IBPP1/443-943/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-943/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani "X" przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 14 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej premii pieniężnej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-943/09/AL z dnia 9 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Za realizację określonego poziomu zakupów towarów otrzymuje od kontrahenta - Spółki premię pieniężną. Przy czym Wnioskodawca nadmienia, że nie podpisał ze Spółką żadnej umowy w myśl, której byłby zobowiązany do osiągania określonego poziomu zakupów w określonym czasie. Premia pieniężna jest rodzajem nagrody, gdy określony przez Spółkę poziom zakupów uda się Wnioskodawcy osiągnąć.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku z dnia 19 listopada 2009 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie świadczy dla Spółki "Y", zwanej dalej Spółką usługi zwiększenia intensyfikacji poziomu sprzedaży towarów, gdyż o świadczeniu usług można mówić, gdy usługodawca wykonuje na rzecz usługobiorcy czynności, do których wcześniej się zobowiązał, a Wnioskodawca nie zobowiązał się w stosunku do Spółki do wykonania czynności w związku z którymi otrzymuje premie pieniężne - nagrody. Wnioskodawca nie świadczy też dla Spółki żadnej innej usługi. Natomiast jest beneficjentem świadczonych dla niego przez inne podmioty usług: telekomunikacyjnych, doradztwa podatkowego, marketingowych.

Wnioskodawca nie zawarł ze Spółką żadnej umowy, na podstawie której wypłacane byłyby premie pieniężne, podpisał jedynie zgodę na objęcie programem i wypłacanie nagród, jeśli na nie w myśl regulaminu zasłuży.

Wnioskodawca nadmienia, że dotychczas nie interesował się zasadami na jakich Spółka przyznaje i wylicza wysokość premii, natomiast zapoznał się z nimi, żeby udzielić poniższych odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są wyliczane przez Spółkę stałym procentem od obrotów dokonanych w okresie miesięcznym, przy czym wysokość tego procenta jest uzależniona od wielkości obrotów dokonanych w poprzednim roku kalendarzowym. Premie pieniężne mogą być wypłacane tylko tym pomiotom, których obrót dokonany w poprzednim roku kalendarzowym był większy niż 50.000,00 zł.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustala Spółka biorąc pod uwagę faktury dokumentujące dokonane przez Wnioskodawcę od Spółki zakupy. I tak wysokość obrotów ustalonych przez Spółkę za rok 2008 pozwoliła jej określić wskaźnik udzielanej Wnioskodawcy premii pieniężnej od obrotów dokonanych w poszczególnym miesiącu kalendarzowym roku 2009 r. na poziomie 4%.

Na pytanie zawarte w wezwaniu o treści cyt: "Proszę wskazać z czego (z jakich dokumentów) wynikają zasady otrzymywania premii. Czy z dokumentów tych wynika uzależnienie otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych od takich działań jak np. dokonywanie przez Wnioskodawcę nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów Spółki, posiadanie pełnego asortymentu towarów Spółki, reklama towarów Spółki itp...." Wnioskodawca odpowiedział cyt.: "Zasady otrzymywania premii wynikają z regulaminu, który znajduje się w punkcie obsługi klienta i każdy może go stamtąd pobrać. Regulamin uzależnia przyznanie premii w bieżącym roku kalendarzowym od tego czy ubiegłym roku kalendarzowym obrót przekroczył 50.000,00 zł. Premia nie jest też przyznawana przez Spółkę jeśli wartość tej premii ustalona byłaby na poziomie mniejszym niż 10,00 zł. Otrzymanie premii nie jest uzależnione od pozostałych działań wymienionych w pytaniu."

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż regulamin ustala zasady przyznawania premii, nie zobowiązuje jednak Wnioskodawcy do wykonywania wymienionych w pytaniu czynności. Określa jedynie jakie otrzyma od Spółki nagrody jeśli pomimo braku takiego zobowiązania ze strony Wnioskodawcy, spełni warunki do ich otrzymania.

Wnioskodawca twierdzi, iż w jego przypadku nie można mówić o działaniach świadczonych na rzecz Spółki, gdyż świadczenie ma charakter wywiązywania się ze zobowiązania, a Wnioskodawca nie zobowiązał się do takich działań. Jeśli jednak w jakimś miesiącu kalendarzowym nie dokona w Spółce zakupów, to nie dostanie również nagrody w formie premii pieniężnej, co wynika z działania matematycznego 0,00 zł x 4% = 0,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywana przez Wnioskodawcę od Spółki premia pieniężna z tytułu nabycia określonej wartości towaru to wynagrodzenie za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę i czy w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy osiągnięcie przez niego określonej wielkości zakupów z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a zatem otrzymana przez niego premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za świadczoną usługę i nie podlega opodatkowaniem podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie zobowiązał się w stosunku do Spółki do odpowiednio wysokiej wartości zakupów towarów, dlatego też ich dokonanie przez niego nie ma charakteru świadczenia (wywiązania się ze zobowiązania), nie jest więc usługą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Celem wypłacanych premii jest zachęcenie nabywcy do dalszej współpracy z dostawcą towarów. Wypłacając premie pieniężne dostawca towaru realizuje swój interes ekonomiczny polegający na dążeniu do maksymalizacji swojego zysku. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów, czy też udzielona premia odnosi się proporcjonalnie do każdego z dokonanych zakupów w określonym w umowie czasie.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Za realizację określonego poziomu zakupów towarów Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta - Spółki premię pieniężną. Wnioskodawca nie zawarł ze Spółką żadnej umowy, na podstawie której wypłacane byłyby premie pieniężne, w tym żadnej umowy, w myśl której byłby zobowiązany do osiągania określonego poziomu zakupów w określonym czasie. Premia pieniężna jest rodzajem nagrody, gdy określony przez Spółkę poziom zakupów uda się Wnioskodawcy osiągnąć.

Wnioskodawca nie świadczy dla Spółki usługi zwiększenia intensyfikacji poziomu sprzedaży towarów, gdyż o świadczeniu usług można mówić, gdy usługodawca wykonuje na rzecz usługobiorcy czynności, do których wcześniej się zobowiązał, a Wnioskodawca nie zobowiązał się w stosunku do Spółki do wykonania czynności w związku z którymi otrzymuje premie pieniężne - nagrody. Wnioskodawca nie świadczy też dla Spółki żadnej innej usługi.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są wyliczane przez Spółkę stałym procentem od obrotów dokonanych w okresie miesięcznym, przy czym wysokość tego procenta jest uzależniona od wielkości obrotów dokonanych w poprzednim roku kalendarzowym. Premie pieniężne mogą być wypłacane tylko tym pomiotom, których obrót dokonany w poprzednim roku kalendarzowym był większy niż 50.000,00 zł. Premia nie jest też przyznawana przez Spółkę jeśli wartość tej premii ustalona byłaby na poziomie mniejszym niż 10,00 zł.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę premii nie jest uzależnione od pozostałych działań jak np. dokonywanie przez Wnioskodawcę nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towarów Spółki, posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki, reklamy towarów Spółki.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustala Spółka biorąc pod uwagę faktury dokumentujące dokonane przez Wnioskodawcę od Spółki zakupy. Wysokość obrotów ustalonych przez Spółkę za rok 2008 pozwoliła jej określić wskaźnik udzielanej Wnioskodawcy premii pieniężnej od obrotów dokonanych w poszczególnym miesiącu kalendarzowym roku 2009 r. na poziomie 4%.

Wnioskodawca twierdzi, iż w jego przypadku nie można mówić o działaniach świadczonych na rzecz Spółki, gdyż świadczenie ma charakter wywiązywania się ze zobowiązania, a Wnioskodawca nie zobowiązał się do takich działań. Jeśli jednak w jakimś miesiącu kalendarzowym nie dokona w Spółce zakupów, to nie dostanie również nagrody w formie premii pieniężnej, co wynika z działania matematycznego 0,00 zł x 4% = 0,00 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie, otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki. Jak bowiem wskazano we wniosku, Wnioskodawca nie zawarł z dostawcą żadnej umowy, na podstawie której wypłacane byłyby premie pieniężne, w tym żadnej umowy w myśl której byłby zobowiązany do osiągnięcia określonego poziomu zakupów w określonym czasie. Wnioskodawca nie zobowiązał się w stosunku do Spółki do wykonywania czynności w związku z którymi otrzymuje premie pieniężne - nagrody. Wnioskodawca nie świadczy też dla Spółki żadnej innej usługi. Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są wyliczane przez dostawcę stałym procentem od obrotów dokonanych w okresie miesięcznym, przy czym wysokość tego procenta jest uzależniona od wielkości obrotów dokonanych w poprzednim roku kalendarzowym.

W tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy zatem na rzecz dostawcy (Spółki), usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania premii pieniężnych przez dostawcę Wnioskodawcy (Spółkę) i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego te premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl