IBPP2/443-1038/11/BW - Stawka VAT w imporcie dla biomasy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1038/11/BW Stawka VAT w imporcie dla biomasy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu do tut. organu 7 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 12 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w imporcie dla biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej - o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 1213 00 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in., w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w imporcie dla biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej - o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 12130000.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 12 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2011 r. znak: IBPP2/443-684/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca sprzedaje pelety, zarówno wyprodukowane przez siebie, jak i zakupione od innych producentów, również zagranicznych, z łusek słonecznika, ze słomy zbożowej oraz ze słomy rzepakowej. Surowce powyższe zakwalifikowane są do PKWiU w grupie 01.11.60-00.1.

Wytworzenie pelet polega jedynie na rozdrobnieniu oraz poddaniu surowca działaniu prasy o dużym nacisku bez dodawania innych półproduktów czy środków spalających.

Wnioskodawca kupuje surowce do produkcji zarówno od kontrahentów krajowych jak i zagranicznych, bezpośrednio od rolników na faktury RR oraz od dostawców zarejestrowanych jako podatnicy VAT na faktury VAT. Z powyższych faktur odlicza podatek naliczony.

Natomiast w piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaje sprzedaje pelety/brykiety (przeznaczone do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał), zarówno wyprodukowane przez siebie, jak i zakupione od innych producentów, również zagranicznych, z łusek słonecznika, ze słomy zbożowej oraz ze słomy rzepakowej. Produkty powyższe zakwalifikowane są do PKWiU 2008 w grupie 16.29.25.0 (zgodnie z interpretacją GUS - Dział 11-20 - PKWiU 16). Wytworzenie peletu/brykietu polega jedynie na rozdrobnieniu oraz poddaniu surowca działaniu prasy o dużym nacisku bez dodawania innych półproduktów czy środków spajających.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć opisanych we wniosku peletów.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE).

Dostawcy z krajów UE, od których Wnioskodawca zamierza dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych wymienionych we wniosku peletów/brykietów będą podatnikami zarejestrowanymi w swoim kraju dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Transakcje te dokumentowane będą fakturami VAT. Wnioskodawca będzie podawał kontrahentom (od których będzie dokonywał tegoż nabycia) numer identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowch pod którym jest on zidentyfikowany w kraju.

Wnioskodawca dokonuje importu wymienionych we wniosku peletów/brykietów z terytorium Ukrainy. Wymienione we wniosku pelety/brykiety zostały zaklasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 12130000.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku importu towarów (biomasy) zgodnie z art. 2 pkt 7 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - pelet z łusek słonecznika, pelet ze słomy zbożowej, pelet ze słomy rzepakowej - sklasyfikowany wg PKWiU w grupie 01.11.60-00.1 w roku 2011.

Natomiast w piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca przedstawił pytanie:

Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku importu towarów (biomasy) zgodnie z art. 2 pkt 7 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - pelet/brykiet z łusek słonecznika, pelet/brykiet ze słomy zbożowej, pelet/ brykiet ze słomy rzepakowej przeznaczonych do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał - sklasyfikowany wg PKWiU w grupie 16.29.25.0 w roku 2011.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów oraz sprzedaży pelet z łusek słonecznika, pelet ze słomy, które zawierają się w grupie PKWiU ex 01.11. oraz nie zostały objęte wyłączeniem. Dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stawką właściwą dla tego typu transakcji krajowych jest stawka 8%.

Natomiast w piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca stwierdził:

Wnioskodawca będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów oraz sprzedaży pelet/brykiet z łusek słonecznika, pelet/brykiet ze słomy, który zawiera się w grupie PKWiU ex 16.29.25.0 oraz nie zostały objęte wyłączeniem. Dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stawką właściwą dla tego typu transakcji krajowych jest stawka 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca zmodyfikował i uzupełnił opis sprawy, a także zmodyfikował pytanie i własne stanowisko w sprawie.

Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 5 września 2011 r. zostało przesłane jako uzupełnienie przedmiotowego wniosku z 31 maja 2011 r., przyjęto, że opis sprawy, pytanie i własne stanowisko przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w przedmiotowej interpretacji wzięto pod uwagę opis sprawy, pytanie oraz własne stanowisko przedstawione właśnie w tym piśmie z dnia 5 września 2011 r.

Należy też zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie przedstawionego pytania, tj. w zakresie stawki podatku VAT przy imporcie ściśle wymienionych w pytaniu towarów (tj. biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 ww. ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, w myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, Wnioskodawca sprzedaje pelety/brykiety (przeznaczone do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał), zarówno wyprodukowane przez siebie, jak i zakupione od innych producentów, również zagranicznych, z łusek słonecznika, ze słomy zbożowej oraz ze słomy rzepakowej.

Wnioskodawca wskazał, że ww. pelety/brykiety zostały zaklasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 12130000.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga jaką stawkę podatku VAT należy stosować w przypadku importu opisanych we wniosku towarów (w szczególności peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/ brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej) - zaklasyfikowanych pod kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 12130000.

Odnosząc się do powyższej kwestii na wstępie wskazać należy, iż podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 (...) wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa o VAT, jak też przepisy wykonawcze do tej ustawy.

Zgodnie z powyższym, co do zasady, import towarów opodatkowany jest od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, chyba, że ustawodawca dla określonych towarów i usług przewidział zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z tego opodatkowania.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 41 ust. 15 ww. ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie ww. delegacji wydane zostało rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 245, poz. 1638).

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia - "Wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług", pod pozycją 110 wymieniono kod CN 1213 00 00 "Słoma i plewy zbóż, niepreparowane, nawet siekane, mielone, prasowane lub w formie granulek".

Mając na względzie powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że o ile opisane we wniosku pelety/brykiety faktycznie mieszczą się według nomenklatury scalonej (CN) pod kodem 1213 00 00, to przy imporcie tychże towarów ma zastosowanie stawka podatku VAT w wys. 8% - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z poz. 110 załącznika Nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowania w imporcie, dla opisanych we wniosku wyrobów o kodzie CN 1213 00 00, stawki podatku VAT 8%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie zauważyć iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie dotyczące określenia stawki podatku VAT dla dostawy w kraju oraz w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wymienionych we wniosku towarów (biomasy - peletu/brykietu z łusek słonecznika, peletu/brykietu ze słomy zbożowej, peletu/brykietu ze słomy rzepakowej), będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl