IBPP2/443-1001/12/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1001/12/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), uzupełnionym pismem dnia 24 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi najmu boiska piłkarskiego i kortów tenisowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie stawki podatku VAT dla usługi najmu boiska piłkarskiego i kortów tenisowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 grudnia 2012 r. znak: IBPP2/443-1001/12/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Y zwany dalej: "Klubem", jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, działającym na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach, zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestrze Stowarzyszeń innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz Rejestrze Przedsiębiorców.

Klub jest również "czynnym" podatnikiem VAT.

Celami działania Klubu są:

1. Upowszechnianie sportu piłki nożnej,

2. Tworzenie warunków dla rozwoju sportu piłki nożnej w Niepołomicach,

3. Szkolenie młodzieży piłkarskiej,

4. Popularyzowanie wiedzy na temat sportu,

5. Promowanie dorobku sportowego lokalnej wspólnoty samorządowej,

6. Pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczanie ich na działalność statutowa Klubu.

Klub w związku z realizacją swoich celów statutowych, wykonuje czynności polegające na:

1.

transferowaniu zawodników (piłkarzy) z Klubu do innych klubów piłkarskich,

2.

wynajmowaniu boiska piłkarskiego lub kortu tenisowego wraz ze sprzętem sportowym jak i bez sprzętu innym klubom sportowym, osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej lub firmom (przedsiębiorcom).

Ad. l)

Klub w związku z uczestniczeniem w rozgrywkach ligowych piłki nożnej, dokonuje transferu zawodników do innych klubów piłkarskich uprzednio zakupionych do Klubu, jak i zawodników wyszkolonych w zakresie piłki nożnej przez Klub (tzw. "wychowanek").

Transfer zawodnika z Klubu do innego klubu piłkarskiego w Polsce, może mieć charakter:

a.

transferu definitywnego

b.

czasowego wypożyczenia zawodnika (często z opcją transferu definitywnego);

Klubowi z tytułu odstąpienia zawodnika przysługuje wynagrodzenie, które może mieć charakter:

Ekwiwalentu za wyszkolenie i rozwój w wypadku transferu zawodnika:

* który nie ukończył lat 23 lub

* zawodnika, który zmienia barwy klubowe w trakcie obowiązywania umowy z klubem odstępującym

Opłaty ryczałtowej w wypadku:

* transferu zawodnika po ukończeniu 23 roku życia ale przed ukończeniem 28 roku życia

* kolejnej zmiany przynależności klubowej zawodnika do klubu wyższej klasy rozgrywkowej w określonym czasie.

Wysokość ekwiwalentu oraz opłaty ryczałtowej określają stosowne przepisy PZPN, jednakże w rzeczywistości kwota wynagrodzenia za transfer zawodnika do innego klubu jest kwotą umowną, ustaloną pomiędzy klubem odstępującym zawodnika a klubem nabywającym zawodnika, wyższą niż wynikająca z przepisów PZPN. W takim wypadku kwota ekwiwalentu za wyszkolenie albo kwota ryczałtu zawiera się w kwocie ustalonego umownie wynagrodzenia za zmianę barw klubowych przez zawodnika.

Ponadto:

1. kontrakty profesjonalne o uprawianie piłki nożnej zawarte pomiędzy zawodnikami a Klubem mogą również zawierać klauzule dotyczące możliwości wcześniejszego rozwiązania kontraktu przez piłkarza za zapłatą kwoty odstępnego przez klub pozyskujący tego zawodnika.

2. W wypadku wypożyczenia zawodnika do innego klubu na czas określony, Klub uzyskuje na podstawie umowy cywilnoprawnej od klubu wypożyczającego kwotę wynagrodzenia określoną w sposób umowny.

3. umowy dotyczące transferu definitywnego zawodnika do innego klubu mogą zawierać klauzule, przyznające Klubowi dodatkowe wynagrodzenie z tytułu dalszej odsprzedaży zawodnika przez klub nabywający. Wynagrodzenie to zwykle określone jest jako procent ceny sprzedaży zawodnika do dalszego klubu.

Ad. 2)

Klub wynajmuje boisko piłkarskie lub korty tenisowe, wraz z pomieszczeniami szatni i urządzeniami sanitarnymi na cele sportowe lub rekreacyjne. Umowy najmu obiektów sportowych zawierane są z innymi klubami sportowymi (w tym działającymi w formie stowarzyszenia), osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lub przedsiębiorstwami komercyjnymi. Z tytułu zawarcia umowy najmu Klub otrzymuje wynagrodzenie ustalone umownie.

Wszystkie uzyskane przez Klub kwoty w związku z działalnością opisaną w punkcie 1 i 2 wniosku, są przekazywane na cele statutowe, w celu kontynuacji i doskonalenia świadczonych usług. Klub świadcząc powyższe usługi nie jest nastawiony na osiągnięcie zysków.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem świadczone usługi wynajmu boiska sportowego oraz kortu tenisowego mieści się w usłudze wymienionej w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Usługa ta posiada symbol PKWiU 93.11.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Klub usługi najmu obiektów sportowych korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, udostępnianie obiektów sportowych (boiska piłkarskiego lub kortów tenisowych) na podstawie umowy najmu, wraz z pomieszczeniami szatni i urządzeniami sanitarnymi na cele sportowe lub rekreacyjne, jako usługa wymieniona w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych podlegają opodatkowaniu VAT stawka preferencyjną w wysokości 8%.

Stadion piłkarski, jak i kort tenisowy stanowią zdaniem Klubu obiekty sportowe. W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budowle sportowe wyszczególnione są w sekcji 2, dziale 24, grupie 241. Ustawa definiuje jako boiska i budowle sportowe "zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu, np. piłka nożna <...>". Kwestia zaklasyfikowania kortów tenisowych do obiektów sportowych, nie budzi wątpliwości nawet organów skarbowych, ponieważ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2011 r. nr IPPP3/443-1082/11-2/MPe stwierdził "<...> Należy w tym miejscu zgodzić się z Wnioskodawcą, że kort tenisowy jest obiektem sportowym."

W związku z powyższym usługi wynajęcia obiektów sportowych przez Klub zarówno innym klubom sportowym (w tym działającym w formie stowarzyszenia), osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą lub przedsiębiorstwami komercyjnym, w celu korzystania z nich zgodnie z charakterem danego obiektu, zarówno na cele rekreacyjne jak i uprawiania sportu, opodatkowane będą na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT preferencyjną stawką w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Natomiast w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" - symbol PKWiU 93.11.10.0.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji R mieszczą się "Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne".

W dziale 93 "usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją" mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały:

I.

93.1 Usługi związane ze sportem

* 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,

* 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,

* 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

* 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m.in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.

Z okoliczności sprawy opisanej we wniosku wynika, że Wnioskodawca wynajmuje boisko piłkarskie lub korty tenisowe, wraz z pomieszczeniami szatni i urządzeniami sanitarnymi na cele sportowe lub rekreacyjne. Umowy najmu obiektów sportowych zawierane są z innymi klubami sportowymi (w tym działającymi w formie stowarzyszenia), osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lub przedsiębiorstwami komercyjnymi. Z tytułu zawarcia umowy najmu Klub otrzymuje wynagrodzenie ustalone umownie. Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi wynajmu boiska sportowego oraz kortu tenisowego mieści się w usłudze wymienionej w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Usługa ta posiada symbol PKWiU 93.11.10.0.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi o wskazanym symbolu PKWiU 93.11.10.0 będą opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych przez niego usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto należy zauważyć, iż zmiana któregokolwiek elementu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, (w szczególności innego niż wskazane przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wg PKWiU świadczonych przez niego usług) powoduje utratę ważności niniejszej interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku transferu zawodnika została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl