IBPP1/443-974/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-974/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), oraz pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - spółka z o.o. otrzymuje premie pieniężne na podstawie umów handlowych zawartych z dostawcami, sprzedawcami itp., w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę zakupów w dużych ilościach w określonym czasie, jak również z tytułu dokonywania terminowych płatności. Premia pieniężna jest ponadto otrzymywana za przekroczenie w danym okresie rozrachunkowym określonej wysokości obrotów. Przedmiotowe premie nie są związane z żadnymi konkretnymi dostawami.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie świadczy na rzecz dostawców, sprzedawców, czy też innych podmiotów, z którymi łączą go zawarte umowy handlowe, jakichkolwiek czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów tychże podmiotów.

Jedynym kryterium uprawniającym do otrzymywania przedmiotowych premii jest:

* przekroczenie w danym okresie rozliczeniowym zakładanej wysokości (progu) obrotów,

* dokonywanie zakupów w dużych ilościach w określonym czasie,

* dokonywanie terminowych płatności.

* Premie pieniężne nie są wyliczane w stałym procencie niezależnie od wartości obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Nie stanowią one wielkości stałej. Przedmiotowe premie są bowiem uzależnione od realizowanych obrotów według ściśle określonych progów ich wartości, dokonywanych w danym okresie rozliczeniowym. Konsekwencją powyższego jest zatem fakt wystąpienia wyższej premii (wyższego procenta) w sytuacji osiągnięcia/przekroczenia zakładanego (określonego) progu obrotów w danym okresie rozliczeniowym.

Ustalenie faktu spełnienia, czy też niespełnienia przez Wnioskodawcę warunków uprawniających do otrzymania premii pieniężnej jest dokonywane przez podmiot wypłacający ową premię, na podstawie:

* raportów sprzedażowych - bierze się wówczas pod uwagę obrót z konkretnych faktur za dany okres rozliczeniowy - raport z działu sprzedaży premiodawcy, oraz ewentualnie

* raportów dotyczących terminowego dokonywania płatności faktur, wystawionych przez dostawcę, tj. podmiot wypłacający premię - raport z księgowości premiodawcy.

Z uwagi na fakt, iż procedura ustalania faktu spełnienia przez Wnioskodawcę warunków uprawniających do otrzymania premii pieniężnej, jest dokonywana w siedzibie podmiotów, dokonujących następnie wypłaty przedmiotowych premii, przez pracowników tychże właśnie podmiotów, Wnioskodawca nie jest w stanie podać bardziej szczegółowych informacji w tym zakresie - dysponują nimi bowiem wyłącznie premiodawcy.

Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy dla uzyskania premii, warunek dokonania zakupów określonej wysokości jest niezależny od terminowych płatności. Wnioskodawcę łączą bowiem z dostawcami, sprzedawcami itp. umowy handlowe o przeróżnej treści. Istnieją umowy, które przewidują konieczność łącznego spełnienia tychże warunków. Z drugiej jednak strony, występują i takie sytuacje, w których kwestia dokonywania zakupów określonej wysokości, czy terminowe dokonywanie płatności stanowią odrębne ustalenia - rozliczane w odrębnych fakturach, wystawianych przez Wnioskodawcę (lub fakturach korygujących otrzymywanych od dostawcy).

Otrzymanie premii pieniężnej następuje wyłącznie na skutek dokonywania nabyć o określonej wartości lub ilości towarów, czy też terminowego regulowania należności. Zawarte umowy nie uzależniają kwestii wypłaty przedmiotowych premii od obowiązku dokonywania jakichkolwiek innych czynności.

Jak już wspomniano, jedynym kryterium uprawniającym do otrzymywania premii pieniężnych, jest:

* przekroczenie w danym okresie rozliczeniowym zakładanej wysokości (progu) obrotów,

* dokonywanie zakupów w dużych ilościach w określonym czasie,

* dokonywanie terminowych płatności.

Z uwagi na niedokonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz dostawców, sprzedawców, czy też innych podmiotów, z którymi łączą go zawarte umowy handlowe, jakichkolwiek czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów tychże podmiotów, uznać należy, iż umowy ustalające zasady wypłacania premii pieniężnych nie określają, jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością winny zostać podjęte przez Wnioskodawcę, celem intensyfikacji sprzedaży.

Z umów ustalających zasady wypłacania premii pieniężnych wynika, iż Wnioskodawca jest uprawniony do otrzymania premii na skutek:

* dokonania zakupów w dużych ilościach w określonym czasie,

* przekroczenia w danym okresie rozliczeniowym zakładanej wysokości (progu) obrotów,

* dokonywania terminowych płatności.

Jeżeli Wnioskodawca spełni warunki, o których mowa w powyższym wyliczeniu, otrzyma premię pieniężną. Jeżeli jednak owe warunki nie zostaną spełnione, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do otrzymania przedmiotowej premii. Kilkakrotnie już stwierdzono, iż Wnioskodawca nie dokonuje na rzecz dostawców, sprzedawców, czy też innych podmiotów, z którymi łączą go zawarte umowy handlowe, jakichkolwiek czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów tychże podmiotów. Nie może być zatem w świetle powyższego mowy o braku wypłaty premii pieniężnej w sytuacji, gdy Wnioskodawca spełni jedyny określony w umowie warunek, tj. dokona zakupów w dużych ilościach w określonym czasie, przekroczy w danym okresie rozliczeniowym określoną wysokość obrotów, czy też będzie terminowo regulował należności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.):

Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne należy uznać jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię w rozumieniu przepisu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem w związku z powyższym podlegają na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.): premię pieniężną wypłacaną z tytułu nabywania określonej ilości towarów w określonym czasie, dokonywania terminowych płatności w pewnym okresie oraz w określony sposób, czy też za przekroczenie w danym okresie rozrachunkowym określonej wysokości obrotów, uznać należy jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, czyli Wnioskodawcę, które to świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

* numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

* dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

* kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - spółka z o.o. otrzymuje premie pieniężne na podstawie umów handlowych zawartych z dostawcami, sprzedawcami itp., w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę zakupów w dużych ilościach w określonym czasie, jak również z tytułu dokonywania terminowych płatności. Premia pieniężna jest ponadto otrzymywana za przekroczenie w danym okresie rozrachunkowym określonej wysokości obrotów. Przedmiotowe premie nie są związane z żadnymi konkretnymi dostawami.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy na rzecz dostawców, sprzedawców, czy też innych podmiotów, z którymi łączą go zawarte umowy handlowe, jakichkolwiek czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów tychże podmiotów.

Jedynym kryterium uprawniającym do otrzymywania przedmiotowych premii jest:

* przekroczenie w danym okresie rozliczeniowym zakładanej wysokości (progu) obrotów,

* dokonywanie zakupów w dużych ilościach w określonym czasie,

* dokonywanie terminowych płatności.

Premie pieniężne nie są wyliczane w stałym procencie niezależnie od wartości obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Nie stanowią one wielkości stałej. Przedmiotowe premie są bowiem uzależnione od realizowanych obrotów według ściśle określonych progów ich wartości, dokonywanych w danym okresie rozliczeniowym. Konsekwencją powyższego jest zatem fakt wystąpienia wyższej premii (wyższego procenta) w sytuacji osiągnięcia/przekroczenia zakładanego (określonego) progu obrotów w danym okresie rozliczeniowym.

Ustalenie faktu spełnienia, czy też niespełnienia przez Wnioskodawcę warunków uprawniających do otrzymania premii pieniężnej jest dokonywane przez podmiot wypłacający ową premię, na podstawie:

* raportów sprzedażowych - bierze się wówczas pod uwagę obrót z konkretnych faktur za dany okres rozliczeniowy - raport z działu sprzedaży premiodawcy, oraz ewentualnie

* raportów dotyczących terminowego dokonywania płatności faktur, wystawionych przez dostawcę, tj. podmiot wypłacający premię - raport z księgowości premiodawcy.

Z uwagi na fakt, iż procedura ustalania faktu spełnienia przez Wnioskodawcę warunków uprawniających do otrzymania premii pieniężnej, jest dokonywana w siedzibie podmiotów, dokonujących następnie wypłaty przedmiotowych premii, przez pracowników tychże właśnie podmiotów, Wnioskodawca nie jest w stanie podać bardziej szczegółowych informacji w tym zakresie - dysponują nimi bowiem wyłącznie premiodawcy.

Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy dla uzyskania premii, warunek dokonania zakupów określonej wysokości jest niezależny od terminowych płatności. Wnioskodawcę łączą bowiem z dostawcami, sprzedawcami itp. umowy handlowe o przeróżnej treści. Istnieją umowy, które przewidują konieczność łącznego spełnienia tychże warunków. Z drugiej jednak strony, występują i takie sytuacje, w których kwestia dokonywania zakupów określonej wysokości, czy terminowe dokonywanie płatności stanowią odrębne ustalenia - rozliczane w odrębnych fakturach, wystawianych przez Wnioskodawcę (lub fakturach korygujących otrzymywanych od dostawcy).

Otrzymanie premii pieniężnej następuje wyłącznie na skutek dokonywania nabyć o określonej wartości lub ilości towarów, czy też terminowego regulowania należności.

Zawarte umowy nie uzależniają kwestii wypłaty przedmiotowych premii od obowiązku dokonywania jakichkolwiek innych czynności. Jak już wspomniano, jedynym kryterium uprawniającym do otrzymywania premii pieniężnych, jest:

* przekroczenie w danym okresie rozliczeniowym zakładanej wysokości (progu) obrotów,

* dokonywanie zakupów w dużych ilościach w określonym czasie,

* dokonywanie terminowych płatności.

Umowy ustalające zasady wypłacania premii pieniężnych nie określają, jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością winny zostać podjęte przez Wnioskodawcę, celem intensyfikacji sprzedaży. Jeżeli Wnioskodawca spełni warunki, o których mowa w powyższym wyliczeniu, otrzyma premię pieniężną. Jeżeli jednak owe warunki nie zostaną spełnione, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do otrzymania przedmiotowej premii.

Nie może być zatem w świetle powyższego mowy o braku wypłaty premii pieniężnej w sytuacji, gdy Wnioskodawca spełni jedyny określony w umowie warunek, tj. dokona zakupów w dużych ilościach w określonym czasie, przekroczy w danym okresie rozliczeniowym określoną wysokość obrotów, czy też będzie terminowo regulował należności.

Stan faktyczny, którego dotyczy wniosek odnosi się do sytuacji, w której premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę uzależnione są od dokonania zakupów w dużych ilościach w określonym czasie, przekroczenia w danym okresie rozliczeniowym określonej wysokości obrotów, czy też od terminowego regulowania należności.

W istocie dostawca towarów dokonując dostawy, tj. przenosząc własność towarów na nabywcę, realizuje swoje zobowiązania i za to otrzymuje od nabywcy należność (zapłatę) a w związku z tym, że dostawa ta w ustalonym czasie osiągnęła określoną wartość i cena została zapłacona, dostawca udziela nabywcy premii tj. w rzeczywistości pewnego obniżenia należności.

Z powyższego wynika, iż otrzymana premia jest związana ze wszystkimi konkretnymi dostawami w określonym czasie czy okresie rozliczeniowym, a Wnioskodawca nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawca nie świadczy wobec kontrahenta, usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi i do jakich byłby zobligowany w związku z otrzymaną premią. Zatem należy stwierdzić, że brak jest podstaw do uznania za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, osiąganie określonego poziomu obrotów w określonym czasie przez nabywcę i terminowej zapłaty, a w konsekwencji uzyskanie z tego tytułu premii pieniężnej (bonusów) nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi i nie podlega u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nie może być dokumentowane fakturą.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy iż premię pieniężną otrzymaną z tytułu nabywania określonej ilości towarów w określonym czasie, dokonywania terminowych płatności w pewnym okresie oraz w określony sposób, czy też za przekroczenie w danym okresie rozrachunkowym określonej wysokości obrotów, uznać należy jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl