IBPP1/4512-494/16-2/AR - Ustalenia czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy jest w zakresie prawa podatkowego następcą prawnym przekształconej spółdzielni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-494/16-2/AR Ustalenia czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy jest w zakresie prawa podatkowego następcą prawnym przekształconej spółdzielni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 czerwca 2016 r. (data wpływu 22 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 15 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie ustalenia czy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy jest w zakresie prawa podatkowego następcą prawnym przekształconej Spółdzielni oraz w zakresie nadania nowego numeru NIP spółce przekształconej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2016 r. wpłynął do BKIP w Lesznie ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie ustalenia czy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy jest w zakresie prawa podatkowego następcą prawnym przekształconej spółdzielni oraz w zakresie nadania nowego numeru NIP spółce przekształconej

Przedmiotowy wniosek w części dotyczącej przepisów ustawy o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników oraz Ordynacji podatkowej został przekazany tut. organowi (wpływ do tut. Biura 30 czerwca 2016 r.) przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie za pismem znak: ILPB3/4510-1-291/16-2/JG z 30 czerwca 2016 r., celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Wniosek został uzupełniony pismem z 15 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 5 września 2016 r. znak IBPP1/4512-494/16-1/AR.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskująca o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej Spółdzielnia pracy zgodnie z art. 203e-203x ustawy - Prawo spółdzielcze zamierza dokonać przekształcenia spółdzielni pracy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z planowanym przekształceniem zrodziły się po stronie Spółdzielni wątpliwości natury podatkowej w jej indywidualnej sprawie, przedstawione w niniejszym wniosku w formie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska.

W uzupełnieniu wniosku z 15 września 2016 r. Wnioskodawca podał, że Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowe X realizuje na podstawie zapisów ustawy prawo spółdzielcze proces przekształcenia w spółkę Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca informuje, że spółka powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy będzie funkcjonowała pod firmą Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a jej siedziba będzie dokładnie taka sama jak siedziba przekształcanej spółdzielni, a więc przy ul.....Proces przekształcenia na dzień składania niniejszego pisma jest na etapie przed podjęciem uchwały o przekształceniu, a więc podjęto już uchwałę o wszczęciu procesu przekształcenia, sporządzono plan przekształcenia i poddano go zbadaniu przez biegłego rewidenta wyznaczonego w tym celu przez sąd rejestrowy, zawiadomiono również członków dwukrotnie o planowanym podjęciu uchwały o przekształceniu, jak również zwołano walne zgromadzenie w celu podjęcia uchwały o przekształceniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytania ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 września 2016 r.):

1. Czy spółka X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowe Y jest zgodnie z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa następcą prawnym przekształcanej spółdzielni?

2. Czy spółce X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstającej z przekształcenia spółdzielni Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowe Y nadany zostanie nowy numer NIP zgodnie z art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 września 2016 r.):

1. Spółka X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowe Y jest zgodnie z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa następcą prawnym przekształcanej spółdzielni.

2. Spółce X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstającej z przekształcenia spółdzielni Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowe Y nadany zostanie nowy numer NIP zgodnie z art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ze względu na powiązanie tematyki poruszonej we wniosku tut. organ postanowił ująć kwestie zawarte w pytaniu nr 1 i 2 w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 203f ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 21), zwanej dalej: Prawo spółdzielcze, spółdzielnia pracy może być przekształcona w spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Powyższy przepis zawarty jest w dziale VI (Przekształcenia spółdzielni pracy) ww. ustawy, który został dodany przez art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622 z późn. zm.) z dniem 1 lipca 2011 r.

W myśl art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030), spółką handlową jest m.in. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z przepisem art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Jednak w myśl art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Z powyższego wynika, że następstwo podatkowe związane jest przede wszystkim ze zdarzeniami prawnymi określonymi jako: przekształcenie, połączenie, podział osób prawnych. Należy zaznaczyć, że następstwo podatkowe stanowi odstępstwo od reguły powiązania praw i obowiązków podatkowych z bytem prawnym wyłącznie podatnika, jest więc nietypową instytucją w prawie podatkowym. Z tychże względów wszelkie tego rodzaju sytuacje, nawet dostatecznie uzasadnione ekonomicznie, muszą mieć wystarczającą podstawę prawną aby można było wobec nich zastosować instytucję sukcesji podatkowej.

Zauważyć należy, że wskazane przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, regulując kwestię następstwa prawnego na gruncie przepisów prawa podatkowego, stanowią normy lex generali. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specialis), to tym samym mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specialis derogat legi generali.

Powyższe oznacza, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych oraz ustalić, jakie przepisy w konkretnej sytuacji mogą znaleźć zastosowanie. "Odrębne ustawy", o których mówi powyższy przepis, to każdy akt prawny rangi ustawowej, zarówno z zakresu prawa podatkowego, jak i pozapodatkowy.

W myśl natomiast art. 203g Prawo spółdzielcze, przekształcenie spółdzielni pracy w spółkę handlową następuje z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla z rejestru spółdzielnię.

Zgodnie z art. 203h § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółdzielni.

Spółka przekształcona - co wynika z treści § 2 powołanego artykułu - pozostaje w szczególności podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które przysługiwały spółdzielni przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowią inaczej.

Stosownie do treści art. 203h § 3 Prawo spółdzielcze, członkowie spółdzielni uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

Z kolei na mocy art. 203h § 5 ustawy - Prawo spółdzielcze, spółka przekształcona ma obowiązek podawania w nawiasie dawnej firmy obok nowej firmy z dodaniem wyrazu "dawniej", przez okres co najmniej roku od dnia przekształcenia.

Należy wskazać, że istotą przekształcenia jest zmiana formy prawnej, w której funkcjonuje dany podmiot. Podmiot przekształcany nie jest traktowany jako podmiot likwidowany, gdyż prowadzona przez niego działalność, przy wykorzystaniu tego samego majątku, będzie kontynuowana w innej formie prawnej. Skutkiem przekształcenia jest wstąpienie we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształcanego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który jest spółdzielnią pracy, zamierza przekształcić się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 203e-203x Prawa spółdzielczego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii uznania Spółki z o.o. powstałej z przekształcenia Spółdzielni Pracy za następcę prawnego przekształcanej Spółdzielni w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 12 k.s.h. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji albo spółka akcyjna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru staje się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków spółki w organizacji.

Natomiast zgodnie z art. 11 § 1 Prawa spółdzielczego spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zatem zarówno spółdzielnia jak i spółka z o.o. są osobami prawnymi, tak więc w przypadku przekształcenia spółdzielni w spółkę z o.o. mamy do czynienia osobą prawną powstałą w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej.

Mając zatem na uwadze art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy stwierdzić, że z ograniczeniami wynikającymi z zastosowania art. 93e tej ustawy, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstanie w wyniku przekształcenia Spółdzielni pracy wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przekształconej Spółdzielni pracy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstająca z przekształcenia spółdzielni pracy Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowe Y jest zgodnie z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa następcą prawnym przekształcanej spółdzielni należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się również do kwestii nadania numeru NIP spółce z ograniczoną odpowiedzialnością powstającej z przekształcenia Spółdzielni Pracy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 476 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Stosownie do art. 2 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Z kolei, w oparciu o przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2.

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Jak wynika z przepisu art. 12 ust. 1a ww. ustawy, do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy - Kodeks spółek handlowych.

W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że omawiane przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, stanowią przepisy lex specialis w stosunku do przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, jednakże wyłącznie w zakresie sukcesji nadanego podatnikowi numeru NIP.

Zatem, zgodnie z ww. przepisem art. 12 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością mająca powstać w wyniku przekształcenia Spółdzielni Pracy nie jest sukcesorem przyznanego na rzecz Spółdzielni Pracy numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W związku z powyższym spółka ta nie będzie miała prawnej możliwości posługiwania się numerem NIP nadanym Spółdzielni Pracy. Oznacza to, że w analizowanej sytuacji powstanie nowy podmiot, na który nie przechodzi numer NIP nadany przekształcanemu podatnikowi (Spółdzielni Pracy). Właściwe w tym przypadku będzie wystąpienie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością o nadanie jej odrębnego numeru NIP.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Spółce X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstającej z przekształcenia spółdzielni Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowe Y nadany zostanie nowy numer NIP zgodnie z art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, uznano za prawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. gen. Jarosława Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl