IBPP1/443-961/08/MS
Pismo z dnia 23 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-961/08/MS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją projektu pn. "Budowa świetlicy wiejskiej we wsi D. W." - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 lipca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją projektu pn. "Budowa świetlicy wiejskiej we wsi D. W.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Budowa świetlicy wiejskiej we wsi D. W." w ramach podpisanej umowy nr 61412-UM5300069/07 między Samorządem Województwa Ś. a Gminą o dofinansowanie projektu na kwotę 270.144,00 zł ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego. Świetlica wiejska ma służyć jako miejsce spotkań i zebrań wiejskich. Oferować będzie dzieciom i dorosłym spędzanie czasu wolnego w sposób bezpieczny i interesujący. Do 31 grudnia 2007 r. wszystkie koszty projektu stanowiły koszty kwalifikowane, gdyż Gmina nie była podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2008 r. Gmina zastała zarejestrowana jako podatnik podatku VAT. Wniosek o refundację poniesionych kosztów został złożony w dniu 25 maja 2008 r. Jednym z najbardziej istotnych z punktu widzenia Gminy jako beneficjenta dotacji jest problem zwrotu podatku VAT od nakładów poniesionych w ramach ww. programu. Rozstrzygnięcie w tym zakresie ma wpływ na decyzję Gminy dotyczące struktury przedsięwzięcia, jak również nakładów inwestycyjnych. Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej związanej z realizacją tej inwestycji, która mogłaby przynosić zysk. Obiekt zostanie przekazany w użyczenie Stowarzyszeniu Ochotnicza Straż Pożarna w D. W.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. "Budowa świetlicy wiejskiej we wsi D. W.".
Zdaniem Wnioskodawcy jako osoba prawna wykonuje on zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie placówek upowszechniania kultury poprzez budowę Świetlicy wiejskiej we wsi D. W. - art. 7 punkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591). Realizowany przez Gminę projekt stanowi zadanie własne, które jest wykonywane w ramach ustawowych zadań samorządu terytorialnego - § 8 ust. 1 punkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970), inwestycja nie wykonuje i do dnia przekazania w użyczenie dla OSP w D. W. nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie jest więc możliwe skorzystanie przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z projektem.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizuje projekt pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej we wsi D. W.". Świetlica wiejska ma służyć jako miejsce spotkań i zebrań wiejskich. Oferować będzie dzieciom i dorosłym spędzanie czasu wolnego w sposób bezpieczny i interesujący.
Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.
Tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Budowa świetlicy wiejskiej we wsi D. W.".
Z treści wniosku wynika ponadto, iż po zakończeniu inwestycji powstały obiekt zostanie przekazany w użyczenie Stowarzyszeniu Ochotnicza Straż Pożarna w D. W.
W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.
Powyższe oznacza, że oddanie do używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (...), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.
Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynności przekazania obiektów kultury podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.
Wobec powyższego przekazanie, w drodze umowy użyczenia, przez jednostkę samorządu terytorialnego obiektu kultury nie podlega opodatkowaniu VAT.
Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej we wsi D. W.".
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.