IBPP1/443-959/09/AL - Możliwość uznania starostwa powiatowego za podatnika podatku VAT w przypadku sprzedaży przez powiat nieruchomości lub zawierania przez powiat umów cywilnoprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-959/09/AL Możliwość uznania starostwa powiatowego za podatnika podatku VAT w przypadku sprzedaży przez powiat nieruchomości lub zawierania przez powiat umów cywilnoprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r., uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Starostwa Powiatowego za podatnika podatku VAT w przypadku sprzedaży przez Powiat nieruchomości lub zawierania przez Powiat umów cywilnoprawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 18 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Starostwa Powiatowego za podatnika podatku VAT w przypadku sprzedaży przez Powiat nieruchomości lub zawierania przez Powiat umów cywilnoprawnych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-959/09/AL z dnia 27 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W myśl art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat jako samorządowa osoba prawna wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa oraz jednostek organizacyjnych powiatu. Powiat nie dokonuje bezpośrednio żadnych czynności, lecz działa poprzez swoje organy tj. zarząd powiatu na którego czele stoi starosta będący kierownikiem jednostki budżetowej tj. starostwa powiatowego oraz inne jednostki organizacyjne (budżetowe) wchodzące w skład struktury organizacyjnej powiatu i realizujące zadania powiatu.

Wszystkie jednostki organizacyjne powiatu posiadają własną strukturę organizacyjną i wyodrębniony zakres zadań nadany im przez radę powiatu, samodzielnie realizują swoje zadania, posiadają odrębny rachunek bankowy, prowadzą odrębną księgowość oraz sprawozdawczość, zawierają umowy cywilno - prawne czyli realizują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na własny rachunek. Wymaga to rejestracji starostwa i pozostałych jednostek organizacyjnych powiatu jako podatników VAT, składania deklaracji i odprowadzania podatku.

Jak wynika z uzupełnienia do wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. Powiat zawiera umowy najmu i sprzedaje nieruchomości. Powiat nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat nie ma nadanego numeru NIP. Powiat nie wystawia faktur VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż inne jednostki organizacyjne Powiatu są zarejestrowanymi podatnikami VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Starostwo Powiatowe jako urząd powołany do obsługi organu Powiatu wystawia faktury VAT dokumentujące sprzedaż nieruchomości przez Powiat oraz świadczenie usług najmu w ramach zawartych przez Powiat umów cywilnoprawnych. Starostwo Powiatowe jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz ma nadany nr NIP XXX jak również odprowadza podatek VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych przez Powiat umów cywilnoprawnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przepis będący przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej to art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 listopada 2009 r.):

Czy w przypadku sprzedaży przez Powiat nieruchomości lub zawierania umów cywilnoprawnych (np. najmu) podatnikiem podatku VAT z tych tytułów będzie powiat czy Starostwo Powiatowe.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 listopada 2009 r.) Powiat nie posiada własnych struktur organizacyjnych a zadania nałożone przez ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142. poz. 1592 z późn. zm.) wykonuje za pośrednictwem Starostwa Powiatowego. Zgodnie art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym Starostwo Powiatowe jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej Powiatu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatnikiem VAT w wymienionych w pytaniu przypadkach nie jest Powiat lecz Starostwo Powiatowe, gdyż Powiat jako osoba prawna nie dokonuje bezpośrednio żadnych czynności, tylko działa przez swoje organy wykonawcze jak zarząd powiatu oraz Starostwo Powiatowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, przez działalność gospodarczą, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie, jest jednostką samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym Powiat posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu (art. 46 do art. 64 ww. ustawy o samorządzie).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie.

Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie).

W myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie, Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest aparatem pomocniczym, służącym zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Powiat zawiera umowy najmu i sprzedaje nieruchomości. Powiat nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma nadanego numeru NIP, nie wystawia faktur VAT.

Natomiast to Starostwo Powiatowe jako urząd powołany do obsługi organu Powiatu wystawia faktury VAT dokumentujące sprzedaż nieruchomości przez Powiat oraz świadczenie usług najmu w ramach zawartych przez Powiat umów cywilnoprawnych. Starostwo Powiatowe jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz ma nadany nr NIP jak również odprowadza podatek VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych przez Powiat umów cywilnoprawnych.

Jak wynika zatem z przedstawionego stanu faktycznego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe i to Starostwo Powiatowe odprowadza podatek VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych przez Powiat umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny w oparciu o wskazane przepisy prawa podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do działalności Powiatu polegającej na zawieraniu przez niego umów cywilnoprawnych dotyczących najmu czy sprzedaży nieruchomości winien być wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną.

Jak wynika z cyt. już art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne co w niniejszej sprawie ma miejsce, bowiem to właśnie Powiat jest, zgodnie z cyt. ustawą o samorządzie powiatowym, osobą prawną.

W świetle powyższego to nie Starostwo Powiatowe a Powiat, zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności dokonywanych przez niego na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych (np. dotyczących najmu lub dostaw nieruchomości).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl