IBPP2/443-1006/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1006/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług instalacji i montażu anten satelitarnych polegających na montażu stałych zabudów przestrzennych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług instalacji i montażu anten satelitarnych polegających na montażu stałych zabudów przestrzennych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 lutego 2011 r. znak: IBPP2/443-1006/10/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej między innymi znajdują się usługi instalacji i montażu anten satelitarnych oraz wykonywanie instalacji kablowej wewnątrz i na zewnątrz budynku klienta (osoby fizycznej) w celu dostarczenia do pomieszczeń mieszkalnych sygnału telewizji cyfrowej. Usługa ta porównywalna jest do usługi wykonania instalacji elektrycznej, pozostałych instalacji: solarnej, alarmowej lub monitoringowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 111, 112. Do tej pory do usługi instalacji i montażu stosuję stawkę VAT - 22%.

Instalacje i montaże wykonywane są na podstawie zawartych umów z klientami - osobami fizycznymi w ich budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania, które zgodnie z klasyfikacją PKOB zaliczane są do budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w dziale 111, 112. Polegają one na wykonaniu określonej usługi budowlanej czyli montażu stałych zabudów przestrzennych. Bez względu na jej poszczególne elementy tj. materiały, robocizna, transport, zużyta energia oraz narzędzia usługa instalacji i montażu jest przedmiotem zawartej umowy na roboty budowlane specjalistyczne zaklasyfikowane do grupowania PKWiU w dziale 43. Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów w niej zawartych. Zatem skoro wykonywane przez Wnioskodawcę usługi instalacji i montażu anten satelitarnych polegające na montażu stałych zabudów przestrzennych mieszczą się w PKWiU w dziale 43.21 - 43-29 - roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych lub pozostałe roboty instalacyjne a ponadto wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 111, 112, to zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT - 7% do całej wartości usługi powinno być właściwe.

Dodatkowo w piśmie z dnia 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

* Oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. - zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości: 8%.

* Nie jest i nie będzie producentem anten satelitarnych, które będą przedmiotem instalacji i montażu.

* Instalacje i montaże anten satelitarnych będą wykonywane w ramach budowy i modernizacji obiektu budowlanego lub jego części.

* Montaż anten satelitarnych polega na zainstalowaniu na stałe do budynku mieszkalnego;

* natynkowo za pomocą elementów stałych mocujących do budynku mieszkalnego;

* podtynkowo, z umocowaniem kabla pod tynkiem w zależności od potrzeb zamawiającego. Ponadto na montaż anten satelitarnych do odbioru telewizji cyfrowej składają się następujące czynności;

* przytwierdzenie na stałe (pod lub na tynku) wysięgnika, na którym jest instalowana antena satelitarna;

* wykonanie przewiertów w ścianach budynku;

* przeprowadzenie instalacji kablowej w ścianach budynku (na lub pod tynkiem) w celu podania sygnału do poszczególnych pomieszczeń, w których zainstalowany jest odbiornik.

* Zgodnie z umową na wykonanie usługi montażu anteny na fakturze sprzedażowej będzie wykazana jedna pozycja - usługa montażu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Skoro wykonywane przez Wnioskodawcę usługi instalacji i montażu anten satelitarnych polegające na montażu stałych zabudów przestrzennych mieszczą się w PKWiU w dziale 43.21.- 43-29 - roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych oraz pozostałe roboty instalacyjne a ponadto wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 111, 112, to czy Wnioskodawca może zastosować preferencyjną - 8% stawkę podatku VAT do całej wartości usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, do wykonywanych przez niego usług instalacji i montażu anten satelitarnych (całej jej wartości) zgodnie z aktualnymi przepisami: PKWiU dział 43.21 do 43-29 oraz PKOB dział 111, 112, może stosować preferencyjną stawkę podatku VAT - 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego i zmodyfikował informację oświadczając, iż oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r.- zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości: 8%. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 28 lutego 2011 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 22 lutego 2011 r. znak: IBPP2/443-1006/10/WN do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto że zmiany wprowadzone ww. pismem dotyczące stawki podatku VAT w wysokości 8% odnoszą się również do pytanie oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy i w tej wersji zostały przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło:..).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi instalacji i montażu anten satelitarnych oraz wykonywanie instalacji kablowej wewnątrz i na zewnątrz budynku klienta (osoby fizycznej) w celu dostarczenia do pomieszczeń mieszkalnych sygnału telewizji cyfrowej. Usługa ta porównywalna jest do usługi wykonania instalacji elektrycznej, pozostałych instalacji: solarnej, alarmowej lub monitoringowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 111, 112. Do tej pory do usługi instalacji i montażu Wnioskodawca stosował stawkę VAT - 22%.

Instalacje i montaże wykonywane są na podstawie zawartych umów z klientami - osobami fizycznymi w ich budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania, które zgodnie z klasyfikacją PKOB zaliczane są do budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w dziale 111, 112. Polegają one na wykonaniu określonej usługi budowlanej czyli montażu stałych zabudów przestrzennych. Bez względu na jej poszczególne elementy tj. materiały, robocizna, transport, zużyta energia oraz narzędzia usługa instalacji i montażu jest przedmiotem zawartej umowy na roboty budowlane specjalistyczne zaklasyfikowane do grupowania PKWiU w dziale 43. Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów w niej zawartych. Zatem skoro wykonywane przez Wnioskodawca usługi instalacji i montażu anten satelitarnych polegające na montażu stałych zabudów przestrzennych mieszczą się w PKWiU w dziale 43.21 - 43-29 - roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych lub pozostałe roboty instalacyjne a ponadto wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 111, 112, to zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT - 7% do całej wartości usługi powinno być właściwe.

Dodatkowo w piśmie z dnia 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

* Oczekuje interpretacji w oparciu o przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. - zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości: 8%.

* Nie jest i nie będzie producentem anten satelitarnych, które będą przedmiotem instalacji i montażu.

* Instalacje i montaże anten satelitarnych będą wykonywane w ramach budowy i modernizacji obiektu budowlanego lub jego części.

* Montaż anten satelitarnych polega na zainstalowaniu na stałe do budynku mieszkalnego;

* natynkowo za pomocą elementów stałych mocujących do budynku mieszkalnego;

* podtynkowo, z umocowaniem kabla pod tynkiem w zależności od potrzeb zamawiającego. Ponadto na montaż anten satelitarnych do odbioru telewizji cyfrowej składają się następujące czynności;

* przytwierdzenie na stałe (pod lub na tynku) wysięgnika, na którym jest instalowana antena satelitarna;

* wykonanie przewiertów w ścianach budynku;

* przeprowadzenie instalacji kablowej w ścianach budynku (na lub pod tynkiem) w celu podania sygnału do poszczególnych pomieszczeń, w których zainstalowany Jest odbiornik.

* Zgodnie z umową na wykonanie usługi montażu anteny na fakturze sprzedażowej będzie wykazana jedna pozycja - usługa montażu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., nie należy odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie powołują symboli statystycznych.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Należy zauważyć, iż jak wynika z przedmiotowego wniosku Wnioskodawca będzie instalował i montował anteny satelitarne.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy stwierdził, cyt.:

"Instalacje i montaże anten satelitarnych będą wykonywane w ramach budowy i modernizacji obiektu budowlanego lub jego części.

Ponadto "Zgodnie z umową na wykonanie usługi montażu anteny na fakturze sprzedażowej będzie wykazana jedna pozycja - usługa montażu."

Tut. organ przyjął zatem, że odnośnie czynności, o których mowa we wniosku Wnioskodawca zawarł umowy na usługę, a nie dostawę towarów.

Biorąc zaś pod uwagę ww. powołane definicje: "budowy," "remontu" "modernizacji", "termomodernizacji" oraz "przebudowy", zdaniem tut. organu przedmiotowe czynności (usługi) można zaliczyć do usług remontowych czy też modernizacyjnych lub jako element procesu budowy budynku.

Jednakże odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie instalacji i montażu anten satelitarnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 111, 112, nie podlegają generalnemu opodatkowaniu preferencyjną 8% stawka podatku VAT, ponieważ Wnioskodawca winien każdorazowo zbadać czy spełnione zostały warunki uprawniające do zastosowania preferencji określonych w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT. Bowiem limit powierzchni użytkowej, o której mowa w cyt. wyżej przepisach, to kryterium, które będzie każdorazowo decydować czy do całej wartości usług zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług czy też do części w zależności od powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych jednorodzinnych i lokali mieszkalnych - stosownie do art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż do wykonywanych przez niego usług instalacji i montażu anten satelitarnych (całej jej wartości) w oparciu o przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. można stosować preferencyjną stawkę podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności jeśli instalacje i montaże anten satelitarnych nie będą wykonywane w ramach budowy i modernizacji obiektu budowlanego lub jego części.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl