IBPP1/443-938/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-938/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko C. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektów w ramach IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektów w ramach IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 września 2008 r. będącym odpowiedzią na pismo tut. organu nr IBPB2/415-1161/08/HK, IBPB3/423-548/08/NG, IBPP1/443-938/08/AZ z dnia 13 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką wpisaną do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy i zajmuje się organizacją szkoleń w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym, doradztwem zawodowym, personalnym i biznesowym, sporządzaniem wniosków o dotacje z UE, prowadzeniem warsztatów dla osób pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą, organizowaniem warsztatów informacyjno-doradczych, pomocą w określaniu ścieżek karier dla osób pracujących lub podejmujących pracę po raz pierwszy. Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie: usług consultingowych - opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22% oraz usług szkoleniowych-opodatkowanych stawką zwolnioną.

Od lipca 2008 r. Wnioskodawca będzie realizował w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych", projekty pod nazwą:

* "Grafika dla młodego informatyka - kompleksowe wsparcie doradczo szkoleniowe uczniów szkół gimnazjalnych", którego celem ogólnym jest przeprowadzenie działań doradczo-szkoleniowych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT dla uczniów szkół gimnazjalnych z obszarów miejsko-wiejskich poprzez doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczne oraz szkolenia celem wyrównania ich szans edukacyjnych w dostępie do edukacji.

* "Orientacja - program doradczo psychologiczny dla uczniów zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty", którego celem ogólnym jest przeprowadzenie działań doradczych, psychologiczno - pedagogicznych dla uczniów klas 3 szkół gimnazjalnych z obszarów wiejskich, zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty poprzez doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczno - pedagogiczne celem wyrównania ich szans edukacyjnych w dostępie do edukacji.

Projekty realizowane będą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków:

* Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85%

* z budżetu państwa w wysokości 15%.

Cele projektów realizowane są poprzez:

* pozyskanie uczestników szkoleń - rekrutacja beneficjentów (tzw. Uczestników projektu),

* zorganizowanie infrastruktury technicznej umożliwiające realizację projektu t.j zakup: środków trwałych i wyposażenia: laptopy z oprogramowaniem, ksero, niszczarka, kamery, drukarki, telefony, meble itp. materiałów biurowych, zlecone zostaną usługi związane z graficznym opracowaniem materiałów niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia projektów, zostanie zatrudniona kadra zarządzająca projektami (kontrakty menadżerskie, umowy o pracę, umowy zlecenia)

* promocję projektu: wydruk plakatów i ulotek, graficzne opracowanie materiałów promocyjnych itp.

* przeprowadzenie doradztwa zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego oraz pośrednictwa pracy - w ramach zadania zostaną wynajęte sale, zostaną zatrudnieni doradcy, psychologowie oraz pedagodzy wyżywienia dla uczestników szkoleń, koszty wynajmu sal, zatrudnienie wykładowców i inne

* przeprowadzenie szkoleń w zorganizowanych grupach (wynajem sal, zakup drobnych materiałów piśmienniczych, zatrudnienie wykładowców, zwrot uczestnikom kosztów dojazdu, zapewnienie cateringu itp.).

Wynagrodzenia Kadry zarządzającej projektem oraz pozostałych osób zaangażowanych w poszczególne zadania projektu np.: doradców, wykładowców itp. w całości pokryte zostaną z dotacji (wynagrodzenie netto + koszty pracownika i pracodawcy).

Na pokrycie kosztów wykonania zadania, Wnioskodawca uzyskuje dotację ze Ś. Biura Rozwoju Regionalnego jako dofinansowanie realizacji projektów. Za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu. Dotacja przyznawana jest do wysokości poniesionych wydatków (w oparciu o uprzednio zaakceptowany budżet), uznanych za koszty kwalifikowane zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczenia EFS i PO KL.

Kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, pod warunkiem, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi.

Dofinansowanie będące przedmiotem umów przekazywane będzie Beneficjentowi transzami. Transze stanowią po 20% wartości każdego projektu. Wnioskodawca po rozliczeniu poniesionych wydatków stanowiących 70% wartości I transzy, może ubiegać się o kolejną transzę. Płatność na rzecz Beneficjenta realizowana będzie przez ŚBRR w oparciu o dokument o nazwie "Wniosek o płatność" sporządzony przez Beneficjenta na podstawie faktycznie poniesionych wydatków. "Wniosek o płatność" jest weryfikowany i zatwierdzany przez Instytucję Wdrażającą (ŚBRR). Transze dofinansowania przekazywane przez ŚBRR w Kielcach pochodzą z krajowych środków publicznych (budżet państwa). Następnie wydatki zatwierdzane na podstawie składanych do ŚBRR wniosków Beneficjenta - Wnioskodawcy o płatność, przedstawiane są poprzez Instytucję Zarządzającą oraz Instytucję Płatniczą do refundacji z Europejskiego Funduszu Społecznego. Po akceptacji wniosku Instytucja Wdrażająca dokonuje przelewu kolejnej transzy na wydzielone konto bankowe Wnioskodawcy (Beneficjenta). Wszelkie wydatki ponoszone przez Beneficjenta w ramach realizacji projektu dokonywane są za pośrednictwem wydzielonego rachunku bankowego, na który wpływają pieniądze (transze na pokrycie wydatków) od Instytucji Wdrażającej, a ewidencja wydatków prowadzona jest na wydzielonych kontach księgowych.

Wszelkie projekty realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników). Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt "non profit"), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach tych projektów wydatków. Nie stanowi ona obrotu podlegającego VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi są nieodpłatne.

Beneficjent nie wnosi środków własnych, z tym że wydatki niekwalifikowane beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość nie odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu, a otrzymane dotacje należy traktować jako sprzedaż, a jeżeli tak to czy ze stawką zwolnioną z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według cytowanego przepisu zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczenie podatku naliczonego od zakupów finansowanych z funduszy strukturalnych jest możliwe na ogólnych warunkach. Nie ma znaczenia jakie jest źródło otrzymanych dotacji. Do dokonania odliczenia podatku naliczonego należy brać pod uwagę sposób wykorzystania dotacji, a nie źródło ich finansowania.

Wnioskodawca uważa iż, gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Jeżeli natomiast zakupy te są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnikowi przysługuje odliczenie częściowe (proporcjonalne).

Wnioskodawca uważa, iż realizacja projektu nie powoduje wystąpienia żadnej sprzedaży. Ponadto kwota otrzymanych dotacji nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W myśl postanowień art. 29 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca uważa, iż tylko dotacje, które są bezpośrednio związane z dopłatą do ceny konkretnych usług, zwiększają podstawę opodatkowania (obrót), a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji przedmiotowych Projektów nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie stanowią świadczenia usług (o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Dotacje, o których mowa przeznaczone są na pokrycie kosztów realizacji określonego zadania tzn. mają one charakter podmiotowy, nie mają one związku ze sprzedażą, a więc nie stanowią dofinansowania do ceny usługi, którą uiszcza nabywca. Otrzymane dotacje stanowią refundację kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w trakcie realizacji programu, a wykonywane przez Wnioskodawcę usługi są usługami nieodpłatnymi mającymi związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. Nie został więc spełniony warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy dający podstawę do traktowania wymienionych usług na równi z usługami odpłatnymi. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w związku z tym nie należy jej wykazywać w deklaracjach dla podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudniony dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic jakości usług edukacyjnych",projekty pod nazwą:

* "Grafika dla młodego informatyka - kompleksowe wsparcie doradczo szkoleniowe uczniów szkół gimnazjalnych", którego celem ogólnym jest przeprowadzenie działań doradczo-szkoleniowych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT dla uczniów szkół gimnazjalnych z obszarów miejsko-wiejskich poprzez doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczne oraz szkolenia celem wyrównania ich szans edukacyjnych w dostępie do edukacji.

* "Orientacja - program doradczo psychologiczny dla uczniów zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty", którego celem ogólnym jest przeprowadzenie działań doradczych, psychologiczno - pedagogicznych dla uczniów klas 3 szkół gimnazjalnych z obszarów wiejskich, zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty poprzez doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczno - pedagogiczne celem wyrównania ich szans edukacyjnych w dostępie do edukacji.

Wszelkie projekty realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników). Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt "non profit"), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach tych projektów wydatków. Nie stanowi ona obrotu podlegającego VAT, gdyż świadczone przez nas usługi są nieodpłatne.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzanie szkoleń dla beneficjentów ostatecznych z grupy osób defaworyzowanych na rynku pracy. Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji osób zagrożonych bezrobociem i wykluczeniem społecznym oraz zwiększenie stanu wiedzy na temat problemów na rynku pracy.

W wyniku projektu nie powstanie żadne mienie. Z efektów projektu będą korzystali nieodpłatnie beneficjenci ostateczni w rozumieniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki tj. osoby zagrożone bezrobociem i wykluczeniem społecznym.

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi.

Realizowane w ramach projektów zadania są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż zadania realizowane będą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków:

* Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85%

* z budżetu państwa w wysokości 15%.

Na pokrycie kosztów wykonania zadania, Wnioskodawca uzyskuje dotację ze Ś. Biura Rozwoju Regionalnego jako dofinansowanie realizacji projektów. Za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu. Dotacja przyznawana jest do wysokości poniesionych wydatków (w oparciu o uprzednio zaakceptowany budżet), uznanych za koszty kwalifikowane zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczenia EFS i PO KL.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnej usługi otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), to tego rodzaju refundacja stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Natomiast w przypadku dotacji (subwencji) służących pokryciu całości lub części kosztów działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja (subwencja) stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na obniżenie ceny konkretnej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Realizacja projektu nie będzie generować przychodów. Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze "zakupowym", a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Przeznaczona ona będzie na realizację szeroko rozumianych celów społecznych, tj. na przeprowadzenie akcji informacyjno-promocyjnej zmierzającej do zmniejszenia bezrobocia.

Zatem otrzymanie przedmiotowej dotacji nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania, tym samym nie należy jej wykazywać w deklaracji VAT-7.

Podsumowując, działania realizowane w ramach projektów: "Grafika dla młodego informatyka - kompleksowe wsparcie doradczo szkoleniowe uczniów szkół gimnazjalnych", "Orientacja - program doradczo psychologiczny dla uczniów zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty"- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowych zadań, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dotacja otrzymana celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektów nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o VAT.

Tym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl