IBPP1/443-951/08/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-951/08/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 4 lipiec 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Kształtowanie centrum wsi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Kształtowanie centrum wsi".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza realizować projekt, który będzie dofinansowywany ze środków "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Działania 3.4 Odnowa i rozwój wsi" pod nazwą "Kształtowanie centrum wsi". Zadanie będzie wykonywane w ramach zadań własnych gminy obejmujących sprawy ładu przestrzennego, gminnych dróg, placów, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W wyniku realizacji projektu zostanie przebudowana droga wraz z ciągiem chodnika, plac, parkingi oraz chodniki w centrum wsi. Projekt obejmuje:

1.

Przebudowę drogi dł. 233mb i szer. 4 m wraz z ciągiem chodnika wzdłuż drogi o szerokości l,5m. W ramach zadania na drodze zostanie wykonana podbudowa z kruszywa łamanego gr. 20 cm na podsypce piaskowej stabilizowanej cementem gr. 15 cm oraz warstwa wiążąca z BA gr. 6cm i warstwa ścieralna z BR grubości 5 cm. Ciąg chodnika z kostki betonowej gr. 6 cm na podbudowie z betonu wraz z warstwą odsączająca z piasku gruboziarnistego.

2.

Przebudowę placu wokół Domu Strażaka spełniającego rolę ośrodka kultury o łącznej powierzchni 1052 m#178;, polegającą na wymianie nawierzchni na kostkę betonową gr. 8cm na podbudowie z kruszywa łamanego gr. 25 cm i piasku stabilizacyjnego gr. 15 cm.

3.

Przebudowę parkingów o łącznej powierzchni 2034m#178; polegająca na wymianie nawierzchni na kostkę betonowa gr. 8 cm na podbudowie z kruszywa łamanego gr. 25 cm i piasku stabilizacyjnego gr. 15 cm.

4.

Przebudowę chodników wzdłuż drogi przebiegającej przez miejscowość na odcinku dł. 600mb.

Faktury, które będą wystawiane w związku z realizacją projektu, będą wystawiane na Gminę. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w żaden sposób nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej VAT. Będą mogli z niego korzystać nieodpłatnie mieszkańcy zarówno, jak i wszyscy przyjezdni.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z przedmiotowych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zamierza realizować projekt, który będzie dofinansowywany ze środków "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Działania 3.4 Odnowa i rozwój wsi" pod nazwą "Kształtowanie centrum wsi". W ramach realizacji projektu zostanie przebudowana droga wraz z ciągiem chodnika, plac, parkingi oraz chodniki w centrum wsi. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w żaden sposób nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą mogli z niego korzystać nieodpłatnie mieszkańcy zarówno, jak i wszyscy przyjezdni.W myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponadto Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, który to podatek zawarty będzie w cenie towarów i usług, które nabywane będą w związku z inwestycją pod nazwą "Kształtowanie centrum wsi".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl