IBPP1/443-977/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-977/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia przekazanej nieodpłatnie nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia przekazanej nieodpłatnie nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina przekazała nieodpłatnie nieruchomość zabudowaną w użyczenie na rzecz Zespołu Parków..... Następnie planowane jest przekazanie również nieodpłatnie tej samej jednostce ww. nieruchomości zabudowanej w użytkowanie na okres 30 lat. Procedury te wynikają z tyt. wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753).

Gmina nie skorzystała w momencie nabycia prawa własności do tej nieruchomości z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nastąpiło to dawno temu w czasie kiedy w naszym systemie podatkowym nie występował podatek VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że odrębnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, któremu Urząd Skarbowy w L. nadał numer NIP.... jest Urząd Gminy. Podmiot ten składa miesięczne deklaracje VAT - 7.

W dniu 30 stycznia 2006 r. Gmina złożyła wniosek do Urzędu Skarbowego w L. na druku NIP-2 w celu uzyskania odrębnego numeru NIP. Urząd Skarbowy dnia 10 lutego 2006 r. wydał decyzję w sprawie odmowy nadania numeru identyfikacji podatkowej. Postanowienie swoje uzasadnił tym, że obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają podmioty wskazane w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami. Powołał się również na pismo z dnia 2 marca 2005 r. z Ministerstwa Finansów nr PP-1-0602-10/OP/Bm6-138/2005, które informuje, iż gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP. Powyższa konkluzja wynika z faktu, iż samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu.

Przedmiot sprawy tj. nieruchomość zabudowana została przekazana w użyczenie przez Gminę na rzecz Zespołu Parków.... Gmina zamierza przekazać w użytkowanie na okres 30 lat nieruchomość zabudowaną budynkiem użytkowym na prowadzenie działalności statutowej przez ww. podmiot. Wymieniona nieruchomość położona jest w miejscowości K. i jest oznaczona numerem geodezyjnym... o powierzchni 0,1976 ha.

Nabycie nieruchomości przez Gminę nastąpiło przez komunalizację, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych - Decyzją Wojewody z dnia 10 listopada 1992 r. Nieruchomość zostanie przekazana w takim stanie w jakim została nabyta.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. budynek ten posiada symbol 1220 - budynki biurowe.

Gmina jako właściciel ww. nieruchomości zabudowanej nigdy nie skorzystała z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wydatków związanych z tą nieruchomością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r.):

Czy w momencie wykonania usługi przekazania w użytkowanie na okres 30 lat (nieodpłatnie) nieruchomości zabudowanej powinna naliczać podatek należny z tyt. tej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż jest to nieodpłatne przekazanie opisanego obiektu w użyczenie a następnie w użytkowanie na okres 30 lat, oraz iż Gmina nie skorzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia praw do nieruchomości uważamy, że nie ma obowiązku odprowadzania podatku należnego od towarów i usług oraz wystawiania wewnętrznych dokumentów rozliczeniowych (Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U., z dnia 5 kwietnia 2004 r. art. 8 ust. 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Należy zauważyć, że gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy.

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. W związku z powyższym zarówno gmina, jak i urząd gminy, w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej NIP) oraz powinny sporządzać jedno rozliczenie deklaracyjne dla podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Z wniosku wynika, że Gmina przekazała nieodpłatnie nieruchomość zabudowaną w użyczenie na rzecz Zespołu Parków....

Planowane jest przekazanie również nieodpłatnie tej samej jednostce ww. nieruchomości zabudowanej w użytkowanie na okres 30 lat. Procedury te wynikają z tyt. wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753). Nieruchomość zostanie przekazana w takim stanie w jakim została nabyta. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) budynek ten posiada symbol 1220 - budynki biurowe.

Wnioskodawca jako właściciel ww. nieruchomości zabudowanej nigdy nie skorzystał z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wydatków związanych z tą nieruchomością.

Nabycie nieruchomości przez Gminę nastąpiło przez komunalizację, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych - Decyzją Wojewody z dnia 10 listopada 1992 r., a więc jak podaje Wnioskodawca w czasie kiedy w systemie podatkowym nie występował podatek VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez świadczenie usług nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nieodpłatne świadczenie usług, co do których Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami jest wystarczającą przesłanką do uznania, iż świadczenie takich usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Stosownie natomiast do art. 252 § 1 rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie).

Użytkowanie jest ograniczonym prawem rzeczowym o najszerszej treści uprawnień, zatem stanowi największe obciążenie prawa własności. Ustanawia się je w sytuacji, gdy występuje potrzeba korzystania przez osobę trzecią z cudzej rzeczy w szerokim zakresie.

Użytkowanie występuje pod dwoma postaciami: użytkowanie odpłatne i użytkowanie nieodpłatne.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca przekaże nieruchomość w użytkowanie na okres 30 lat Zespołowi Parków..... w związku wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753).

Należy wskazać, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 powołanej już ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Zatem należy stwierdzić, że planowane nieodpłatne przekazanie nieruchomości nastąpi w związku z zadaniami własnymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę, jest więc związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Ponadto Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość w związku z komunalizacją na podstawie decyzji Wojewody z dnia 10 listopada 1992 r., a zatem w czasie, kiedy nie obowiązywał jeszcze podatek VAT, tym samym w momencie nabycia Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jednocześnie Wnioskodawca podał, że nieruchomość zostanie przekazana w takim stanie w jakim została nabyta.

W świetle powyższego planowane przekazanie w nieodpłatne użytkowanie nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie są spełnione warunki, aby uznać planowaną czynność za odpłatne świadczenie w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym brak jest podstaw do wystawienia faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym m.in. w przypadku czynności wymienionych w art. 8 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne, za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl