IBPP2/443-1064/13/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1064/13/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), uzupełnionego pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania czynności przekazania lokalu mieszkalnego na cele osobiste,

* nieprawidłowe - w zakresie udokumentowania ww. czynności.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania czynności przekazania lokalu mieszkalnego na cele osobiste.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 stycznia 2014 r. znak: IBPP2/443-1064/13/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1 lipca 2000 r. prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polski z zakresu robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, oraz jest podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej 1 lipca 2013 r. Wnioskodawca zakończył budowę budynku gospodarczo-garażowego. Jest to dwupoziomowy budynek o pow. zabudowy 180 m2 i powierzchni użytkowej 277,55 m2.

Wartość całej inwestycji wyniosła 231 702,25 zł (dwieście trzydzieści jeden tysięcy siedemset dwa złote dwadzieścia pięć groszy). Od wydatków poniesionych na ww. budowę VAT został rozliczony w miesiącach dokonanych operacji gospodarczych w łącznej kwocie 44 240,41 zł (czterdzieści cztery tysiące dwieście czterdzieści złotych czterdzieści jeden groszy).

W najbliższym czasie Wnioskodawca ma zamiar wyodrębnić lokal zajmujący całą powierzchnię wyższego poziomu budynku (jest to połowa powierzchni użytkowej całego budynku, tj. 138,78 m2) i następnie na podstawie wystawionej faktury VAT przekazać go na prywatne cele mieszkaniowe, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dodatkowo z pisma z 30 stycznia 2014 r. będącego uzupełnieniem wniosku wynika, że:

1. Wybudowany budynek gospodarczo-garażowy klasyfikuję do PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.

2. Lokal mieszkalny, który zamierzam przekazać na cele osobiste zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT,

3. Zamienny projekt budowlany i zgoda Starosty na zmianę przeznaczenia budynku gospodarczo-garażowego jest w trakcie przygotowania.

4. Przed przekazaniem części budynku na osobiste cele mieszkaniowe i wystawieniem faktury, decyzja Starosty o zmianie przeznaczenia części budynku gospodarczo-garażowego będzie wydana. Przypuszczalny termin przekazania to miesiąc luty 2014 r.

5. Budynek gospodarczo-garażowy jest wpisany do ewidencji środków trwałych.

6. Przy wytworzeniu budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

7. Prowadzona inwestycja była z zamiarem jej przeznaczenia na cele związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy wyodrębnieniu i przekazaniu do użytkowania właścicielowi lokalu będącego częścią wybudowanego budynku należy wystawić fakturę sprzedaży lokalu mieszkalnego (138,78 m2) ze stawką VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczony podatek VAT w związku z kosztami poniesionymi na budowę ww. budynku nie będzie podlegał korekcie, a przekazanie wyodrębnionego lokalu mieszkalnego nastąpi na podstawie wystawionej faktury sprzedaży na właściciela i należy traktować to jako normalną sprzedaż lokalu mieszkalnego o pow. do 150 m2 ze stawką 8%.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) (dalej: uPTU), podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 uPTU przez dostawę rozumie się również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności w przypadku przekazania towaru na cele osobiste podatnika.

Przypadek ze zdania drugiego powyższego akapitu jest jednym z wyjątków od generalnej zasady, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towaru. Omawiana sytuacja ze stanu faktycznego wcześniej przytoczonego będzie przykładem tego wyjątku, ponieważ wyodrębniony lokal z budynku wybudowanego przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma on zamiar przeznaczyć na cele prywatne.

Wyodrębniony lokal będzie lokalem mieszkalnym w budynku niemieszkalnym sklasyfikowanym w dziale 12 w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, w związku z czym będzie objęty społecznym programem mieszkaniowym i zgodnie z art. 41 ust. 2, 12, 12a i 12b w zw. z art. 146b ust. 7 uPTU stawka podatku VAT dla ww. czynności wyniesie 8%.

W związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 uPTU, możliwe jest udokumentowanie przekazania wyodrębnionego lokalu mieszkalnego na własne potrzeby wewnętrzną fakturą VAT z uwzględnieniem 8% stawki podatku.

Podobne zdanie wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP2/443-1156/12-2/AK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania czynności przekazania lokalu mieszkalnego na cele osobiste,

* nieprawidłowe - w zakresie udokumentowania ww. czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest m.in. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, przy wytworzeniu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, ustawodawca wyłączył z opodatkowania wymienione w tym przepisie towary, tj. drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości oraz próbki, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakończył budowę budynku gospodarczo-garażowego. Jest to dwupoziomowy budynek o pow. zabudowy 180 m2 i powierzchni użytkowej 277,55 m2. Od wydatków poniesionych na ww. budowę VAT został rozliczony w miesiącach dokonanych operacji gospodarczych w łącznej kwocie 44 240,41 zł.

W najbliższym czasie Wnioskodawca ma zamiar wyodrębnić lokal zajmujący całą powierzchnię wyższego poziomu budynku (jest to połowa powierzchni użytkowej całego budynku, tj. 138,78 m2) i następnie na podstawie wystawionej faktury VAT przekazać go na prywatne cele mieszkaniowe, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Lokal mieszkalny, który zamierza przekazać na cele osobiste zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust, 12a ustawy o VAT. Zamienny projekt budowlany i zgoda Starosty na zmianę przeznaczenia budynku gospodarczo-garażowego jest w trakcie przygotowania. Budynek gospodarczo-garażowy jest wpisany do ewidencji środków trwałych. Przy wytworzeniu budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Inwestycja prowadzona była z zamiarem jej przeznaczenia na cele związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, że przekazanie przez niego wyodrębnionego w budynku lokalu mieszkalnego na swoje potrzeby osobiste, stosownie do treści art. 7 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy. Wyodrębnienie i przekazanie do użytkowania lokalu mieszkalnego, który został wyodrębniony w budynku stanowiącym środek trwały przez Wnioskodawcę na jego cele osobiste, nie ma żadnego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a przy jego wytworzeniu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe oznacza, że zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towaru z odpłatną dostawą towaru.

Zatem przekazanie przez Wnioskodawcę lokalu mieszkalnego w okolicznościach opisanych we wniosku stanowi odpłatną dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 cyt. ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zatem, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Z okoliczności wskazanych przez Wnioskodawcę wynika, że przedmiotem wyodrębnienia i przekazania na cele osobiste będzie lokal przeznaczony na cele mieszkaniowe, zajmujący całą powierzchnię wyższego poziomu budynku gospodarczo-garażowego, zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że do planowanej przez Wnioskodawcę czynności przekazania lokalu mieszkalnego na osobiste cele, zastosowanie będzie miała stawka podatku VAT w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że od 1 stycznia 2014 r. uchylono art. 106 ust. 7 ustawy o VAT umożliwiający podatnikom dokumentowanie określonych nim czynności za pomocą faktur wewnętrznych, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2, taką podstawą może być odpowiedni dowód księgowy wystawiony przez Wnioskodawcę, który będzie potwierdzał dokonanie tej transakcji. Odejście od obowiązku dokumentowania wskazanych w uchylonym przepisie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT czynności fakturami wewnętrznymi, oznacza możliwość prowadzenia przez podatnika dowolnej dokumentacji, która takie czynności będzie odzwierciedlać. Podatnicy nadal mogą wystawiać faktury wewnętrzne, jeśli taka będzie ich wola. Brak jest zatem przeszkód, aby Wnioskodawca wystawił fakturę wewnętrzną lub inny dokument, który będzie zawierał wszystkie dane, które w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. zawierała faktura wewnętrzna.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie udokumentowania przekazania na cele osobiste lokalu mieszkalnego fakturą wewnętrzną należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu zaś do obowiązku skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z wytworzeniem lokalu mieszkalnego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do skorygowania podatku naliczonego, gdyż nie nastąpi w wyniku przekazania zmiana przeznaczenia, bowiem czynność przekazania będzie opodatkowana pozytywną stawką VAT. Zatem należy przyjąć, że lokal mieszkalny będzie wykorzystywany w związku z jego sprzedażą (przekazanie jako czynność odpłatna) do czynności opodatkowanej.

Należy dodatkowo zauważyć, że interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez podatnika. Wobec powyższego wskazać należy, iż powołana w treści wniosku interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPP2/443-1156/12-2/AK z 15 stycznia 2013 r. nie może wpłynąć na ocenę przedmiotowej sprawy, gdyż interpretacja ta zostały wydana w oparciu o inny stan prawny niż interpretacja będąca przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania czynności przekazania lokalu mieszkalnego na cele osobiste,

* nieprawidłowe - w zakresie dokumentowania ww. czynności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl