodek jako usługa o symbolu PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych".

Za ww. klasyfikacją przemawia fakt, iż przygotowywane przez Ośrodek materiały filmowe, będące integralną częścią projektów kulturalnych typu "A" lub "B" - wpisują się w statutową działalność ośrodka, tj.

* § 4 pkt 1. Statutu Ośrodka; "Wspieranie amatorskiej twórczości artystycznej oraz promocja wartościowych dokonań i inicjatyw kulturalnych",

* § 4 pkt 5. Statutu Ośrodka: "Ochrona tradycji i dziedzictwa kulturowego zwłaszcza w zakresie folkloru, sztuki ludowej oraz rękodzieła artystycznego ze szczególnym uwzględnieniem X i Y obszaru kulturowego".

Przygotowywane przez instruktorów Ośrodka materiały nie stanowią profesjonalnej produkcji filmowej sensu stricto - są to krótkometrażowe nagrania dokumentujące (realizowane samodzielnie przez ośrodek bądź współorganizowane z innymi podmiotami kultury) wydarzenia artystyczne: teatralne, literackie, muzyczne, folklorystyczne itp. Materiały te pełnią przede wszystkim funkcję dydaktyczną (edukacja kulturalna/regionalna) bądź wykorzystywane są jako forma wsparcia amatorskiego ruchu artystycznego w środowisku lokalnym. Nie sposób więc, w ocenie Wnioskodawcy, traktować ww. działań inaczej niż usług będących efektem funkcjonowania obiektów kulturalnych oraz będących immanentną częścią prowadzonej przez nie działalności merytorycznej.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, załącznik nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku" działania kulturalne o symbolu PKWiU 92.32.10 są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy realizacji projektów typu "A" bądź "B" podatnikowi nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym nie dokonano odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach dotyczących realizacji przedmiotowych działań.

Jednocześnie po analizie budżetów projektów "A" oraz "B" Wnioskodawca stwierdził, iż szacunkowy koszt wytworzenia materiału filmowego (1 płyta DVD) w ramach obu projektów nie przekroczył kwoty jednostkowej 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy uwzględniając powyższą formę prowadzenia działalności kulturalnej przez Wnioskodawcę, powinien on od wydanych płyt CD w ramach projektów kulturalnych (edukacja kulturalna/regionalna) naliczyć i przekazać należny VAT.

Czy taka forma działalności wiąże się z obowiązkiem posiadania przez ośrodek kasy fiskalnej i jednocześnie ewidencjonowania ww. przekazań jako sprzedaży opodatkowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy: realizację projektów kulturalnych, w ramach których są bezpłatnie przekazywane materiały filmowe na płycie CD, traktuje jako działania związane ściśle z funkcjonowaniem ośrodka kultury i w związku z tym zwolnione z podatku VAT (usługi o symbolu PKWiU, ex 92 wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Przekazywanie materiałów filmowych stanowi, według Wnioskodawcy, integralną część działań merytorycznych z zakresu szeroko rozumianej edukacji kulturalnej/regionalnej. Udostępniając materiał filmowy, Wnioskodawca nie przenosi praw autorskich do filmu, a jedynie stwarza możliwość jego użytkowania - zgodnie z działalnością statutową ośrodka (tj. edukacją kulturalną dzieci, młodzieży i osób dorosłych, którą Wnioskodawca ma inicjować).

Dodatkowym argumentem przemawiającym za decyzją o zwolnieniu powyższych działań z podatku VAT jest zapis artykułu 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który mówi, że konieczność opodatkowania usługi związanej z bezpłatnym przekazaniem istnieje wówczas, gdy podmiot przekazuje towar/usługi należące do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.

Przekazywanie płyt CD, dokonywane przez Wnioskodawcę, jest ściśle związane z przedmiotową działalnością merytoryczną ośrodka, w tym również działalnością edukacyjną. W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku naliczania podatku VAT w ramach opisywanych powyżej działań (związanych bezpośrednio z nieodpłatnym przekazywaniem materiałów filmowych na płycie CD).

Wnioskodawca nie ma również obowiązku ewidencjonowania tejże działalności w ramach kasy fiskalnej i jednocześnie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego - związanego z zakupami służącymi do realizacji opisywanych działań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynność, w całości lub części.

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których wartość rynkowa nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru jednej osobie przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z kolei przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy o VAT).

Należy jednocześnie zauważyć, iż zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, wskazuje bowiem czynności, które mimo braku odpłatności uważane są za zrównane z odpłatną dostawą. Do czynności takich ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, pod warunkiem jednak, iż podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje nieodpłatnych przekazań płyt CD na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wnioskodawca zamierza, również w przyszłości dokonywać powyższych przekazań towarów.

Wnioskodawca traktuje działania polegające na bezpłatnym przekazaniu materiałów filmowych na płycie CD, w związku z realizacją projektów kulturalnych, jako działania związane ściśle z funkcjonowaniem ośrodka kultury.

Przekazywanie materiałów filmowych stanowi, integralną część działań merytorycznych z zakresu szeroko rozumianej edukacji kulturalnej/regionalnej. Udostępniając materiał filmowy, Wnioskodawca nie przenosi praw autorskich do filmu, a jedynie stwarza możliwość jego użytkowania - zgodnie z działalnością statutową ośrodka (tj. edukacją kulturalną dzieci, młodzieży i osób dorosłych, którą Wnioskodawca ma inicjować).

Przekazywane płyty CD stanowią krótkometrażowe nagrania dokumentujące (realizowane samodzielnie przez ośrodek bądź współorganizowane z innymi podmiotami kultury) wydarzenia artystyczne: teatralne, literackie, muzyczne, folklorystyczne itp. Materiały te pełnią przede wszystkim funkcję dydaktyczną (edukacja kulturalna/regionalna) bądź wykorzystywane są jako forma wsparcia amatorskiego ruchu artystycznego w środowisku lokalnym.

Powstały materiał filmowy, który służy uzupełnieniu programu edukacji kulturalnej i regionalnej, nie może być sprzedawany.

Wnioskodawca stwierdził też, iż nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym nie dokonano odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach dotyczących realizacji przedmiotowych działań.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku, w przypadku gdy Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących realizacji przedmiotowych działań, czynność nieodpłatnego wydania przedmiotowych płyt CD nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne przekazanie ww. płyt CD na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT, należało uznać za prawidłowe.

Jak z powyższego wynika, nie zostały spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, dające podstawę do uznania dokonywanego przez Wnioskodawcę nieodpłatnego przekazania wskazanych we wniosku towarów za czynności zrównane z odpłatną dostawą towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez "sprzedaż", zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 45 tego załącznika, jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, zostały wskazane czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, płyt DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset video), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania z odpłatną dostawą towarów nie zostały spełnione ze względu na niezrealizowanie warunku dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących realizacji przedmiotowych działań. Z uwagi na fakt, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku, nieodpłatnego przekazania towarów nie można uznać, w świetle powyższych uregulowań, za odpłatną dostawę, nie będą miały zastosowania przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r.

Zatem w związku z brzmieniem wyżej przywołanych przepisów art. 7 ust. 2 i art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania towarów, tj. nagranych płyt CD, o których mowa we wniosku, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne przekazanie ww. płyt CD nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przez Wnioskodawcę, przy zastosowaniu kasy rejestrującej należało uznać za prawidłowe.

Mając zatem na uwadze powyższe, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl