IBPP2/443-1109/08/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1109/08/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przedmiotowej otrzymanej od Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przewozowej otrzymanej od Gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną, sektora finansów publicznych będącą częścią samorządowej sfery budżetowej, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z dotacji przedmiotowych i inwestycyjnych. Zakład nie wypracowuje zysków, a nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec roku budżetowego wpłaca do budżetu jednostki samorządowej. W ramach działalności statutowej Zakład prowadzi przewóz osób komunikacją miejską na terenie miasta oraz poza miastem zgodnie z zawartymi porozumieniami pomiędzy Gminą, a Gminami ościennymi. Cena biletu za przejazd komunikacją miejską określana jest Uchwałą Rady Miasta niezależnie od wysokości przekazywanych przez Gminę na rzecz zakładu dotacji.

Wśród otrzymanych dotacji Zakład otrzymuje dotację przewozową w zakresie usług pasażerskich. Dotacja nie stanowi dopłaty do usługi (biletu). Nie stanowi również zadośćuczynienia z tytułu wykonywania usług po cenach obniżonych. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie ogólnych kosztów działalności Zakładu m.in. na poprawę pracy zakładu, utrzymanie miejsc pracy (wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń), podwyżki płac w budżecie oraz podatki od środków transportowych i nieruchomości. Dotacja w poszczególnych latach budżetowych przyznawana jest w różnych wysokościach. Zmniejszenie lub zwiększenie dotacji nie wiąże się ze zmianą ceny za przejazd komunikacją miejską. O ile w ogóle można mówić o jej wpływie na cenę biletu to na pewno będzie to miało charakter pośredni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymana od Gminy stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana przez ZGK dotacja przedmiotowa w zakresie usług przewozowych nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w zakresie przewozów pasażerskich, a tym samym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29, ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną, sektora finansów publicznych będącą częścią samorządowej sfery budżetowej, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z dotacji przedmiotowych i inwestycyjnych. Zakład nie wypracowuje zysków, a nadwyżkę środków obrotowych ustalona na koniec roku budżetowego wpłaca do budżetu jednostki samorządowej. W ramach działalności statutowej Zakład prowadzi przewóz osób komunikacją miejską na terenie miasta oraz poza miastem zgodnie z zawartymi porozumieniami pomiędzy Gminą, a Gminami ościennymi. Cena biletu za przejazd komunikacją miejską określana jest Uchwałą Rady Miasta nie zależnie od wysokości przekazywanych przez Gminę na rzecz zakładu dotacji.

Wśród otrzymanych dotacji Zakład otrzymuje dotację przewozową w zakresie usług pasażerskich. Dotacja nie stanowi dopłaty do usługi (biletu). Nie stanowi również zadość uczynienia z tytułu wykonywania usług po cenach obniżonych. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie ogólnych kosztów działalności Zakładu m.in. na poprawę pracy zakładu, utrzymanie miejsc pracy (wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń) podwyżki płac w budżecie, oraz podatki od środków transportowych i nieruchomości. Dotacja w poszczególnych latach budżetowych przyznawana jest w różnych wysokościach. Zmniejszenie lub zwiększenie dotacji nie wiąże się ze zmianą ceny za przejazd komunikacją miejską. O ile w ogóle można mówić o jej wpływie na cenę biletu to na pewno będzie to miało charakter pośredni.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, iż skoro jak twierdzi Wnioskodawca, dotacje przewozowe przyznawane w związku z wykonywaniem usług przewozu osób komunikacją miejską, na pokrycie ogólnych kosztów działalności mi in. na poprawę pracy zakładu, utrzymanie miejsc pracy (wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń) podwyżki płac w budżecie oraz podatki od środków transportowych i nieruchomości, nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, zatem nie stanowią one obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl