IBPP1/443-943/08/AS (KAN-6679/07/08/KAN-8101/08/08/KAN-8933/08/08/KAN-10229/10/08) - Prawo gminy do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT przy realizacji projektu współfinansowanego z EFRR.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-943/08/AS (KAN-6679/07/08/KAN-8101/08/08/KAN-8933/08/08/KAN-10229/10/08) Prawo gminy do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT przy realizacji projektu współfinansowanego z EFRR.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 2 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu 7 sierpnia 2008 r.), pismem z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 2 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia bądź zwrotu podatku przy realizacji projektu Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia lub zwrotu podatku przy realizacji projektu Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu 7 sierpnia 2008 r.), pismem z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 2 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Z. od stycznia 2009 r. przystąpi wspólnie z Gminą K. i O. do realizacji projektu Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, działanie 1.4 Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjno-sportowej, poddziałanie 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego nie prowadzi działalności gospodarczej i w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie jest podatnikiem.

W ramach projektu na terenie Gminy Z. będzie realizowane: wytyczenie oraz modernizacja szlaków rowerowych, budowa i modernizacja infrastruktury towarzyszącej na szlakach rowerowych, budowa przystani kajakowych, przebudowa budynku kinoteatru w Z. na budynek Centrum Informacji Turystycznej (poprzez utworzenie: biura Informacji Turystycznej, sali konferencyjno-szkoleniowej wraz z projektorem i systemem nagłośnienia, miejsca spotkań turystów z zapleczem gastronomicznym, przechowalni i pomieszczeń magazynowych dla rowerów i kajaków, galerii wystawienniczo-artystycznej oraz zagospodarowanie terenu wokół obiektu).

Gmina Z. nie będzie prowadziła na wytworzonym mieniu działalności opodatkowanej. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu budynek powstałego Centrum Informacji Turystycznej (byłego kinoteatru) pozostanie własnością gminy i zostanie przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji. W budynku tym będzie prowadzona działalność statutowa Ośrodka, która zostanie rozszerzona o prowadzenie Centrum Informacji Turystycznej. Przewiduje się, iż część pomieszczeń (przechowalnia i miejsca magazynowe oraz miejsce spotkań turystów z zapleczem gastronomicznym) zostanie przekazane przez MOKSiR podmiotom gospodarczym.

Pozostałe wytworzone mienie również zostanie przekazane nieodpłatnie w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji w Z.

Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Z. od dnia 1 stycznia 2009 r. (czyli przed zakończeniem rzeczowej realizacji projektu, która jest przewidziana na rok 2011) będzie samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r., Nr 25, poz 113 z późn. zm.), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.), aktu o utworzeniu oraz statutu.

Działalność ośrodka nie będzie stanowić działalności gospodarczej i nie będzie on nastawiony na osiąganie zysku. Ośrodek będzie jedynie prowadził w ramach usług komunalnych działalność gospodarczą celem uzyskania środków na pokrycie kosztów utrzymania i działalności Ośrodka zgodnie z celami statutowymi.

Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Z. w Centrum Informacji Turystycznej oraz na pozostałym wytworzonym mieniu będzie realizował zadania własne gminy stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Projekt będzie współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miejski w Z., który w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7 rozlicza czynności opodatkowane w imieniu gminy, która nie jest zarejestrowana odrębnie do podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku przy realizacji projektu Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina stosownie do zapisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie jest podatnikiem, wobec powyższego nie przysługuje jej prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w myśl art. 86 ust. 1 przy realizacji projektu Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013. VAT zatem staje się kosztem kwalifikowalnym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego i tym samym zwrotu różnicy podatku, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych, będzie realizować projekt Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, działanie 1.4 Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjno-sportowej, poddziałanie 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny.

W ramach projektu na terenie Gminy będzie realizowane: wytyczenie oraz modernizacja szlaków rowerowych, budowa i modernizacja infrastruktury towarzyszącej na szlakach rowerowych, budowa przystani kajakowych, przebudowa budynku kinoteatru w Z. na budynek Centrum Informacji Turystycznej (poprzez utworzenie: biura Informacji Turystycznej, sali konferencyjno-szkoleniowej wraz projektorem i systemem nagłośnienia, miejsca spotkań turystów z zapleczem gastronomicznym, przechowalni i pomieszczeń magazynowych dla rowerów i kajaków, galerii wystawienniczo-artystycznej oraz zagospodarowanie terenu wokół obiektu).

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Z wniosku wynika ponadto, że Gmina Z. nie będzie prowadziła na wytworzonym mieniu działalności opodatkowanej. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu budynek powstałego Centrum Informacji Turystycznej oraz pozostałe wytworzone mienie zostaną przekazane nieodpłatnie w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji w Z.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Reasumując, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu inwestycyjnego Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Kwestię zwrotu podatku VAT regulują również przepisy wykonawcze do ustawy o VAT. Zgodnie z dyspozycją zwartą w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

Jednocześnie § 6 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

*

programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,

*

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl postanowień § 6 ust. 4 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

*

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

*

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocyz wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

*

które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub

*

które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis § 24 ust. 1 rozporządzenia stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach. Ponadto, przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 ust. 3 rozporządzenia).

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż projekt będzie współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013. Zatem przyznane środki na realizację projektu Utworzenie Regionalnego Centrum Turystycznego nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia, co decyduje o braku możliwości ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Na zakończenie zauważyć należy, iż tut. organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe jednakże na innej podstawie prawnej bowiem Gminie Z. (a tym samym reprezentującemu ją Urzędowi Gminy w Z.) nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jak i prawo do zwrotu podatku związanego z realizacją wymienionego projektu z uwagi na fakt, że dokonane zakupy nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl