IBPP1/443-96/09/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-96/09/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu wystawionej przez lidera konsorcjum faktury na zamawiającego, w zakresie powstania obowiązku podatkowego u członków konsorcjum w związku z wykonaniem części usług w ramach konsorcjum i wystawieniem za te usługi faktury VAT na lidera (w przypadku gdy dla lidera będą one jedynie podstawą do rozliczeń finansowych) oraz w zakresie prawa lidera do odliczenia VAT naliczonego w fakturach za usługi wykonane przez członków konsorcjum, które dla lidera będą jedynie podstawą do rozliczeń finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego u członków konsorcjum w związku z wykonaniem części usług w ramach konsorcjum i wystawieniem za te usługi faktury VAT na lidera (w przypadku gdy dla lidera będą one jedynie podstawą do rozliczeń finansowych) oraz w zakresie prawa lidera do odliczenia VAT naliczonego w fakturach za usługi wykonane przez członków konsorcjum, które dla lidera będą jedynie podstawą do rozliczeń finansowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca oferuje kompleksowe usługi projektowo - wykonawcze, w tym m.in. odbiór i zagospodarowanie odpadów energetycznych. Spółka zamierza zawrzeć z T. sp. z o.o. oraz U. umowę konsorcjum. Przedmiotem tej umowy będzie współpraca między stronami w celu wspólnego przygotowania oferty, uzyskania zlecenia i realizacji zadania: "Odbiór, transport i utylizacja (zagospodarowanie) popiołu dennego" na podstawie przetargu ogłoszonego przez E. Dzięki współpracy z innymi członkami konsorcjum możliwe będzie przedstawienie do przetargu korzystniejszej oferty, a także późniejsze wynegocjowanie korzystniejszych cen usług niezbędnych do wykonania zlecenia oraz zapewnienie systematycznych odbiorów odpadów. Ponadto, wspólne ubieganie się o zlecenie od E. pozwoli na podział pomiędzy wszystkich członków konsorcjum kosztów wadium i gwarancji zabezpieczającej prawidłowe wykonanie zamówienia. Ponadto, ze względu na zakres zlecenia, żadna ze stron konsorcjum nie mogłaby samodzielnie podjąć się realizacji zamówienia.

W ramach konsorcjum Wnioskodawca będzie pełnić funkcję lidera polegającą w szczególności na zarządzaniu realizacją projektu, reprezentowaniu interesów członków konsorcjum względem E. i stron trzecich, sporządzaniu i uzgadnianiu miesięcznych rozliczeń dotyczących realizacji kontraktu.

W związku z pełnioną funkcją Lidera Spółka otrzyma wynagrodzenie w wysokości 5% wartości kontraktu z E. Wszyscy członkowie konsorcjum obowiązani będą do podejmowania wszelkich działań w celu zapewnienia sprawnego przygotowania wspólnej oferty, a następnie terminowej, kompletnej i zgodnej z zawartym kontraktem realizacji. Strony będą wspólnie realizować zlecenie. Każda ze stron będzie również poszukiwała podwykonawców świadczących usługi niezbędne do realizacji zadania oferujących najniższą cenę. Strony będą również wspólnie ponosić odpowiedzialność wobec E. za nienależyte wykonanie zlecenia.

1.

Podatek VAT należny i naliczony.

1.1. Zgodnie z umową pomiędzy uczestnikami konsorcjum udział podmiotów w przychodach będzie uzależniony od ilości odebranych i zagospodarowanych odpadów w danym miesiącu. Będzie on stanowił iloczyn liczby odebranych i zagospodarowanych ton odpadu w danym miesiącu oraz stawki za tonę ustalonej w kontrakcie z zamawiającym.

1.2. Lider konsorcjum we własnym imieniu będzie wystawiał faktury VAT obciążające zamawiającego - E. za usługi odbioru oraz utylizacji odpadów w danym miesiącu, realizowane przez wszystkie podmioty wchodzące w skład konsorcjum (Wnioskodawca, U. i T.) o wartości stanowiącej iloczyn ilości ton odebranego od zamawiającego odpadu oraz stawki za jedną tonę wynikającą z kontraktu z zamawiającym. Lider na podstawie wystawionej zamawiającemu faktury VAT dla celów podatku dochodowego w swoich przychodach wykaże jedynie wartość przychodu jaką sam zrealizował, pozostała wartość przychodów wykazana na tej fakturze będzie stanowiła dla lidera podstawę do rozrachunków z U. oraz T. - będzie zobowiązaniem Wnioskodawcy wobec pozostałych członków konsorcjum. Lider wykazany w ww. fakturach VAT podatek należny VAT w pełnej wysokości ujmie w swoich rejestrach sprzedaży i rozliczy z Urzędem Skarbowym.

1.3. Członkowie konsorcjum - T. i U. będą wystawiali faktury VAT na lidera konsorcjum - za wykonane przez nich usługi odbioru oraz utylizacji odpadów w danym miesiącu na kwotę netto, stanowiącą iloczyn ilości ton oraz stawki za jedną tonę odebranego odpadu wynikającą z kontraktu z zamawiającym + podatek VAT. Faktury sprzedaży wystawione przez U. oraz T. stanowić będą dla celów podatku dochodowego przychód członków U. oraz T., a dla lidera będą podstawą do rozliczenia finansowego z U. i T. U. i T. wykażą w swoich rejestrach sprzedaży podatek należny VAT i rozliczą go na zasadach ogólnych z podatkiem naliczonym. Lider na podstawie otrzymanych faktur VAT ujmie w rejestrach zakupu wykazany w nich podatek naliczony VAT i w efekcie odliczy od podatku należnego.

1.

Podsumowanie.

W efekcie powyższego, rozliczenie podatku VAT obejmować będzie:

2.1 u lidera:

* podatek należny VAT wynikający z faktur wystawionych zamawiającemu - E. przez lidera - w pełnej wysokości,

* podatek naliczony VAT wynikający z faktur wystawionych przez U. i T. na lidera,

2.2. u członków konsorcjum U. i T.:

* podatek należny VAT wynikający z faktur wystawionych przez U. i T. na lidera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Biorąc pod uwagę specyfikę wspólnego przedsięwzięcia - odbiór i zagospodarowanie odpadów Wnioskodawca prosi o interpretację czy zaprezentowany system rozliczeń podatku od towarów i usług jest prawidłowy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

1.

Czy podstawą opodatkowania dla lidera jest cała kwota netto wykazana w wystawionej przez lidera na zamawiającego fakturze VAT, dokumentującej wykonanie usługi przez wszystkich uczestników konsorcjum, czy tylko część kwoty netto odpowiadającej wartości wykonanej usługi przez lidera, która w myśl ustawy o podatku dochodowym będzie przychodem lidera.

2.

Czy powstaje obowiązek podatkowy VAT u członków konsorcjum U. i T. w związku z wykonaniem części usług w ramach konsorcjum i wystawienia za nie faktury VAT na lidera, w przypadku gdy dla lidera będą one jedynie podstawą do rozliczeń finansowych.

3.

Czy lider z otrzymanych (wymienionych w punkcie 2) faktur może odliczyć naliczony VAT od należnego, w przypadku gdy dla lidera będą one jedynie podstawą do rozliczeń finansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy według art. 19. ust. 1 oraz ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Natomiast w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Biorąc powyższe uregulowania pod uwagę w związku z zawartą umową z zamawiającym Wnioskodawca uważa, że:

Ad 1. Wystawione przez lidera konsorcjum we własnym imieniu faktury VAT na zamawiającego, dokumentują fakt wykonania usługi przez wszystkich członków konsorcjum - powstał więc u lidera obowiązek podatkowy dot. podatku VAT z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej fakt wykonania usługi przez wszystkich członków konsorcjum. Podstawą opodatkowania jest cały obrót wykazany na ww. fakturze, to jest cała kwota należna konsorcjum z tytułu sprzedaży usług wykonanych przez konsorcjum pomniejszona o podatek od towarów i usług.

Ad 2. i 3. Wystawione przez członków konsorcjum na lidera faktury VAT za wykonaną zgodnie z umową część usługi:

* u wystawiających fakturę VAT członków konsorcjum, rodzą powstanie obowiązku podatkowego w podatku należnym VAT,

* u lidera zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z tym że służą czynnościom opodatkowanym (omówiono ad. 1) stwarzają prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z wniosku wynika, iż w ramach swojej działalności Wnioskodawca oferuje kompleksowe usługi projektowo - wykonawcze, w tym m.in. odbiór i zagospodarowanie odpadów energetycznych. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z T. sp. z o.o. oraz U. umowę konsorcjum.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Wyjątkiem jest prawo bankowe, które wymienia konsorcjum bankowe. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 351#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy jednoczesnej solidarnej odpowiedzialności wykonawców (konsorcjantów) za wykonanie umowy - z zakresu prawa zamówień publicznych. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że jego uczestnicy są związani ustaleniami umownymi. Ustalenia te mogą dotyczyć różnych kwestii, zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 353#185; k.c. np. zasad reprezentacji, sposobu rozliczeń danego przedsięwzięcia, podziału robót, udziału w zyskach i stratach, itp. Jak wskazano celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane.

Jak wynika ze złożonego wniosku, wskazane powyżej rozwiązania zostały również przyjęte w przedmiotowej sprawie. Przedmiotem umowy konsorcjum, o której mowa we wniosku będzie współpraca między stronami w celu wspólnego przygotowania oferty, uzyskania zlecenia i realizacji zadania: "Odbiór, transport i utylizacja (zagospodarowanie) popiołu dennego" na podstawie przetargu ogłoszonego przez E. Dzięki współpracy z innymi członkami konsorcjum możliwe będzie przedstawienie do przetargu korzystniejszej oferty, a także późniejsze wynegocjowanie korzystniejszych cen usług niezbędnych do wykonania zlecenia oraz zapewnienie systematycznych odbiorów odpadów. Ponadto, wspólne ubieganie się o zlecenie od E. pozwoli na podział pomiędzy wszystkich członków konsorcjum kosztów wadium i gwarancji zabezpieczającej prawidłowe wykonanie zamówienia. Ponadto, ze względu na zakres zlecenia, żadna ze stron konsorcjum nie mogłaby samodzielnie podjąć się realizacji zamówienia.

W ramach konsorcjum Wnioskodawca będzie pełnić funkcję lidera polegającą w szczególności na zarządzaniu realizacją projektu, reprezentowaniu interesów członków konsorcjum względem E. i stron trzecich, sporządzaniu i uzgadnianiu miesięcznych rozliczeń dotyczących realizacji kontraktu.

W związku z pełnioną funkcją Lidera Spółka otrzyma wynagrodzenie w wysokości 5% wartości kontraktu z E. Wszyscy członkowie konsorcjum obowiązani będą do podejmowania wszelkich działań w celu zapewnienia sprawnego przygotowania wspólnej oferty, a następnie terminowej, kompletnej i zgodnej z zawartym kontraktem realizacji. Strony będą wspólnie realizować zlecenie. Każda ze stron będzie również poszukiwała podwykonawców świadczących usługi niezbędne do realizacji zadania oferujących najniższą cenę. Strony będą również wspólnie ponosić odpowiedzialność wobec E. za nienależyte wykonanie zlecenia.

Z wniosku wynika ponadto, że zgodnie z umową pomiędzy uczestnikami konsorcjum udział podmiotów w przychodach będzie uzależniony od ilości odebranych i zagospodarowanych odpadów w danym miesiącu. Będzie on stanowił iloczyn liczby odebranych i zagospodarowanych ton odpadu w danym miesiącu oraz stawki za tonę ustalonej w kontrakcie z zamawiającym.

Lider konsorcjum - we własnym imieniu będzie wystawiał faktury VAT obciążające zamawiającego - E. za usługi odbioru oraz utylizacji odpadów w danym miesiącu, realizowane przez wszystkie podmioty wchodzące w skład konsorcjum (Wnioskodawca, U. i T.) o wartości stanowiącej iloczyn ilości ton odebranego od zamawiającego odpadu oraz stawki za jedną tonę wynikającą z kontraktu z zamawiającym. Lider wykazany w ww. fakturach VAT podatek należny VAT w pełnej wysokości ujmie w swoich rejestrach sprzedaży i rozliczy z Urzędem Skarbowym.

Członkowie konsorcjum - T. i U. będą wystawiali faktury VAT na lidera konsorcjum za wykonane przez nich usługi odbioru oraz utylizacji odpadów w danym miesiącu na kwotę netto, stanowiącą iloczyn ilości ton oraz stawki za jedną tonę odebranego odpadu wynikającą z kontraktu z zamawiającym + podatek VAT. U. i T. wykażą w swoich rejestrach sprzedaży podatek należny VAT i rozliczą go na zasadach ogólnych z podatkiem naliczonym. Lider na podstawie otrzymanych faktur VAT ujmie w rejestrach zakupu wykazany w nich podatek naliczony VAT i w efekcie odliczy od podatku należnego.

Z przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego wynika, że członkowie konsorcjum tj. T. i U. za wykonane usługi odbioru i utylizacji odpadów będą wystawiali faktury VAT na lidera konsorcjum. Dlatego tut. organ przyjął, że lider konsorcjum zapłaci członkom konsorcjum za świadczone przez nich usługi, kwoty wynikające z tych faktur oraz że w fakturach tych zawarty jest już zysk członków konsorcjum za świadczone przez nich w ramach konsorcjum usługi.

Odnośnie wskazanego wyżej sposobu rozliczenia podatku VAT przez uczestników konsorcjum, stwierdzić należy iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ww. ustawy w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem bardzo istotne jest prawidłowe oznaczenie w fakturze VAT nabywcy.

W art. 106 ust. 8 ww. ustawy o VAT ustawodawca upoważnił ministra właściwego do spraw finansów publicznych, aby w drodze rozporządzenia określił szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Wykorzystując powyższą delegację ustawową Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), w którym szczegółowo zostały uregulowane zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych.

Z cyt. przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, a także z przepisów rozdziału 5 ww. rozporządzenia wynika, że fakturę wystawia się wyłącznie w przypadku dokonania sprzedaży (tj. odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT), a wystawia ją (co do zasady) podmiot wykonujący daną czynność (podatnik) dla nabywcy towarów lub usługobiorcy.

Z powyższych przepisów wynika, iż od zapisów umowy zależy, czy członkowie konsorcjum świadczą usługi na rzecz Lidera i mają prawo wystawić faktury jak to wskazano we wniosku, czy usług tych nie świadczą i nie mają prawa wystawić takich faktur. Zauważyć należy, iż umowy należy oceniać nie według nazwy, a według zapisów, które regulują wzajemne prawa i obowiązki stron umowy.

Przedstawione wyżej zapisy umowy dotyczące wzajemnych rozliczeń członków konsorcjum wskazują, że Wnioskodawca nabywa usługi od T. i U., którzy fakturują i opodatkowują wykonane przez nich usługi na rzecz Lidera, a Lider świadczy (i opodatkowuje) całościowo wykonaną przez wszystkich członków konsorcjum usługę na rzecz Zamawiającego.

W świetle powyższego nie można zatem zakwestionować dokonanych przez uczestników konsorcjum rozliczeń, gdyż w ramach swobody umów mają oni do tego prawo i za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że wystawione przez lidera konsorcjum we własnym imieniu faktury VAT na zamawiającego, dokumentujące fakt wykonania usługi przez wszystkich członków konsorcjum powodują powstanie u lidera obowiązku podatkowego dot. podatku VAT z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej fakt wykonania usługi przez wszystkich członków konsorcjum o ile faktura została wystawiona w ustawowym terminie. Podstawą opodatkowania jest cały obrót wykazany na ww. fakturze, to jest cała kwota należna konsorcjum z tytułu sprzedaży usług wykonanych przez konsorcjum pomniejszona o podatek od towarów i usług.

Pamiętać również należy, iż co do zasady opodatkowaniu podlega świadczenie usług za wynagrodzeniem i prawidłowe udokumentowanie przeprowadzonej transakcji zobowiązuje do wystawienia faktury na faktycznego odbiorcę dostarczonych towarów lub wykonanych usług oraz jej ujęcie w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Za prawidłowe należy również uznać stanowisko Wnioskodawcy, że wystawione przez członków konsorcjum na lidera faktury VAT za wykonaną zgodnie z umową część usługi powodują u wystawiających te faktury powstanie obowiązku podatkowego w podatku należnym VAT, a lider na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tych fakturach.

Na zakończenie należy jeszcze odnieść się do sformułowania Wnioskodawcy, że otrzymane od członków konsorcjum faktury, dla lidera będą jedynie podstawą do rozliczeń finansowych. Zwrócić bowiem należy uwagę, iż wystawione przez członków konsorcjum faktury nie są dla lidera jedynie podstawą do rozliczeń finansowych, tylko przede wszystkim muszą dokumentować świadczone przez tych członków usługi, za które to usługi członkowie konsorcjum otrzymają stosowne wynagrodzenie. Dla Wnioskodawcy będą one natomiast podstawą kalkulacji wynagrodzenia za świadczenie całej usługi wykonanej przez konsorcjum, którym obciążona zostanie E. Faktury te muszą zatem spełniać również wszelkie wymogi wynikające z przepisów w zakresie ich wystawiania i dokumentować odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług.

Zauważa się również, że niniejsza interpretacja jest interpretacją indywidualną i wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy, tj. lidera konsorcjum, a zatem nie dotyczy obowiązków podatkowych ciążących na pozostałych uczestnikach umowy konsorcjum tj. T. i U.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl