IBPP2/443-107/09/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-107/09/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wydawnictwa i Drukarni przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie opodatkowania stawką 0% sprzedaży wydrukowanych książek wytworzonych z wykorzystaniem własnych materiałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką 0% sprzedaży wydrukowanych książek wytworzonych z wykorzystaniem własnych materiałów.

WW. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2009 r. znak: IBPP2/443-107/09/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną działającą w ramach Diecezji. Jednostkę reprezentuje dyrektor ks na podstawie dekretu Biskupa z dnia 14 kwietnia 2000 r. W ramach Wydawnictwa realizowane są w drukarni modlitewniki, książki w tym podręczniki do katechezy itp. W związku z wolnymi mocami przerobowymi realizowany jest też na zlecenie wydawców lub innych przedsiębiorców druk książek posiadających nr ISBN. O konkurencyjności Wnioskodawcy i poziomie realizowanych druków świadczy fakt, iż od lat Wnioskodawca wygrywa coroczne przetargi na druk wszystkich książek wydawanych przez Wydawnictwo. Drukarnia nie posiada praw autorskich do tych książek, które przynależą wydawcy lub też samemu autorowi. Każdorazowo zlecony produkt tj. książka opatrzona nr ISBN jest wykonywana w drukarni Wnioskodawcy na sprzęcie Wnioskodawcy przy zużyciu własnych surowców i materiałów tj. papieru, farb, kleju, kartonu, płótna introligatorskiego itp. W wyniku procesu produkcyjnego powstaje gotowy produkt tj. książka przeznaczona dla odbiorcy. Tenże nakład książek zostaje wydany zamawiającemu na podstawie faktury VAT co tym samym przenosi na nabywcę prawo do dysponowania towarem w postaci materialnej jak właściciel.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla książek, o których mowa we wniosku to PKWiU ex 22.11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w przypadku sprzedaży książek posiadających nr ISBN i wydrukowanych w całości z własnych materiałów, przenosząc na nabywcę prawo do dysponowania towarem jak właściciel może stosować w fakturze VAT wystawionej dla nabywcy zerowej stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez dostawę rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wnioskodawca uważa, że druk książek dla nabywców, dla których zostaje wystawiona faktura VAT należy uznać za dostawę towarów, ponieważ towary wykonane są w całości z materiałów własnych drukarni oraz na podstawie dostawy i faktury następuje przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. W związku z powyższym, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przy dostawie książek oznaczonych nr ISBN należy stosować preferencyjną stawkę VAT 0%.

Dotychczas, biorąc pod uwagę fakt różnych interpretacji Izb Skarbowych, drukarnia stosowała 22% stawkę podatku VAT. Jednak w ostatnim czasie część drukarni, również w woj. stosuje przy druku książek zerową stawkę VAT. Klienci zdecydowanie częściej wybierają te drukarnie jako tańsze. Drukarnia Wnioskodawcy staje się niekonkurencyjna, traci klientów co może zakłócić płynność produkcyjną i spowodować trudności w utrzymaniu się na rynku poligraficznym. Wielu klientów-wydawców zwraca się z zapytaniami dotyczącymi możliwości stosowania zerowej stawki VAT tak jak w innych drukarniach. Również w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Izby Skarbowe w Warszawie i Katowicach działające w imieniu Ministra Finansów - opublikowanych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów - stanowiska drukarni stosujących przy druku książek z własnych materiałów zerową stawkę VAT uznawane są za prawidłowe np. sygn. IPPP1-443-1409/08-2/MP z dnia 10 października 2008 r., sygn. IPPP1-4443-1404/08/2/AP z dnia 17 października 2008 r., sygn. IBPP2/443-660/08/UH z dnia 6 października 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Powyższy przepis znajduje odzwierciedlenie w przepisie art. 14 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym "Dostawa towarów" oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 powołanej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich część, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z przepisów art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że towary i usługi, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

* pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie,

* pod pojęciem usług rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji; wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż ww. pojęcie usług nie jest tożsame z definicją usługi zawartej w art. 8 ustawy o VAT, a pojęcie dostawy i towaru we wskazanym rozporządzeniu nie występuje.

W związku z tym konieczne jest ustalenie czy dane świadczenie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a następnie sprawdzić czy ta usługa została wymieniona w klasyfikacji usług.

Co do zasady stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w samej ustawie o podatku od towarów i usług, jak też i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 41 ust. 2 w związku z poz. 48 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% podlegają książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nuty, mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek o symbolu PKWiU ex 22.11.

Przy czym "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

W myśl § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 listopada 2008 r., kwestie uregulowane we wskazanym wyżej przepisie § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a) ww. rozporządzenia ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., rozstrzygał przepis § 7 ust. 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Natomiast w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2008 r. powyższe kwestie rozstrzygał przepis art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o VAT.

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, iż w celu uznania czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozważyć czy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, tj. czy w wyniku danej transakcji nabywca będzie mógł faktycznie dysponować rzeczą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną działającą w ramach Diecezji. W ramach Wydawnictwa realizowane są w drukarni modlitewniki, książki w tym podręczniki do katechezy itp. W związku z wolnymi mocami przerobowymi realizowany jest też na zlecenie wydawców lub innych przedsiębiorców druk książek posiadających nr ISBN. Drukarnia nie posiada praw autorskich do tych książek, które przynależą wydawcy lub też samemu autorowi. Każdorazowo zlecony produkt tj. książka opatrzona nr ISBN jest wykonywana w drukarni Wnioskodawcy na sprzęcie Wnioskodawcy przy zużyciu własnych surowców i materiałów tj. papieru, farb, kleju, kartonu, płótna introligatorskiego itp. W wyniku procesu produkcyjnego powstaje gotowy produkt tj. książka przeznaczona dla odbiorcy. Tenże nakład książek zostaje wydany zamawiającemu na podstawie faktury VAT co tym samym przenosi na nabywcę prawo do dysponowania towarem w postaci materialnej jak właściciel. Symbol książek to PKWiU ex 22.11.

Oznacza to, że jeżeli w wyniku wykonanych przez Wnioskodawcę czynności wytworzony jest, z materiału własnego, nowy produkt w postaci książki, a następnie Wnioskodawca przenosi prawo do rozporządzania tymi produktami na nabywcę jak właściciel, to należy uznać te czynności za dostawę towarów.

Proces wydrukowania książki w oparciu o własne materiały jest procesem wytworzenia nowego dobra materialnego (rzeczy) o funkcji całkiem odmiennej od tej, związanej z wykorzystanymi materiałami, który staje się przedmiotem obrotu w momencie przeniesienia prawa na wydawcę do rozporządzenia nim jak właściciel. Bez znaczenia są przy tym prawa autorskie przynależne wydawcy do drukowanego utworu, gdyż nie one są w tym przypadku przedmiotem obrotu, lecz rzeczowa postać tegoż utworu jakim jest książka lub czasopismo. Wytworzone w takim procesie produkcyjnym książki, czasopisma są rzeczami ruchomymi w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, co do których drukarnia - aby wydawca mógł nimi rozporządzać jak właściciel - musi przenieść prawo ich posiadania na nabywcę.

Kiedy mowa o "przeniesieniu prawa do rozporządzania" nie należy tego zwrotu utożsamiać jedynie z przeniesieniem prawa własności w sensie prawnym, gdyż w pojęciu tym mieszczą się wszelkie formy przeniesienia prawa, które nabywcy umożliwiają rozporządzanie dobrami materialnymi (rzeczami) jak właścicielowi.

W tym przypadku niewątpliwie drukarnia wyzbywa się własności użytych do tej produkcji materiałów, które w ramach tego procesu produkcyjnego przybrały postać rzeczową książek. Przeniesienie własności tych towarów na wydawcę wymaga ich wydania, jako rzeczy określonych co do gatunku - art. 155 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), czyli przeniesienia również ich posiadania na wydawcę, co pozwala temu ostatniemu na rozporządzanie tymi rzeczami jak właściciel. Tym samym następuje w takim przypadku przeniesienie przez drukarnię na wydawcę prawa do rozporządzania jak właściciel wyprodukowanym przez drukarnię z jej materiałów majątkiem rzeczowym, co czyni tę czynność dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, należy stwierdzić, iż o ile przedmiotem dokonywanych przez Wnioskodawcę dostaw są, wykonywane przez niego na zlecenie wydawców lub innych przedsiębiorców, książki, o których mowa § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a) ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., za wyjątkiem wyłączeń wynikających z tego przepisu, wówczas podlegać one będą opodatkowaniu według 0% stawki podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl