IBPP2/443-1022/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1022/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do dostawy preparatu:

* CEDRUS, OLEJ ROKITNIKOWY I OLEJEK PICHTOWY - PKWiU 10.41.29.0,

* SOK Z OWOCÓW NONI, ŻURAWISOL i SOK ŻURAWINOWY - PKWiU 10.32.19.0,

* STOP SMOKING - PKWiU 10.89.19.0,

* SIX BODY - PKWiU 10.89.19.0

* COD LIVER OIL - PKWiU 10.89.19.0,

* FISH-SALMON OIL - PKWiU 10.89.19.0,

* SUPERBA KRILL - PKWiU 10.89.19.0,

- jest prawidłowe,

* Aloe VERA DRINKING GEL, ALOES YOUNG i ALOES SOK Z ALOESU - PKWiU 11.07.19.0

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do dostawy preparatów, o których mowa we wniosku.

Ponadto ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 grudnia 2011 r. znak: IBPP2/443-1022/11/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał pisemnie klasyfikację PKWiU z Urzędu Statystycznego w Łodzi na następujące jego produkty:

1.

PKWiU 10.41.29.0 "Pozostałe surowce i oleje roślinne" na: CEDRUS, OLEJ ROKITNIKOWY I OLEJEK PICHTOWY - wszystkie o składzie 100% olej roślinny,

2.

PKWiU 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe" na: Aloe VERA DRINKING GEL, ALOES YOUNG i ALOES SOK Z ALOESU - w skład ich wchodzi od 99-100% sok z aloesu i konserwant,

3.

PKWiU 10.32.19.0 "Pozostałe soki z owoców i warzyw" na: SOK Z OWOCÓW NONI, ŻURAWISOL i SOK ŻURAWINOWY - skład sok z owoców od 99,7-100% i konserwanty,

4.

PKWiU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane" na produkty:

a.

STOP SMOKING - suplement diety o składzie: estrakt z korzenia kudzu 32%, estrakt z liścia melisy 17%, lecytyna sojowa 9%, magnez 8%, hydrolizat pszenicy 7%, witamina C 5% i aminokwasy 5%,

b.

SIX BODY - suplemet diety o składzie: liść nopalu 24%, spirulina alga 20%, błonnik cytryny 16% i cynk 1%,

c.

COD LIVER OIL (tran z wątroby dorsza w kapsułkach) - skład olej z wątroby dorsza 72,15% i otoczka (19,05% żelatyny i 8,8% glicerol),

d.

FISH - SALMON OIL (tran z łososia) - suplement diety w postaci kapsułek w składzie: olej z łososia 70,64%, witamina E 2 14% i otoczka (żelatyna 18,62%, glicerol 8.6%),

e.

SUPERBA KRILL (olej z kryla) - suplement diety w kapsułkach o składzie: olej z kryla 70% i otoczka (żelatyna bydlęca 17,4%, sorbitol 7%, aromat waniliowy 0,6% i glicerol 5%).

Na wymienione w punkcie 1, 2 i 3 produkty po konsultacji w swoim Urzędzie Skarbowymi i I Urzędzie Skarbowym w Bielsku-Białej Wnioskodawca stosuje 5% stawkę VAT, natomiast na pozostałe wymienione w punkcie 4 również po konsultacji z wyżej wymienionymi Urzędami Skarbowymi Wnioskodawca zastosował 8% stawkę VAT.

Wnioskodawca wystąpił telefonicznie do Krajowej Informacji Podatkowej o ocenę prawidłowości tak zastosowanych stawek VAT do swoich produktów i również uzyskał potwierdzenie poprawności stosowania się do przepisów podatku od towarów i usług.

W piśmie uzupełniającym z dnia 10 października 2011 r. doprecyzowano przedstawiony stan faktyczny i wskazano, iż:

1.

Produkowane przez firmę Wnioskodawcę produkty wszystkie bez wyjątków są suplementami diety i mają na celu wspomagać funkcjonowanie ludzkiego organizmu, wzmacniać system odpornościowy i uzupełniać codzienną dietę. Nadzór nad suplementami diety ze względu na ich bezpieczeństwo prowadzi Państwowa Inspekcja Sanitarna i na wprowadzenie do obrotu swoich produktów Wnioskodawca posiada zezwolenia z Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

2.

Oleje roślinne zaklasyfikowane pod numerem PKWiU 10.41.29.0 są olejami wyłącznie jadalnymi i należą do kategorii suplementów diety.

3.

Wymieniony w składzie otoczki, czyli kapsułki - glicerol nie jest alkoholem etylowym. Dokładne wyjaśnienie tego składnika Wnioskodawca przedstawił w załączniku: "Dot: uzupełnienia informacji na temat charakteru substancji dodatkowej obecnej w kapsułkach żelatynowych suplementów diety w poz. 4c,d,e-glicerolu".

4.

Soki z aloesu zawierające w swym składzie naturalny sok z aloesu do 31 grudnia 2010 r. Wnioskodawca sprzedawał po konsultacji z urzędem statystycznym pod następującym numerem PKWiU: 15.89.14-90.99 - "przetwory spożywcze pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane".

5.

Soki te są również suplementami diety i Wnioskodawca miał je zaklasyfikowane w grupowaniu takim jak inne suplementy diety. W myśl postanowień art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku VAT stosuje się do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do powyższej ustawy z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W wyżej wymienionym załączniku pod pozycją 34 wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 15.89.14 - produkty spożywcze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane - z wyłączeniem ekstraktów słodowych (PKWiU 15.89.14-30.1). W ocenie Wnioskodawcy naturalne soki z aloesu nie są ekstraktami słodowymi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji o sygnaturze akt numer IPPP3/443-337/09-2/KG potwierdza zastosowanie stawki 7% VAT w grupowaniu PKWiU 15.89.14-90.99 na suplementy diety jako zgodne z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Od 1 stycznia 2011 r. na soki z aloesu Wnioskodawca wprowadził PKWiU 10.89.15.0-"soki i ekstrakty roślinne, substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące", podobnie jak inni producenci suplementów diety w postaci naturalnego soku z aloesu, którzy obecnie również klasyfikują te towary pod ww. numerem PKWiU korzystając tym samym ze stawki VAT 5%. Wnioskodawca wystąpił w styczniu 2011 r. do Urzędu Statystycznego w Łodzi o opinię na zastosowane przez niego numery PKWiU przy następujących grupach towarów: oleje roślinne, soki z aloesu i inne pozostałe soki. Urząd Statystyczny - Łódź w swojej opinii zmienił grupowanie na naturalne soki aloesowe z numeru PKWiU 10.89.15.0 na numer PKWiU 11.07.19.0 - "pozostałe napoje bezalkoholowe".

Wnioskodawca nie starał się o wyjaśnienie zmiany numeru PKWiU mając na względzie to, że w swej interpretacji urząd statystyczny klasyfikuje aloes jako warzywo, ponieważ wytwarzane z niego produkty spożywcze, a zwłaszcza suplementy diety w postaci soku są znane w naszym kraju i na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych liście aloesu można bez problemu kupić w sklepach owocowo - warzywnych, a np. w Czechach są dostępne w puszce w zalewie słodkiej i mają zastosowanie kulinarne. W Polsce również dostępny jest w postaci krojonej w syropie i stosowany jest np. do sałatek, deserów i sosów. Podobnie jak czosnek uznawany jest za roślinę leczniczą i zarazem ma zastosowanie kulinarne jako warzywo. Opis aloesu Wnioskodawca przedłożył w załączniku pod tytułem: "Dot: uzupełnienia informacji o aloesie (Aloe Vera), będącego składnikiem suplementów diety firmy Wnioskdoawcy wymienionych w poz. 2 wniosku z dnia 1 września 2011 r." łącznie z sześcioma dołączonymi załącznikami uzasadniającymi klasyfikację soku aloesowego jako sok warzywny produkowany z surowca będącego warzywem. W świetle powyższego zarówno numer PKWiU 10.89.15.0 i również numer PKWiU 11.07.19.0 odnosi się do towaru jakim jest naturalny sok z aloesu i są wymienione w załączniku nr 10 do obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca rozumie, że ustawodawca promuje produkty naturalne, jakim jest między innymi naturalny sok z aloesu, a więc podatnicy stosujący stawkę VAT 5% przy obu ww. numerach PKWiU postępują prawidłowo. Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż soku aloesowego mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 10.89.15.0 może korzystać z 5% stawki VAT, ponieważ w załączniku nr 10 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. pod pozycją 30 widnieje numer PKWiU ex. 10.89.15.0 - soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Z uwagi na to, iż przed numerem PKWiU znajduje się znaczek "ex" to zgodnie z objaśnieniem do wspomnianego załącznika symbol "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Grupowanie 10.89.15.0 PKWiU 2008 obejmuje więcej elementów, ale stawka 5% VAT ma zastosowanie wyłącznie do:

1.

soków i ekstraktów roślinnych

2.

substancji pektynowych

3.

środków żelujących - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowanych.

Z preferencyjnej 5% stawki VAT można korzystać również przy sprzedaży naturalnego soku aloesowego mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0. W ww. załączniku pod pozycją 31 widnieje numer PKWiU ex 11.07.19.0 - Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo warzywnego wynosi nie mniej jak 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

Z grupowania 11.07.19.0 PKWiU 2008 ze stawki 5% należy korzystać przy sprzedaży pozostałych napojów bezalkoholowych, niegazowanych, w których udział soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu procentowego. Aloes jest zarówno warzywem jak i rośliną leczniczą podobnie jak czosnek i inne rośliny. Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o zmianę i uzupełnienie opinii, ponieważ interpretacje urzędu statystycznego nie są wiążące. Opinia statystyczna nie jest decyzją administracyjną, a jedynie ma pomóc przedsiębiorcy w ustaleniu właściwej klasyfikacji. Faktem jest, że uważając, iż sok aloesowy jest suplementem diety znanym i produkowanym w naszym kraju od kilkunastu lat przez kilka znanych firm polskich Wnioskodawca nie zrobił we wniosku bardzo szczegółowego opisu i nie podał PKWiU stosowanego do 31 grudnia 2010 r.

W opinii sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego zawartej w postanowieniu z 20 listopada 2006 r. (sygn. Akt II FPS 3/06) opinia statystyczna stanowi wyłącznie akt wiedzy organu statystyki publicznej dokonującego specyficznej "subsumcji" indywidualnego stanu faktycznego pod przepis prawny wynikający z PKWiU. NSA podkreślił, że interpretacje statystyczne nie powodują żadnych bezpośrednich obowiązków dla przedsiębiorców i organów podatkowych. Mają tylko pośredni wpływ na rozstrzygnięcia podatkowe. Jak czytamy w ww. postanowieniu NSA: "opinie klasyfikacyjne organów statystyki publicznej, zawierające interpretacje standardów i nomenklatur statystycznych, nie są formalnie wiążące ani dla organów podatkowych, ani dla podatników. Ponieważ nie są źródłem prawa, prawem czy też aktem administracyjnym tworzącym określone prawa lub obowiązki podatkowe dla ich adresatów, stanowią jedynie dowód w postępowaniu podatkowym, mającym na celu (ewentualne) ustalenie bądź określenie wysokości zobowiązania podatkowego w należnej, zgodnej z prawem wysokości, i jak każdy dowód podlegają swobodnej ocenie organu podatkowego" Opinia statystyczna stanowi dowód w postępowaniu dotyczącym ewentualnego wymiaru podatku od towarów i usług i podobnie jak każdy inny dowód - w myśl art. 180 i 181 ordynacji podatkowej - podlega w zasadzie swobodnej ocenie dowodów. W wyroku z 10 maja 2006 r. NSA (sygn. Akt IFSK 882/05) zauważył, że "Dowód w postaci opinii urzędu statystycznego, na której oparły swoje rozstrzygnięcia organy podatkowe, nie może być uznany za dowód pełnowartościowy, gdyż przy wykonywaniu powyższej opinii organ statystyczny nie dysponował pełnią wiedzy o klasyfikowanej czynności, w tym o okolicznościach podnoszonych przez podatnika, istotnych z jego punktu widzenia". W związku z tym opinia taka winna, zatem zawierać nie tylko informacje przyporządkowujące określony wyrób do właściwego grupowania klasyfikacji, ale i uzasadnienie takiego przyporządkowania.

W przypadku problemów z potwierdzeniem stosowanej stawki VAT w wysokości 5% na sok aloesowy Wnioskodawca zamierza wystąpić o uzasadnienie przez urząd statystyczny zmiany numeru PKWiU podając istotne dla niego fakty.

W piśmie uzupełniającym z dnia 2 grudnia 2011 r. również doprecyzowano przedstawiony stan faktyczny i wskazano, iż:

Wyroby: soki z aloesu ALOE VERA DRINKING GEL, ALOES YONG i ALOES SOK Z ALOESU zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupowania PKWiU 11.07.19.0 - "pozostałe napoje bezalkoholowe". Ten numer PKWiU Wnioskodawca podaje kontrahentom w dostawach ww. soków z aloesu z zastosowaniem 5% stawki VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie czy jego stanowisko wymienione we wniosku jest prawidłowe.

W związku z uzupełnieniem ww. wniosku, pismem z dnia 2 grudnia 2011 r. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia zapytania z pierwotnego wniosku złożonego w dniu 1 września 2011 r. o naturalny sok aloesowy i przedstawił ostatecznie następujące pytanie odnośnie soków z aloesu:

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% przy klasyfikowaniu tego produktu pod numerem PKWiU 11.07.19.0 - "pozostałe napoje bezalkoholowe" z uwzględnieniem aloesu zgodnie z zastosowaniem jako roślinę i warzywo-jadalne.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi o zaklasyfikowanie swoich produktów i posługuje się numerami PKWiU nadanymi przez ten kompetentny organ zajmujący się grupowaniem towarów i usług.

Produkty wymienione w punkcie 1, 2 i 3 w pozycji 68 tego formularza są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy podatku od towarów i usług. Oleje roślinne mają cel jadalny, przeznaczone są do spożycia przez ludzi i zasadne jest zastosowanie stawki VAT 5%. Soki natomiast zawierają ponad 20% składu surowcowego i w ocenie Wnioskodawcy może on stosować stawkę VAT w wysokości 5%. Ponadto w ocenie Wnioskodawcy postępuje on również zgodnie z objaśnieniem numer 1 zawartym pod załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Pozostałe produkty są wyszczególnione w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług i należy zastosować 8% stawkę podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie uzupełniającym z dnia 2 grudnia 2011 r. uzupełnił własne stanowisko i wskazał, iż zastosowana przez niego 5% stawka VAT przy sprzedaży soków z aloesu jest właściwa z uwagi na to, że produkty te w swoim składzie mają ponad 90% składu surowcowego pochodzącego z warzywa jakim jest aloes.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się:

* w zakresie stawki podatku do dostawy preparatu: CEDRUS, OLEJ ROKITNIKOWY i OLEJEK PICHTOWY - PKWiU 10.41.29.0, SOK Z OWOCÓW NONI, ŻURAWISOL i SOK ŻURAWINOWY - PKWiU 10.32.19.0, STOP SMOKING - PKWiU 10.89.19.0, SIX BODY - PKWiU 10.89.19.0, COD LIVER OIL - PKWiU 10.89.19.0, FISH - SALMON OIL - PKWiU 10.89.19.0, SUPERBA KRILL - PKWiU 10.89.19.0 - za prawidłowe,

* Aloe VERA DRINKING GEL, ALOES YOUNG i ALOES SOK Z ALOESU - PKWiU 11.07.19.0 - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W poz. 27 załącznika nr 3 wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex ex 10.4 - "oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

W poz. 48 tego załącznika, wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 10.89.19.0 - "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Natomiast w poz. 52 załącznika nr 3, wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 11.07.19.0 pozostałe napoje bezalkoholowe wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 pod pozycją 19 wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 10.3 "Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane - wyłącznie:

1.

ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),

2.

soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),

3.

warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),

4.

owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (10.39.21.0).

Pod pozycją 20 tego załącznika wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 10.4 - "oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

Natomiast pod poz. 31 tego załącznika wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 11.07.19.0 pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy

Należy również zauważyć, iż zgodnie, z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., art. 2 pkt 30 ustawy o VAT - przez "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał pisemnie klasyfikację PKWiU z Urzędu Statystycznego w Łodzi na następujące jego produkty:

1.

PKWiU 10.41.29.0 "Pozostałe surowce i oleje roślinne" na: CEDRUS, OLEJ ROKITNIKOWY I OLEJEK PICHTOWY - wszystkie o składzie 100% olej roślinny,

2.

PKWiU 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe" na: Aloe VERA DRINKING GEL, ALOES YOUNG i ALOES SOK Z ALOESU - w skład ich wchodzi od 99-100% sok z aloesu i konserwant,

3.

PKWiU 10.32.19.0 "Pozostałe soki z owoców i warzyw" na: SOK Z OWOCÓW NONI, ŻURAWISOL i SOK ŻURAWINOWY - skład sok z owoców od 99,7-100% i konserwanty,

4.

PKWiU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane" na produkty:

a.

STOP SMOKING - suplement diety o składzie: estrakt z korzenia kudzu 32%, estrakt z liścia melisy 17%, lecytyna sojowa 9%, magnez 8%, hydrolizat pszenicy 7%, witamina C 5% i aminokwasy 5%,

b.

SIX BODY - suplemet diety o składzie: liść nopalu 24%, spirulina alga 20%, błonnik cytryny 16% i cynk 1%,

c.

COD LIVER OIL (tran z wątroby dorsza w kapsułkach) - skład olej z wątroby dorsza 72,15% i otoczka (19,05% żelatyny i 8,8% glicerol),

d.

FISH - SALMON OIL (tran z łososia)- suplement diety w postaci kapsułek w składzie: olej z łososia 70,64%, witamina E 2 14% i otoczka (żelatyna 18,62%, glicerol 8.6%),

e.

SUPERBA KRILL (olej z kryla) - suplement diety w kapsułkach o składzie: olej z kryla 70% i otoczka (żelatyna bydlęca 17,4%, sorbitol 7%, aromat waniliowy 0,6% i glicerol 5%).

Na wymienione w punkcie 1, 2 i 3 produkty Wnioskodawca stosuje 5% stawkę VAT, natomiast na pozostałe wymienione w punkcie 4 Wnioskodawca zastosował 8% stawkę VAT.

Należy wskazać należy, iż ustawodawca zawęził stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do towarów oznaczonych symbolem PKWiU ex 10.4 "Oleje i tłuszcze oraz ich frakcje z ryb i ssaków morskich" tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania, tzn. tylko do towarów które są uznane za jadalne.

Ponadto ustawodawca, w załączniku nr 3 do ustawy, przy pozycji 48 "pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, zawęził stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8% do towarów o symbolu PKWiU ex 10.89.19.0 jednakże z wyłączeniem takich produktów które w swoim składzie zawierają ekstrakt słodowy oraz takich produktów które w swoim składzie zawierają alkohol o zawartości powyżej 1,2%.

W tym miejscu należy wskazać, iż zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia: "ekstrakt słodowy" oraz alkohol.

W związku z tym w przypadku słodu należy posiłkować się definicją zawartą w opracowaniach słownikowych.

Słód używany do produkcji piwa powstaje w procesie słodowania jęczmienia, rzadziej pszenicy lub żyta, który polega na moczeniu ziarna, kiełkowaniu, a następnie wysuszeniu (Mały Słownik Języka Polskiego - Wydawnictwo Naukowe PWN).

Natomiast w myśl przepisu art. 67 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się piwo, wino, napoje fermentowane, produkty pośrednie oraz alkohol etylowy.

Opierając się zatem na opisie przedstawionego przez Wnioskodawcę składu wyrobu oraz na przedstawionej opinii Urzędu Statystycznego dotyczącej tego wyrobu należy uznać, iż dostawa:

* preparatu CEDRUS, OLEJ ROKITNIKOWY I OLEJEK PICHTOWY o składzie 100% olej roślinny, sklasyfikowanego według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 10.41.29.0 "Pozostałe surowce i oleje roślinne", korzystać będzie z obniżonej tj. 5% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a, w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT,

* preparatu SOK Z OWOCÓW NONI, ŻURAWISOL i SOK ŻURAWINOWY - skład sok z owoców od 99,7-100% - konserwanty, sklasyfikowanego według PKWiU z roku 2008 pod symbolem PKWiU 10.32.19.0 "Pozostałe soki z owoców i warzyw", korzystać będzie z obniżonej tj. 5% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a, w związku z poz. 19 załącznika nr 10 do ustawy o VAT,

* preparatu STOP SMOKING - jako suplement diety (o składzie: estrakt z korzenia kudzu 32%, estrakt z liścia melisy 17%, lecytyna sojowa 9%, magnez 8%, hydrolizat pszenicy 7%, witamina C 5% i aminokwasy 5%), sklasyfikowany według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 10.89.19.0 - "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane", korzystać będzie z obniżonej tj. 8% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

* preparatu SIX BODY - jako suplemet diety (o składzie: liść nopalu 24%, spirulina alga 20%, błonnik cytryny 16% i cynk 1%), sklasyfikowanego według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 10.89.19.0 - "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane", korzystać będzie z obniżonej tj. 8% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

* preparatu COD LIVER OIL (tran z wątroby dorsza w kapsułkach) - skład olej z wątroby dorsza 72,15% i otoczka (19,05% żelatyny i 8,8% glicerol) - PKWiU 10.89.19.0 - korzystać będzie z obniżonej tj. 8% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

* preparatu FISH - SALMON OIL (tran z łososia) - suplement diety w postaci kapsułek w składzie: olej z łososia 70,64%, witamina E 2 14% i otoczka (żelatyna 18,62%, glicerol 8.6%) - PKWiU 10.89.19.0 - korzystać będzie z obniżonej tj. 8% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

* preparatu SUPERBA KRILL (olej z kryla) - suplement diety w kapsułkach o składzie: olej z kryla 70% i otoczka (żelatyna bydlęca 17,4%, sorbitol 7%, aromat waniliowy 0,6% i glicerol 5%) - PKWiU 10.89.19.0 - korzystać będzie z obniżonej tj. 8% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2, w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowania obniżonych stawek do ww. preparatów tj. CEDRUS, OLEJ ROKITNIKOWY i OLEJEK PICHTOWY - PKWiU 10.41.29.0, SOK Z OWOCÓW NONI, ŻURAWISOL i SOK ŻURAWINOWY - PKWiU 10.32.19.0, STOP SMOKING - PKWiU 10.89.19.0, SIX BODY - PKWiU 10.89.19.0, COD LIVER OIL - PKWiU 10.89.19.0, FISH - SALMON OIL - PKWiU 10.89.19.0, SUPERBA KRILL - PKWiU 10.89.19.0 - należało uznać za prawidłowe.

Ponadto ustawodawca, w załączniku nr 3 do ustawy, przy pozycji 52 "pozostałe napoje bezalkoholowe" wymienił towary o symbolu PKWiU ex 11.07.19.0 do których ma zastosowanie obniżona stawka w wysokości 8% i są to wyłącznie niegazowane napoje: w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawierające tłuszcz mlekowy.

Również w załączniku nr 10 do ustawy przy pozycji 31 "pozostałe napoje bezalkoholowe" ustawodawca wymienił towary o symbolu PKWiU ex 11.07.19.0 do których ma zastosowanie obniżona stawka w wysokości 5%, i są to wyłącznie niegazowane napoje: w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawierające tłuszcz mlekowy.

W tym miejscu należy wskazać, iż zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia: "sok", "aloes", "warzywo", "roślina". W związku z tym należy posiłkować się w tym zakresie definicją zawartą w opracowaniach słownikowych.

Z zawartej w Słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) definicji "warzywa" wynika, iż jest to roślina zielna, której korzenie, liście, kwiatostany lub owoce używane są jako pożywienie.

Natomiast "owoc" - zgodnie z definicją zawartą w tym samy słowniku - to jadalna część rośliny powstała z kwiatu.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca wskazał, że wytwarza preparaty Aloe VERA DRINKING GEL, ALOES YOUNG i ALOES SOK Z ALOESU - w skład ich wchodzi od 99-100% sok z aloesu.

Zatem w niniejszej sprawie należy sprawdzić czy roślinę tą można zaliczyć do warzywa lub owocu.

Według definicji zawartej w Słowniku wyrazów obcych PWN, aloes to bylina z rodziny asfodelowatych o grubych, mięsistych liściach zakończonych kolcami, pochodząca z Afryki, mająca zastosowanie w medycynie i kosmetyce, uprawiana także jako roślina doniczkowa (Słownik wyrazów obcych pod redakcją Mirosława Bańko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 45).

Dodatkowo aloes nie został wymieniony w powszechnie obowiązującej "klasyfikacji warzyw", także Główny Urząd Statystyczny w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Sekcji A "Produkty rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybactwa oraz usługi wspomagające", która zawiera m.in. rośliny uprawne i produkty pochodzenia roślinnego nie zawarł aloesu w grupowaniu wskazującym warzywa i owoce.

Ponadto, Rozporządzenie komisji (WE) nr 161/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. dotyczące klasyfikacji niektórych towarów w Nomenklaturze Scalonej (Dz. Urz. UE L Nr 51, str. 5), w załączniku wskazuje iż "aloes nie jest owocem objętym działem 8, lecz rośliną objętą działem 6", który obejmuje "drzewa żywe i pozostałe rośliny; bulwy, korzenie i podobne; kwiaty cięte i liście ozdobne".

W związku z tym ww. preferencyjne stawki nie mają zastosowania do innych niż wskazane w poz. 52 załącznika nr 3 i poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, nawet jeżeli mieszczą się one w pozycjach PKWiU 11.07.19.0 - w tym do wymienionych we wniosku preparatów: Aloe VERA DRINKING GEL, ALOES YOUNG i ALOES SOK Z ALOESU, bowiem są to preparaty pochodzenia roślinnego.

Wyłączenie to powoduje, że dostawa ww. preparatów podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku dla preparatu Aloe VERA DRINKING GEL, ALOES YOUNG i ALOES SOK Z ALOESU, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl