IBPP2/443-1047/09/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1047/09/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 16 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), pismem z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 9 marca 2010 r.) oraz pismem z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usługi budowlanej z wykorzystaniem własnych materiałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usługi budowlanej z wykorzystaniem własnych materiałów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lutego 2010 r. znak: IBPP2/443-1047/09/BW oraz pismami:

* z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 9 marca 2010 r.) oraz

* z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzący działalność w zakresie budowania i remontowania obiektów mieszkalnych i niemieszkalnych, będzie wykonywać usługi budowlane wykorzystując materiały budowlane zakupione we własnym zakresie i wykorzystuje te materiały w ramach wykonywanej usługi budowlanej na obiektach budowlanych PKOB 11 (...). Każda usługa wykonywana będzie na podstawie umowy, której treść ustala, że "wykonawca zobowiązuje się do wykonania usługi w obiekcie sklasyfikowanym jako PKOB 11 (...) wykorzystując własne materiały budowlane niezbędne do wykonania usługi".

Według Wnioskodawcy sprzedaż usługi powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług (art. 2 pkt 12 i zał. nr 3 poz. 161) wg stawki 7%.

Natomiast w piśmie z dnia 24 lutego 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że każda usługa, wykonywana na obiektach mieszkalnych PKOB 11 (...) będzie w obrębie budynku.

Ponadto wskazał, że usługi budowlane, o których mowa we wniosku to usługi, do których stosuje się następujące PKWiU:

42.21.11-00.0045.21.12-00.0042.22.1145.25.21.00.0045.25.31-00.0045.25.50-00.0045.31.11-00.0045.32.11-00.0045.33.11.00.00,45.33.20-00.0045.33.30-00.0045.41.10-00.0045.42.11-00.0045.43.23-00.0045.44.21-00.0045.43.22-00.00.

W piśmie z dnia 9 marca 2010 r. Wnioskodawca poprosił o zmianę symboli PKWiU wykazanych w ww. piśmie z dnia 24 lutego 2010 r. odpowiednio:

z poz. 1: było 42.21.10-00 powinno być 45.21.11-00.00

z poz. 3: było 42.22.11 powinno być 45.22.11.

Z kolei w piśmie z dnia 12 marca 2010 r. poinformował, że wszystkie usługi budowlane, o których mowa we wniosku, będą wykonywane w budynkach STAŁEGO ZAMIESZKANIA PKOB 11 (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik wykorzystując materiały budowlane zakupione we własnym zakresie i sprzedając inwestorowi usługę budowlaną wraz z materiałem na obiektach PKOB 11 (...) powinien zastosować stawkę VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo rozliczona usługa z wykorzystaniem materiału zakupionego we własnym zakresie, niezbędna do realizacji usługi może być rozliczona w dwojaki sposób.

1.

Jeżeli umowa stanowi, że "wykonawca zobowiązany jest do dostawy niezbędnych materiałów budowlanych i wykonania następujących prac remontowo-budowlanych (...) Podatnik powinien rozliczyć osobno dostawę towarów i osobno usługę budowlaną, do każdej pozycji stosując odpowiednią stawkę VAT,

2.

Jeżeli umowa stanowi, że "wykonawca zobowiązany do wykonania następujących prac remontowo-budowlanych (...) wykorzystując przy tym zakupione we własnym zakresie materiały budowlane", w tym przypadku wg Podatnika istotą umowy jest usługa i do jej rozliczenia zastosuje jedną stawkę VAT tj. "usługa budowlana z materiałem" - w przypadku wykonywania usługi na obiektach PKOB 11 (...) - 7% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 24 lutego 2010 r. Wnioskodawca dokonał istotnych zmian zarówno w zakresie zadanego pytania, jak też we własnym stanowisku, w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 10 grudnia 2009 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 24 lutego 2010 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 16 lutego 2010 r. znak: IBPP2/443-1047/09/BW, przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12. ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Należy także zauważyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych.

Jednocześnie należy zaznaczyć iż dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT z tytułu świadczenia wymienionych we wniosku usług, konieczna jest precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca będzie wykonywać usługi budowlane wykorzystując materiały budowlane zakupione we własnym zakresie i wykorzystuje te materiały w ramach wykonywanej usługi budowlanej na obiektach budowlanych PKOB 11. Każda usługa wykonywana będzie na podstawie umowy, której treść ustala, że "wykonawca zobowiązuje się do wykonania usługi w obiekcie sklasyfikowanym jako PKOB 111 (...) wykorzystując własne materiały budowlane niezbędne do wykonania usługi".

Wnioskodawca wskazał też, że każda usługa, wykonywana na obiektach mieszkalnych PKOB 11 (...) będzie w obrębie budynku.

Ponadto wskazał, że usługi budowlane, o których mowa we wniosku to usługi, do których stosuje się następujące PKWiU:

45.21.11-00.0045.21.12-00.0045.22.1145.25.21.00.0045.25.31-00.0045.25.50-00.0045.31.11-00.0045.32.11-00.0045.33.11.00.00,45.33.20-00.0045.33.30-00.0045.41.10-00.0045.42.11-00.0045.43.23-00.0045.44.21-00.0045.43.22-00.00.

Wnioskodawca wskazał też, że wszystkie usługi, o których mowa we wniosku będą wykonywane w budynkach stałego zamieszkania PKOB 11.

Z przedmiotowego wniosku wynika zatem, że zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac będzie obejmował zarówno wykonanie usługi jak i dostarczenie materiałów niezbędnych do jej realizacji.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż dla rozstrzygnięcia kwestii, czy preferencyjna stawka podatku od towarów i usług może być zastosowana również w odniesieniu do towarów (materiałów) wykorzystywanych przy realizacji, przez Wnioskodawcę, przedmiotowych usług budowlanych, zaklasyfikowanych według PKWiU do grupowania 45, wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, istotne są postanowienia umowy łączącej Wnioskodawcę i jego klienta na wykonanie tych usług.

Jeżeli bowiem z zawartej umowy wynikać będzie, że przedmiotem sprzedaży jest usługa, której wartość obejmuje koszt zużytych do jej wykonania materiałów, to do tej usługi jako całości należy stosować stawkę podatku VAT 7%.

Natomiast, gdy zawarta umowa przewidywać będzie odrębne dokumentowanie świadczenia usługi a odrębnie dostawy materiałów, które mają być zużyte do jej wykonania, wówczas 7% stawkę podatku należy zastosować tylko do świadczonej usługi, natomiast dostawa materiałów, jako odrębny przedmiot sprzedaży, będzie objęta stawką podatku właściwą dla ich dostawy jako towaru.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., kwestie będące przedmiotem przywołanego wyżej przepisu § 37 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. regulował przepis § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl