IBPP1/443-996/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-996/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych dla kandydatów na agentów ubezpieczeniowych oraz agentów ubezpieczeniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych dla kandydatów na agentów ubezpieczeniowych oraz agentów ubezpieczeniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-996/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność zarejestrowaną w KRS od dnia 1 czerwca 2009 r., polegającą w przeważającej mierze na pośrednictwie ubezpieczeniowych (PKD 2007 - 6619Z - Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych) na rzecz zakładu ubezpieczeń. Wnioskodawca korzysta przy sprzedaży ww. usług ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1, pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (zwaną dalej ustawą o VAT). Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Poza wymienionymi powyżej, Wnioskodawca prowadzi również szkolenia, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez zakład ubezpieczeń "do organizowania i przeprowadzania szkoleń w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005 r., w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania dla osób współpracujących z pełnomocnikiem i ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.) w imieniu Pełnomocnika, z zastrzeżeniem przeprowadzania egzaminu przed komisją egzaminacyjną składającą się z osób powołanych przez Zarząd zakładu ubezpieczeń".

Wpłat z tytułu udziału w szkoleniach uczestnicy dokonują na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca wystawia rachunek za uczestnictwo w szkoleniu, wystawia uczestnikowi zaświadczenie o odbytym szkoleniu, prowadzi ewidencję uczestników szkolenia, wysyła informację o liczbie godzin odbytego szkolenia do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń - w momencie ubiegania się kandydata na agenta o przystąpienie do egzaminu zawodowego.

Szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę można podzielić na trzy grupy:

a.

szkolenia informacyjne - otwarte dla wszystkich zainteresowanych, na których przedstawiane są zasady współpracy, ścieżki kariery, prezentowana jest firma, a także podstawowe przepisy prawne.

b.

szkolenia licencyjne - celem jest przekazanie niezbędnej wiedzy dla zleceniobiorców Wnioskodawcy, umożliwiającej zdanie egzaminu, a w konsekwencji wpis do rejestru (prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego) osób wykonujących czynności agencyjne w imieniu Wnioskodawcy,

c.

szkolenia sprzedażowe i kierownicze - prowadzone dla osób już wykonujących czynności agencyjne w imieniu Wnioskodawcy, które umożliwiają zdobycie wiedzy na temat doskonalenia umiejętności sprzedaży, kierowania zespołem itp.

W uzupełnieniu z dnia 7 września 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

2.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub (i) przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Szkolenie ma charakter szkolenia zawodowego i jest prowadzone w szczególności zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 1053 z 2005 r.) w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 1051 z 2005 r.) w sprawie przeprowadzania szkoleń zawodowych osób wykonujących czynności agencyjne albo czynności brokerskie.

Uczestnik szkolenia bierze udział w szkoleniu w związku z rozwojem kwalifikacji zawodowych, a w przyszłości uzyskania uprawnień do wykonywania czynności agencyjnych lub ich przedłużenia na kolejny okres, zgodnie z ww. rozporządzeniami oraz nawiązania w tym zakresie stałej współpracy z firmą wg grupy zawodowej zgodnej z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 265, poz. 2644 z 2004 r.) w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, grupa 34 12 (pośrednicy ubezpieczeniowi), odpowiednio 34 12 01 (agenci ubezpieczeniowi) lub 34 12 90 (pozostali pośrednicy ubezpieczeniowi).

Uczestnik który ma licencje agencyjną musi odbyć 48 godz. szkolenia produktowego aby móc sprzedawać dany produkt, natomiast osoba która nie ma uprawnień agencyjnych musi odbyć 152 godz. szkoleń i zdać egzamin aby uzyskać licencję agenta.

Ponadto należy zaznaczyć że zakres szkoleń obejmuje między innymi zapoznanie się z przepisami prawnymi obowiązującymi w branży ubezpieczeniowej (art. 4c ustawy o Pośrednictwie ubezpieczeniowym nakłada na osoby wykonujące czynności agencyjne obowiązek doskonalenia umiejętności zawodowych), praktyczne i teoretyczne zagadnienie dotyczące rynku ubezpieczeń, technik sprzedaży i rekrutacji, kierowania zespołem jak również rozwoju osobowego managera.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję uczestników szkolenia, wysyła informację o liczbie godzin odbytego szkolenia do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń (w momencie ubiegania się kandydata na agenta o przystąpienia do egzaminu zawodowego).

3.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

4.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych.

5.

Osoby biorące udział w szkoleniu będą wykorzystywały nabytą podczas szkolenia wiedzę w ramach wykonywanego zawodu.

Uczestnik zdobywa wiedzę na temat produktu - niezbędną do zdobycia licencji agencyjnej, aktualnie obowiązujących przepisów prawnych charakterystycznych dla branży ubezpieczeniowej, sytuacji na rynku ubezpieczeń. Ponadto uczestnik zdobywa wiedzę z zakresu technik sprzedaży. Wiedza z tego zakresu jest dla uczestnika szkolenia niezbędna do wykonywania zawodu.

6.

Szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również szkolenie kierowane dla uczestników którzy chcą uzyskać lub uaktualnić wiedzę dla celów zawodowych.

Wnioskodawca świadczy na rzecz pośredników ubezpieczeniowych - osób wykonujących czynności agencyjne w imieniu Wnioskodawcy oraz osób chcących zostać takimi pośrednikami ubezpieczeniowymi - usługi szkoleniowe niezbędne do prowadzenia przez nich działalności gospodarczej polegającej na pośrednictwie ubezpieczeniowym. Zakres szkoleń obejmuje między innymi zapoznanie się z przepisami prawnymi obowiązującymi w branży ubezpieczeniowej (art. 4c ustawy o Pośrednictwie ubezpieczeniowym nakłada na osoby wykonujące czynności agencyjne obowiązek doskonalenia umiejętności zawodowych), praktyczne i teoretyczne zagadnienie dotyczące rynku ubezpieczeń, technik sprzedaży i rekrutacji, kierowania zespołem jak również rozwoju osobowego managera.

Uczestnik szkolenia bierze udział w szkoleniu w związku z rozwojem kwalifikacji zawodowych, a w przyszłości uzyskania uprawnień do wykonywania czynności agencyjnych lub ich przedłużenia na kolejny okres, zgodnie z ww. rozporządzeniami oraz nawiązania w tym zakresie stałej współpracy z firmą wg grupy zawodowej zgodnej z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 265, poz. 2644 z 2004 r.) w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, grupa 34 12 (pośrednicy ubezpieczeniowi), odpowiednio 34 12 01 (agenci ubezpieczeniowi) lub 34 12 90 (pozostali pośrednicy ubezpieczeniowi). Ponadto należy zaznaczyć że osoba wykonująca czynności agencyjne albo czynności brokerskie jest obowiązana doskonalić umiejętności zawodowe przez odbywanie raz na trzy lata szkolenia zawodowego (art. 4c ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.). Szkolenie zawodowe polega na odbyciu odpowiedniej liczby godzin i zajęć i jest zakończone wydaniem przez podmiot prowadzący szkolenie dokumentu poświadczającego odbycie szkolenia (ust. 2).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle aktualnie obowiązujących przepisów usługa szkoleniowa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników szkolenia w ramach doskonalenia kwalifikacji zawodowych kandydatów na agentów ubezpieczeniowych oraz agentów ubezpieczeniowych jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa szkoleniowa dla kandydatów na agentów ubezpieczeniowych oraz agentów ubezpieczeniowych jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanym przepisem zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje m.in. usługi kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę stanowią usługę kształcenia zawodowego, bowiem przeprowadzane są w ramach obowiązkowego doskonalenia kwalifikacji zawodowych dla kandydatów na agentów ubezpieczeniowych, a jego tematyka odpowiada wymogom programowym określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005 r., w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania (Dz. U. z dnia 8 lipca 2005 r.), oraz przekwalifikowania zawodowego na podstawie art. 4c ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.)

Przepis art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r., wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i), dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienia zawiera art. 132 ust. 1 lit. i), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L nr 347, str. 2 z późn. zm.) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W związku z powyższym zostają spełnione przesłanki zwolnienia od podatku VAT wymienione w ww. art. 43 ust. 1 pkt 29.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe... oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca prowadzi szkolenia, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez zakład ubezpieczeń "do organizowania i przeprowadzania szkoleń w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005 r., w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania dla osób współpracujących z pełnomocnikiem i ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.) w imieniu Pełnomocnika, z zastrzeżeniem przeprowadzania egzaminu przed komisją egzaminacyjną składającą się z osób powołanych przez Zarząd zakładu ubezpieczeń".

Szkolenie ma charakter szkolenia zawodowego i jest prowadzone w szczególności zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 1053 z 2005 r.) w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 125, poz. 1051 z 2005 r.) w sprawie przeprowadzania szkoleń zawodowych osób wykonujących czynności agencyjne albo czynności brokerskie.

Uczestnik szkolenia bierze udział w szkoleniu w związku z rozwojem kwalifikacji zawodowych, a w przyszłości uzyskania uprawnień do wykonywania czynności agencyjnych lub ich przedłużenia na kolejny okres, zgodnie z ww. rozporządzeniami oraz nawiązania w tym zakresie stałej współpracy z firmą wg grupy zawodowej zgodnej z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 265, poz. 2644 z 2004 r.) w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, grupa 34 12 (pośrednicy ubezpieczeniowi), odpowiednio 34 12 01 (agenci ubezpieczeniowi) lub 34 12 90 (pozostali pośrednicy ubezpieczeniowi).

Osoby biorące udział w szkoleniu będą wykorzystywały nabytą podczas szkolenia wiedzę w ramach wykonywanego zawodu. Uczestnik zdobywa wiedzę na temat produktu - niezbędną do zdobycia licencji agencyjnej, aktualnie obowiązujących przepisów prawnych charakterystycznych dla branży ubezpieczeniowej, sytuacji na rynku ubezpieczeń. Ponadto uczestnik zdobywa wiedzę z zakresu technik sprzedaży. Wiedza z tego zakresu jest dla uczestnika szkolenia niezbędna do wykonywania zawodu. Szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również szkolenie kierowane dla uczestników którzy chcą uzyskać lub uaktualnić wiedzę dla celów zawodowych.

Przedmiotowe szkolenia nie są finansowane w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 4c ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.) osoba wykonująca czynności agencyjne albo czynności brokerskie jest obowiązana doskonalić umiejętności zawodowe przez odbywanie raz na trzy lata szkolenia zawodowego.

Szkolenie zawodowe polega na odbyciu odpowiedniej liczby godzin zajęć i jest zakończone wydaniem przez podmiot przeprowadzający szkolenie dokumentu poświadczającego odbycie szkolenia (ust. 2).

Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii organu nadzoru, określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania szkoleń zawodowych, zakres tematów oraz wymiar godzinowy, mając na względzie potrzebę zapewnienia odpowiedniego poziomu szkolenia, z uwzględnieniem charakterystyki działalności agencyjnej i brokerskiej oraz skuteczności przeprowadzanego szkolenia (ust. 3).

W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2005 r. w sprawie przeprowadzania szkoleń zawodowych osób wykonujących czynności agencyjne albo czynności brokerskie, które zgodnie z § 1 określa:

1.

sposób przeprowadzania szkoleń zawodowych osób wykonujących czynności agencyjne albo czynności brokerskie, zwanych dalej "szkoleniami";

2.

zakres tematów szkoleń;

3.

wymiar godzinowy szkoleń.

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia szkolenia przeprowadza się poprzez wykłady, warsztaty i prezentacje, organizowane przy jednoczesnej obecności osób wykonujących czynności agencyjne albo czynności brokerskie oraz osób przeprowadzających szkolenie w miejscu przeprowadzania szkolenia, jak i w trybie teletransmisji.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia szkolenia powinny dotyczyć zagadnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania czynności agencyjnych albo czynności brokerskich, a w szczególności obejmować następujący zakres tematów:

1.

regulacje prawne dotyczące ubezpieczeń, obowiązujące od czasu odbycia przez podmiot do tego obowiązany poprzedniego szkolenia, zwłaszcza w zakresie działalności wykonywanej przez pośredników ubezpieczeniowych;

2.

kierunki rozwoju produktów ubezpieczeniowych, a w szczególności nowe ryzyka ubezpieczeniowe oraz warunki obejmowania ich ochroną ubezpieczeniową;

3.

podstawowe informacje o zakładach ubezpieczeń i rynku ubezpieczeniowym w Rzeczypospolitej Polskiej;

4.

zmiany w prowadzeniu dokumentacji ubezpieczeniowej, w szczególności związanej z zawieraniem i wykonywaniem umów ubezpieczenia, w tym likwidacją szkód;

5.

nowe techniki akwizycji ubezpieczeniowej oraz standardy obsługi klienta.

Szkolenia osób wykonujących czynności agencyjne powinny dodatkowo obejmować zagadnienia z zakresu działalności zakładu ubezpieczeń, na rzecz którego są wykonywane czynności agencyjne, w szczególności obejmować następujący zakres tematów:

1.

ogólne i szczególne warunki ubezpieczeń zakładu ubezpieczeń, a zwłaszcza zmiany tych warunków od czasu odbycia przez podmiot do tego obowiązany poprzedniego szkolenia;

2.

etyka zawodowa agenta ubezpieczeniowego;

3.

informacje o taryfach oraz zasady obliczania składek ubezpieczeniowych, zwłaszcza w odniesieniu do nowych lub zmienionych - od czasu odbycia przez podmiot do tego obowiązany poprzedniego szkolenia - produktów ubezpieczeniowych;

4.

zapoznanie z aktami dotyczącymi wewnętrznej struktury zakładu ubezpieczeń;

5.

rozliczenia ilościowo-wartościowe z tytułu sprzedaży polis i inkasa składek ubezpieczeniowych, a zwłaszcza zmiany tych rozliczeń od czasu odbycia przez podmiot do tego obowiązany poprzedniego Szkolenia (ust. 2).

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia szkolenie trwa 50 godzin, z zastrzeżeniem ust. 2.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, czynności agencyjne mogą być wykonywane wyłącznie przez osobę fizyczną, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2.

nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo:

a.

przeciwko życiu i zdrowiu,

b.

przeciwko wymiarowi sprawiedliwości,

c.

przeciwko ochronie informacji,

d.

przeciwko wiarygodności dokumentów,

e.

przeciwko mieniu,

f.

przeciwko obrotowi gospodarczemu,

g.

przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,

h.

skarbowe;

3.

daje rękojmię należytego wykonywania czynności agencyjnych;

4.

posiada co najmniej średnie wykształcenie;

5.

odbyła szkolenie prowadzone przez zakład ubezpieczeń zakończone zdanym egzaminem.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005 r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania (Dz. U. Nr 125, poz. 1053), szkolenie osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, zwane dalej "szkoleniem", z zastrzeżeniem § 2-4, powinno obejmować:

1.

zagadnienia ogólne niezbędne do prawidłowego wykonywania czynności agencyjnych:

a.

zagadnienia z bloków tematycznych określonych w § 7 ust. 1,

b.

podstawowe informacje o zakładach ubezpieczeń i rynku ubezpieczeniowym w Rzeczypospolitej Polskiej,

c.

zapoznanie z dokumentacją ubezpieczeniową, w szczególności z dokumentacją związaną z zawieraniem umów ubezpieczenia i likwidacją szkód,

d.

techniki akwizycji ubezpieczeniowej i obsługi klienta;

2.

zagadnienia z zakresu działalności zakładu ubezpieczeń, na rzecz którego będą wykonywane czynności agencyjne:

a.

informacje o taryfach oraz zasady obliczania składek ubezpieczeniowych,

b.

zapoznanie z dokumentami dotyczącymi wewnętrznej struktury zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie,

c.

rozliczenia ilościowo-wartościowe z tytułu sprzedaży polis i inkasa składek ubezpieczeniowych,

d.

ogólne i szczególne warunki ubezpieczeń zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie.

Stosownie do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, szkolenie trwa:

1.

co najmniej 152 godziny, jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1, z zastrzeżeniem pkt 2-5;

2.

co najmniej 104 godziny - jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1 pkt 1;

3.

co najmniej 48 godzin - jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1 pkt 2, przy czym szkolenie trwa co najmniej 12 godzin, w zakresie każdego z zagadnień wymienionych w § 1 pkt 2;

4.

co najmniej 36 godzin - jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1 pkt 2 lit. a), c i d;

5.

co najmniej 8 godzin - jeżeli odbywane jest w zakresie zagadnień z bloków tematycznych określonych w § 7 ust. 1 pkt 2, 5 i 6.

Czas szkolenia nie może przekroczyć 8 godzin dziennie (ust. 2).

Po zakończeniu szkolenia zakład ubezpieczeń niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni, wydaje uczestnikowi zaświadczenie o odbyciu szkolenia (ust. 3).

Zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia ustala się następujący minimalny zakres tematów egzaminacyjnych, obejmujących zagadnienia ogólne, składający się z dziesięciu bloków tematycznych:

1.

pojęcie ryzyka i zdarzeń losowych:

a.

ocena ryzyka,

b.

redukcja ryzyka,

c.

wycena ryzyka,

d.

zarządzanie ryzykiem;

2.

miejsce i rola ubezpieczeń w gospodarce;

3.

rola ubezpieczeń, w tym w szczególności:

a.

ubezpieczenie jako mechanizm transferu ryzyka,

b.

znaczenie udziału własnego;

4.

sumy i wartości ubezpieczenia:

a.

funkcje,

b.

nadubezpieczenie,

c.

niedoubezpieczenie,

d.

zasada proporcji,

e.

ubezpieczenie na pierwsze ryzyko,

f.

wartość uzgodniona;

5.

podział ubezpieczeń według działów, grup i rodzajów;

6.

podstawowe regulacje prawne dotyczące działalności ubezpieczeniowej i pośrednictwa ubezpieczeniowego:

a.

ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej,

b.

ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym,

c.

ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.3)),

d.

ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. Nr 124, poz. 1153, z późn. zm.4));

7.

podstawowe zagadnienia z zakresu prawa cywilnego:

a.

zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych,

b.

pojęcie osoby prawnej,

c.

pojęcie i forma czynności prawnej,

d.

oświadczenie woli i wady oświadczenia woli,

e.

przedstawicielstwo i pośrednictwo,

f.

prokura,

g.

pojęcie pełnomocnictwa i jego rodzaje,

h.

pojęcie umowy,

i.

zasada swobody umów,

j.

forma zawarcia umowy, pojęcie zobowiązania, pojęcie szkody,

k.

funkcjonowanie wzorców umownych, ogólne warunki ubezpieczenia,

l.

problematyka niedozwolonych postanowień umownych,

m.

pojęcie konsumenta,

n.

warunki zawierania umowy ubezpieczenia, możliwość wypowiedzenia i rozwiązania umowy ubezpieczenia oraz prawa i obowiązki z niej wynikające,

o.

zakres ochrony ubezpieczeniowej, jej ograniczenia i wyłączenia,

p.

umowa agencyjna,

q.

zasady odpowiedzialności agenta ubezpieczeniowego względem klienta i zakładu ubezpieczeń;

8.

zasady reprezentacji przedsiębiorców w obrocie;

9.

inne przepisy prawa:

a.

ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.5)),

b.

art. 3-5, 7, 9-11, 29-31, 33, 55, 62, 64, 70, 71 i 73 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.6)),

c.

art. 1-7, 18, 24, 25, 35, 36, 38-42, 47, 62-73 i 80-87 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 z późn. zm.7)),

d.

art. 1-8, 29 i 38 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.8)),

e.

ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673, z późn. zm.9)),

f.

ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285),

g.

ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1505 oraz z 2004 r. Nr 62, poz. 577, Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1203),

h.

ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207),

i.

ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205);

10.

etyka zawodowa agenta ubezpieczeniowego:

a.

przestrzeganie reguł prawnych,

b.

tajemnica zawodowa,

c.

konflikt interesów,

d.

kontakty z klientem,

e.

minimalny zakres informacji udzielanych ubezpieczającym.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż szkolenia dla kandydatów na agentów ubezpieczeniowych oraz agentów ubezpieczeniowych, mające na celu zdobycie wiedzy na temat produktu - niezbędnej do zdobycia licencji agencyjnej, uaktualnienie obowiązujących przepisów prawnych charakterystycznych dla branży ubezpieczeniowej, wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zasady i formy przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005 r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2005 r. w sprawie przeprowadzania szkoleń zawodowych osób wykonujących czynności agencyjne albo czynności brokerskie. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż szkolenia dla kandydatów na agentów ubezpieczeniowych oraz szkolenia dla agentów ubezpieczeniowych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl