IBPP2/443-1016/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1016/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana L. przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 30 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.) oraz pismem z dnia 19 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wykonując usługi budowlane dla odbiorców indywidualnych i podmiotów gospodarczych świadczonych w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113 dla prac sklasyfikowanych według PKWiU w grupie 45 można zastosować obniżoną stawkę 7% VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wykonując usługi budowlane dla odbiorców indywidualnych i podmiotów gospodarczych świadczonych w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113 dla prac sklasyfikowanych według PKWiU w grupie 45 można zastosować obniżoną stawkę 7% VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 stycznia 2008 r. znak: IBPP2/443-1016/08/RSz oraz pismem z dnia 19 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i usług produktami własnymi i handlowymi.

Działalność usługowa produktami handlowymi polega na przyjęciu zlecenia, dokonaniu obmiarowania z natury u zleceniodawcy, wykonaniu kosztorysu. Po przyjęciu oferty Wnioskodawca dokonuje zamówienia bezpośrednio u producenta konkretnego asortymentu. Towar dostarczony do firmy Wnioskodawcy zostaje uzbrojony w elementy montażowe i Wnioskodawca wykonuje usługę montażu u zleceniodawcy przy pomocy pracowników firmy Wnioskodawcy.

Towar i usługę Wnioskodawca opodatkowuje 22% stawką VAT bez względu na miejsce instalacji oraz podmiotu zamawiającego. W fakturze wystawianej każdorazowo po wykonaniu usługi Wnioskodawca wpisuje usługę montażu wraz z materiałem w jednej pozycji bez wyszczególniania materiałów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, że Zakład P.H.U."X", którego jest on właścicielem, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów PCV m.in. okna, drzwi, żaluzji, bram garażowych oraz realizuje usługi budowlane polegające na wykonaniu prac remontowo-montażowych w lokalach użytkowych. Usługi remontowo-budowlane wykonywane są na zlecenie osób fizycznych z wykorzystaniem wykonanych w ramach własnej produkcji wyrobów oraz zakupionych towarów według zleceń.

Tryb postępowania jest następujący: według zapytania klienta wykonywane są w jego mieszkaniu obmiary, przygotowywany jest kosztorys, ustalany jest termin wykonania prac oraz warunki płatności. Po zaakceptowaniu przedmiotu usługi następuje jego realizacja, która polega w pierwszej kolejności na wytworzeniu lub zakupie niezbędnych materiałów. W zakładzie następuje kompletacja zlecenia poprzez dostosowanie zakupionych towarów do potrzeb konkretnego zlecenia, np. uzupełnienie o elementy montażowe, dostosowanie wymiarów, przygotowanie do prac montażowych w obiekcie klienta. Usługi remontowo-budowlane i montażu wykonują pracownicy zakładu a transport towarów i niezbędnych narzędzi na miejsce wykonywanej usługi odbywa się własnym środkiem transportu. W treści faktury VAT wpisywane jest, że dotyczy ona usługi montażu wraz z materiałami w jednej pozycji, bez wyszczególnionych materiałów. Opisany stan faktyczny dotyczy realizacji zleceń w 2008 r. i wcześniej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, iż miejscem wykonywania przedmiotowych usług będących przedmiotem zapytania są lokale mieszkalne. Wnioskodawca zaznaczył, iż nie oczekuje odpowiedzi w zakresie produkcji bram garażowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując w 2008 r. opisane usługi dla odbiorców indywidualnych i podmiotów gospodarczych świadczonych w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113 prace grupowane według PKWiU w grupie 45 można zastosować obniżoną stawkę 7% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro przedmiotem umowy ze zleceniodawcą jest usługa budowlana sklasyfikowana zgodnie z normami statystycznymi PKWiU w grupie 45, a roboty są wykonywane w obiektach budowlanych PKOB 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów, i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej to - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od wyrobów i usług a także zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku towarów i usług - określona w umowie sprzedaży usługa budowlana tzn.: dostawa towaru, transport i usługa montażu, przy czym wszystkie te elementy stanowią składnik uzgodnionej ceny, to transakcja powinna być opodatkowana według 7% stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż odpowiadając na wezwanie tut. organu z dnia 2 stycznia 2009 r. znak: IBPP2/443-1016/08/RSz, Wnioskodawca dokonał zmiany zarówno stanu faktycznego, swojego stanowiska, jak też sformułowanego pytania. Stąd też niniejsza interpretacja uwzględnia ww. zmiany. Przy czym podkreślenia wymaga okoliczność, iż w związku ze zmianą treści pytania, interpretacja odnosi się jedynie do stanu prawnego obowiązującego w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 listopada 2008 r. i nie obejmuje stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2008 r.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. Stosownie do art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. (art. 41 ust. 12a ustawy o VAT).

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. wyżej ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Analiza powołanych przepisów ustawowych oraz § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, że kompleksowa usługa budowlano-montażowa w obiektach mieszkalnych oznaczonych symbolem PKOB-111 (Budynki mieszkalne jednorodzinne), PKOB-112 (Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) oraz PKOB-113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) podlega opodatkowaniu według stawki 7% oczywiście pod warunkiem, że wykonywana jest wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach, a nie w lokalach użytkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stoi na stanowisku, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem dostawy, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku - co do zasady opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W związku z tym dla określenia prawidłowej stawki podatku VAT niezbędne jest ustalenie do jakiego grupowania obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczone są wyroby czy usługi. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwala na określenie prawidłowej stawki podatku VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby lub usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest określona w umowie sprzedaży usługa budowlana tzn.: dostawa towaru, transport i usługa montażu, przy czym wszystkie te elementy stanowią składnik uzgodnionej ceny, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca stwierdził, że przedmiotem umowy jest usługa budowlana sklasyfikowana zgodnie z normami PKWiU w grupie 45.

Należy zauważyć, iż co do zasady, preferencyjna stawka podatku VAT ma zastosowanie do podmiotów, które świadczą usługi z wykorzystaniem materiałów będących wyrobami innego producenta, przy czym uzależniona jest ona od zaklasyfikowania wyrobu czy usługi do właściwego grupowania statystycznego.

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5.3.4), będącymi elementem zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która stanowi załącznik do ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

* roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,

* gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,

* budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45,

* roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

Zastosowanie właściwej stawki podatku zależy więc od tego, co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane sklasyfikowane wg PKWiU 45, w ramach których podatnik wykonuje roboty budowlane w budynkach mieszkalnych, wówczas do całej wartości usługi zastosowanie ma jednolita 7% stawka podatku.

Należy ponadto zauważyć, iż zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia. W poz. 19 tego załącznika, wymieniono montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż prowadzi działalność w zakresie produkcji, handlu i usług produktami własnymi i handlowymi.

Działalność usługowa produktami handlowymi polega na przyjęciu zlecenia, dokonaniu obmiarowania z natury u zleceniodawcy, wykonaniu kosztorysu. Po przyjęciu oferty Wnioskodawca dokonuje zamówienia bezpośrednio u producenta konkretnego asortymentu. Towar dostarczony do firmy Wnioskodawcy zostaje uzbrojony w elementy montażowe i Wnioskodawca wykonuje usługę montażu u zleceniodawcy przy pomocy pracowników firmy.

Działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów PCV m.in. okna, drzwi, żaluzji, bram garażowych oraz realizuje usługi budowlane polegające na wykonaniu prac remontowo-montażowych w lokalach użytkowych. Usługi remontowo-budowlane wykonywane są na zlecenie osób fizycznych z wykorzystaniem wykonanych w ramach własnej produkcji wyrobów oraz zakupionych towarów według zleceń.

Tryb postępowania jest następujący: według zapytania klienta wykonywane są w jego mieszkaniu obmiary, przygotowywany jest kosztorys, ustalany jest termin wykonania prac oraz warunki płatności. Po zaakceptowaniu przedmiotu usługi następuje jego realizacja, która polega w pierwszej kolejności na wytworzeniu lub zakupie niezbędnych materiałów. W zakładzie następuje kompletacja zlecenia poprzez dostosowanie zakupionych towarów do potrzeb konkretnego zlecenia, np. uzupełnienie o elementy montażowe, dostosowanie wymiarów, przygotowanie do prac montażowych w obiekcie klienta. Usługi remontowo-budowlane i montażu wykonują pracownicy zakładu Wnioskodawcy a transport towarów i niezbędnych narzędzi na miejsce wykonywanej usługi odbywa się własnym środkiem transportu. W treści faktury VAT wpisywane jest, że dotyczy ona usługi montażu wraz z materiałami w jednej pozycji, bez wyszczególnionych materiałów.

Wnioskodawca ma wątpliwości związane z ustaleniem właściwej stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług remontowo-budowlanych wykonywanych przez pracowników jego zakładu, dla odbiorców indywidualnych w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113, które to usługi, według Wnioskodawcy, sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 45.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy przedmiotem umowy jest wykonywana na rzecz osób fizycznych w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111, 112 i 113 zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego jako całości (zdefiniowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy):

a.

kompleksowa usługa remontowo-budowlana polegająca na montażu wraz z dostawą okien i drzwi, których producentem jest Wnioskodawca, to zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku VAT, jednakże podstawę prawną stanowić tu będzie § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia w związku z poz. 19 załącznika Nr 1 do tego rozporządzenia,

b.

kompleksowa usługa remontowo-budowlana polegająca na montażu wraz z dostawą okien i drzwi, uprzednio nabytych przez Wnioskodawcę od innych producentów, zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 12-12c ustawy o VAT, względnie § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia,

c.

kompleksowa usługa remontowo-budowlana polegająca na montażu wraz z dostawą żaluzji (przy czym bez znaczenia jest fakt kto jest producentem tych żaluzji), o ile faktycznie, jak wskazał to Wnioskodawca, usługa ta będzie sklasyfikowana wg PKWiU w grupowaniu 45, zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, względnie § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Nadmienia się ponadto, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku (w szczególności błędnego zakwalifikowania usług według PKWiU) lub stanu prawnego.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU oraz budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług według PKWiU oraz budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku oraz wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl