IBPP2/443-1055/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1055/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) oraz z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy usługa zakwaterowania studentów niebędących słuchaczami Szkoły podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) oraz z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie ustalenia czy usługa zakwaterowania studentów niebędących słuchaczami Szkoły podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zespół Szkół jest jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest Starostwo Powiatowe. Od 1993 r. placówka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa w myśl art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty. Szkoła posiada stołówkę prowadzoną przez personel szkoły. Wnioskodawca wydaje posiłki (na miejscu) dla młodzieży uczącej się w jego szkole i pracowników (tj. nauczycieli i pracowników administracji i obsługi) tej szkoły sklasyfikowane w PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji". Koszt posiłku ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. W cenę kosztu posiłku dla młodzieży wlicza się koszt "wsadu do kotła", natomiast koszt produkcji i obsługi pokrywa budżet. Koszt posiłku dla pracowników to koszt "wsadu do kotła" plus 25% narzut czyli koszt (energii, wody itp.) a koszty produkcji i obsługi pokrywa budżet. Odpłatność za posiłki pobierana jest w kasie szkoły na podstawie dowodu k.p. i odprowadzana do Starostwa jako dochód.

Zespół Szkół posiada również internat gdzie oprócz młodzieży uczącej się w szkole Wnioskodawcy zakwaterowani są studenci, którzy nie są słuchaczami szkoły Wnioskodawcy lecz Y oraz X. Odpłatność za mieszkanie od 1 osoby wynosi 180,00 zł miesięcznie. Zespół Szkół nie wystawia faktur lecz od dnia 1 października 2011 r. będzie pobierać podatek VAT zgodnie z art. 43a pkt 30a. Zakwaterowanie studentów zakwalifikowano wg symbolu 55.90.11.0 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane". Powyższe kwoty są wpłacane do kasy na podstawie dowodu k.p. i odprowadzane do organu prowadzącego.

W uzupełnieniu wniosku - pismo z dnia 22 września 2011 r. - Wnioskodawca stwierdził, iż mylnie wpisał do opisu stanu faktycznego art. 43a pkt 30a ustawy o podatku VAT, winno być wpisane art. 43 ust. 1 pkt 30a.

Natomiast w piśmie z dnia 22 listopada 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w związku z zakwaterowaniem studentów Y oraz X w internacie nie zostały zawarte umowy między Zespołem Szkół a uczelniami Y oraz X.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie, zmodyfikowane pismem z dnia 22 września 2011 r.:

Czy usługa zakwaterowania studentów niebędących słuchaczami szkoły podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy zmodyfikowane pismem z dnia 22 września 2011 r.: Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30a ustawy o VAT, studenci nie są uczniami szkoły Wnioskodawcy, dlatego usługa zakwaterowania podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a). ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c) ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a) i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "uczeń", "bursa" i "internat", dlatego też należy posiłkować się definicjami wynikającymi z odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), przez słowo "uczeń" należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

Bursa, w rozumieniu § 46 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52, poz. 467 z późn. zm.), zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 lat.

Internat natomiast, w myśl zasad metodycznej statystyki edukacji, to placówka opiekuńczo - wychowawcza określonej szkoły przeznaczona dla młodzieży uczącej się poza miejscem stałego zamieszkania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnieniem od podatku objęte są m.in. usługi zakwaterowania w internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te internaty.

Ze zwolnienia korzystają też usługi zakwaterowania świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów innych szkół lub uczelni, pod warunkiem jednak, że szkoły lub uczelnie mają z podmiotami świadczącymi te usługi zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada internat, w którym zakwaterowana jest młodzież ucząca się w szkole Wnioskodawcy oraz studenci, którzy są słuchaczami innych szkół jak Y oraz X.

Wnioskodawca od dnia 1 października 2011 r. będzie pobierać podatek VAT. Zakwaterowanie studentów zakwalifikowano wg symbolu 55.90.11.0 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z zakwaterowaniem studentów Y oraz X w ww. internacie nie zostały zawarte umowy między Wnioskodawcą a uczelniami Y oraz X.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz mający zastosowanie ww. stan prawny, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz studentów Y oraz X usługi zakwaterowania w jego internacie stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ww. ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przy czym usługi te nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, wobec niespełnienia przesłanek do zastosowania zwolnienia przewidzianych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c) ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, uznające, że studenci nie są uczniami szkoły Wnioskodawcy, dlatego usługa zakwaterowania podlega opodatkowaniu VAT, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku od towarów i usług mającej zastosowanie do ww. usług zakwaterowania, bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, a ponadto Wnioskodawca nie przedstawił w tej kwestii swojego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania posiłków wydawanych przez stołówkę szkolną (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl