IBPP2/443-1009/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1009/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnych (bonusów) wypłacanych kontrahentom krajowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnych (bonusów) wypłacanych kontrahentom krajowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 listopada 2011 r. znak: IBPP2/443-1009/11/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów. Spółka udziela swoim kontrahentom krajowym premii (bonusów) pieniężnych za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie swoich towarów, tj. premie są udzielane za ustalone okresy w razie osiągnięcia w danym okresie (np. miesiąc albo kwartał) określonego wcześniej pułapu obrotów. W umowach zawartych przez Spółkę nie wskazano wprost, że premie są związane z konkretnymi dostawami.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii następuje na podstawie obrotu z faktur za dany okres rozliczeniowy. Od ustalonej kwoty obrotu wyliczany jest procent zgodnie z umową lub porozumieniem. Spółka dokumentuje udzielane kontrahentom krajowym premie poprzez zbiorcze faktury korygujące i dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), tj. po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta (jeśli potwierdzenie odbioru jest otrzymane przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za okres w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą), względnie w rozliczeniu za miesiąc następny (jeśli potwierdzenie odbioru otrzymano po terminie złożenia deklaracji podatkowej za okres w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą).

W piśmie uzupełniającym z dnia 6 grudnia 2011 r. Wnioskodawca udzielił dodatkowych wyjaśnień i wskazał, iż

1.

Kontrahenci krajowi, którym Wnioskodawca udziela premii pieniężnych świadczą również dodatkowe usługi (np. usługi reklamy, marketingowe). Usługi te są traktowane jako dodatkowe działania i rozliczane w sposób odrębny, w związku z tym z tytułu świadczonych usług np. marketingowych, Spółka otrzymuje od kontrahentów faktury. Natomiast, jeżeli są to premie pieniężne - o które Spółka zapytuje we wniosku - nie są one związane z żadnymi działaniami podejmowanymi przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, a związane tylko z uzyskaniem określonego poziomu obrotów w danym okresie czasu. W związku z tym Wnioskodawca dokumentuje je wystawiając zbiorcze faktury korygujące,

2.

Warunkiem uzyskania premii pieniężnej (bonusu) jest wyłącznie osiągniecie określonego poziomu obrotów,

3.

Udzielona premia pieniężna, która zależy od wysokości uzyskanych obrotów, nie jest uzależniona od podejmowania przez kontrahenta innych dodatkowych działań. Wysokość premii jest uzależniona od wysokości zrealizowanego obrotu przez danego kontrahenta, wyliczonego na podstawie dokonanych dostaw z danego okresu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy udzielane kontrahentom krajowym premie posprzedażowe należy traktować jako rabaty a tym samym dokumentować zbiorczymi fakturami korygującymi.

2.

Czy opisane powyżej procedury stosowane przez Spółkę w odniesieniu do premii udzielanych kontrahentom krajowym pozwalają na obniżenie podatku należnego zgodnie z przepisami ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dotyczy pytania nr 1 do stanu faktycznego:

Zdaniem Spółki udzielane kontrahentom krajowym premie posprzedażowe należy traktować jako rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Zgodnie z interpretacją z dnia 9 czerwca 2011 r., sygn. IBPP2/443-367/11/ICz otrzymaną przez Spółkę "w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy".

W świetle powyższego więc premie posprzedażowe powinny być traktowane jako rabat, jeśli są związane z konkretnymi dostawami. Zdaniem Spółki ta przesłanka jest w analizowanym stanie faktycznym spełniona. W umowach zawieranych przez Spółkę nie wskazywano wprawdzie wprost, że premie są związane z konkretnymi dostawami, ale Spółka posiada techniczną możliwość powiązania premii z konkretnymi dostawami, gdyż premie są każdorazowo przyznawane za określony okres w odniesieniu do konkretnego kontrahenta. W związku z tym, że Spółka posiada informacje o transakcjach zrealizowanych z konkretnym kontrahentem, możliwe jest powiązanie premii z transakcjami realizowanymi na rzecz danego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, zasadnym jest traktowanie premii (bonusów pieniężnych) przyznawanych kontrahentom krajowym jako rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Dotyczy pytania nr 2 do stanu faktycznego

Opisane powyżej procedury stosowane przez Spółkę w odniesieniu do premii udzielanych kontrahentom krajowym pozwalają na obniżenie podatku należnego zgodnie z przepisami ustawy o VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie)"W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą". Natomiast w myśl § 13 ust. 3 rozporządzenia "W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego".

Z powyższego wynika, że rabaty posprzedażowe powinny być dokumentowane fakturą korygującą, oraz że faktury korygujące powinny być wystawiane również w przypadku gdy rabat jest udzielany w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów i usług zrealizowanych dla jednego kontrahenta.

W związku z faktem, że analizowany stan faktyczny odpowiada dyspozycji § 13 ust. 3 rozporządzenia należy uznać, że Spółka prawidłowo dokumentuje premie posprzedażowe udzielane kontrahentom krajowym. W myśl art. 29 ust. 4 w zw. z ust. 4a ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych rabatów pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. W świetle powyższego brzmienia przepisów, procedura stosowana przez Spółkę prowadząca do obniżenia podstawy opodatkowania wskutek udzielenia premii posprzedażowych kontrahentom krajowym jest prawidłowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Usługa, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. By uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej traktowane jest jak udzielenie rabatu.

W sytuacji, gdy wypłacony bonus będzie związany z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli będzie on wypłacony po dokonaniu zapłaty, powinien być traktowany jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca udziela swoim kontrahentom krajowym premii (bonusów) pieniężnych za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie swoich towarów, tj. premie są udzielane za ustalone okresy w razie osiągnięcia w danym okresie (np. miesiąc albo kwartał) określonego wcześniej pułapu obrotów.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii następuje na podstawie obrotu z faktur za dany okres rozliczeniowy. Od ustalonej kwoty obrotu wyliczany jest procent zgodnie z umową lub porozumieniem. Premie pieniężne opisane we wniosku nie są one związane z żadnymi działaniami podejmowanymi przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, a związane tylko z uzyskaniem określonego poziomu obrotów w danym okresie czasu. W związku z tym Wnioskodawca dokumentuje je wystawiając zbiorcze faktury korygujące.

Warunkiem uzyskania premii pieniężnej (bonusu) jest wyłącznie osiągniecie określonego poziomu obrotów. Udzielona premia pieniężna nie jest uzależniona od podejmowania przez kontrahenta innych dodatkowych działań. Wysokość premii jest uzależniona od wysokości zrealizowanego obrotu przez danego kontrahenta, wyliczonego na podstawie dokonanych dostaw z danego okresu.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wypłacenie kontrahentom krajowym premii pieniężnych (bonusów) przez Wnioskodawcę, można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie obrotu z faktur za dany okres rozliczeniowy (miesiąc, kwartał).

Aby ustalić wysokość rabatu należnego kontrahentom krajowym, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie należnej gratyfikacji, stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw, w całym okresie objętym bonusem w postaci przyznanych rabatów.

Skoro Wnioskodawca jest w stanie ustalić, jaki kontrahent osiągnął określony poziom obrotów, czy też upłynął przewidziany w umowie okres rozliczeniowy to znaczy, że analizuje wystawione przez siebie faktury dokumentujące dostawy na rzecz konkretnego kontrahenta. Oznacza to również, że jest w stanie ustalić, jakich faktur dotyczy udzielany rabat, a w konsekwencji także, jakich dostaw dotyczą te faktury. Udzielone premie pieniężne nie są one związane z żadnymi działaniami podejmowanymi przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, a związane tylko z uzyskaniem określonego poziomu obrotów w danym okresie czasu i nie jest uzależniona od podejmowania przez kontrahenta innych dodatkowych działań.

Zatem w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahentów, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii. Zatem w niniejszym przypadku nie występuje wzajemne świadczenie o charakterze ekwiwalentnym.

Wypłacone zatem przez Wnioskodawcę bonusy stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania u podmiotu dokonującego dostawy tj. Wnioskodawcy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż udzielane kontrahentom krajowym premie posprzedażowe należy traktować jako rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

W związku z powyższym, iż w analizowanym stanie faktycznym udzielanie kontrahentom krajowym rabatów posprzedażowych, wiąże się z dokonaniem zmniejszenia podstawy opodatkowania, zatem należy mieć na uwadze niżej wskazane przepisy:

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy w rozporządzeniu wykonawczym.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Odpowiednie regulacje co do wystawiania zbiorczych faktur korygujących zawarte zostały w § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego (§ 13 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Stosownie do § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Natomiast, w świetle § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i przyzna prawo do takiego obniżenia.

Zatem, w przypadku wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej zmniejszającej podatek należny, jest on obowiązany do posiadania potwierdzenia jej odbioru. Potwierdzenia takiego dokonuje nabywca towarów i usług jako adresat faktury korygującej. Faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a ten musi potwierdzić ten fakt i zawiadomić o tym sprzedawcę.

Podkreślenia wymaga fakt, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego u dostawcy.

Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowania zawarte w art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy mają na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym po stronie nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót i kwota podatku należnego ulegają zmniejszeniu, co skutkuje wystawieniem faktury korygującej, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy.

W przypadku wystawienia faktury korygującej obniżającej podatek należny zasadą jest, że wystawca może obniżyć podatek należny nie w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę, lecz dopiero za okres, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru takiej faktury korygującej od nabywcy.

Wnioskodawca słusznie zatem dokumentuje udzielane kontrahentom krajowym premie (bonusy) poprzez zbiorcze faktury korygujące i dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług tj. po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta (jeśli potwierdzenie odbioru jest otrzymane przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za okres w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą), względnie w rozliczeniu za miesiąc następny (jeśli potwierdzenie odbioru otrzymano po terminie złożenia deklaracji podatkowej za okres w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą).

Wobec powyższego oceniając całościowo Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl