IBPP1/443-944/10/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-944/10/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.), z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wniesienia aportem do Zakładu Gospodarki Komunalnej sieci wodno-kanalizacyjnej oraz konieczności dokumentowania tego aportu fakturą VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 13 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wniesienia aportem do Zakładu Gospodarki Komunalnej sieci wodno-kanalizacyjnej oraz konieczności dokumentowania tego aportu fakturą VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-944/10/AL z dnia 9 grudnia 2010 r., pismem z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-944/09/AL z dnia 31 grudnia 2010 r. oraz pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w 2008 r. sfinansowała budowę i wybudowała kanalizację sanitarną z rur PCV oraz sieć wodociągową z rur PE w ul. X. w A. Powyższa sieć kanalizacyjna i wodociągowa na podstawie umowy użyczenia z dnia 31 grudnia 2009 r. została oddana do używania Zakładowi Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. - będącą jednoosobową Spółką Gminy. Spółka wybudowaną infrastrukturę techniczną eksploatowała i eksploatuje jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gminie zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę tych wodociągów wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, jako że Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody ani odprowadzania ścieków.

Eksploatacją i sprzedażą wody jak również odprowadzaniem ścieków zajmuje się ZGK Sp. z o.o. Gmina również nie otrzymywała czynszu za udostępnioną nieodpłatnie sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Obecnie Gmina zamierza wnieść aportem wybudowaną w ten sposób infrastrukturę techniczną tj. sieć kanalizacyjną i wodociągową stanowiącą budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w sprawie podwyższenia kapitału Zakładu Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. Po podjęciu uchwały o podwyższeniu kapitału, Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale Spółki.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż budowa sieci wodno-kanalizacyjnej odbywała się w ramach szerszego zadania pod nazwą "Przebudowa ulicy (...)". W ramach powyższego zadania oraz umowy z wykonawcą jako przedmiot umowy wskazano m.in. budowę kanalizacji sanitarnej i przełożenie sieci wodociągowej. W protokole odbioru wykonanych robót wskazano PKOB 2112 (dla całego zadania) niemniej jednak właściwymi symbolami PKOB dla sieci wodno-kanalizacyjnej (stanowiącej jedynie element wyżej wymienionego szerszego zadania) - rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory jest (PKOB 2223), natomiast dla rurociągów sieci rozdzielczej wody jest (PKOB 2222).

Sieć stanowi budowlę trwale związaną z gruntem, przy czym nie będzie stanowić części składowej nieruchomości wobec wejścia w skład przedsiębiorstwa (art. 49 kodeksu cywilnego).

Budowę sieci wodno-kanalizacyjnej zakończono dnia 15 grudnia 2008 r. W celu umożliwienia szybkiego podłączenia dla osób korzystających z dostaw wody i odprowadzania ścieków oddawano ją do użytkowania sukcesywnie w ciągu całego 2009 r.. Sieć w drodze pisemnej umowy użyczenia w dniu 31 grudnia 2009 r. została użyczona ZGK Sp. z o.o. Zatem użyczenie na rzecz ZGK Sp. z o.o. było pierwszą czynnością po oddaniu obiektu do użytkowania.

Wnioskodawca wskazał, iż nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sieć oddano w nieodpłatne użyczenie na rzecz ZGK Sp. z o.o. W okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania, a planowanym aportem przedmiotową sieć wodno-kanalizacyjną nieodpłatnie użyczono ZGK Sp. z o.o., będącej jednoosobową spółką Gminy, która wybudowaną sieć eksploatowała jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane.

Przekazanie majątku do eksploatacji, na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa sieci wodno-kanalizacyjnej oraz ich wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tych obiektów podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Z powyższego wynika, iż wytworzona w okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania, a projektowanym wniesieniem aportem wykorzystywana była do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie sieci wodno-kanalizacyjnej. Sieć wodno-kanalizacyjna nie była ulepszana.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż sieć wodociągowa i kanalizacyjna realizowana w ramach zadania pn.: "Przebudowa ulicy (...)" do chwili obecnej nie została przekazana aportem do Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Planuje się przekazanie tej sieci aportem w 2011 r.

W związku powyższym Wnioskodawca prosi o interpretację w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien potwierdzić zaistniały fakt fakturą VAT i opodatkować ww. aport 22% podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wniesienie aportem sieci wodociągowej (budowli) do Spółki z o.o. będzie zwolnione od podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotą podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT). Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

W okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania, a planowanym aportem przedmiotową sieć wodociągową i kanalizacyjną nieodpłatnie użyczono Gminnej Spółce ZGK Sp. z o.o., która wybudowaną sieć eksploatowała i eksploatuje jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane.

Wnioskodawca wskazał, iż przekazanie majątku do eksploatacji, na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ścisłe określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa sieci wodociągowej oraz ich wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tych obiektów podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z powyższego wynika, że wytworzona w roku 2008 sieć kanalizacyjna oraz wodociągowa w okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania, a wniesieniem aportem wykorzystywana była i jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem dopiero w momencie dokonania aportu, nastąpi oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy budowli po ich wybudowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze definicję pierwszego zasiedlenia, będziemy mieli w przedmiotowej sytuacji do czynienia z pierwszym zasiedleniem nieruchomości po jej wybudowaniu. Jednakże, należy mieć na uwadze, iż zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwolnieniem objęta jest również dostawa budowli dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Do rozstrzygnięcia zatem pozostało, czy Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wykazano powyżej przedmiotowa sieć po oddaniu do użytkowania została nieodpłatnie użyczona, która to czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem ze względu na brak związku dokonanych zakupów towarów i usług, które posłużyły do wytworzenia w przedmiotowej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, z czynnościami opodatkowanymi Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te zakupy.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, wniesienie przez Gminę jako aport sieć wodno-kanalizacyjną, Gmina powinna korzystać ze zwolnienia od podatku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż uważa, że jest obowiązany potwierdzić fakt dokonania aportu tej sieci fakturą VAT.

Obowiązek wystawienia faktur także w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy i treść takiej faktury wynika z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług jak i z § 5 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie wnioskuje o udzielenie odrębnej interpretacji w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego użyczenia sieci wodno-kanalizacyjnej. Odniesienia do tej kwestii poczyniono wyłącznie dla zobrazowania i uzasadnienia własnego stanowiska odnoszącego się do postawionego już we wniosku pytania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ponieważ Wnioskodawca wskazał we wniosku ORD-IN, iż jego wątpliwości dotyczą sytuacji, jaka wystąpi w 2011 r. dlatego niniejszą interpretacją oparto na stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

W aktualnie obowiązującym stanie prawnym wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego (np. do spółki z o.o.) podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Również w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) ustawodawca nie przewidział możliwości stosowania zwolnienia od podatku w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług ma zamiar wnieść w 2011 r. w formie aportu do Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. - będącej jednoosobową Spółką Gminy - sieć wodno-kanalizacyjną.

Wnioskodawca w dniu 15 grudnia 2008 r. zakończył tj. sfinansował i wybudował w ramach zadania pn.: "Przebudowa ulicy (...)" kanalizację sanitarną - obejmującą rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), oraz sieć wodociągową - obejmującą rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222).

Powyższą sieć kanalizacyjną i wodociągową Wnioskodawca na podstawie umowy użyczenia z dnia 31 grudnia 2009 r. oddał do używania Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Gmina nie otrzymywała czynszu za udostępnioną nieodpłatnie sieć wodociągową i kanalizacyjną. ZGK wybudowaną infrastrukturę techniczną eksploatował i eksploatuje jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane.

Wnioskodawca wskazał, iż nie przysługiwało mu prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę tych wodociągów wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, jako że Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody ani odprowadzania ścieków.

Przekazywana w formie aportu sieć stanowi budowlę trwale związaną z gruntem, przy czym nie będzie stanowić części składowej nieruchomości wobec wejścia w skład przedsiębiorstwa (art. 49 kodeksu cywilnego).

Wnioskodawca wskazał, iż nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sieć oddano w nieodpłatne użyczenie na rzecz ZGK Sp. z o.o. - co stanowi czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż nie ponosił wydatków na ulepszenie sieci wodno-kanalizacyjnej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w oparciu o ww. stan prawny wnoszona w formie aportu do Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. sieć wodno-kanalizacyjna będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg stawek właściwych dla dostawy ww. nieruchomości.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl natomiast, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., przepisu art. 2 pkt 14a ww. ustawy o VAT przez wytworzenie nieruchomości rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a ww. ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych.

Natomiast obiekty inżynierii lądowej i wodnej są to wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami

b.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

c.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

d.

obiekt małej architektury.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że przedmiotem planowanego w 2011 r. aportu do ZGK jest sieć wodno-kanalizacyjna, na którą składa się kanalizacja sanitarna - obejmująca rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), oraz sieć wodociągowa - obejmująca rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222).

Wybudowany przez Wnioskodawcę obiekt (sieć) stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo Budowlane trwale z gruntem związaną.

Wnioskodawca wskazał, iż nie przysługiwało mu prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę sieci wodno-kanalizacyjnej wobec braku związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sieć w dniu 31 grudnia 2009 r. oddano w nieodpłatne użyczenie ZGK Sp. z o.o. - co stanowi czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz cytowane przepisy prawa w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem pierwsze zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 ust. 14 ustawy o VAT nastąpi dopiero w momencie dokonania przez Wnioskodawcę wniesienia aportem do ZGK przedmiotowej sieci. Będzie to bowiem pierwsze oddanie budowli nabywcy w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Dlatego też zastosowania w niniejszej sprawie nie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT gdyż dostawa przez Wnioskodawcę przedmiotowego budynku mieszkalnego nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia.

W niniejszej sprawie wystąpią natomiast przesłanki umożliwiające zastosowania zwolnienia dostawy przedmiotowej sieci wodno-kanalizacyjnej, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z wniosku wynika bowiem, że w momencie wybudowania sieci wodno-kanalizacyjnej nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie sieci.

Zatem na mocy cyt. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT dostawa w formie aportu przedmiotowej sieci wodno-kanalizacyjnej będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do postanowień § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

1.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

2.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

3.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

W świetle powyższego wniesienie aportem przedmiotowej sieci Wnioskodawca, winien udokumentować fakturą VAT z zachowaniem wymogów określonych cyt. powyżej przepisami.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż wniesienie w 2011 r. aportem do ZGK sieci wodno-kanalizacyjnej powinno korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, a czynność tę Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w sytuacji gdyby Gmina w jakimkolwiek momencie wykorzystywała przedmiotową sieć wodno-kanalizacyjną do wykonywania czynności opodatkowanych) lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego użyczenia sieci wodno-kanalizacyjnej ZGK bowiem nie sformułowano pytania w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl