IBPP2/443-1091/08/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1091/08/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2008 r. (data wpływu 25 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT za wykonanie usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT za wykonanie usług budowlanych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 stycznia 2009 r. znak: IBPP2/443-1091/08/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lutym 2007 r. Wnioskodawca zawarł z firmą usługi Ogólno-Budowlane ustną umowę na wykonanie robót budowlanych na kwotę 24.000 zł dotyczącą wybudowania w stanie surowym jednorodzinnego budynku mieszkalnego z garażem zgodnie z pozwoleniem nr. Wydane przez Starostę. Firma do dnia 20 lipca 2007 r. wykonała 1/3 całości umówionych prac i wykonawca zażądał częściowej zapłaty. Wnioskodawca zapłacił wykonawcy kwotę 10.000 zł. Niestety ani pan ani jego pracownicy nie pokazali się na placu budowy, a tylko miesiąc później 24 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca otrzymał fakturę na kwotę 19.520 zł z czego netto - 16.000 zł +22% VAT-3.520 zł.

W piśmie z dnia 2 lutego 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż umowa określała całościowe wynagrodzenie za roboty budowlane dotyczące wykonania w stanie surowym jednorodzinnego budynku mieszkalnego wraz z garażem trwale złączonym z domem. Garaż tworzy z budynkiem jednolitą bryłę. Połączony jest z częścią mieszkalną wspólną jedną ścianą. W środku garażu są drzwi, które prowadzą do korytarza części mieszkalnej oraz drugie drzwi do kotłowni. Symbol PKOB dla domu jednorodzinnego to PKOB 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne. Roboty wykonane w 1/3 całości umówionych prac dotyczą budynku mieszkalnego z garażem trwale złączonym z częścią mieszkalną domu. Wykonawca otrzymał od Wnioskodawcy kwotę 10.000 zł ale nie wystawił na tę kwotę faktury.

Na fakturze, którą wystawił wykonawca na kwotę 19.520 zł określił przedmiot sprzedaży jako usługi budowlane:

1.

wykonanie stanu "0" budynku mieszkalnego,

2.

budowa parteru + wykonanie stropu budynku.

Na tej fakturze firma nie podała symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Wg wnioskodawcy na fakturze powinien zostać podany symbol PKOB 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, ponieważ usługi wykonawca wykonał budując budynek mieszkalny jednorodzinny. Zakupu materiałów i dostawy ich dokonał sam Wnioskodawca, za własne pieniądze na które posiada faktury VAT.

Ponadto w ww. piśmie Wnioskodawca wyjaśnił, iż rezygnuje z zadanego pytania nr 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonawca wystawiając fakturę za wykonane usługi budowlane związane z wykonaniem fundamentu i parteru budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z garażem złączonym z domem właściwie naliczył stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, firma Usługi Ogólno-Budowlane niesłusznie wystawił fakturę ze stawką 22% a nie 7% aby bardziej obciążyć Wnioskodawcę kosztami. Wg Wnioskodawcy nie było to zgodne z obowiązującymi przepisami. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym stosuje się stawkę w wysokości 7% a nie 22%. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne a budowany przez Wnioskodawcę budynek jest dokładnie jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym zgodnie z resztą z pozwoleniem na budowę więc nie powinno być wątpliwości, że właściwa jest 7% stawka podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Identyfikację wyrobów i usług dla potrzeb podatku od towarów i usług dokonuje się za pomocą klasyfikacji statystycznych, co wynika z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl art. 146 ust. 2 ww. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 12 ww. ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

A zatem roboty budowlane, związane z budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi wymienionymi w cyt. wyżej art. 2 pkt 12 ustawy, do dnia 31 grudnia 2007 r. opodatkowane są stawką podatku w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy.

Jednocześnie zgodnie z § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl przepisu § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił, iż umowa określała całościowe wynagrodzenie za roboty budowlane dotyczące wykonania w stanie surowym jednorodzinnego budynku mieszkalnego wraz z garażem trwale złączonym z domem. Garaż tworzy z budynkiem jednolitą bryłę. Symbol PKOB dla domu jednorodzinnego to PKOB 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne. Roboty wykonane w 1/3 całości umówionych prac dotyczą budynku mieszkalnego z garażem trwale złączonym z częścią mieszkalna domu.

Wystawca określił przedmiot sprzedaży jako usługi budowlane:

1.

wykonanie stanu "0" budynku mieszkalnego,

2.

budowa parteru + wykonanie stropu budynku.

Na tej fakturze wykonawca nie podał symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wg Wnioskodawcy na fakturze powinien zostać podany symbol PKOB 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne.

Jak wskazał Wnioskodawca roboty budowlane dotyczyły wykonania w stanie surowym jednorodzinnego budynku wraz z garażem (stanowiącym jednolitą bryłę z budynkiem) sklasyfikowanego według PKOB w grupie 111. Zatem w rozpatrywanym przypadku zastosowanie ma przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT. Wykonane usługi budowlane dotyczące budynku mieszkalnego, o którym mowa we wniosku, podlegają opodatkowaniu 7% stawką VAT.

Należy jednak zauważyć, iż w przedstawionym stanie faktycznym faktura została wystawiona przez wykonawcę robót w sposób nieprawidłowy, nie spełnia bowiem wymogów, o których mowa w § 9 ust. 7 ww. rozporządzenia. Jednakże brak na fakturze symbolu PKWiU czy symbolu PKOB nie przesądza o stawce podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007 r.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budowanych budynków, według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl