IBPP2/443-1070/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1070/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Powiat może ubiegać się o zwrot kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym i złożyć korektę deklaracji VAT-7 do deklaracji złożonej przez zlikwidowaną jednostkę budżetową oraz czy Powiat jest następcą prawnym zlikwidowanej jednostki budżetowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Powiat może ubiegać się o zwrot kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym i złożyć korektę deklaracji VAT-7 do deklaracji złożonej przez zlikwidowaną jednostkę budżetową oraz czy Powiat jest następcą prawnym zlikwidowanej jednostki budżetowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, między innymi z tytułu świadczenia usług najmu i dzierżawy pomieszczeń i mediów, składa deklarację VAT-7 (zgłoszenie z dnia 10 grudnia 2002 r.). Powiat posiada osobowość prawną. Jednostki organizacyjne powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań powiatu, zgodnie z Ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i statucie powiatu.

Jednostki organizacyjne tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Powiatu. Wykaz jednostek organizacyjnych powiatu stanowi załącznik do Statutu Powiatu.

Jednostką organizacyjną Powiatu... było Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

Uchwałą Nr 000 Rady Powiatu z dnia 17 kwietnia 2012 r. zostało zlikwidowane Szkolne Schronisko Młodzieżowe z dniem 1 września 2012 r., a mienie zlikwidowanej placówki przejął Powiat Uchwałą Nr 000 Zarządu Powiatu z dnia 31 sierpnia 2012 r. wg protokołu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego na dzień 31 sierpnia 2012 r. wraz z saldami aktywów i pasywów.

Szkolne Schronisko Młodzieżowe było zarejestrowane dla celów VAT jako odrębny podatnik. Szkolne Schronisko Młodzieżowe złożyło ostatnią deklarację VAT-7 za m-c 08/2012, w której wykazano nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, w kwocie 177,00 zł, jako kwotę do przeniesienia na następny miesiąc (poz. E 65 deklaracji). Szkolne Schronisko Młodzieżowe w dniu 5 września 2012 r. złożyło w Urzędzie Skarbowym wniosek o wyrejestrowanie t.j. VAT-Z - zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W protokole przekazanych sald aktywów i pasywów na dzień 31 sierpnia 2012 r. ze Szkolnego Schroniska Młodzieżowego do Starostwa Powiatowego, figuruje saldo podatku VAT do zwrotu w kwocie 177,00 zł. Powiat wyposażył w majątek jednostkę organizacyjną - jest więc jej następcą prawnym i mienie jednostki jest własnością Powiatu. Powiat chce odzyskać kwotę nadpłaconego podatku VAT. Zlikwidowana jednostka budżetowa Powiatu nie może złożyć korekty deklaracji VAT-7 za m-c 08/2012, zmieniającej formę zwrotu nadpłaconego podatku VAT z pozycji E 65 na pozycję E 61 deklaracji VAT-7 tj. kwota do zwrotu na rachunek bankowy wskazany przez podatnika, gdyż została wyrejestrowana z wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Powiat ma prawo ubiegać się o zwrot kwoty nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym, jako przejętej należności, po zlikwidowanej jednostce budżetowej Powiatu.

2. Czy Powiat, jako organ tworzący/likwidujący jednostki organizacyjne i wyposażający je w majątek, jest następcą prawnym zlikwidowanej jednostki budżetowej.

3. Czy Powiat może złożyć korektę deklaracji VAT-7 do deklaracji VAT-7 złożonej przez zlikwidowaną jednostkę budżetową tj. Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat ma prawo ubiegać się o zwrot przejętej kwoty należności z tytułu nadwyżki podatku VAT, po zlikwidowanej jednostce organizacyjnej, której mienie przejął, gdyż jest jej prawnym następcą, który utworzył oraz zlikwidował jednostkę budżetową, zgodnie z Ustawą o samorządzie powiatowym.

Uchwałą z dnia 24 czerwca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów podjął Uchwałę:"w świetle art. 15 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) gminne (powiatowe) jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług" (sygn. akt IFPS 1/13). Powiat oraz jednostki budżetowe jako jeden podatnik, może wystawić korektę deklaracji VAT-7, posługując się NIP-em Powiatu i skorygować zapis sposobem zwrotu nadpłaty podatku VAT w deklaracji VAT-7, zlikwidowanej jednostki budżetowej, której aktywa i pasywa przejął Powiat oraz ubiegać się o zwrot kwoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji Podatkowej. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Według art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej).

Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).

Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji podatkowej).

Zgodnie z art. 94 Ordynacji podatkowej przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:

1.

ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw - państwowe jednostki budżetowe;

2.

organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Stosownie do zapisu ust. 2 art. 12 tej ustawy, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).

W opisie stanu Wnioskodawca wskazał, że jednostką organizacyjną Powiatu było Szkolne Schronisko Młodzieżowe, które uchwałą Rady Powiatu z dnia 17 kwietnia 2012 r. zostało zlikwidowane, a mienie zlikwidowanej placówki przejął Powiat. Szkolne Schronisko Młodzieżowe było zarejestrowane dla celów VAT jako odrębny podatnik i złożyło ostatnią deklarację VAT-7 za m-c 08/2012, w której wykazano nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, w kwocie 177,00 zł, jako kwotę do przeniesienia na następny miesiąc. Szkolne Schronisko Młodzieżowe w dniu 5 września 2012 r. złożyło w Urzędzie Skarbowym wniosek o wyrejestrowanie t.j. VAT-Z. W protokole przekazanych sald aktywów i pasywów na dzień 31 sierpnia 2012 r. ze Szkolnego Schroniska Młodzieżowego do Starostwa Powiatowego, figuruje saldo podatku VAT do zwrotu w kwocie 177,00 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ma prawo ubiegać się o zwrot nadwyżki podatku VAT jako następca prawny Szkolnego Schroniska Młodzieżowego.

Analizując tak przedstawione okoliczności sprawy należy rozstrzygnąć czy w stosunku do Wnioskodawcy będą mieć zastosowanie przepisy Ordynacja podatkowa, regulujące zasady sukcesji podatkowej.

Jak wskazano wyżej przepisy Ordynacji Podatkowej nie obejmują kwestii związanych z przejęciem mienia zlikwidowanej jednostki budżetowej przez Powiat.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie zachodzi następstwo podatkowe, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów art. 93-94 ustawy - Ordynacja podatkowa, a to z następujących względów: po pierwsze mamy do czynienia tylko z jedną osobą prawną, jaką jest Powiat, a po drugie, jeśli jednostka budżetowa została zlikwidowana, to nie może być mowy o jej przejęciu, łączeniu, podziale czy przekształceniu. Nie zachodzi zatem żadna z przesłanek, o których mowa w art. 93-94 ustawy - Ordynacja podatkowa, aby mogło dojść do następstwa podatkowego. Powiat przejął jedynie majątek oraz należności i zobowiązania zlikwidowanej jednostki budżetowej. A zatem Powiat nie wstępuje z mocy ww. przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa - we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejmowanego jednostki budżetowej.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie jest następcą prawnym zlikwidowanej jednostki budżetowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Z powyższego wynika, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przewidują rozliczenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu sprawy wynika, że Szkolne Schronisko Młodzieżowe złożyło ostatnią deklarację VAT-7 za m-c 08/2012, w której wykazano nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, w kwocie 177,00 zł, jako kwotę do przeniesienia na następny miesiąc, a nie do zwrotu na rachunek bankowy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Powiat nie może złożyć korygującej deklaracji VAT-7 do deklaracji VAT-7 złożonej przez zlikwidowaną jednostkę budżetową Szkolne Schronisko Młodzieżowe, gdyż jak wskazano wyżej Powiat nie może zostać uznany za sukcesora praw i obowiązków podatkowych, a tym samym Wnioskodawca nie wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanej jednostki budżetowej, a zatem również w prawa i obowiązki wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma również prawa ubiegać się o zwrot kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym po zlikwidowanej jednostce budżetowej. Sam fakt, że Wnioskodawca utworzył i zlikwidował jednostkę budżetową nie stanowi przesłanki do uznania go za następcę prawnego tej jednostki

Należy zaznaczyć, że z uwagi na obowiązujące przepisy prawa, orzecznictwo sądowo-administracyjne, stosowaną praktykę, jak również uznanie przez Powiat odrębności podatkowej swojej jednostki budżetowej, brak jest podstaw do zmiany podejścia co do wzajemnych stosunków między Powiatem a jego jednostką. Stanu tego nie zmienia również podjęta w dniu 24 czerwca 2013 r. uchwała NSA, sygn. I FPS 1/13. Powołana uchwała wskazuje, że "W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług gminne jednostki, budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług". Przedmiotowa uchwała nie odnosi się do kwestii dokonywania sposobu zmian podejścia do dotychczasowej praktyki, tj. traktowania jednostki samorządu terytorialnego i jej jednostek budżetowych jako odrębnych podatników podatku VAT. Nie wskazuje ona również, w jaki sposób mają postępować jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki co do wzajemnych relacji i rozliczeń za okres, kiedy uważały się za odrębnych podatników, co również znajdowało uznanie w prawomocnych wyrokach sądów administracyjnych, jak i momentu ewentualnego rozpoczęcia traktowania gminy i jej jednostek budżetowych jako jednego podatnika. Tym samym nie przemawia również za uznaniem Wnioskodawcy za następcę prawnego zlikwidowanej jednostki budżetowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl