IBPP1/4512-524/16-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-524/16-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 8 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z 16 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 września 2016 r. znak: IBPP1/4512-524/16-1/MG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W świetle art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) ilekroć jest mowa o organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i osobę fizyczną. Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w jej przepisach mowa o szkole bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć także przedszkole.

Natomiast z treści art. 5 ust. 2 wynika, że szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust, 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

W art. 5 ust. 1 ww. ustawy mowa jest o tym, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W 2005 r. Wnioskodawczyni uzyskała od Burmistrza Miasta i Gminy decyzję, na mocy której z dniem 1 września jako osoba fizyczna założyła niepubliczne jednooddziałowe przedszkole, które uzyskało wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych zgodnie z wymogami art. 82 ustawy o systemie oświaty prowadzonej przez gminę.

Równocześnie, dnia 1 września 2005 r. Wnioskodawczyni założyła publiczną szkołę podstawową, na podstawie decyzji Burmistrza z dnia... stosownie do art. 58 ust. 3 w związku z art. 5 ust. 2, pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz paragraf 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną. Przedmiotowe zezwolenie zostało wydane po uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty Nr.. z dnia.

Zgodnie z art. 83a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nawet jeżeli spełnia zawarte w nim przesłanki), a zatem do tych form działalności nie stosuje się zasad ujętych w tej ustawie (zatem prowadzenie szkół i przedszkoli nie podlega wpisowi do CEiDG). Jednakże na gruncie prawa podatkowego - osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osiągane przez Wnioskodawczynię przychody, związane z prowadzeniem szkoły publicznej i niepublicznego przedszkola, podlegają zaliczeniu do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej. Działalność ta spełnia bowiem definicję działalności gospodarczej określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. interpretacja indywidualna nr ITPB1/4511-1209/15/JC z dnia 17 lutego 2016 r., nr 1061-IPTPB1.4511.2.20I6.1.ISLz dnia 2 lutego 2016 r., nr ITPB1/415-534/14/k.k. z dnia 31 lipca 2014 r., nr IPTPB1/415-300/13-2/KSU z dnia 17 lipca 2013 r., nr IPTPB1/415-142/12-2/KSU z dnia 17 maja 2012 r.).

Nadmienić należy, że Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna, prowadzi wyłącznie szkołę publiczną i niepubliczne przedszkole i nie wykonuje żadnej innej działalności gospodarczej.

Do roku 2013 obie placówki posiadały jeden numer identyfikacyjny REGON. Placówki korzystały z jednego numeru NIP do celów podatkowych - będącego NIP-em Wnioskodawczyni (będącej osobą fizyczną), która je prowadzi. Zgłoszenie ewidencyjne w Urzędzie Skarbowym zostało dokonane na obowiązującym wówczas druku NIP 1 - zgłoszenie identyfikacyjne osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą.

W 2013 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), w związku z art. 5f ustawy o systemie oświaty, którego zapisy mówią, że publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) - Wnioskodawczyni wystąpiła o nadanie odrębnego dla każdej placówki numeru REGON (dla przedszkola niepublicznego oraz Publicznej Szkoły Podstawowej).

W konsekwencji tych zmian wpisano szczegółową formę prawną 83 - SZKOŁA PUBLICZNA PODSTAWOWA, własność: 214 WŁASNOŚĆ KRAJOWYCH OSÓB FIZYCZNYCH. PKD 8520Z - Szkoły podstawowe.

Szkoła występuje tu jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej.

W związku z tymi zmianami, Wnioskodawczyni wystąpiła również do urzędu skarbowego o nadanie odrębnego numeru NIP dla Publicznej Szkoły Podstawowej. Urząd Skarbowy nadał Publicznej Szkole Podstawowej odrębny NIP - pomimo, że szkoła, jak i przedszkole, są prowadzone przez tą samą osobę fizyczną, która jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednocześnie Wnioskodawczyni dokonała zgłoszenia identyfikacyjnego dla szkoły publicznej do celów podatkowych na druku NIP-2 dla jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną (wykazując formę organizacyjną jako podmiot niebędący wyodrębnioną jednostką wewnętrzną i niemający takich jednostek). W zgłoszeniu tym zawarto jednocześnie informację o dokumentacji rachunkowej prowadzonej w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Wnioskodawczyni nadmienia, że niepubliczne przedszkole, pomimo nadania nowego nr REGON, od początku powstania tj. od roku 2005 posiada i korzysta z NIP-u osoby fizycznej i prowadzi dokumentację rachunkową na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Reasumując, powyżej opisana kwestia doprowadziła do sytuacji, że w obecnym stanie faktycznym publiczna szkoła oraz niepubliczne przedszkole posiadają odrębne nr NIP i REGON pomimo, że organem prowadzącym pozostaje wciąż jedna i ta sama osoba fizyczna.

Zarówno osoba fizyczna jak i szkoła nie są płatnikiem ani podatnikiem podatku VAT. Przychody z tytułu prowadzonych placówek osoba fizyczna rozlicza i odprowadza podatek dochodowy od osób fizycznych jak dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Obecnie płatnikiem składek ZUS jest dla niepublicznego przedszkola - osoba fizyczna a dla publicznej szkoły - szkoła - zgodnie z przedstawionymi w ZUS, odrębnie posiadanymi nr NIP i REGON.

Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca obie placówki, jest jednocześnie ich dyrektorem, reprezentuje placówki na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich oraz podejmuje wszystkie decyzje związane z ich działalnością począwszy od zatrudniania pracowników po decyzje organizacyjne oraz księgowe. Jednocześnie obie placówki są niezależne, posiadają odrębne statuty, mają oddzielnie prowadzone książki przychodów i rozchodów, a stroną umowy z zatrudnionymi pracownikami jest niepubliczne przedszkole oraz publiczna szkoła reprezentowane przez Wnioskodawczynię jako osobę fizyczną i dyrektora placówek. Posiadają również odrębne rachunki bankowe. Jako osoba prowadząca przedmiotowe placówki Wnioskodawczyni otrzymuje na nie odrębne dotacje z urzędu gminy. Biorąc pod uwagę, że obie placówki zlokalizowane są w jednym budynku, a większą jego część wykorzystuje szkoła (która ma nadany odrębny NIP), stroną umów najmu pomieszczeń, dostawy energii elektrycznej i wody jest publiczna szkoła podstawowa.

Wszystkie dokumenty kosztowe są wystawiane na placówki oświatowe, a nie na osobę fizyczną. Placówki oświatowe nie mają zdolności zaciągania zobowiązań, posiada je wyłącznie osoba fizyczna prowadząca te placówki.

Szkoła jest placówką publiczną, więc nauka w niej jest bezpłatna (art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty). Zarówno szkoła jak i przedszkole otrzymują dotacje z urzędu gminy.

Przedszkole z uwagi na fakt, iż jest to placówka niepubliczna, może uzyskiwać dochody w postaci wpłat od rodziców z tytułu czesnego oraz wpłat na wyżywienie. Dochody za czesne i żywienie są ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ujmowane jako przychody i stanowią podstawę do opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Powstaje pytanie czy w 2013 r. prawidłowo nadano szkole publicznej, prowadzonej przez osobę fizyczną, odrębny numer NIP?

2. Czy umowy z pracownikami szkoły oraz przedszkola, jak również inne umowy cywilnoprawne powinny być zawierane z osobą fizyczną jako pracodawcą - a w konsekwencji, czy faktury powinny być wystawiane również na osobą fizyczną, czy na szkołę publiczną oraz przedszkole niepubliczne?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Mając na uwadze katalog zamknięty podmiotów, które mogą prowadzić placówkę oświatową zgodnie z zapisami art. 5 ust, 2 ww. ustawy o systemie oświaty, nie istnieje prawna możliwość rejestracji przez osobę fizyczną placówki oświatowej w formie jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej.

Szkoły nie posiadają odrębnej osobowości prawnej, niemniej art. 5f ustawy o systemie oświaty, z dniem 1 sierpnia 2012 r. nakłada obowiązek rejestracji publicznych i niepublicznych szkół w rejestrze podmiotów gospodarki narodowej. Przepis ten stanowi bowiem, że publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 ustawy, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) czyli - innymi słowy - nakłada na nie obowiązek uzyskania nr REGON.

Zasady nadawania numerów identyfikacji podatkowej uregulowane zostały natomiast w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z postanowieniami art. 2 tej ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, jak również podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych. Podatnicy, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników przesądza natomiast, że zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Jak stanowi art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników, naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

Należy podkreślić, podatnik nie może posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP. Wobec tego, numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Analizując przepisy ustawy o systemie oświaty w odniesieniu do szkół publicznych - zgodnie z art. 58 ust. 1, szkołę lub placówkę publiczną zakłada się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej typ, nazwę i siedzibę. Akt założycielski szkoły publicznej, w której jest realizowany obowiązek szkolny, oprócz danych wymienionych w ust. 1 określa także jej zasięg terytorialny (obwód), w szczególności nazwy miejscowości (w miastach nazwy ulic lub ich części) należących do jej obwodu, a w przypadku szkoły podstawowej także podporządkowane jej organizacyjnie szkoły filialne. Szkole publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego nie ustala się obwodu, chyba że osoba prowadząca wystąpi z takim wnioskiem (art. 58 ust. 2). Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych danego typu, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty (art. 58 ust. 3 pkt 1). Wniosek o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w ust. 3, składa się wraz z projektem aktu założycielskiego i statutu; wniosek zawiera także dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (art. 58 ust. 4). Organ lub osoba, o których mowa w art. 5 ust. 2, zakładająca szkołę lub placówkę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut (art. 58 ust. 8). Akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką (art. 58 ust. 7).

Zgodnie z art. 60 ust. 1 - statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać w szczególności:

1.

nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania;

2.

organ prowadzący szkołę lub placówkę;

3.

organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje;

4.

organizację szkoły lub placówki;

5.

zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;

6.

(uchylony)

7.

prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadło, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.

Z kolei przepis art. 79 ust. 1 wskazuje na formę prawną szkół publicznych prowadzonych przez gminy. Zgodnie z tym przepisem - przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Natomiast w odniesieniu do szkół publicznych prowadzonych przez osobę fizyczną zastosowanie ma przepis art. 80, zgodnie z którym przedszkola, szkoły i placówki publiczne niewymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkolę.

Odnośnie szkół i placówek niepublicznych zastosowanie ma art. 82 ust. 1 (i następne), zgodnie z którym osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkól i placówek.

Zgodnie z art. 82 ust. 2 - zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

1.

oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;

2.

określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra właściwego do spraw pracy;

3.

wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:

a.

możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

b.

realizację innych zadań statutowych,

c.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,

d.

bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

4.

statut szkoły lub placówki;

5.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych I dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;

6.

zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 - w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne, którym z dniem rozpoczęcia działalności mają być nadane uprawnienia szkoły publicznej;

7.

dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

2a. Szkoła, o której mowa w ust. 2 pkt 6, może zostać

W świetle ustawy o systemie oświaty (art. 58, art. 80 i art. 82) - wszelka odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę, tak więc sama placówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od podmiotu, który ją założył. W ocenie Wnioskodawczyni - ten właśnie brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej jak i odpowiedzialność jaka ciąży na Wnioskodawczyni, jako założycielu jednostki oświatowej, przesądza, że w przedmiotowej sprawie to Wnioskodawczyni ma status podatnika podatku, a nie sama założona przez niego jednostka oświatowa.

W związku z powyższym prawidłowym wydaje się stan prawny, w którym osoba fizyczna prowadząca dwie jednostki oświatowe powinna posiadać jeden numer NIP - należący do niej - oraz dwa numery REGON identyfikujące placówki. Umowy z pracownikami oraz inne umowy cywilnoprawne powinny być zawierane z osobą fizyczną jako pracodawcą oraz faktury winny być wystawiane również na osobę fizyczną. W takiej sytuacji analogicznie płatnikiem składek ZUS powinna być osoba fizyczna.

To osoba fizyczna jest podatnikiem podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zobowiązana jest rozliczać osiągane dochody z prowadzenia publicznej szkoły i niepublicznego przedszkola w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty.

Stwierdzić należy, że skoro szkoła publiczna prowadzona przez osobę fizyczną nie jest podatnikiem ani płatnikiem - nie podlega zatem obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nie występuje bowiem jako odrębny podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych - w konsekwencji utworzona szkoła publiczna nie jest zobowiązana do posiadania własnego NIP To Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, jest płatnikiem podatków i składek ubezpieczeniowych i winna posiadać numer NIP, nie zaś prowadzona przez nią szkoła publiczna. Tym samym nie ma możliwości nadania szkole publicznej odrębnego od jej organu prowadzącego Numeru Identyfikacji Podatkowej.

Zatem skoro Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, prowadzi szkołę publiczną, to tym samym uznać należy, że dokumenty potwierdzające nabycie towarów i usług związanych z działalnością tej szkoły winny być wystawiane na Wnioskodawczynię, jako organ prowadzący szkołę.

(Por. interpretacja indywidualna Nr IPTPP1/443-834/13-2/MG z dnia 24 stycznia 2014 r., nr PPP2/443-738/13-2/MM z dnia 19 września 2013 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 476) dalej ustawa o NIP, określa między innymi zasady ewidencji:

a.

podatników,

b.

płatników podatków,

c.

płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych".

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o NIP osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o NIP obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o NIP identyfikatorem podatkowym jest:

1. numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o NIP podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na mocy art. 5 ust. 2 ustawy o NIP zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer PESEL w przypadku osób fizycznych objętych tym rejestrem.

Stosownie do art. 5 ust. 2a ustawy o NIP zgłoszenia identyfikacyjnego nie dokonują podatnicy będący osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzący działalności gospodarczej lub niebędący zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o NIP zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1.

w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2.

w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

3.

w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Jak stanowi art. 8a ustawy o NIP nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej "CRP KEP", po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

W myśl art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy o NIP naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

Należy zatem podkreślić, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, podatnik nie może również posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.

Należy również zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Z opisu sprawy wynika, że w 2005 r. Wnioskodawczyni uzyskała od Burmistrza Miasta i Gminy decyzję, na mocy której z dniem 1 września jako osoba fizyczna założyła niepubliczne jednooddziałowe przedszkole, które uzyskało wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych zgodnie z wymogami art. 82 ustawy o systemie oświaty prowadzonej przez gminę. Równocześnie, dnia 1 września 2005 r. Wnioskodawczyni założyła publiczną szkołę podstawową, na podstawie decyzji Burmistrza z dnia.... stosownie do art. 58 ust. 3 w związku z art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz paragraf 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną. Przedmiotowe zezwolenie zostało wydane po uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty Nr.. z dnia. Zgodnie z art. 83a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nawet jeżeli spełnia zawarte w nim przesłanki), a zatem do tych form działalności nie stosuje się zasad ujętych w tej ustawie (zatem prowadzenie szkół i przedszkoli nie podlega wpisowi do CEiDG). Jednakże na gruncie prawa podatkowego - osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osiągane przez Wnioskodawczynię przychody, związane z prowadzeniem szkoły publicznej i niepublicznego przedszkola, podlegają zaliczeniu do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Do roku 2013 obie placówki korzystały z jednego numeru NIP do celów podatkowych - będącego NIP-em Wnioskodawczyni (będącej osobą fizyczną), która je prowadzi.

W 2013 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), w związku z art. 5f ustawy o systemie oświaty, którego zapisy mówią, że publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) - Wnioskodawczyni wystąpiła o nadanie odrębnego dla każdej placówki numeru REGON (dla przedszkola niepublicznego oraz Publicznej Szkoły Podstawowej).

W konsekwencji tych zmian wpisano szczegółową formę prawną 83 - SZKOŁA PUBLICZNA PODSTAWOWA, własność: 214 WŁASNOŚĆ KRAJOWYCH OSÓB FIZYCZNYCH. PKD 8520Z - Szkoły podstawowe.

Szkoła występuje tu jako jednostka organizacyjna niemąjąca osobowości prawnej.

W związku z tymi zmianami, Wnioskodawczyni wystąpiła również do urzędu skarbowego o nadanie odrębnego numeru NIP dla Publicznej Szkoły Podstawowej. Urząd Skarbowy nadał Publicznej Szkole Podstawowej odrębny NIP - pomimo, że szkoła, jak i przedszkole, są prowadzone przez tą samą osobę fizyczną, która jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadząca obie placówki, reprezentuje placówki na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich oraz podejmuje wszystkie decyzje związane z ich działalnością począwszy od zatrudniania pracowników po decyzje organizacyjne oraz księgowe. Stroną umowy z zatrudnionymi pracownikami jest niepubliczne przedszkole oraz publiczna szkoła reprezentowane przez Wnioskodawczynię jako osobę fizyczną i dyrektora placówek. Placówki oświatowe nie mają zdolności zaciągania zobowiązań, posiada je wyłącznie osoba fizyczna prowadząca te placówki.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą nadania odrębnego numeru NIP dla szkoły publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W myśl art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o systemie oświaty przez organ prowadzący szkołę lub placówkę należy rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

1a) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;

2)

wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

3)

zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;

4)

wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;

5)

wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki.

Na mocy art. 5f ustawy o systemie oświaty publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591, z późn. zm.).

W myśl art. 58 ust. 3 ustawy o systemie oświaty założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga:

1.

zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych danego typu, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty;

2.

w przypadku szkół artystycznych:

a.

realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne - zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

b.

realizujących także kształcenie ogólne - zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.

W myśl art. 79 ust. 1 ustawy o systemie oświaty przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Na podstawie art. 80 ust. 1 ustawy o systemie oświaty przedszkola, szkoły i placówki publiczne niewymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

Stosownie do art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 2 ustawy o systemie oświaty zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

1.

oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;

2.

określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra właściwego do spraw pracy;

3.

wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:

a.

możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

b.

realizację innych zadań statutowych,

c.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,

d.

bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;

4.

statut szkoły lub placówki;

5.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;

6.

zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w:

a.

art. 7 ust. 3 - w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum, a także szkoły ponadgimnazjalnej, której z dniem rozpoczęcia działalności mają być nadane uprawnienia szkoły publicznej,

b.

art. 7 ust. 4 - w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum;

7.

dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

Zgodnie z art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;

7.

(uchylony).

Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę, tak więc sama placówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od podmiotu, który ją założył.

Również fakt uzyskania odrębnego numeru REGON nie przesądza o tym, że dany podmiot staje się odrębnym od osoby założyciela podatnikiem.

W ocenie tut. organu ten właśnie brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej jak i odpowiedzialność jaka ciąży na Wnioskodawczyni jako założycielu jednostki oświatowej przesądza, że w przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca ma status podatnika i płatnika, a nie sama założona przez niego jednostka oświatowa.

Z opisu sprawy wynika, że umowy z pracownikami zawiera Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna i jako dyrektor.

W myśl art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zaś zgodnie z art. 82 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy o systemie oświaty, zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce. Z kolei art. 82 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że organ, o którym mowa w ust. 1 i 1a, wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli zgłoszenie nie zawiera danych wymienionych w ust. 2 i mimo wezwania nie zostało uzupełnione w wyznaczonym terminie.

Powyższe przepisy potwierdzają fakt, że to Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność za kwalifikacje pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w danej placówce.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że prowadzona przez Wnioskodawczynię szkoła nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nie występuje bowiem jako odrębny podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych i w konsekwencji szkoła utworzona przez Wnioskodawczynię nie jest zobowiązana do posiadania własnego NIP.

Zatem to Wnioskodawczyni, osoba fizyczna jest płatnikiem podatków i składek ubezpieczeniowych i winna posiadać numer NIP, nie zaś prowadzona przez Wnioskodawczynię szkoła. Tym samym nie ma możliwości nadania szkole odrębnego od jej podmiotu prowadzącego Numeru Identyfikacji Podatkowej.

Jak wynika z przepisów ustawy o VAT faktura winna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a (art. 106e ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o VAT).

W związku z powyższym faktury związane z prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością przedszkola i szkoły winny zawierać numer identyfikacji podatkowej nadany Wnioskodawczyni, jak również imię i nazwisko Wnioskodawczyni, która jest osobą fizyczną.

Należy dodać, że zgodnie z art. 3a ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w przypadku gdy z odrębnych przepisów wynika obowiązek podawania NIP, obowiązek ten dotyczy wyłącznie podmiotów, które są obowiązane posiadać NIP na podstawie przepisów niniejszej ustawy.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani podawać identyfikator podatkowy na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy podatkowe lub celne.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy na żądanie:

1.

organów administracji rządowej i samorządowej;

2.

organów kontroli skarbowej;

3.

przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli;

4.

banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;

5.

stron czynności cywilnoprawnych;

6.

płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

Tym samym Wnioskodawczyni jest zobowiązana podawać swój numer identyfikacji podatkowej w przypadkach gdy z odrębnych przepisów wynika obowiązek jego podawania oraz na żądanie np. stron czynności cywilnoprawnych.

Zatem skoro Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, prowadzi szkołę publiczną na podstawie zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego tj. decyzji Burmistrza, to tym samym uznać należy, że dokumenty potwierdzające nabycie towarów i usług związanych z działalnością tej szkoły jak również ewentualne inne dokumenty wymagające podania numeru identyfikacji podatkowej winny być wystawiane na Wnioskodawczynię, jako organ prowadzący szkołę z podaniem jej numeru NIP.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie nie ma prawnej możliwości nadania szkole Numeru Identyfikacji Podatkowej odrębnego od organu prowadzącego tj. Wnioskodawczyni - osoby fizycznej. Zatem szkoła winna wykorzystywać NIP organu prowadzącego do zakupu towarów i usług związanych z jej działalnością.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia oraz nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w części dotyczącej nadania numeru REGON oraz tego kto ma zawierać umowy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl