IBPP2/443-1065/10/BW - Dokonania korekty i wykazanie kwoty korekty przez podatnika zwolnionego z VAT nie mającego obowiązku składania deklaracji rozliczeniowych VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1065/10/BW Dokonania korekty i wykazanie kwoty korekty przez podatnika zwolnionego z VAT nie mającego obowiązku składania deklaracji rozliczeniowych VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania w jaki sposób należy dokonać korekty odliczonego podatku i wykazywać kwoty korekty skoro podatnik zwolniony z VAT nie ma obowiązku składania deklaracji rozliczeniowych VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m in., w zakresie uznania w jaki sposób należy dokonać korekty odliczonego podatku i wykazywać kwoty korekty skoro podatnik zwolniony z VAT nie ma obowiązku składania deklaracji rozliczeniowych VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 marca 2011 r. znak: IBPP2/443-1064/10/BW, IBPP2/443-1065/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT od 2001 r. Obecnie świadczy usługi kosmetyczne oraz najmu (brak usług zwolnionych z podatku VAT). Wnioskodawczyni zamierza złożyć w Urzędzie Skarbowym stosowne zgłoszenie VAT-R w celu skorzystania na podst. art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze zwolnienia podmiotowego od dnia 1 stycznia 2011 r. Wartość netto sprzedaży opodatkowanej w roku 2010 nie przekroczy 150.000 zł.

Wnioskodawczyni w 2005 r. otrzymała aktem darowizny lokal mieszkalny, który po modernizacji, adaptacji i stosownym przystosowaniu do profilu działalności w 2008 r. został przekwalifikowany w całości na lokal użytkowy. Wnioskodawczyni prowadzi nadal działalność gospodarczą we wskazanym lokalu wykorzystując go w całości na potrzeby tej działalności.

Kwota podatku VAT odliczona w latach 2006-2008 z tytułu zakupów dotyczących modernizacji ww. lokalu wynosi 10.833,03 zł. (data OT przekazania prac modernizacyjnych do użytkowania 3 listopada 2008 r., wartość netto lokalu użytkowego po adaptacji 99.935,00 zł.).

Ponadto, dnia 19 maja 2007 r. zakupiono Kocioł Junkers, który na ewidencję środków trwałych, jako odrębny środek trwały, został przyjęty dnia 3 listopada 2008 r. (wartość netto 3.893,44 zł, VAT 856,56 zł.).

Oprócz wskazanych zakupów dotyczących środków trwałych, w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawczyni dokonuje zakupów towarów handlowych oraz materiałów, które nie zostaną przez nią wykorzystane do dnia 31 grudnia 2010 r. Zostaną one wykazane w arkuszu spisu z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r.

Całość zakupów w momencie ich dokonywania była związana wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Stąd, Wnioskodawczyni dokonała odliczenia całej kwoty podatku naliczonego.

Wnioskodawczyni składa deklaracje miesięczne VAT-7.

W związku z powyższym zadano, m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób należy dokonać ewentualnej korekty i wykazywać kwoty korekty, skoro podatnik zwolniony z VAT nie ma obowiązku składania deklaracji rozliczeniowych VAT.

Stanowisko Wnioskodawczyni:

dotyczące środków trwałych -LOKAL

Niezależnie od ogólnego zwolnienia z obowiązku składania deklaracji VAT wynikającego z art. 99 ust. 7 ustawy o VAT, podatnik będzie zobowiązany do składania deklaracji VAT-7 za okresy: styczeń 2012 r., styczeń 2013 r., styczeń 2014 r., styczeń 2015 r., styczeń 2016 r., styczeń 2017 r. oraz styczeń 2018 r. celem wykazania kwot korekt podatku naliczonego z uwagi na tzw. zmianę przeznaczenia lokalu.

dotyczące towarów handlowych i materiałów

Niezależnie od ogólnego zwolnienia z obowiązku składania deklaracji VAT wynikającego z art. 99 ust. 7 ustawy o VAT, podatnik będzie zobowiązany do składania deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. celem wykazania kwot korekt podatku naliczonego z uwagi na tzw. zmianę przeznaczenia towarów handlowych i materiałów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 4 marca 2011 r. Wnioskodawczyni zmodyfikowała własne stanowisko w porównaniu do przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 30 listopada 2010 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawczyni z dnia 4 marca 2010 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 1 marca 2010 r. znak: IBPP2/443-1064/10/BW, IBPP2/443-1065/10/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że własne stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione w ww. piśmie jest ostateczne i w tej wersji zostało ono przywołane powyżej.

Podstawowe zasady dotyczące korekty podatku naliczonego uregulowane zostały przepisami (art.) 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT.

I tak zgodnie z art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Z kolei, w myśl art. 91 ust. 2 ww. ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast zgodnie z ust. 2a powołanego artykułu, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Stosownie zaś do ust. 3 powołanego artykułu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.

Stosownie do zapisu art. 91 ust. 4 i 5 ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast, w myśl art. 91 ust. 6 wskazanej ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei stosownie do art. 91 ust. 7 ww. ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponadto, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3 Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty - art. 91 ust. 7a ww. ustawy o VAT.

W myśl art. 91 ust. 7b ustawy o VAT w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Natomiast przepis art. 91 ust. 7c ustawy o VAT określa, że jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów i usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Z kolei zgodnie z art. 91 ust. 7d ww. ustawy o VAT w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych, surowców i materiałów nabytych z zamiarem wykorzystywania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i nie wykorzystywanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni w 2005 r. otrzymała aktem darowizny lokal mieszkalny, który po modernizacji, adaptacji i stosownym przystosowaniu do profilu działalności w 2008 r. został przekwalifikowany w całości na lokal użytkowy. Wnioskodawczyni prowadzi nadal działalność gospodarczą we wskazanym lokalu wykorzystując go w całości na potrzeby tej działalności.

Kwota podatku VAT odliczona w latach 2006-2008 z tytułu zakupów dotyczących modernizacji ww. lokalu wynosi 10.833,03 zł. (data OT przekazania prac modernizacyjnych do użytkowania 3 listopada 2008 r., wartość netto lokalu użytkowego po adaptacji 99.935,00 zł.).

Ponadto, dnia 19 maja 2007 r. zakupiono Kocioł Junkers, który na ewidencję środków trwałych, jako odrębny środek trwały, został przyjęty dnia 3 listopada 2008 r. (wartość netto 3.893,44 zł, VAT 856,56 zł.).

Oprócz wskazanych zakupów dotyczących środków trwałych, w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawczyni dokonuje zakupów towarów handlowych oraz materiałów, które nie zostaną przez nią wykorzystane do dnia 31 grudnia 2010 r. Zostaną one wykazane w arkuszu spisu z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r. Całość zakupów w momencie ich dokonywania była związana wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, stąd dokonała odliczenia całej kwoty podatku naliczonego.

Wnioskodawczyni zamierza złożyć w Urzędzie Skarbowym stosowne zgłoszenie VAT-R w celu skorzystania na podst. art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze zwolnienia podmiotowego od dnia 1 stycznia 2011 r. Wartość netto sprzedaży opodatkowanej w roku 2010 nie przekroczy 150.000 zł.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z okolicznością, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy o VAT (zakupy związane z działalnością opodatkowaną, w wyniku wyboru przez Wnioskodawczynię zwolnienia podmiotowego zostaną wykorzystane w działalności zwolnionej z VAT, która w myśl art. 86 ustawy o VAT nie daje prawa do odliczenia VAT).

W związku z tym, mając na względzie ww. przepisy (art. 91) ustawy o VAT stwierdzić należy, iż:

I.

Odnośnie zakupów dotyczących opisanego we wniosku lokalu zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 91 ust. 7a w związku z ust. 2 zdanie drugie oraz ust. 3. Jeszcze raz należy wskazać, ze stosownie do tych przepisów korekty podatku odliczonego podatnik dokonuje w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Jak wynika z wniosku w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni od 1 stycznia 2011 r. będzie podatnikiem podmiotowo zwolnionym od podatku VAT, zatem od dnia 1 stycznia 2011 r. lokal, o którym mowa we wniosku, będzie służył czynnościom zwolnionym. Jak wynika zaś z ww. przepisu art. 91 ust. 2 okres korekty dla ww. lokalu wynosi 10 lat, przy czym w związku z oddaniem tego lokalu do użytkowania w 2008 r., 3 lata z tego okresu już upłynęły (2008 r., 2009 r. i 2010 r.).Tym samym po zakończeniu 2011 r. Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do skorygowania "in minus" 1/10 odliczonej kwoty. Takiej samej korekty winna dokonać po zakończeniu roku 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017. Korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym (za styczeń lub pierwszy kwartał) za który dokonuje się korekty.

Mając na względzie powyższe stanowisko Wnioskodawczyni, że niezależnie od ogólnego zwolnienia z obowiązku składania deklaracji VAT wynikającego z art. 99 ust. 7 ww. ustawy o VAT będzie zobowiązana do składania deklaracji VAT-7 za okres: styczeń 2012 r., styczeń 2013 r., styczeń 2014 r., styczeń 2015 r., styczeń 2017 r. oraz styczeń 2018 r. należało uznać za prawidłowe.

II.

W odniesieniu do towarów handlowych oraz materiałów zastosowanie znajdzie zaś ww. przepis art. 91 ust. 7d ustawy o VAT. Należy ponownie wskazać, iż zgodnie z tym przepisem w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych, surowców i materiałów nabytych z zamiarem wykorzystywania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i nie wykorzystywanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana. Odnosząc ww. przepis do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż odnośnie podatku naliczonego od zakupu towarów handlowych i materiałów Wnioskodawczyni winna dokonać korekty. Korektę tę należy wykazać w deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, że niezależnie od zwolnienia z obowiązku składania deklaracji VAT-7, wynikającego z art. 99 ust. 7 ustawy o VAT, będzie zobowiązana do złożenia deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. celem wykazania kwot korekt podatku naliczonego odliczonego od zakupu towarów handlowych i materiałów również należało uznać za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego.

Ponadto należy zauważyć, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca uznania czy należy dokonać korekty podatku VAT odliczonego z zakupów środków trwałych, towarów oraz materiałów w związku ze zmianą ich przeznaczenia (skorzystaniem przez podatnika ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT) będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl