IBPP2/443-1035/10/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1035/10/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowaniem projektu pt. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowaniem projektu pt. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat, a w jego imieniu Starostwo Powiatowe, jako jednostka organizacyjna Powiatu realizujące zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., zrealizowało projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pt. "...". Okres rzeczowej realizacji projektu to 17 sierpnia 2009 r. - 30 października 2009 r.

Projekt objął rekonstrukcję odcinka drogi lokalnej o kategorii dróg powiatowych przebiegającej pomiędzy dwoma ośrodkami gminnymi. Droga została wyremontowana na długości od k.m. 1+437 do 7+137 (do skrzyżowania z drogą krajową; łącznie 5,7 km) wraz z rekonstrukcją zdegradowanych poboczy oraz lokalnymi poszerzeniami jezdni - przywrócenie do stanu pierwotnego, a także przebudową chodnika w miejscowości i przebudową istniejącego chodnika w miejscowości.

Przedmiotowa droga łączy siedziby gmin, oraz drogi krajowe nr oraz nr i posiada szczególne znaczenie dla komunikacji lokalnej i gospodarczej - dojazdy do szkoły, miejsc obsługi administracyjnej, miejsc pracy, transport surowców i produktów oraz do terenów inwestycyjnych cukrowni i producenta podłoży pod uprawę pieczarek. To tylko niektóre funkcje, jakie spełnia droga stanowiąc jedyną alternatywę połączenia dużej części obszarów powiatu. Wdrożenie projektu pozwoliło rozwiązać problemy komunikacyjne oraz poprawiło bezpieczeństwo ruchu drogowego pomiędzy siedzibami obu gmin.

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 nie generuje, i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie pobiera i nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat, tj. do roku 2014 oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu zarządza nim operacyjnie jednostka organizacyjna Powiatu powołana do zarządzania drogami publicznymi powiatowymi: Powiatowy Zarząd Dróg. Właścicielem drogi pozostaje Powiat. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Starostwo Powiatowe, jako płatnik jednostronny. Starostwo Powiatowe i Powiat posługują się tym samym numerem NIP tj.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

Zakres projektu objął zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług),

* wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług),

* wydatki na roboty budowlane fakturowane na partnera projektu: Powiatowy Zarząd Dróg (wystąpił podatek od towarów i usług),

* wydatki na usługi związane z promocją całości projektu fakturowane na partnera projektu: Powiatowy Zarząd Dróg (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpił podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie były i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat, jako Wnioskodawca, który poniósł wydatki w projekcie zrealizowanym w 2009 r. i współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowaniem ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat, a w jego imieniu występujące Starostwo Powiatowe jako jednostka organizacyjna Powiatu realizująca zadania ustawowe na podstawie Ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wyniku dokonywania zakupów w realizowanym projekcie pt. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) Wnioskodawca dokonał istotnych zmian zarówno w opisie stanu faktycznego, jak też we własnym stanowisku, w porównaniu do treści zawartych we wniosku interpretację indywidualną z dnia 6 grudnia 2010 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 9 marca 2011 r. było konsekwencją wezwania telefonicznego tut. organu przyjęto, że opis stanu faktycznego i własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 1 i 2 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Zarządcami dróg, zgodnie z art. 19 ust. 2 tej ustawy, są dla dróg:

1.

krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,

2.

wojewódzkich - zarząd województwa,

3.

powiatowych - zarząd powiatu,

4.

gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zarządca drogi może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy (art. 21 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pt. "...". Okres rzeczowej realizacji projektu to 17 sierpnia 2009 r. - 30 października 2009 r.

Ponadto, z wniosku wynika, iż projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013, nie generuje, i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie pobiera i nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat, tj. do roku 2014 oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu zarządza nim operacyjnie jednostka organizacyjna Powiatu powołana do zarządzania drogami publicznymi powiatowymi: Powiatowy Zarząd Dróg. Właścicielem drogi pozostaje Powiat. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Starostwo Powiatowe, jako płatnik jednostronny. Starostwo Powiatowe i Powiat posługują się tym samym numerem NIP.

Zakres projektu objął zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług),

* wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpił podatek od towarów i usług),

* wydatki na roboty budowlane fakturowane na partnera projektu: Powiatowy Zarząd Dróg (wystąpił podatek od towarów i usług),

* wydatki na usługi związane z promocją całości projektu fakturowane na partnera projektu: Powiatowy Zarząd Dróg (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpił podatek od towarów i usług).

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Zarząd Dróg Powiatowych.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro więc ustawodawca przyznał podatnikowi podatku od towarów i usług prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) przez niego towarów i usług, zatem podatnik nie może odliczać podatku naliczonego przy nabyciach (zakupach) dokonanych przez innych nabywców (w omawianej sprawie Powiatowego Zarządu Dróg).

W sytuacji zatem, gdy na fakturach dokumentujących nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu jako nabywcę wskazano Powiatowy Zarząd Dróg a nie Wnioskodawcę, zatem nie może być mowy o możliwości obniżenia przez Wnioskodawcę podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z tych faktur.

W konsekwencji Powiatowi, jako Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowaniem projektu pt. "..." dofinansowanego środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wyniku dokonywania zakupów w realizowanym projekcie pt. "...", należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji indywidualnej nie dokonano analizy czy realizowane przez Wnioskodawcę zadania statutowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl