IBPP2/443-1103/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1103/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 11 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży Biletu Podarunkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 11 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży Biletu Podarunkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Teatr zamierza wprowadzić do sprzedaży Bilety Podarunkowe oraz Karty Widza.

Do zakupu Biletu Podarunkowego uprawniona jest każda osoba. Warunkiem uzyskania Biletu Podarunkowego jest wpłacenie w Kasie Teatru kwoty w określonym nominale. Bilet Podarunkowy nie jest środkiem płatniczym. Nie może zostać zamieniony na gotówkę, zarówno w całości jak i częściowo. Bilety Podarunkowe uprawniają ich posiadaczy do skorzystania z oferty repertuarowej Teatru. Posiadacz Biletu Podarunkowego ma prawo do jego wymiany na dwa bilety na dowolny spektakl Teatru. Do wejścia na widownię uprawnia posiadanie Biletu Podarunkowego oraz wydrukowanego biletu na wybrany spektakl. Bilet Podarunkowy jest ważny i może być wykorzystany przez okres 6 miesięcy, od daty jego zakupu. Niewykorzystanie Biletu Podarunkowego, zgodnie z terminem określonym w treści dokumentu Biletu Podarunkowego, jest równoznaczne z utratą jego ważności i nie stanowi podstawy do zwrotu jego równowartości w gotówce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 1):

Czy kwota uzyskana za sprzedaży Biletów Podarunkowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jaka stawka podatku VAT powinna mieć w tym wypadku zastosowanie.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko Teatru w sprawie opodatkowania Biletów Podarunkowych.

Teatr zamierza wprowadzić do sprzedaży Bilet Podarunkowy, który będzie upoważniał jego Posiadacza do wymiany na dwa bilety na dowolnie wybrany spektakl w okresie ważności Biletu Podarunkowego. Zdaniem Teatru sprzedaż Biletu Podarunkowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatkowej 8% zgodnie z niżej przytoczonymi przepisami.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towar, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei art. 8 ust. 1 ustawy mówi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 19a ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, (...) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W przedmiotowej sprawie poz. 182 załącznika nr 3 tj. bez względu na symbol PKWiU Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

UZASADNIENIE

Bilet Podarunkowy w momencie jego zakupu stanowi przyrzeczenie Teatru wobec jego Posiadacza do możliwości skorzystania z usług oferowanych przez Teatr w określonym czasie, tj. 6 miesięcy od zakupu biletu. Bilet Podarunkowy rodzi skutki prawne tak jak "zwykły" bilet na przedstawienie teatralne (między innymi w oparciu o to podobieństwo Teatr będzie uzasadniał swoje stanowisko). Jedyna różnica między biletem a Biletem Podarunkowym jest taka, że w przypadku biletu widz w momencie zakupu decyduje o tytule spektaklu oraz terminie i godz. jego grania, natomiast w przypadku Biletu Podarunkowego decyzja o tytule spektaklu oraz terminie i godz. jego grania jest odłożona w czasie, tj. 6 m-cy od jego zakupu. Zarówno sprzedaż biletu jak i Biletu Podarunkowego stanowi sprzedaż usługi kulturalnej w zakresie wstępu na spektakl teatralny.

Posiadanie biletu jak i Biletu Podarunkowego (w oparciu o definicję biletu zamieszczoną w Słowniku Języka Polskiego) stanowi tylko i wyłącznie dowód przysługiwania określonego prawa, uprawnienie do skorzystania z usług oferowanych przez Teatr. Posiadacz biletu jak i Biletu Podarunkowego może zrealizować swoje prawo wstępu na spektakl teatralny, może też zrezygnować z tego prawa. Teatr, bez względu na decyzję posiadacza ww. biletów, będzie świadczył usługę kulturalną polegającą na wystawieniu spektaklu w terminach obowiązywania ww. biletów.

Stanowisko Teatru:

W świetle powyższych wyjaśnień, zdaniem Teatru sprzedaż Biletów Podarunkowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 pkt 1 oraz art. 8 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług. Do sprzedaży Biletów Podarunkowych będzie miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Przez pojęcie "dostawy towarów", należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawo własności". Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przesłanka podmiotowa) oraz czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT (przesłanka podmiotowa).

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z opisu sprawy wynika, że Teatr zamierza wprowadzić do sprzedaży Bilety Podarunkowe. Do zakupu Biletu Podarunkowego uprawniona jest każda osoba. Warunkiem uzyskania Biletu Podarunkowego jest wpłacenie w Kasie Teatru kwoty w określonym nominale. Bilet Podarunkowy nie jest środkiem płatniczym. Nie może zostać zamieniony na gotówkę, zarówno w całości jak i częściowo. Bilety Podarunkowe uprawniają ich posiadaczy do skorzystania z oferty repertuarowej Teatru. Posiadacz Biletu Podarunkowego ma prawo do jego wymiany na dwa bilety na dowolny spektakl Teatru. Do wejścia na widownię uprawnia posiadanie Biletu Podarunkowego oraz wydrukowanego biletu na wybrany spektakl. Bilet Podarunkowy jest ważny i może być wykorzystany przez okres 6 miesięcy, od daty jego zakupu. Niewykorzystanie Biletu Podarunkowego, zgodnie z terminem określonym w treści dokumentu Biletu Podarunkowego, jest równoznaczne z utratą jego ważności i nie stanowi podstawy do zwrotu jego równowartości w gotówce.

Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy sprzedaż Biletu Podarunkowego jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w okolicznościach przedstawionych we wniosku Bilet Podarunkowy należy traktować jako bon. Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "bon". Niemniej jednak należy wskazać, że sam bon stanowi dokument uprawniający do nabycia określonego świadczenia - wskazanego towaru lub korzystania z usługi. Bon nazwany w przedmiotowej prawie przez Wnioskodawcę Biletem Podarunkowym nie mieści się zatem w definicji towaru określonej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Spełnia funkcję środka płatniczego, uprawniającego do zapłaty za określone towary lub usługi oferowane przez sprzedawcę (w niniejszej sprawie jest to wymiana go na dwa bilety na dowolny spektakl Teatru). Bon stanowi zatem jedynie rodzaj "pieniądza" (innego niż pieniądz ekwiwalentu wartości), upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu określonych usług/towarów. W konsekwencji, czynności odpłatnego przekazania bonów nabywcom nie można utożsamiać z świadczeniem usług/dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonania wpłaty środków pieniężnych przez klienta, a w konsekwencji wydania bonu nie można również uznać za świadczenie usług za odpłatnością. Jak wynika bowiem z wniosku, bon (Bilet Podarunkowy) uprawnia do dokonania zakupu dwóch biletów na dowolny spektakl Teatru przez osobę go posiadającą. Wnioskodawca nie stawia żadnych ograniczeń lub warunków, jakie nabywca musiałby spełnić aby nabyć ten Bilet Podarunkowy. W konsekwencji, w opisanej sytuacji nie mamy również do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz klientów Wnioskodawcy.

A zatem, planowana przez Wnioskodawcę czynność odpłatnego przekazania bonów zwanych Biletami Podarunkowymi nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem jak wykazano powyżej, nie będzie mieścić się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca w momencie sprzedaży Biletów Podarunkowych uprawniających do bezgotówkowego zakupu usług (tekst jedn.: dwóch biletów na dowolny spektakl Teatru) nie wykonuje czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym przedstawiona czynność nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę (art. 19a ust. 2 ustawy).

Zgodnie z 19a ust. 8 ustawy jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Mając powyższe na uwadze, w związku z tym, że - jak wynika z zawartego we wniosku opisu sprawy - dokonana przez klienta Wnioskodawcy wpłata środków pieniężnych w związku z nabyciem Biletu Podarunkowego nie będzie związana z nabyciem określonej usługi, wskazać należy, że zapłata uiszczana na rzecz Wnioskodawcy w związku z nabyciem Biletów nie będzie stanowić przedpłaty lub zaliczki, w sytuacji gdy przyszli klienci nabywając przedmiotowe Bilety będą wpłacać odpowiednią kwotę nie za z góry ustaloną usługę. W tej sytuacji dokonana wpłata nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, w momencie jej otrzymania. Wnioskodawca nie będzie tym samym zobowiązany do opodatkowania kwoty należności (w momencie jej otrzymania) wpłaconej przez klienta w związku z nabyciem Biletu Podarunkowego, gdyż zapłata mająca miejsce przed świadczeniem usługi, nie będzie spełniała definicji przedpłaty. Przyszłe świadczenie (wejście na dwa dowolne spektakle) nie będzie w momencie zapłaty szczegółowo określona (jak wskazał Wnioskodawca w chwili nabycia Biletu Podarunkowego nie są jeszcze znane konkretne spektakle, które obejrzy osoba będąca posiadaczem Biletu i na nie Bilet Podarunkowy zrealizuje) - nieznany jest więc przedmiot sprzedaży, określony jest jedynie termin ważności Biletu i jego wartość.

Zatem, dopiero w momencie realizacji Biletu Podarunkowego, tj. w momencie zakupu na jego podstawie usługi, pojawi się obowiązek podatkowy w zakresie czynności świadczenia usługi na rzecz podmiotu, który finalnie jest dysponentem tego Biletu.

Reasumując, we wskazanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do opodatkowania kwoty należności (w momencie jej otrzymania) wpłaconej w związku z nabyciem Biletu Podarunkowego. Obowiązek podatkowy powstanie dopiero w momencie wykonania usługi przez Wnioskodawcę klientowi, będącemu dysponentem Biletu.

Biorąc pod uwagę powyższe rozstrzygnięcie, a mianowicie fakt, że planowana czynność odpłatnego przekazania bonów zwanych Biletami Podarunkowymi nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, kwestię dotyczącą zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla tej czynności należy uznać za bezprzedmiotową.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży Kart Widza (pytanie nr 2) zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl