IBPP1/443-979/09/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-979/09/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany działek oraz sposobu udokumentowania tej czynności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany działek oraz sposobu udokumentowania tej czynności.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Rada Miejska Uchwałą z dnia 19 czerwca 2009 r. wyraziła zgodę na zamianę nieruchomości we wsi S. oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 214/14 o powierzchni 0,59 ha stanowiąca własność Gminy za działki stanowiące własność Spółki: nr 121/3 o powierzchni 0,01 ha położoną we wsi B. z przeznaczeniem na lokalizację przepompowni ścieków dla kanalizacji sanitarnej S. - B. - J. i działki położone we wsi S.: nr 116/1 o powierzchni 0,02 ha, nr 117/1 o powierzchni 0,15 ha, nr 145/1 o powierzchni 1,05 ha oraz działki będące przedmiotem użytkowania wieczystego Spółki nr 147/9 o powierzchni 1,28 ha, nr 214/19 o powierzchni 52,05 ha, nr 146 o powierzchni 0,71 ha, stanowiące część "Zbiornika P." i nr 214/22 o powierzchni 0,76 ha, nr 147/7 o powierzchni 0,03 ha, nr 147/8 o powierzchni 0,07 ha, celem stworzenia wraz z dotychczasowymi gruntami zwartego kompleksu gruntów gminnych z dostępem do zbiornika wodnego "P.".

Działka nr 214/14 będąca własnością Gminy jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy i oznaczona symbolem 3US.PG - tereny z podstawowym przeznaczeniem pod wydobycie kruszywa naturalnego w granicach obszaru górniczego wraz z obiektami budowlanymi związanymi z wydobyciem kopalin. Obowiązek rekultywacji z dopuszczeniem lokalizacji terenowych i obiektowych urządzeń sportowych i rekreacyjnych.

Zamiana gruntów będzie dokonana na podstawie aktu notarialnego bez wzajemnych dopłat.

Urząd Miejski w P. i Gmina P. są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT.

Urząd Miejski w P. jest odrębnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a Gmina P. odrębnym.

Zarówno Urząd Miejski w P., jak i Gmina P., rozliczają się w zakresie podatku od towarów i usług, każdy z tych podmiotów składa odrębną deklarację dla podatku od towarów i usług.

Urząd Miejski w P. i Gmina P. mają odrębne numery NIP.

Działka nr 214/14 będąca przedmiotem zamiany w momencie sprzedaży będzie nieruchomością niezabudowaną.

Działkę nr 214/14 będącą własnością Gminy P. można zabudować zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy:

* terenowe urządzenia sportowe i rekreacyjne to boiska sportowe, korty tenisowe, tory,

* obiektowe urządzenia sportowe i rekreacyjne to trwale związane z gruntem trybuny, budynki do przechowywania sprzętu, konstrukcje do obsługi sportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r.):

1.

Czy działka mająca być przedmiotem zamiany ze strony Gminy będzie opodatkowana stawką w wysokości 22%, czy będzie zwolniona z podatku VAT, czy nie będzie objęta podatkiem VAT.

2.

Czy do aktu notarialnego umowy zamiany Gmina powinna wystawić fakturę VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r.), działka nr 214/14 będąca przedmiotem zamiany powinna być zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał na treść art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy: "Zwalnia się od podatku (...) dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (...)".

W opinii Wnioskodawcy, Gmina powinna wystawić fakturę VAT na podstawie art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 106 ust. 1 ustawy o VAT: "Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z cyt. powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy, jak i nabywcy.

Zapis art. 604 ww. ustawy - Kodeks cywilny daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Jak wynika z powyższego, realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie Gmina (a tym samym reprezentujący ją Urząd Gminy) jest zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego, a tym samym ich organy oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Gmina jest odrębnie zarejestrowanym od Urzędu Miejskiego podatnikiem VAT czynnym, rozlicza się w zakresie podatku od towarów i usług, składa odrębną deklarację dla podatku od towarów i usług oraz posiada odrębny numer NIP.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, zauważyć należy, iż z uwagi na fakt, że zamiana nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności zbycia prawa własności nieruchomości Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność zbycia (zamiany) nieruchomości w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

W kwestii natomiast zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla zamiany (dostawy) nieruchomości należy wskazać, że podstawowa stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewidują to przepisy ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jeśli chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu niezabudowanego to ustawodawca przewidział takowe w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jedynie w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem zamiany ze strony Gminy będzie działka 214/14 objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy i oznaczona symbolem 3US.PG - tereny z podstawowym przeznaczeniem pod wydobycie kruszywa naturalnego w granicach obszaru górniczego wraz z obiektami budowlanymi związanymi z wydobyciem kopalin. Obowiązek rekultywacji z dopuszczeniem lokalizacji terenowych i obiektowych urządzeń sportowych i rekreacyjnych.

Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowa działka w momencie sprzedaży (zamiany) będzie stanowiła nieruchomość niezabudowaną.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotową nieruchomość można zabudować zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy, wyjaśniając że:

* terenowe urządzenia sportowe i rekreacyjne to boiska sportowe, korty tenisowe, tory,

* obiektowe urządzenia sportowe i rekreacyjne to trwale związane z gruntem trybuny, budynki do przechowywania sprzętu, konstrukcje do obsługi sportu.

W świetle powyższego tereny sklasyfikowane jako "tereny z podstawowym przeznaczeniem pod wydobycie kruszywa naturalnego w granicach obszaru górniczego wraz z obiektami budowlanymi związanymi z wydobyciem kopalin. Obowiązek rekultywacji z dopuszczeniem lokalizacji terenowych i obiektowych urządzeń sportowych i rekreacyjnych", z uwagi na możliwość ich zabudowy budynkami lub budowlami trwale związanymi z gruntem, nie mogą zostać uznane za tereny inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, pozwalająca na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla zbycia (zamiany) nieruchomości niezabudowanej sklasyfikowanej jako "tereny z podstawowym przeznaczeniem pod wydobycie kruszywa naturalnego w granicach obszaru górniczego wraz z obiektami budowlanymi związanymi z wydobyciem kopalin. Obowiązek rekultywacji z dopuszczeniem lokalizacji terenowych i obiektowych urządzeń sportowych i rekreacyjnych".

Zatem przedmiotowa dostawa (zamiana) działki nr 214/14 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawową stawką podatku w wysokości 22%.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii udokumentowania przez Gminę przedmiotowej transakcji zamiany nieruchomości, należy powołać przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie wystawiania faktur, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zatem Gmina będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, zobowiązana jest do dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu poprzez wystawianie faktur VAT, za wyjątkiem sytuacji, o których mowa w ww. art. 106 ust. 4 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, iż zbycie (zamiana) ww. nieruchomości zostanie dokonane na rzecz Spółki prowadzącej działalność gospodarczą, tak więc w przedmiotowej sytuacji powołany wyżej przepis art. 106 ust. 4 ww. ustawy nie znajduje zastosowania.

W świetle powyższego, zamiana przedmiotowej nieruchomości winna zostać udokumentowana przez Gminę poprzez wystawienie faktury VAT spełniającej wymogi, o których mowa w § 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wystawiania faktur.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności, jeśli przedmiotowa działka stanowiłaby teren inny niż przeznaczony pod zabudowę) lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia prawidłowości zarejestrowania jako podatnika VAT Urzędu Miejskiego w P. i Gminy P. oraz kwestia składania przez te podmioty odrębnych deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania i nie przedstawił własnego stanowiska.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl