IBPP1/443-955/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-955/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 4 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) oraz z dnia 18 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej zakupu śmieciarki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej zakupu śmieciarki. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 sierpnia 2008 r. znak IBPP1/443-955/08/AW oraz pismem z dnia 18 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, która jest podatnikiem podatku VAT, zamierza dokonać zakupu śmieciarki SK-1. Zakup ww. śmieciarki będzie częściowo pokryty ze środków własnych, a częściowo ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do zakupu zostanie doliczony podatek VAT w wysokości 22%. W przypadku braku możliwości odliczenia przez Gminę podatku VAT, będzie on stanowił koszt kwalifikowany. Przedmiotowa śmieciarka zostanie przyjęta na majątek Gminy ale będzie użytkowana przez zakład budżetowy (jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), który świadczy usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych z terenu Gminy - opodatkowane stawką VAT 7%.

W uzupełnieniu podano ponadto, że:

1.

Zakupiona śmieciarka nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę.

2.

Gmina i zakład budżetowy, który będzie eksploatował śmieciarkę, są odrębnymi podatnikami podatku VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej.

3.

Faktura za zakup śmieciarki będzie wystawiona na Gminę.

4.

Inwestycja "zakup śmieciarki" będzie realizowana w ramach zadań własnych w myśl przepisów art. 8, art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

5.

Zakupiona śmieciarka zostanie przyjęta na majątek Gminy, a następnie będzie eksploatowana przez zakład budżetowy w ramach realizacji zadań statutowych. Zgodnie ze statutem zakładu budżetowego - przedmiotem działalności zakładu jest świadczenie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych i płynnych. Śmieciarka nie zostanie przekazana zakładowi budżetowemu.

6.

Umowy na wywóz nieczystości z odbiorcami będzie zawierał zakład budżetowy.

Udostępnienie do eksploatacji śmieciarki Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej nastąpi nieodpłatnie. Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT od zakupionej śmieciarki.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on mógł odliczyć podatku VAT od otrzymanej faktury za zakup śmieciarki, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem środka trwałego, który nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zrealizuje, dofinansowaną ze środków unijnych, inwestycję polegającą na zakupie śmieciarki. Gmina i zakład budżetowy, który będzie eksploatował śmieciarkę, są odrębnymi podatnikami podatku VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Faktura za zakup śmieciarki będzie wystawiona na Gminę. Inwestycja "zakup śmieciarki" będzie realizowana w ramach zadań własnych w myśl przepisów art. 8, art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zakupiona śmieciarka zostanie przyjęta na majątek Gminy. Udostępnienie do eksploatacji śmieciarki Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej nastąpi nieodpłatnie. Gmina nie będzie z tego tytułu osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny. Zakupiona śmieciarka nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Gminę.

Tym samym, w myśl powyższych przepisów, nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto w opisie zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazano, iż przedmiotowa śmieciarka nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Gminę.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na zakupie śmieciarki.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl